Nvidia Geforce RTX 5090: Utmärkt kort för dig som har råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

inte jättelätt att hitta en psu som är kostnadsmässigt bra i pris för att driva ett 5090. De måste minst ha 1200w 80+ Platinum and ATX 3.1 med PCIe Gen 5.1. Dom är ganska dyra

Beror på vilken CPU man kör, 850W räcker om man kör på en 9800X3D.. 1000W om man vill ha lite marginal.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Du har inte heller testat det. Däremot har vi båda sett det klart och tydligt framför oss i videon så det är det vi utgår ifrån. Och där ser det ju katastrofalt dåligt ut.

De använder uppskalning i videon och alla deras recensioner. De tycker att DLSS 2 som introducerade bättre uppskalning är en riktigt bra funktion.

Så det du säger stämmer inte och du ljuger.

framegen är ju inget nytt, det går att köra x2 redan idag.
Är inte samma sak, men det är tillräckligt nära för att man ska kunna få sig en uppfattning om det är skräp eller inte

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

DLSS 4 dllerna är ute, några som lyckades extrahera dem från nya cyberpunk patchen. EJ offeciell release. Så här kommer lite första intryck.
HOLY shit grabbar, det är BRA. Har bara testat med Silent Hill 2 än så länge och allt är bättre, spelet kan köras i performance läge med nya modellem och det ser fortfarande bättre ut än gamla quality, enorm boost i fps pga. av det. I kombination med nya frame genereration versionen och fpsen börjar komma upp i 190fps maxat i 4k med raytracing. Latensen är låg när grund fpsen är så pass hög som den blir nu så framegeneration får bra flyt.

Grammatik
Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Nu när en del tester finns av de olika varianterna av 5090. Så är det något som slår mig.

2400 dollar kommer MSIs flaggskepp kosta, den har BÄTTRE kylning och ljudnivå än ASUS Astral...

2800 dollar kommer Astral kosta....

Det makes NO SENSE! För det första, jag är ok att betala de normala 3000 kr extra för ASUS kylare, men nu kommer det bli 10k mer!?
Sen för de andra är att ASUS inte är bäst denna gång..

Är det något här som gör att ASUS slår MSI? Antar de har bättre kvalitet på själva kortet kanske?

-----

Ser man testerna på Nvidias variant så är det på tok för höga temperaturer på det, så lutar åt ett MSI för mig.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Menar du MSI Suprim? De testade 6 RT-spel i sin 5090-recension, men precis som SweC (och sannolikt många andra) så är tester av partnerkort nedskalade och fokuserar på värme/ljud mer än prestanda, så därav väldigt få speltester. Prestandaskillnaden är ju ändå inte så stor, och lär vara relativt konstant mellan olika spel.

Verkar som partner kort med OC når 10-15% högre fps I spel mot FE

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av esafesa:

Nu när en del tester finns av de olika varianterna av 5090. Så är det något som slår mig.

2400 dollar kommer MSIs flaggskepp kosta, den har BÄTTRE kylning och ljudnivå än ASUS Astral...

2800 dollar kommer Astral kosta....

Det makes NO SENSE! För det första, jag är ok att betala de normala 3000 kr extra för ASUS kylare, men nu kommer det bli 10k mer!?
Sen för de andra är att ASUS inte är bäst denna gång..

Är det något här som gör att ASUS slår MSI? Antar de har bättre kvalitet på själva kortet kanske?

-----

Ser man testerna på Nvidias variant så är det på tok för höga temperaturer på det, så lutar åt ett MSI för mig.

HoF galaxy kanske finns i 5090? Deras 4090 verkade najs

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Verkar som partner kort med OC når 10-15% högre fps I spel mot FE

Och de drar nästan 100% mer ström än mitt 3080 Ti (350W) och redan nu blir det bastu i mitt datorrum. Jag får installera en AC och köra även på vintern om jag skulle köpa ett 5090. 😁

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dizzö:

Det här visar vilken gimmick multi frame generation är.

Så sjukt dåligt av Nvidia.

https://youtu.be/B_fGlVqKs1k

Kollade vi på samma video?

Ser inte att Tim någonstans säger ”det är en gimmick”. Tvärtom spenderar han en hel del tid i början med att säga att då man kör sekvenserna med hög zoom och i lägre hastighet så förstärks de artefakter man får rejält. Han understryker att man måste lyssna på vad han säger om hur han faktiskt upplever det hela.

