Få ut ljudet digitalt med en EQ app?

Permalänk

Få ut ljudet digitalt med en EQ app?

Hej, har ett stort dilemma jag inte får bukt på.
Kanske något tips.

Jag streamar musik: Qobuz appen via min Android lur till Chromecast (den inbyggda i en Nvidia Sield TV)..
Som sedan är kopplat via hdmi till min hemmabio receiver.
Det fungerar bra. Däremot har jag en förhöjd bas i mitt rum pga av rumsnoder som är irriterande, den ligger ca 10-12 db högre vid ca 50hz, samt några små spikar vid andra frekvenser också.
Detta gör att basen i musiken runt denna frekvens kan ta över ibland.

Jag vet att man kan lösa detta genom att köpa exempelvis en mini dsp till min Receiver, så är problemet löst, men ändå 3000kr.

Det finns ju appar som Power EQ och liknande som har dsp med PEQ och dessa fungerar skitbra, jag bara sätter in 50hz , -10db och ett lagom Q värde i en PEQ, så skulle problemet vara ur världen, MEN alla dessa EQ appar jag provat fungerar bara om jag lyssnar på mobilens högtalare eller via bluetooth eller från hörlursuttaget, dock INTE om jag castar till min chromecast, då är det som EQ appen är helt oberörd och fungerar alltså inte. detta har så klart något att göra med att EQ appen bara fungerar om den använder mobilens egna ljud ut(analogt ut) och är säkert begränsat när man vill streama från mobilen. Jag kan acceptera detta nu.

Men frågar ändå, är det något jag missat, finns de några trix man kan göra för att få dessa appar att funka med streaming?
Alternativt: finns de något annat jag skulle kunna göra för att få ut de förlustfria digitala ljudet till min Shield TV eller Receiver med en EQ App i min mobil, nu tänker jag via kabel , kanske via usb ingången? Jag vet att det finns en enhet man kan beställa som man kopplar på usb ingången som har spdif utgång så kan man koppla den direkt i receivern och få digitalt förlustfritt ljud som stödjer 24 bit 96 khz. Dock är jag osäker på att även om jag köpte denna enhet att en EQ app samtidigt skulle fungera? lite riskabelt att prova köpa, då denna enhet inte finns att köpa i Sverige, den heter SMSL PO100 2024 och jag tror den finns i frankrike..

Lång förklaring, sorry, men jag tycker vi lever i 2025 och nog borde det gå att ha en EQ app och sänka basen i sin mobil samtidigt som man streamar????? eller.
Annars tar jag gärna emot tips på annat jag kan prova, gärna ganska konstandsfritt, För som jag nämnde jag kan köpa en mini dsp och koppla bak i min receiver sen är det löst, men snålar lite

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Ljudet går inte via din mobil när du skickar till en Chromecast så du kommer inte kunna påverka ljudet där.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Du löser inte det med en mini-dsp i detta fallet.

Du skriver att du har en hemmabioreceiver, där borde du kunna fixa till basen. Vad har du för märke och modell på den?

Visa signatur
Permalänk

en äldre pioneer receiver där de bara finns en enkel eq som börjat vid 63 hz, inget att använda...

oavsett, jag vill bara kunna använda min mobil men en eq app som funkar när jag streamar, men har förstått at när man castar så går de via wifi? och därför funkar inte eq apparna..... finns de något annat sätt, eller kan man ge upp?

Och varför skulle inte en mini dsp kunna sänka en 10db hög basspik @50hz, en mini dsp har ju parametrisk eq och är till för att ta hand om just sånna här problem.. men som jag sa, detta är sista hands alternativet...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av musse pigg:

en äldre pioneer receiver där de bara finns en enkel eq som börjat vid 63 hz, inget att använda...

oavsett, jag vill bara kunna använda min mobil men en eq app som funkar när jag streamar, men har förstått at när man castar så går de via wifi? och därför funkar inte eq apparna..... finns de något annat sätt, eller kan man ge upp?

Och varför skulle inte en mini dsp kunna sänka en 10db hög basspik @50hz, en mini dsp har ju parametrisk eq och är till för att ta hand om just sånna här problem.. men som jag sa, detta är sista hands alternativet...

Om peaken ligger vid 50hz så lär det fungera fint att dra ner reglaget för 63hz tänker jag. Det är ju inte så att det enbart påverkar 63hz… en enkel eq med få band har nog ganska brett q på varje band.
En till sak att prova kan vara att sätta högtalarna på small i förstärkaren och dela så lågt det går. Ofta 80hz på enklare förstärkare. Brukar vara 12db/octav på filtret så då borde det bli -12db vid 40hz. Under det händer det inte så mycket i musik. Ev kan man trycka upp eqn vid 63hz en del för att minska effekten på filtret lite… prova och mät, och framförallt lyssna vad som blir bäst kompromiss.

