Krönika: Är du beredd att betala tusen spänn för GTA VI?

Permalänk

Är det bra varför inte. Har ju kostat enormt mycket pengar att göra..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Nej, det är på tok för mycket pengar även om återspelbarheten och det framtida moddandet finns där (vilket jag inte bryr mig om).
Blir att hoppa på en kampanj eller nåt långt efter att de tidiga köparna agerat beta/buggfixare.

Kan jag vänta så här länge så kan jag absolut vänta lite till

Visa signatur

1600X | ROG STRIX b350-f Gaming | 980 1TB | 32GB 3200MHz | ASUS 1060 6GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

Jag vägrar betala så mycket och kommer rösta med plånboken.

Permalänk
Medlem

Omöjligt att svara på nu för mig, beror på vad jag får för pengarna. Så får se vid release. 😊

Är som med precis vad som helst bilar, grafikkort, mobiler osv.
Skulle tex aldrig kunna lägga flera hundra tusen för en bil när en under 50kkr tar mig från a till b lika bra.
Men visst kanske väntar 1-2 år innan köp så priset kanske gått ner till 300-400kr och eventuella ”release-buggar” är fixade.
Är inte sugen på att vara ”beta-testare” som det ser ut att vara lite för ofta nuförtiden om man köper vid release och då dessutom betala 1000kr för det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstår ärligt talat inte varför folk klagar på detta, dom borde utan problem kunna ta 2000kr för ett spel som gta6 (så länge det blir lika lyckat som 5an)

Jåmför med hur det va förr, half life 2 kostade 600kr vid release och är ca 15-20 timmar speltid, det ger då 30kr per till vilket är ofantligt dyrt! Även för halva priset så är det extremt dyrt i mitt tycke! Jämfört med ett spel som gta 6 där man förmodligen kan spendera hundratals timmar om inte tusentals utan problem..

Ett annat bra exempel för min det är att jag precis köpt och kört ut ff7 rebirth, 600kr för 31,3 timmar speltid och är klar (story är min grej och är ej intresserad av sidouppdrag), ett riktigt grymt spel men inte direkt ett allt för bra pris (ca 20kr per timme spelad) Däremot escape from tarkov! Ett spel där jag lagt ner ca 2000kr på mitt konto där har jag fått ut över 1400 timmar! Så där har jag spenderat 1,4kr per timme, en tiondel av det jag gav för ff7!

Tror folk i många fall stirrar sig blinda på priset och inte inser hur extremt mycket mer vi får för många spel idag som sätt till kr per timma utan problem kan kosta 4000kr och fortfarande va extremt mycket billigare än spel för 20 år sen som såldes för 300kr sätt till hur mycket man faktiskt får ut av spelet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Blir å pirata, blir det inte cracka så skiter jag i det.

Permalänk

Har knappt ens betalat 400kr för något spel. Det dyraste var troligen BF3 ihop med alla extra pack (köpte det på releasedagen och ja det tog ju ett tag innan buggarna var lösta).

Tror tog 1 år innan all funktionalitet kom med (inklusive ping mätare på alla spelare).

Men idag är det mest dessa gratis spel eller köper någon gammal klassiker på gog för par tior. Kan och hinner inte spela så mycket, när man har hobby projekt som tar upp mesta av den lediga tiden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Med tanke på inflationen senaste åren är det väl i par med vad AAA spel alltid kostat, varför flippar vi ur?

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

För ett genuint singelplayerspel utan online element? Ja. Faktiskt. Så länge det verkligen är ett bra spel.

För en väldigt begränsad offline/singleplayer upplevelse med all fokus på online som idag med GTA V? Aldrig i helvete. Då aka spelet i sig vara gratis.

Permalänk
Medlem

1000kr... Köper det på rean om några år eller inte alls. Finns mycket annat att spela så länge.

Jag behöver inte ha det direkt. Om det skulle förändra mitt liv halvdramatiskt så skulle jag kunna göra det, men det är väl bara ytterliggare ett GTA-spel. Frågan är om det ens är bra, det vet vi inte än väl?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du menar demo? 😅

Må vara gammal, men faktiskt inte!

