Här är priserna på Geforce RTX 5000-serien

Permalänk
Medlem

Ligger redan kort på Blocket, 65k

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Nvidias strategi med att sätta ett MSRP som bara ett fåtal kort säljs för vid lansering för att få bättre betyg i media och sen sälja mängden kort via tredje parter för 10-20% mer fungerar verkligen oförskämt bra alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Nvidias strategi med att sätta ett MSRP som bara ett fåtal kort säljs för vid lansering för att få bättre betyg i media och sen sälja mängden kort via tredje parter för 10-20% mer fungerar verkligen oförskämt bra alltså.

Frågan är ju om det är Nvidia som blåser oss, eller partnertillverkarna.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Skrivet av ClucKe:

Jaha när fyller Nvidia på med fler 5090FE, 2026?

Jag undrar samma sak fast med 5080 😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClucKe:

Jaha när fyller Nvidia på med fler 5090FE, 2026?

I så fall väntar jag snällt till 2026. Tänker inte betala 3-10k för en hottad kylare med leds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

AIB vill ju inte sälja för MSRP så de gör nog minimumnivå av de korten för att kunna sälja deras dyrare kort tänker jag.

Men rent generellt så gick jag in 1545 då jag kom på att korten började säljas idag och allt var slut. Trots att jag inte hade köpt något så är allt över MSRP (tom MSRP) för högt i pris. Och ändå säljer det så frågan är om det är folk med för högavlönade jobb som kan lägga 1.5-2 månadslöner netto på ett kort eller om det är mycket kredit som används.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Lyckades klicka hem ett Asus 5080 Prime från Inet, var slutsålt direkt efter jag hade genomfört köpet

nvm..

"Tack för din beställning på ett grafikkort från den efterlängtade 5000-serien!

Det var ett högt ordertryck och dessvärre var du inte en av de kunder som fick tilldelning på ett grafikkort vid release.
Detta innebär att du nu står i kö för kommande leveranser."

Hoppas mitt lånade 1080 Ti håller några månader till

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Folk i tråden kan klaga över priset, tillgången, osv, men så länge som ni fortfarande köper så kommer inget av det att ändras. Att önska att tomten kommer med bättre klappar/lägre priser...

Det sagt, även 35 000kr behöver inte vara dyrt. Man säljer 4090-kortet man redan haft i två år för, säger vi, 15 000kr, Kostnaden blir då 20 000kr, uppedelat på 24 månader (tills 6090-kortet), blir då 833kr/månad. Om ens liv krets runt jobbet och sedan hem och spela så är det inte precis en jättekostnad. Jämför med Viaplay Total, om man vill se på sport och annat, kostar 699kr/månad. Allt beror på ens prioriteringar.

(Har själv inga som helst planer att köpa ett.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

AIB vill ju inte sälja för MSRP så de gör nog minimumnivå av de korten för att kunna sälja deras dyrare kort tänker jag.

Men rent generellt så gick jag in 1545 då jag kom på att korten började säljas idag och allt var slut. Trots att jag inte hade köpt något så är allt över MSRP (tom MSRP) för högt i pris. Och ändå säljer det så frågan är om det är folk med för högavlönade jobb som kan lägga 1.5-2 månadslöner netto på ett kort eller om det är mycket kredit som används.

Eller så lärde man sig att spara pengar när man var yngre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jaa.. min kännsla är att partnertillverkarna lägger på en procentuell prisökning på deras varianter med bättre kylare. Samma kylare ger ganska mycket mer prispåslag på de dyrare modellerna.

Permalänk
Medlem

Samma mail här ifrån inet. tyckte jav va så snabb det bara gick på asus prime 5080 men behövde godkännas via bank id på mobilen via skanna skärmen på datorn. innan köpet kunde genomföras.

Det stog dock att jag skulle få det imorgon först. lite besviken kanske blir amd iaf om man måste vänta nån månad.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9800x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: ASUS Prime RTX 5080 OC, MBoard: ASUS Prime x870-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Samsung 990 pro 2TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: Samsung G8 Oled 175Hz, Philips The Xtra 75PML9009 4K QD MINI-LED 144Hz, Mouse: ASUS ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: Keychron K13 Pro, PSU: NZXT C1200, Headset: Steel Series Arctis Pro Wireless
www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Garanterat Nvidia som blåser oss
dom har järnkoll på vad partnertillverkarna gör
och sätter stränga regler på vad dom får göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Man är ju inte särskillt högavlönad om man får ut 14000-18500 i netto...

Permalänk
Medlem

Streaken håller i sig, på release-minuten 3080, 4090, 9800X3D och nu denna.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Streaken håller i sig, på release-minuten 3080, 4090, 9800X3D och nu denna.

