PC har konstant microstutter och Komplett nekar stutter, testat ALLT och tappar hoppet om lösning (videos i tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Yes, detta känner jag igen.

Men ok, föreslår ni nu då att jag klonar min gamla drive till nya (som ej har W11 på)

Ska jag använda programmet nu nämnde för en stund sedan och sedan bör allt rulla på på den nya driven? Om stuttringen fortsätter så vet vi ju då att problemet ej ligger på disken.

Ja antingen detta eller som ovan beskriver gör en installationsmedia som inte checkar hårdvarukrav.
Klona går fortast men om problemet kvarstår måste du ändå göra en ny installation.

Om du installerar w11 på nya disken som en fräsch installation vet du inte om det är gamla disken eller gamla installationen som är culprit.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

@Spelnatt

Då du har ASUS-moderkort. Har du kollat att detta är fixat i BIOS?

Gå till denna websida och scrolla ner till rubriken "How to enable TPM in UEFI BIOS"
https://www.asus.com/se/support/faq/1046215

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1monF:

Om du vill kan du även göra om W11 USBn och ta bort checken för hårdvara, då ska det gå att installera oavsett. Kan göras med Rufus, se t.ex denna guide: https://www.makeuseof.com/rufus-bypass-tpm-secure-boot-requirements-windows-11/.

Skrivet av LPG:

Ja antingen detta eller som ovan beskriver gör en installationsmedia som inte checkar hårdvarukrav.
Klona går fortast men om problemet kvarstår måste du ändå göra en ny installation.

Om du installerar w11 på nya disken som en fräsch installation vet du inte om det är gamla disken eller gamla installationen som är culprit.

Jag tar och testar att köra via rufus då, då har jag ju en helt ny installation på ny drive och om problemen fortsätter där så är det fel någonannanstans i datorn.

Skrivet av Joppis:

@Spelnatt

Då du har ASUS-moderkort. Har du kollat att detta är fixat i BIOS?

Gå till denna websida och scrolla ner till rubriken "How to enable TPM in UEFI BIOS"

Yes jag testade förut med detta utan framgång.

Visa signatur

i7-12700f
NVIDIA GeForce RTX 4060 ti 8gb
ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4 bios: 3601
Windows 11 Home - Kingston Fury Renegade 2TB
Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Jag tar och testar att köra via rufus då, då har jag ju en helt ny installation på ny drive och om problemen fortsätter där så är det fel någonannanstans i datorn.

Då kan du få problem i framtiden istället. Dumt att inte lösa det på riktigt nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Då kan du få problem i framtiden istället. Dumt att inte lösa det på riktigt nu.

Hur menar du?

Jag har klickat i och testat alla möjliga kombinationer i bios utan framgång. W11 vägrades installera pga "ej uppfyller krav"

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

OK,

om jag istället klonar nu.
Då får jag allt på gamla disk till ny.

Om problemet är kvar, ja då installerar jag om W11 rent.

Iomed att då nya disken är klonad, så bör ju en ominstallation till W11 vara relativt enkel då och ej ställa till med "ej uppfller krav"-problemet? <- eftersom den redan har W11 i sig, eller är jag helt vrickad? :S Alltså att jag då testar det igen(boot + vanlig media w11) och ej med Rufus.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

OK,

om jag istället klonar nu.
Då får jag allt på gamla disk till ny.

Om problemet är kvar, ja då installerar jag om W11 rent.

Iomed att då nya disken är klonad, så bör ju en ominstallation till W11 vara relativt enkel då och ej ställa till med "ej uppfller krav"-problemet? <- eftersom den redan har W11 i sig, eller är jag helt vrickad? :S Alltså att jag då testar det igen(boot + vanlig media w11) och ej med Rufus.

Ja, testa det

Du kan också installera om Windows 11 i Windows miljön.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5070 Ti Prime - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Mycket krångel här med ominstallationen. Varför inte bara ta ut den gamla disken, i med en ny och installera Windows i en version som fungerar. Om det inte är något stutter där så kan du börja hålla på med Rufus, kloningar osv. Om du har stutter där är ju allt det där onödigt.

Alternativt så följer du den här guiden för att installera Ubuntu på en USB, för att lite snabbt testa om du har stutters även där. Då behöver du inte en till disk.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med microstutter, det var ram minnena som gav errors, efter jag bytte ut det paret så fungerar allt perfekt igen.

https://www.memtest86.com/download.htm

Ladda ner memtest och gör en bootbar usb och testa

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Låter väldigt skumt att den inte tycker att datorn uppfyller kraven för Windows 11. Bara för att dubbelkolla så att din gamla installation uppfyller kraven och inte installerats genom att kringgå dessa så kan du köra detta inofficiella verktyg som är lite tydligare än det officiella med vad som eventuellt inte uppfylls.

https://github.com/rcmaehl/WhyNotWin11

Ladda ner senaste versionen av WhyNotWin11.exe under Releases.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Mycket krångel här med ominstallationen. Varför inte bara ta ut den gamla disken, i med en ny och installera Windows i en version som fungerar. Om det inte är något stutter där så kan du börja hålla på med Rufus, kloningar osv. Om du har stutter där är ju allt det där onödigt.