Citat:

The important distinguishing feature between a shareware game and a game demo is that the shareware game is (at least in theory) a complete working software program albeit with reduced content compared to the full game, while a game demo omits significant functionality as well as content

Shareware på Wikipedia

Permalänk
Medlem

Aldrig varit ett fan av GTA, så kostar det mer än 2-300kr så kommer jag inte att köpa det, och självklart behöver det vara till PC då också.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Må vara gammal, men faktiskt inte!
Shareware på Wikipedia

Så ett demo.

Det finns demon som är hela spelet men att man begränsas genom t.ex. antal timmar man kan spela det, men det är fortfarande ett demo. Du får nog förklara mer specifikt vad det är du vill ha från ett "shareware GTA 6" om du vill att det ska kunna klassas som något annat än just ett demo.

Full tillgång till hela kartan utan någon story? Demo. Tidsbegränsad tillgång till 100% av spelet? Demo. Jag ser och läser det du skriver och även det du har citerat från Wikipedia, men det som beskrivs där är också ett demo.

Shareware och demo flyter ihop rätt bra nu för tiden eftersom alla shareware för spel är demon, men ett demo är inte nödvändigt shareware.

Eller vill du bara ladda ner hela spelet men bara ha tillgång till en liten del? För det är ju shareware och helt poänglöst - men också fortfarande ett demo.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Förstår ärligt talat inte varför folk klagar på detta, dom borde utan problem kunna ta 2000kr för ett spel som gta6 (så länge det blir lika lyckat som 5an)

Jåmför med hur det va förr, half life 2 kostade 600kr vid release och är ca 15-20 timmar speltid, det ger då 30kr per till vilket är ofantligt dyrt! Även för halva priset så är det extremt dyrt i mitt tycke! Jämfört med ett spel som gta 6 där man förmodligen kan spendera hundratals timmar om inte tusentals utan problem..

Ett annat bra exempel för min det är att jag precis köpt och kört ut ff7 rebirth, 600kr för 31,3 timmar speltid och är klar (story är min grej och är ej intresserad av sidouppdrag), ett riktigt grymt spel men inte direkt ett allt för bra pris (ca 20kr per timme spelad) Däremot escape from tarkov! Ett spel där jag lagt ner ca 2000kr på mitt konto där har jag fått ut över 1400 timmar! Så där har jag spenderat 1,4kr per timme, en tiondel av det jag gav för ff7!

Tror folk i många fall stirrar sig blinda på priset och inte inser hur extremt mycket mer vi får för många spel idag som sätt till kr per timma utan problem kan kosta 4000kr och fortfarande va extremt mycket billigare än spel för 20 år sen som såldes för 300kr sätt till hur mycket man faktiskt får ut av spelet.

Tycker vi får betydligt mindre för pengarna idag, hittade mer guld för ca 20 år sedan än idag.
UT2004 spelade jag säkert tusen timmar med grabbarna och joltCola.
Civ 2/3 och alpha Centauri har jag tragiskt nog spelat över femtusen timmar.
San Andrea tyckte jag var ett betydligt bättre spel än Gta 5 som jag tröttnade på direkt, 10 minuter spelande, 10 minuter ladda bana. Orkade inte ens spela genom singel delen.

Köper en fruktansvärt massa spel, men spelar väldigt få.
Vet inte om jag har blivit gammal och grinig eller om spelen idag är sämre.
Skulle aldrig köpa ett spel för 1000kr, är 50/50 att det skulle kosta mig 1000kr/h.
Haft betydligt mer tur med indiespel än trippel skräp.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog prova det gratis först. Och om jag gillar det så kanske jag bemödar mig att "claima" det hos Epic för 0 kr vid någon högtid om några år. Jag är så jävla avtrubbad att jag inte känner hajp för att spendera en krona på något öht. Quake Champions är som heroin där alla andra spel blir som lättöl i jämförelse. Och jag har blivit för bra på Quake för mitt eget bästa. Provar jag ett nytt spel så hinner jag typ tröttna efter femton sekunder. Oftast räcker det med att se nån youtuber spela spelet för att hinna tröttna. Föreställ er då hur långt klivet blir till att leta upp spelet i någon butik, köpa det, installera (om det finns plats), starta spelet... Börja tweaka inställningar och sen eventuellt börja spela det på riktigt. Det är ett lååångt jävla kliv. Inte minst när jag redan har Quake installerat och det tar någon minut att hitta ett game från att man dubbelklickar på ikonen.