TL;DW på hela videon skulle jag säga är: MFG har problem med exakt samma saker som FG, vilket betyder att där FG fungerade bra fungerar även MFG bra, där FG fungerar dåligt fungerar också MFG dåligt och det är typiskt lättare att se artefakter då upp till 3/4 är genererat med MFG mot 1/2 i FG.

Skrivet av Ryzer:

Filmen är länkad 3 gånger i denna tråden redan. Och nej det är inte sjukt dåligt, det blir bättre med tiden. HuB är pinsamma om man ska vara ärlig.
Det hatades på DLSS också, idag är det älskat, version 4 verkar vara en riktig succe. FG blir säkert bättre med tiden det också.

Förstår inte varför ni som uppenbarligen inte är intresserade ska försöka smutskasta.

Det lär bli bättre, men finns en del fundamentala problem med de fall som nu fungerar illa.

FG är inte bara pixel-interpolering av två renderade bilder, vilket rätt mycket exakt det TV-apparater som skalar upp från 50 Hz till 100 Hz är.

DLSS FG har både information om 3D geometri samt hastighetsvektorerna på geometrin, något som gör att genererade bilder till väldigt stor del faktiskt är den bild som GPUn skulle ha renderat om man gjort det ”native”.

FG fungerar väldigt bra där ovan räcker, enda man då får ha med sig är att input-lag motsvarar den FPS man har av renderade bilder.

FG får problem i scener som använder renderingstekniker som har effekter man inte beskriver med ”vanlig” geometri. Ett bra exempel i videon är ljuskäglan som ficklampan ger och hur den implementeras.

Där blir det tyvärr så att FG rätt mycket degraderar till tekniken en TV använder, den har ingen annan information än två bilder i 2D-pixel format utan direkt relevant information om hur den tänkta geometrin förändrats över tid.

TL;DR är att FG lär fortsätta vara en teknik som man får testa från fall till fall, ibland fungerar det, ibland fungerar det inte.

Men superstjärnan i hela denna release är ju ”visual transformers”. Allt mer pekar ju på att det må fungera bäst på 50-serien, men det verkar ju även fungera riktigt bra på 30, och 40-serien (har inte sett tester med 20-serien än)!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Och de drar nästan 100% mer ström än mitt 3080 Ti (350W) och redan nu blir det bastu i mitt datorrum. Jag får installera en AC och köra även på vintern om jag skulle köpa ett 5090. 😁

Man behöver ju inte ha datorn i samma rum, men ja det blir varmt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser flera som försöker sälja sitt gwd 4090 på norska Blocket för 19,5k. Köpte mitt ex för 19k som demoex från komplett och det har fungerat klockrent sen dag 1. Kan man uppdatera till senaste tekniken för ~10k så är det nog ändå något som jag kommer att överväga den dagen de släpps och man ser tillgången/partnerkorten.

Siffror hit och dit, ibland får man bara låta den inre nörden få sitt - pengar kan man alltid tjäna mer utav.

*edit* Hmm, ser att jag "bara" är 2k bort från att få 10% på valfri produkt på komplett. Ska ju ändå strax bygga en ny dator åt 18åringen så då har man ju iaf nästan 3k rabatt på ett 5090.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

MFG är säkert en ganska bra feature men den är verkligen inte alls lika viktig som uppdateringen till Ray Reconstruction och Super Resolution.

Tycker Daniel Owen har en bra sammanfattning på MFG:”it’s a win more feature”… eller något i den stilen. FG och MFG blir relevant när man redan är ganska nöjd med upplevelsen.

DF har gjort en analys på Ray Reconstruction och det ser mycket lovande ut. Näst på tur är Super Resolution!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det här visar vilken gimmick multi frame generation är.

Så sjukt dåligt av Nvidia.

https://youtu.be/B_fGlVqKs1k

Jag har sett andra testare som är imponerad av nya dlss och multiframe.. de märker knappt ingen skillnad på latency i fps. Visst där är lite fel med artifacts fel men då får man leta hårt och zooma in typ på felet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Skrivet av Clasito:

MFG är säkert en ganska bra feature men den är verkligen inte alls lika viktig som uppdateringen till Ray Reconstruction och Super Resolution.