Minidsp fungerar men du får gärna berätta hur du skulle koppla in den i kedjan. Den måste in på lågnivåsidan.

Visa signatur
Permalänk

jo, men sen har jag andra toppar vid andra frekvenser högre också som måste ner, tycker ändå att man gör det så bra man kan... den inbyggda eq i receivern kommer inte fixa de som jag vill ha det oavsett.. synd bara att man inte kan använda en eq i sin mobil och streama som vanligt, hade ju varit så simpelt.... men men, går de inte så går de inte, konstigt att ingen löst detta
, kanske borde vara något för en apputvecklare att ta till sig?

Mini dsp:n kommer inte lösa allt heller, men den tar ner 50hz toppen så klart, men inte de andra högre i registret. så den känns också bara en del lösning på problemet..

Då är den enda lösningen som är kvar att skita i o streama och köra allt från en dator till receivern med windows i och köra en PEQ digitalt i datorn.... men detta kostar ju lite, typ minst 7000kr om man köper ny pc o bygger(om man vill ha nåt vettigt), annars visst man kan köpa beggat för runt 2-3K kanske,,, får fundera på de hela...

Gillade bara att streama från mobilen, smidigt, blir lite omständigt sitta med en mus via datorn för att lyssna, men men, är de den enda lösningen så får de vara så...

Visa signatur

Permalänk

ingen som streamar med en mobil som någon gång fått behov av att använda en eq eller liknande, hmmmm?

Ok, får bli en dator då, så är man säkrad att de bör funka...

Visa signatur

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Egentligen borde det fungera med en eq-app i din shield, om det nu finns något vettigt som fungerar i Android-tv. Det är den som skickar ljudet till din stärkare i detta fallet.

En mini-dsp, (finns flera varianter)eq funktioner fungerar över hela frekvensregistret så du kan justera allt som behövs. Har för mig bla 10 bands peq så du har mer än vad du behöver där… MEN det finns inget bra/smidigt sätt att integrera en sådan på i din setup.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ingen som streamar med en mobil som någon gång fått behov av att använda en eq eller liknande, hmmmm?

Ok, får bli en dator då, så är man säkrad att de bör funka...

1. de flesta som lyssnar på musik bryr sig inte om EQ
2. Väldigt många lyssnar från andra enheter än via Casting...och beroende på hur man lyssnar så är inte detta ett problem.
3. De som bryr sig brukar nog köpa saker saker som går att köra EQ på förstärkaren

Så väldigt låg prio att göra nått åt det här problemet då väldigt få personer upplever det som ett problem

Kanske bättre att investera i en förstärkare som klarar den EQ som behövs?

EDIT: Om jag förstår rätt så streamar du inte ut ljudet, du castar...stor skillnad. Ditt problem är just detta

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Egentligen borde det fungera med en eq-app i din shield, om det nu finns något vettigt som fungerar i Android-tv. Det är den som skickar ljudet till din stärkare i detta fallet.

En mini-dsp, (finns flera varianter)eq funktioner fungerar över hela frekvensregistret så du kan justera allt som behövs. Har för mig bla 10 bands peq så du har mer än vad du behöver där… MEN det finns inget bra/smidigt sätt att integrera en sådan på i din setup.

de har jag inte tänkt på, ska kolla på google play i Shielden om de finns nåt vettigt, bra ide....

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

1. de flesta som lyssnar på musik bryr sig inte om EQ
2. Väldigt många lyssnar från andra enheter än via Casting...och beroende på hur man lyssnar så är inte detta ett problem.
3. De som bryr sig brukar nog köpa saker saker som går att köra EQ på förstärkaren

Så väldigt låg prio att göra nått åt det här problemet då väldigt få personer upplever det som ett problem

Kanske bättre att investera i en förstärkare som klarar den EQ som behövs?

EDIT: Om jag förstår rätt så streamar du inte ut ljudet, du castar...stor skillnad. Ditt problem är just detta

nää nog inte många som bryr sig,, jo tanken var ju ett tag nu vid black friday och mellandags rean att köpa en ny receiver, men jag har ju lite krav, så den som jag ville ha med bra rabatt på gick för 28000:-, och den jag har funkar fint fortf, så jag bangade ur... för mycket pengar för ett litet uppbyte ljudmässigt, men visst man hade fått en bra EQ i receivern

Nää, jag får fundera på hur de hela blir.. på nåt sätt måste de få ut förlustfritt ljud från en android lur där en vanlig EQ app ska fungera, jag ger inte upp än.....

Visa signatur