Jag har tänkt att GTA 6 ska få bli ett undantag... Men när jag tänker tillbaka så har jag inte ens orkat ta mig igenom 5an. Det finns så många andra sätt att behöva sig själv nu för tiden att spelande känns som för mycket jobb. Framförallt om man jämför med den omedelbara tillfredsställelse man får från att fragga i Quake.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Alla ni som är så snåla att ni inte kan ställa upp på 1000 sek på ett av världens mest bekostade, innehållseika och färdigutvecklade spel vid launch är anledningen till att vi får dras med halvfärdiga buggiga spel vid launch och alphas som ska patchas med överprissatta expansioner och DLC. Men då ska det gnällas också. GTA är en av få gedigna spel kvar som utvecklas ordentligt innan launch. Då tycker jag vi stöttar.

Permalänk
Medlem

449kr bättre.

De får igen pengarna på alla re-releaser sen. Polarn köpt spelet 7 ggr till olika konsoler etc.

Permalänk
Medlem

Nu börjar tankarna snurra. Ser man till alla de timmarna jag lagt på GTA V och GTA online så JA det är värt 1000KR, Vet jag om GTA VI är lika bra? Nej, Men om inte Rockstar gick och blev DICE EA helt plötsligt så skulle jag vilja säga att GTA VI kommer bli lika bra om inte ännu bättre än GTA V. Just idag kan jag inte minnas något annat spel än GTA IV som vart "dåligt" GTA San Andreas hade ju en liten defekt i sig och Definitive edition hade väl lite kosmetiska problem men Storytell mässigt så känns det som att Rockstar alltid har varit on-top.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

Om det kostar 1000kr förväntar jag mig mindre med mikro-transansaktioner

Glem det, du vil få makrotransaksjoner i stedet med remake (HDR++++) og annet for å kjøpe samme spill igjen og samtidig vil de stenge ned spillet med "standard utgaven" for det lønner seg ikke å holde live server oppe når remaken er i gang.

AC Shadows havner nå på 769 kr for standard og deluxe utgaven er oppe i 999 kr og til dette vil UBISOFT sikkert også ha ekstra for deres Helix Store (Deluxe kommer jo med 5 Mastery Point some en vil sikkert kunne kjøpe i Helix Store). Opp på det så "selger" UBISOFT inn sitt eget Premium abonnement UBISOFT+ for 189 kr pr måned.

Synes kronikøren burde legge litt mer vekt på hvordan disse spill selskaper i alt større grad etablert abonnement systemer der også vil påvirke priset på spill. Kjøp et spill der du ikke eier selve spillet men kun rettigheten (lisensen) til å få adgang til å spille eller gå hele veien å bare betale en engangsavgift for å få adgang til hele katalogen der det legges til på Steam eller lignende klienter.

Lisensen kan når som helst bli forandret og vi (spill selskapet) kan uten advarsel eller kompensasjon fjerne adgang eller gjøre forandringer der spillet kan bli ubrukbar for de som ikke oppfyller visse vilkår (f.eks. kreve GPU med raytracing, HDR kapabel skjerm eller lignende).

En seriøs diskusjon om pris på spill trenger også se på hvordan disse avtaler er utformet og hva en egentlig som forbrukere har for rettigheter.

Er pris strategien egentlig til for å selge inn sine abonnement, slik det virke mer fornuftig å betale en måneds avgift enn å kjøpe spillet og legge til det i Steam, Epic, EA, GOG eller UBISOFT biblioteket.