Tycker Daniel Owen har en bra sammanfattning på MFG:”it’s a win more feature”… eller något i den stilen. FG och MFG blir relevant när man redan är ganska nöjd med upplevelsen.

DF har gjort en analys på Ray Reconstruction och det ser mycket lovande ut. Näst på tur är Super Resolution!

Har DF gjort en deepdive på mfg ännu? Deras kanal känns inte så click baitig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nä, bara som ett segment i deras vanliga recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

inte jättelätt att hitta en psu som är kostnadsmässigt bra i pris för att driva ett 5090. De måste minst ha 1200w 80+ Platinum and ATX 3.1 med PCIe Gen 5.1. Dom är ganska dyra

Den här kommer räcka utan problem. Varför måste du ha Platinum?

https://www.amazon.se/dp/B0DCJ7YXB2/?th=1

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så kommer det komma en snart. Alex på DF har redan dykt ner i Ray Reconstruction, uppskalningen efter det och sen FG.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Nä, bara som ett segment i deras vanliga recension.

Skrivet av Novdid:

Vad jag förstått så kommer det komma en snart. Alex på DF har redan dykt ner i Ray Reconstruction, uppskalningen efter det och sen FG.

OK tackar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså snabbare beräkningar brukar vara ihop med snabbare AI? De går ju ganska hand i hand....

Självklart fokuserar de sin RnD mot AI och gaming åker snålskjuts på den utvecklingen.

Vad menar du att snabbare beräkningar brukar vara ihop med snabbare AI? Menar du raster? Beräkning av vad? Menar du tensorkärnorna? För cuda har väl inte blivit bättre om man kollar på 5090.

Snålskjuts vetifan, snarare hunden som får äta det som blev över. Senorna och benen.

Det kan väl inte vara en färdig produkt om det är fullt med artifakter eller är suddigt?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Den här kommer räcka utan problem. Varför måste du ha Platinum?

https://www.amazon.se/dp/B0DCJ7YXB2/?th=1

Hej.

Jag hörde att man rekommenderade minst Platinum. Att de är minsta när de är sånt dyrt grafikkort. De går att driva med ett 1000w också men jag känner att 1200w är bättre. Dom säger att du inte vill inte belasta psu`n mer än 80% av sin kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

Hej.

Jag hörde att man rekommenderade minst Platinum. Att de är minsta när de är sånt dyrt grafikkort. De går att driva med ett 1000w också men jag känner att 1200w är bättre. Vad säger dom du vill inte belasta psu mer än 80% av sin kapacitet.

Jag hade köpt en nätdel med minst 1200W, dock helst 1600W, då bör hela datorn ligga på cirka 600-800W vid full last.

Sen spelar det mindre roll om det är guld eller titanium.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - iGPU - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av joche_87:

Hej.

Jag hörde att man rekommenderade minst Platinum. Att de är minsta när de är sånt dyrt grafikkort. De går att driva med ett 1000w också men jag känner att 1200w är bättre. Vad säger dom du vill inte belasta psu mer än 80% av sin kapacitet.

En psu kommer klara 100% load 24/7 så länge du har bra luftflöde.
Man kan inte speca något och sen tro att saker inte kan nyttja det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

Hej.

Platinum har ingenting att göra med hur mycket PSU:n kan leverera, det handlar bara om hur energieffektiv PSU:n är så det har du fått om bakfoten.

PSU:n klarade upp till 1 115 W enligt Kitguru.

https://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/nzxt...

Ett system med 9800X3D och 4090 lär dra som max ca 700 W under belastning vilket kommer göra att belastningen ligger på drygt 60 %.

Men visst, 1 200 W är inte supermycket dyrare. Klarade hela 1 412 W innan det stängdes av enligt Kitguru.

https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/NZXT-C-Series-C120...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Platinum har ingenting att göra med hur mycket PSU:n kan leverera, det handlar bara om hur energieffektiv PSU:n är så det har du fått om bakfoten.

PSU:n klarade upp till 1 115 W enligt Kitguru.

https://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/nzxt...

Ett system med 9800X3D och 4090 lär dra som max ca 700 W under belastning vilket kommer göra att belastningen ligger på drygt 60 %.

