Scalpers börjar sälja RTX 5000-kort till extrema priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Anmält RTX 5080 annonsen.

RTX 5090 annonsen finns inte mer.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/msi_geforce_rtx_5080_...

Denna annonsen är också borta.

Om personen sitter här & ruvar på SweC: Lämna tillbaka kortet eller sälj för en tusing mer än inköpspriset ditt miffo, inte 10000kr mer än butikspris.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Vad är skillnaden mellan att en butik avviker från Riktpriset och höjer priset på en produkt jämfört med att en privatperson säljer samma vara till ett högre pris för att göra vinst? Jag har aldrig riktigt förstått detta, varför lipar man.

rikspriset är redan ett pris som är avsatt för att tjäna en viss procent. Så varför har butikerna rätt att ut mer och inte en privatperson?

Butiker undantagna jantelagen och scalpers är av oklar anledning mer vitt undantagna entrepenörsbeundran som annars råder. Särskilt här.. ;D

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Problemet är öppet köp där Komplett och andra erbjuder öppet köp upp till 60dagar. Så Scalpers har ryggen fri rätt så bra om de inte får korten sålda snabbt.

Så jag och andra konsumenter ska straffas med kortare öppet köp för 0.01% som scalpar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Så jag och andra konsumenter ska straffas med kortare öppet köp för 0.01% som scalpar?

Jag tycker det låter som en bra idé.

Köps något dom första minuterna/timmarna en produkt släpps så är man nog väldigt säker på att det är just den man vill ha och då har man inget öppet köp

Kan ju liksom inte komma där med pengarna i högsta hugg och lägga 15-30 papp något dom första minuterna och sedan sitta där och fundera på om du verkligen vill ha det?

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Den här lanseringen var utan tvekan en av de sämsta någonsin, särskilt hos Webhallen. När jag kontaktade kundservice fick jag veta att vissa produkter reserverats för "speciella kunder". Trots att jag varit medlem sedan de införde medlemskap fick jag varken någon notis eller information om detta. Jag har nu valt att avsluta mitt konto och kommer inte att handla där igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toya:

Den här lanseringen var utan tvekan en av de sämsta någonsin, särskilt hos Webhallen. När jag kontaktade kundservice fick jag veta att vissa produkter reserverats för "speciella kunder". Trots att jag varit medlem sedan de införde medlemskap fick jag varken någon notis eller information om detta. Jag har nu valt att avsluta mitt konto och kommer inte att handla där igen.

Pinsamt av Webhallen.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Finns några på Tradera som försöker sälja, skoj att se att dom lägger upp dom och höjer priserna hela tiden.
En som säljer ett Asus prime rtx 5080 för 21999, började på 18999 och har bytt annons några gånger.
Frågan är om någon verkligen köper de kortet för dom pengarna.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Ja, det finns ju idioter till allt. Så jag skulle inte förvåna mig om folk köper till dessa priser. Det är ju så att man tappar hoppet för mänskligheten lite.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt system när man får gå med hatt i hand och hoppas att snälla lilla Nvidia låter en köpa deras produkt för 30 000kr.

Permalänk

Hejsan,
Såg nåt skoj på Ebay, scalping av scalpers typ, man får ett foto på ett graffe för 20K,
IF YOU ARE A HUMAN BUYER, PLEASE DO NOT PURCHASE. PLEASE READ THE DESCRIPTION CAREFULLY. DOING THIS TO TAKE A STAND AGAINST BOTS! SCALPER BOTS WELCOME! You will receive a photo of the RTX 5090. You will NOT receive the product. You will receive a piece of paper with an image of the graphics card. ALL SALES ARE FINAL. NO RETURNS. NO REFUNDS.
Mvh Alfred

Visa signatur

|Fractal Define 7 TG|Intel Ultra 7 265KF|Gigabyte Z890|Astral RTX 5080|RM1000X ATX 3.1|Odyssey G70D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toya:

Hur länge du har varit med spelar ju ingen roll. Konsumerar du tillräckligt? Vilken medlemskapsnivå hade du?

Permalänk
Medlem

Hoppas ingen köper av scalpers. Då blir man en del av problemet.
Idag kan folk inte vänta på saker så troligen köper folk dessa.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Med dessa priser kan jag inte förstå att inte alla bara skrattar år dessa scalpers. Grafikkorten var ju knappt bättre ens, varför köpa dom alls för dagens priser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Denna annonsen är också borta.

Om personen sitter här & ruvar på SweC: Lämna tillbaka kortet eller sälj för en tusing mer än inköpspriset ditt miffo, inte 10000kr mer än butikspris.

Jag sitter och väntar på mitt 5080 som jag lyckades få tag på idag. Skulle ju ljuga om man inte sa att det är lockande att sälja för 20+ om någon skulle vilja köpa. Jag har inte såå stora brådska, mitt 3080 duger okej ändå.

