Bygga baslåda till bil, hjälp med element och låda.

Permalänk

Bygga baslåda till bil, hjälp med element och låda.

Hej. Tänkte ge mig på att bygga en baslåda till bilen. Har kollat lite på WinISD och försökt laborera lite men blir inte jätte klok på programmet.
Tänkte mig en 12" bas runt 1000kr, har kollat lite på Audio System CARBON 12 hos DBakuten.
Är där någon här på forumet som kan hjälpa till att få fram ett lådförslag med en schysst avstämning, alternativ på andra basar i den prisklassen tar jag också emot om de skulle finnas bättre alternativ.
Jag har 12mm MDF hemma att bygga med.

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Skrivet av NordicSaint:

Hej. Tänkte ge mig på att bygga en baslåda till bilen. Har kollat lite på WinISD och försökt laborera lite men blir inte jätte klok på programmet.
Tänkte mig en 12" bas runt 1000kr, har kollat lite på Audio System CARBON 12 hos DBakuten.
Är där någon här på forumet som kan hjälpa till att få fram ett lådförslag med en schysst avstämning, alternativ på andra basar i den prisklassen tar jag också emot om de skulle finnas bättre alternativ.

Skulle säga att 19mm är minimum helst 22mm.

Annars kommer väggarna flexa rätt hårt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordicSaint:

1. Vilken bil har du?
2. Vilken musik lyssnar du på?
3. SPL eller SQ?
4. Vad ska du driva basen med?
5. Vad har du för huvudenhet?
6. Vad har du för budget? Bas + låda eller bas + låda + steg?
7. Hur är dina kunskaper när det gäller att bygga låda? Kan en färdigbyggd låda med bas vara ett alternativ?

12 mm är alldeles för klent, du behöver minst 22 mm samt interna stag för att få lådan så stabil som möjligt.

Permalänk
Medlem

Hur stor låda får du plats med?
Ingen idé att ha ett 12" element i en pyttelåda.

Permalänk
Skrivet av ATI:

1. Vilken bil har du?
2. Vilken musik lyssnar du på?
3. SPL eller SQ?
4. Vad ska du driva basen med?
5. Vad har du för huvudenhet?
6. Vad har du för budget? Bas + låda eller bas + låda + steg?
7. Hur är dina kunskaper när det gäller att bygga låda? Kan en färdigbyggd låda med bas vara ett alternativ?

12 mm är alldeles för klent, du behöver minst 22 mm samt interna stag för att få lådan så stabil som möjligt.

Jag har en liten Toyota auris. Lyssnar mest på EDM/Deep House.
SPL om jag tolkar termen rätt att det ska låta bra i bilen och inte utanför
Jag har ett 4 kanals steg från GAS som har några år på nacken, så vi snackar ingen monster effekt i det som jag tänkte brygga.
Har en Kenwood huvudenhet KMM-BT358
Jag byggde en baslåda för ca. 15 år sedan med en kenwood bas som spelade riktigt bra efter hjälp med lådvolym på ett forum.

Ja man har ju glömt en del!!! Budgeten för själva basen ligger runt 1000kr, byggmaterialet till lådan räknar jag inte in, utan köper ordentligt skivmaterial på min lokala bygghandel.

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Ja 1000kr får man inte mycket bas för nuförtiden. Byggde själv en 2x 6.5 tums låda bak i volvon. Har något uråldrigt program som jag tror heter basbox pro som kunde rita lådor åt en.
Fundera på begagnat där kan man få mycket för pengarna.
En bra sida där man kan grotta ned sig: https://www.drkrupp.se/hifi/index.html

Nej det går inte fuska med en kondensator när kabeln är för klen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16