Et annet problem er i hvilken grad spill vil få redusert pris over tid, ettersom med en høy prislapp så vil prosent satsen se bedre ut enn når spillets opprinnelige pris alle rede lå på 500 SEK (50% av 500 = 250 SEK). Koster spillet 1000 SEK fra start så vil det ende opp med kun 500 SEK i stedet (og da kanskje først etter 5 til 10 år fra det spillet ble lansert).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Alla ni som är så snåla att ni inte kan ställa upp på 1000 sek på ett av världens mest bekostade, innehållseika och färdigutvecklade spel vid launch är anledningen till att vi får dras med halvfärdiga buggiga spel vid launch och alphas som ska patchas med överprissatta expansioner och DLC. Men då ska det gnällas också. GTA är en av få gedigna spel kvar som utvecklas ordentligt innan launch. Då tycker jag vi stöttar.

Nej, det är snarare så att det är den som köper spelet vid release för vilket pris utgivaren vill ha som är anledningen till att utgivaren inte bryr sig om att se till att det är så buggfritt som möjligt. Varför ska dom göra det när du ändå köper spelet?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det får vara något väldigt oväntat om jag ska slanta upp så mycket. Det jag förväntar mig av GTA6 kommer jag inte betala så mycket för, kanske 500-600 max. Jag får väl vänta till rea helt enkelt

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Så ett demo.

Det finns demon som är hela spelet men att man begränsas genom t.ex. antal timmar man kan spela det, men det är fortfarande ett demo. Du får nog förklara mer specifikt vad det är du vill ha från ett "shareware GTA 6" om du vill att det ska kunna klassas som något annat än just ett demo.

Full tillgång till hela kartan utan någon story? Demo. Tidsbegränsad tillgång till 100% av spelet? Demo. Jag ser och läser det du skriver och även det du har citerat från Wikipedia, men det som beskrivs där är också ett demo.

Shareware och demo flyter ihop rätt bra nu för tiden eftersom alla shareware för spel är demon, men ett demo är inte nödvändigt shareware.

Eller vill du bara ladda ner hela spelet men bara ha tillgång till en liten del? För det är ju shareware och helt poänglöst - men också fortfarande ett demo.

Tror inte det är en diskussion värd intresset för någon, utan skulle bara vara en repetition av vad jag redan skrivit.

Permalänk
Medlem

släpper det spelet till PC day1 så kan jag nog ge en slant, men det kommer de förmodligen inte göra för de ska väl mjölka skiten först för att sen sälja det igen på PC

jag gör som sist jag vägrar att betala tills det är kraftigt rabatterat då, avskyr "dubbeldippen" de kör

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

LOL 1000 spänn för ett spel, what a time to be alive 😂😂😂

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/402 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

Är taggad på GTA 6 såklart, men jag kommer inte betala 1000 kr för någon standard version i alla fall!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

sist jag spelade grand theft auto. Var när vice city var aktivt

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Beror helt o hållet på inkomst vs kostnad. i dagsläget är det blankt nej men o andra sidan hade jag inte köpt det överhuvudtaget 😄
Jag köpte visserligen Hearthstone expansionen Path of Arthas år 2022 (tror jag) för 1050:- men där är jag beredd att lägga massor med pengar.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

släpper det spelet till PC day1 så kan jag nog ge en slant, men det kommer de förmodligen inte göra för de ska väl mjölka skiten först för att sen sälja det igen på PC

jag gör som sist jag vägrar att betala tills det är kraftigt rabatterat då, avskyr "dubbeldippen" de kör

Det beror inte på det. Det beror på att inte ens Rockstar är stor nog för att utveckla det till konsol och pc samtidigt.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in precis samma anledning att jag inte köper nåt spel till konsoll för dyrt & då har jag köpt exclusiva utgåvor men bara spel jag vet att det är en favorit 500 kr nåt e fullt tillräckligt för ett trippel a spel spelbranchen lider inte av att de har för få kunder. Men nu lider de av snikna aktieägare & tex EA eller andra stora bolag som tror de kan göra vad de vill.

Visa signatur

Arne Berg