På ett sätt känns det ju som att lura personen på pengar bara för att den är så otroligt otålig. Jag hade ju aldrig betalat så mycket men om de vill slösa med sina pengar så får de väl vara dumma nog att göra det.

Men.....blir nog gejmande istället

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gurkburk92:

Anmält RTX 5080 annonsen.

RTX 5090 annonsen finns inte mer.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/msi_geforce_rtx_5080_...

@gurkburk92
Det vart sålt tror jag

Permalänk
Inaktiv

4090 verkar skena i pris nu med, uppe i 23 tusen 17 bud och 10 min kvar på tradera

Permalänk
Medlem

Ja man får ju både ha gott om pengar och vara desperat efter ett nytt kort om man ska lägga sånna pengar.

Korten är ju ganska dyra från början.
Så kan väl inte vara många som lyckas scalpa till långt högre pris ?

Men visst, för någon som inte är rik men har tillräckligt med pengar att täcka ett ~ 30kkr grafikkort, om de kan göra en vinst på 10-30kkr så är det en bra slant om det inte kräver så mycket jobb.
Så behöver kanske inte scalpas så stora volymer för att det ska vara värt det för någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

4090 verkar skena i pris nu med, uppe i 23 tusen 17 bud och 10 min kvar på tradera

Jag skulle aldrig köpa ett begagnat grafikkort.

Permalänk
Medlem

Borde finnas nån form av regel hos alla siter/åf att en bristvara får inte säljas närmaste 6 månaderna och öppet köp inte gäller för dessa kort.
Kvitto och garanti låst till första köparen första året, sen öppen för andra.

Visa signatur
Permalänk

Känns som att det kommer ta många månader innan jag kan köpa ett 5080 på NVIDIA:s sida, här står jag med en nybyggd dator utan kort i 😭😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Kanske inte för de summorna, men jag har köpt enklare grafikkort begagnat och de har alltid fungerat enligt beskrivning.

Permalänk
Medlem

Så det är 3xxx-serien all over again

Permalänk

Tycker inte det är så farligt med scalpers. Visst det är synd de kan utnyttja öppet köp så de sitter på ungefär noll risk. Men utöver det så är high-end grafikkort knappast något essentiellt och är folk villiga att betala X antal tusen utöver inköpspris till en scalpers så är det upp till dem.

Scalpers följer lagar och regler och opererar på den fria marknaden trots allt.

Tycker mest synd om de människor som vaskar pengar på det sättet. Jag hoppas att de sitter på mer pengar än de behöver och inte tar SMS-lån åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Borde finnas nån form av regel hos alla siter/åf att en bristvara får inte säljas närmaste 6 månaderna och öppet köp inte gäller för dessa kort.
Kvitto och garanti låst till första köparen första året, sen öppen för andra.

Jasså och vem skall bevaka detta? Polisen?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Det har de INTE!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Problemet är öppet köp där Komplett och andra erbjuder öppet köp upp till 60dagar. Så Scalpers har ryggen fri rätt så bra om de inte får korten sålda snabbt.

Skall inte återförsäljare ha öppet köp menar du?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Jag kom inte ens på köp sidan hos nvidia, bara error konstant!
Och ja många butiker fifflar som vanlig.
Super besviken. Denna gång är nvida's överlägset bättre, 2 slot och riktigt nice utseende tycker jag.
Får sälja en lever o köpa på ebay kanske hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Inte ens om det var bästa kompisen som ville sälja sitt RTX 5080 för 5000kr till dig ?

Permalänk
Medlem

Äsch, det är ju upplevelsen man betalar för när man handlar av scalpers.

Man träffas i ett motellrum längs E4an där scalpern dyker upp i trenchcoat, öppnar upp och har 5090s på ena sidan, och 5080s på andra sidan och utbrister "What are you buying, stranger?"

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem

Vi lever i ett samhälle där vissa tankar sin båt för mer pengar än ett 5090 även efter scalperpåslaget. Du behöver inte ens välja beställningsvaror på systembolaget innan du hittar flaskor som är dyrare.

Om någon som har tid och energi att jaga grafikkort prick 15 på en torsdag lyckas komma åt lite av dessa lyxpengar stör det mig inte det minsta lilla.

Jag tror inte någon kriminell scalpar kort från svenska slutkundsbutiker, med moms, elektronikskatt mm. Kriminella har mer troligt en skenbutik där de köper från leverantören och säljer på ebay efter att ha låtsas sälja för MSRP enligt avtalet. Det fanns exempel på detta vid 3000-lanseringen vill jag minnas.

Om någon scalpar från Inet är de mer troligt en fattig kreativ nörd än en ligist.