Vad kul för dig. Blev det genast grön "finns i lager" ikon för dig exakt vid 15:00? Inte för mig tyvärr...
Behövde du förresten använda BankID? Vilket betalningsmedel?

Permalänk
Medlem

Beställde ett 5080 Prime OC på inet. Men ville använda presentkortet 1337:- jag köpte på BF och så använde jag Qliro med BankID. Ordern gick igenom innan 15:01 och jag fick också mail om att jag står i kö.

Någon som vet om man får veta köplats eller liknande på något sätt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x, MSI RX 6800 (Ref), Aorus B550 Pro AC, Vengence RGB Pro 3200MHz 32GB, Noctua NH-D15, Phanteks Eclipse P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Vad kul för dig. Blev det genast grön "finns i lager" ikon för dig exakt vid 15:00? Inte för mig tyvärr...
Behövde du förresten använda BankID? Vilket betalningsmedel?

Jag hade en jäkla massa webläsare uppe på min tripple screen som jag refreshade olika butiker på. Vet inte om det var exakt på sekunden jag refreshade Inet, men när jag såg grönt tog jag det direkt. Första bästa utan att läsa typ.

Det gick igenom en hel del olika statusar uner en halvtimma inklusive skickas i maj, bokad osv. Så jag trodde jag hade missat, men tydligen inte.

Tog faktura, behöve bankid.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Nån som vet när vi får veta tester på 5070? Man blir ju osäker om den är nåt att ha nu när 5080 knappt är en uppgradering från 4080.

Permalänk
Medlem

Även jag fick det beryktade mailet från inet om att jag står på kö...helt otroligt att det här har blivit standard nu för tiden vid varenda lansering. Snälla amd, börja konkurera igen...

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

"Säljstarten kickar igång klockan 15:00"
...
Och avsluta 15:00 också

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Fick igenom en order på 5090 TUF hos Proshop. Eftersom flera här fått igenom en order på samma kort känns det väl inte osannolikt att ordern annuleras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag hade en jäkla massa webläsare uppe på min tripple screen som jag refreshade olika butiker på. Vet inte om det var exakt på sekunden jag refreshade Inet, men när jag såg grönt tog jag det direkt. Första bästa utan att läsa typ.

Det gick igenom en hel del olika statusar uner en halvtimma inklusive skickas i maj, bokad osv. Så jag trodde jag hade missat, men tydligen inte.

Ringde inet ang statusen och han i telefon sa i förbifarten att de slumpade ut bland de som lyckats lägga, så grattis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Stort grattis. Jag höll på och refreshade på ett enda kort, som jag ville ha. Statusen förändrades inte vid 15:00, inte ens till Okänt eller något, så jag tänkte att det är lite delay och fortsatte refresha... där förlorade jag nog för många sekunder. Sen kollade jag ett annat kort, såg grönt och var så snabb jag kunde, knappade in BankID och fick en popup om att det var slutsålt. Fick således inte ens nån köplats. Det här är så jävla surt.

Permalänk
Medlem

Det va nog för billiga dessa kort när de såldes slut så fort, det kommer nog Nvidia tänka på nästa gång

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 7900xtx Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

"Säljstarten kickar igång klockan 15:00"
...
Och avsluta 15:00 också

känns som den avslutades 14:59 i vissa butiker :/

Permalänk
Medlem

@Lussarn vore galet dumt av dig om du inte gick och köpte en trisslott senare idag eller petade in en eurojackpot...
Eller ännu hellre, jag köper en oskrapad av dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phromo:

Ringde inet ang statusen och han i telefon sa i förbifarten att de slumpade ut bland de som lyckats lägga, så grattis

Oh fan, det var ju iofs ett juste drag. Vad kul att även jag kan få vinna ågon av deras tävlingar då. Även om det kostade 35000:- att lägga lotten.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av phromo:

Hade jag vetat det, hade jag beställt från annan butik.

Kasst @Inet om det stämmer. (Dels först tro man fick igenom ordern och först en timme senare veta att man inte fick. Vilket nu visar sig vara för att ni slumpar?)

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hade jag vetat det, hade jag beställt från annan butik.

Kasst @Inet om det stämmer. (Dels först tro man fick igenom ordern och först en timme senare veta att man inte fick. Vilket nu visar sig vara för att ni slumpar?)

Att lotta ut vore väl det bästa i alla butiker för att undvika att buy bots osv får korten.

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Man blir onekligen lite sugen på ett B580
Vilken succé det hade blivit om de hade släppt ett kort runt 4070-prestanda, med samma pris/prestanda-förhållande.

Har beställt ett kort. Kommer imorgon. Skulle aldrig betala dessa priser men om folk är villiga att betala så varför inte.