Men visst, 1 200 W är inte supermycket dyrare. Klarade hela 1 412 W innan det stängdes av enligt Kitguru.

https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/NZXT-C-Series-C120...

känns lite säkrare med 1200w. De är inte så mycket mera pengar. Få se vad 5090 korten kostar när de släpps. De blir inget FE kort. Inte något oc kort heller. Men kostar dom 36-38 k så blir de ett 5080 i stället tror jag. Sen tycker jag personligen inte att de känns jättesäkert med så mycket ström genom dom kablarna och den värmen. Jag hade nog gjort så att jag hade haft 2 st strömkontakter i stället om jag hade varit ingenjör på korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

känns lite säkrare med 1200w. De är inte så mycket mera pengar. Få se vad 5090 korten kostar när de släpps. De blir inget FE kort. Inte något oc kort heller. Men kostar dom 36-38 k så blir de ett 5080 i stället tror jag. Sen tycker jag personligen inte att de känns jättesäkert med så mycket ström genom dom kablarna och den värmen. Jag hade nog gjort så att jag hade haft 2 st strömkontakter i stället om jag hade varit ingenjör på korten.

Galax RTX 4090 HOF har dubbla 12VHPWR kontakter, men det är också det enda kortet (tyvärr). Tycker det är en miss av både ASIS och MSI att inte inkludera detta på sina premium-kort som ska kunna dra 600-700W.

Jag har mätt temperaturen på båda kontakterna vid olika tester och temperaturerna går aldrig över 55c (vid 750-810W), så det verkar som att åtminstone detta kort fördelar förbrukningen på båda anslutningarna.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - iGPU - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Galax RTX 4090 HOF har dubbla 12VHPWR kontakter, men det är också det enda kortet (tyvärr). Tycker det är en miss av både ASIS och MSI att inte inkludera detta på sina premium-kort som ska kunna dra 600-700W.

Jag har mätt temperaturen på båda kontakterna vid olika tester och temperaturerna går aldrig över 55c (vid 750-810W), så det verkar som att åtminstone detta kort fördelar förbrukningen på båda anslutningarna.

https://i.imgur.com/nm9YdNX.jpeg

https://i.imgur.com/Tprf7PB.jpeg

Mvh

Hur kan de komma sig att vi eller åtminstone jag då som inte har någon form av sådan utbildning. Som inte skulle ens förstå den teknik som dom behöver läsa på universitet eller vad de nu är man läser för att göra de dom gör. Men jag förstår att man borde logiskt sett ha 2st kontakter. Säger de något om dom som utvecklar korten lika mycket som mig själv. Jag kan tycka in min hjärna att de är en teknisk miss som inte borde ha missats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

Hur kan de komma sig att vi eller åtminstone jag då som inte har någon form av sådan utbildning. Som inte skulle ens förstå den teknik som dom behöver läsa på universitet eller vad de nu är man läser för att göra de dom gör. Men jag förstår att man borde logiskt sett ha 2st kontakter. Säger de något om dom som utvecklar korten lika mycket som mig själv. Jag kan tycka in min hjärna att de är en teknisk miss som inte borde ha missats.

Jag förstår dig och känner likadant, om vi köper ett RTX 5090 får vi helt enkelt lita på att ingenjörerna har rätt

Det trodde de antagligen första gången också, och då smälte många kontakter, men nu påstår dem att problemet är löst.

Jag hade nog valt tillverkare och butik väldigt noga om jag ska köpa ett kort, utifall det blir en brand så vill man ha någon som hedrar garantin och tar ansvar.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan bli ett uppgradering från mitt 1080..
Men frågar är om man ska nöja sig med 5080 eller om man faktiskt ska gå ”full r*tard” o gå för 5090 eftersom jag ändå måste gå för ett helt nytt system

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Men frågar är om man ska nöja sig med 5080 eller om man faktiskt ska gå ”full r*tard” o gå för 5090 eftersom jag ändå måste gå för ett helt nytt system

Om du har råd och uppskattar att det kommer vara lika många generationer och år innan nästa grafikkortsbyte som det var för ditt 1080, gå då full R (trots att Robert Downey Jr. sa att man aldrig ska göra det.)

Hur mycket pengar blir det om året spritt över 8-10 år liksom? Inte mycket.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20744704" userid="113048" name="bobani"]
[/q

jag sitter i samma båt. har ett 1080 också. allting lär bli nytt, suck. lär väl kosta en 50k