Alternativt så följer du den här guiden för att installera Ubuntu på en USB, för att lite snabbt testa om du har stutters även där. Då behöver du inte en till disk.

Om du läst tidigare inlägg så ser du att det är exakt det jag försökt utan framgång.

Haft enbart nya disken i och det vägras installera W11 överhuvudtaget.

Därav tanken nu att klona.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Låter väldigt skumt att den inte tycker att datorn uppfyller kraven för Windows 11. Bara för att dubbelkolla så att din gamla installation uppfyller kraven och inte installerats genom att kringgå dessa så kan du köra detta inofficiella verktyg som är lite tydligare än det officiella med vad som eventuellt inte uppfylls.

https://github.com/rcmaehl/WhyNotWin11

Ladda ner senaste versionen av WhyNotWin11.exe under Releases.

Tack!

jag fick detta problem:

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Tack!

jag fick detta problem:

<Uppladdad bildlänk>

Det är någon inställning i BIOS som är felaktig.

Ibland kan samma inställning finnas på flera ställen, tyvärr.

Kan vara så att du måste aktivera TPM på samtliga, gå igenom alla menyer i BIOS noga.

Tillägg: Man kan för övrigt så "stutter" av problem med virtuell TPM.

Se denna länk ex: https://www.techpowerup.com/forums/threads/has-the-ftpm-stutt...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5070 Ti Prime - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är någon inställning i BIOS som är felaktig.

Ibland kan samma inställning finnas på flera ställen, tyvärr.

Kan vara så att du måste aktivera TPM på samtliga, gå igenom alla menyer i BIOS noga.

Tillägg: Man kan för övrigt så "stutter" av problem med virtuell TPM.

Se denna länk ex: https://www.techpowerup.com/forums/threads/has-the-ftpm-stutt...

Mvh

Detta är märkligt, gått tillbaka till BIOS, f5 för default settings. Tillbaka i skrivbordet och får fortfarande TPM version not detected.
Så nu kan jag inte ens installera om W11 på den gamla disken ens pga har TPM felet? Trots reset i bios? :S

Är så förvirrad just nu

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Här är manualen för mitt moderkort
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1700/TUF%20GAMING%20...

Hittar inget om TPM där

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Hur menar du?

Jag har klickat i och testat alla möjliga kombinationer i bios utan framgång. W11 vägrades installera pga "ej uppfyller krav"

Det jag menar är att om du har felaktiga inställningar i BIOS så att Windows 11 inte anser denna vara kompatibel och du går runt det med Rufus så kan du få problemet senare. Exempelvis vid nästa stora Windows-uppdatering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det jag menar är att om du har felaktiga inställningar i BIOS så att Windows 11 inte anser denna vara kompatibel och du går runt det med Rufus så kan du få problemet senare. Exempelvis vid nästa stora Windows-uppdatering.

Yes, förstår och det är såklart sunt och det jag vill uppnå.

Problemet jag har nu är att W11 på min usb ej ens vill installeras på min gamla disk ens, pga får TPM fel via toolet jag laddade ned nyss.

Min hjärna känns helrutten just nu och det enda jag vill är att ha min nyköpta drive i, med W11 på men detta funkar ej pga får systemfelet både på den nya samt den gamla nu.

Varför, fattar jag inte.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Problemet jag har nu är att W11 på min usb ej ens vill installeras på min gamla disk ens, pga får TPM fel via toolet jag laddade ned nyss. <Uppladdad bildlänk>

Min hjärna känns helrutten just nu och det enda jag vill är att ha min nyköpta drive i, med W11 på men detta funkar ej pga får systemfelet både på den nya samt den gamla nu.

Varför, fattar jag inte.

1. Starta BIOS
2. Nollställ/inaktivera TPM
3. Spara inställningar och starta om till BIOS
4. Aktivera TPM
5. Boota win11 installationen från usb-minnet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Problemet jag har nu är att W11 på min usb ej ens vill installeras på min gamla disk ens, pga får TPM fel via toolet jag laddade ned nyss. <Uppladdad bildlänk>

Varför, fattar jag inte.

Default settings (F5) på äldre moderkort som du har sätter ofta inkompatibla inställningar för Windows 11. Det blev standard senare att moderkortens default anpassades till Windows 11.

Du borde gå igenom alla stegen i denna länk igen efter att du valt Default settings.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

1. Starta BIOS
4. Aktivera TPM

Dessa är de enda tpm alternativen jag ser någonstans i mitt bios. Följt dina steg men funkar inte

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Default settings (F5) på äldre moderkort som du har sätter ofta inkompatibla inställningar för Windows 11. Det blev standard senare att moderkortens default anpassades till Windows 11.

Du borde gå igenom alla stegen i denna länk igen efter att du valt Default settings.

Tackar, får upp felet om TPM här (via guiden)
Saken är dock den att guiden har inte mitt moderkort/bios och de alternativen som syns i guiden (gällande TPM) samt de videos på YT finns inte någonstans i alla de menyer jag kollat på i mitt bios.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt om detta avhandlats redan men använder du riserkabel eller annat mellan GPU och moderkort?

Permalänk
Medlem

Ska jag ta annan usb sticka och refresha mitt bios på något sätt?
Har senaste versionen, men kan man "installera över" den och få korrekta defaults på den?

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

1. Starta BIOS
4. Aktivera TPM

Gjort detta 2 gånger nu. Fortfarande TPM felet och går ej att installera.

Härligt med att man nu ikväll ska ha fått detta problem, när allt man ville va att installera W11 på sin nya disk för att kolla om datorn ej stuttrar.

Men nu är jag "låst" i att jag inte ens kan installera om W11 på vare sig min nya eller ens min gamla disk pga detta TPM fel.

Tappar hoppet riktigt ordentligt nu.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Ska jag ta annan usb sticka och refresha mitt bios på något sätt?
Har senaste versionen, men kan man "installera över" den och få korrekta defaults på den?

ta ut Comosbatteriet och vänta någon minut sen sätter du tillbaka batteriet. Efter den manövern är alla inställningarna nollställda i BIOS.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Går det att söka i ditt UEFI? Sök efter PTT. Sök även efter TPM om det kanhända döljer sig någon inställning någon annanstans.

Luktar som att TPM-modulen är stekt eller så saknas något alternativ för att enable TPM fullt i ditt BIOS. Kanske flasha om BIOS igen?

Det här är risken med Microsofts illvilliga inställning att TPM måste vara påslaget för alla användare. Funkar inte TPM-modulen får man ta omvägar som förr eller senare blir till fallgropar. Kan förstå om företag vill ha säkrade burkar, men hemanvändaren kommer alltid vara den svagaste punkten och då hjälper inga TPM i världen.

Om inget annat funkar, försök få tag på Windows 10. Eller installera någon Linux-dist inriktad mot spel. Du ska inte behöva köpa nytt moderkort bara för att Microsoft inte vill lira.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Jag ber om ursäkt om detta avhandlats redan men använder du riserkabel eller annat mellan GPU och moderkort?

Skrivet av Modellören:

ta ut Comosbatteriet och vänta någon minut sen sätter du tillbaka batteriet. Efter den manövern är alla inställningarna nollställda i BIOS.

Gjort detta förut, slutade med 599 kr inläming hos inet pga fick ej igång bild på skärmen.
Detta trots att jag nollställt via att "short'a" pinsen på moderkortet samt böt batteri.

Jag ger upp nu, inget funkar. Får spara ihop till en ny dator till om några år och be att skiten funkar.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Gjort detta 2 gånger nu. Fortfarande TPM felet och går ej att installera.

Härligt med att man nu ikväll ska ha fått detta problem, när allt man ville va att installera W11 på sin nya disk för att kolla om datorn ej stuttrar.

Men nu är jag "låst" i att jag inte ens kan installera om W11 på vare sig min nya eller ens min gamla disk pga detta TPM fel.

Tappar hoppet riktigt ordentligt nu.

Såhär har alla vi som kan det mesta fått hålla på i mängd kan jag tala om och förr var själva OS värre. lagt 40 timmar på att lösa fel i Windows 3.11 många gånger tills jag helt enkelt kom på att det går mycket fortare att ominstallera Windows... Windows låg på ett antal disketter förr. kanske 10-20-25 stykna kanske.

På den tiden fans inte ens internet så allt fick man lista ut helt på egen hand eller ha tur att hitta en bok som var apdyr eller hitta nån som kan lite mer som kunnat ge tips.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Jag ger upp nu, inget funkar. Får spara ihop till en ny dator till om några år och be att skiten funkar.

Du kan ju kringgå TPM-problemet via Rufus, även om det naturligtvis inte ska behövas.

Du kan även kolla om det finns en inställning i BIOS för att växla mellan TPM 2.x och 1.x, vilket jag sett på åtminstone laptops tidigare.

Om du skriver vilken del av Stockholm datorn finns (utan att ange den exakta adresses) så kanske någon kan hjälpa dig på plats.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Gjort detta förut, slutade med 599 kr inläming hos inet pga fick ej igång bild på skärmen.
Detta trots att jag nollställt via att "short'a" pinsen på moderkortet samt böt batteri.

vad menad du med "Förut"? menar du att bara för att du gjort det en gång i tiden och skickat in den till Inet för flera år sen så skall du ha ett sorts motstånd mot att göra det nånsin igen.

jag fattar verkligen inte nått av hur du menar. Det är bara att nollställa för det kan vara nånting som hakat upp sig och nollställer du så kommer du ju till rätta med problemet i så fall...

bara det att det blir som när det var nytt, man får börja om och ställa in saker från början.

Visa signatur