Få ut ljudet digitalt med en EQ app?
Hej, har ett stort dilemma jag inte får bukt på.
Kanske något tips.
Jag streamar musik: Qobuz appen via min Android lur till Chromecast (den inbyggda i en Nvidia Sield TV)..
Som sedan är kopplat via hdmi till min hemmabio receiver.
Det fungerar bra. Däremot har jag en förhöjd bas i mitt rum pga av rumsnoder som är irriterande, den ligger ca 10-12 db högre vid ca 50hz, samt några små spikar vid andra frekvenser också.
Detta gör att basen i musiken runt denna frekvens kan ta över ibland.
Jag vet att man kan lösa detta genom att köpa exempelvis en mini dsp till min Receiver, så är problemet löst, men ändå 3000kr.
Det finns ju appar som Power EQ och liknande som har dsp med PEQ och dessa fungerar skitbra, jag bara sätter in 50hz , -10db och ett lagom Q värde i en PEQ, så skulle problemet vara ur världen, MEN alla dessa EQ appar jag provat fungerar bara om jag lyssnar på mobilens högtalare eller via bluetooth eller från hörlursuttaget, dock INTE om jag castar till min chromecast, då är det som EQ appen är helt oberörd och fungerar alltså inte. detta har så klart något att göra med att EQ appen bara fungerar om den använder mobilens egna ljud ut(analogt ut) och är säkert begränsat när man vill streama från mobilen. Jag kan acceptera detta nu.
Men frågar ändå, är det något jag missat, finns de några trix man kan göra för att få dessa appar att funka med streaming?
Alternativt: finns de något annat jag skulle kunna göra för att få ut de förlustfria digitala ljudet till min Shield TV eller Receiver med en EQ App i min mobil, nu tänker jag via kabel , kanske via usb ingången? Jag vet att det finns en enhet man kan beställa som man kopplar på usb ingången som har spdif utgång så kan man koppla den direkt i receivern och få digitalt förlustfritt ljud som stödjer 24 bit 96 khz. Dock är jag osäker på att även om jag köpte denna enhet att en EQ app samtidigt skulle fungera? lite riskabelt att prova köpa, då denna enhet inte finns att köpa i Sverige, den heter SMSL PO100 2024 och jag tror den finns i frankrike..
Lång förklaring, sorry, men jag tycker vi lever i 2025 och nog borde det gå att ha en EQ app och sänka basen i sin mobil samtidigt som man streamar????? eller.
Annars tar jag gärna emot tips på annat jag kan prova, gärna ganska konstandsfritt, För som jag nämnde jag kan köpa en mini dsp och koppla bak i min receiver sen är det löst, men snålar lite
| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |