Bästa sätt rensa hårddisk innan åker på tippen?

Permalänk
Medlem

Bästa sätt rensa hårddisk innan åker på tippen?

Jag har en gammal laptop ca 20 år på nacken dock så är hårddisken (Samsung 1TB) och minneskort 8 eller om det var 12gb minns inte ganska ”nya” ifall om man jämför med själva laptopen som har ca 20 år på nacken.

Hursomhelst så har den gjort sitt så jag tänkte lämna in den på tippen men behöver rensa hårddisken först om någon skulle ta ut hårddisken och använda den då det inte är fel på själva hårddisken som sagt. Om jag formaterar den så kan någon återställa innehållet? Några andra alternativ att rensa innan den åker till tippen?

Mvh

Permalänk
Medlem

Hammare. Hantera batteriet separat dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Hammare. Hantera batteriet separat dock.

Finns inget batteri de var värdelöst när jag fick datorn så alltid kört med sladd lol

Permalänk
Medlem

Gör en 50/50 socker/salpeter blandning, blanda ordentligt. Lägg hårddisken på ett säkert ställe för eld. Lägg SS blandningen på hårddisken. Använd ett kort tomtebloss som stubin. Var beredd på intensiv varm eld och rök.

Efter det lär ingen vilja försöka återställa hårddisken så länge du inte har statshemligheter sparade där.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Kör killdisk, skriv över data-n med nonsens data. Varför göra det komplicerat

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Kastade 10-15 gamla 200gb diskar för några år sedan som snurrat många år i en ftp-ring.
Tog helt enkelt en batteriborrmaskin och borrade ett antal 8mm hål i var och en av dem. Funkar säkert lika bra på nyare ssd's

Permalänk

kan man ha lite kul samtidigt.

tar inte fågelhaglet bra kan man gå upp till bock hagel de har lite mer punch.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av rehniii:

Jag har en gammal laptop ca 20 år på nacken dock så är hårddisken (Samsung 1TB) och minneskort 8 eller om det var 12gb minns inte ganska ”nya” ifall om man jämför med själva laptopen som har ca 20 år på nacken.

Hursomhelst så har den gjort sitt så jag tänkte lämna in den på tippen men behöver rensa hårddisken först om någon skulle ta ut hårddisken och använda den då det inte är fel på själva hårddisken som sagt. Om jag formaterar den så kan någon återställa innehållet? Några andra alternativ att rensa innan den åker till tippen?

Mvh

Om hårddisken nu fungerar. Varför tar du inte den skälv och använder som en portabel hårddisk?
Bara att skaffa ett tomt hårddisk kabinett för troligen 2,5tum storlek, och sedan så har du en bra portabel usb disk
Typ https://noerdic.se/collections/2-5-hdd-sdd/products/maiwo-usb...

Dumt att slänga saker som fungerar.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ckghagen:

Kör killdisk, skriv över data-n med nonsens data. Varför göra det komplicerat

Skriva 1TB till en gammal laptop-disk kommer ta fruktansvärt lång tid, ska den bara slängas är borren mycket snabbare.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har man inte tillgång till en industriell kross eller degauss-maskin så är en borrmaskin svårslaget!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Klassiska att använda vid sådana här tillfällen är DBAN https://sourceforge.net/projects/dban/, om det är så att det faktiskt är en hårddisk och inte en SSD.
Är det en SSD kan du använda Samsungs egen mjukvara https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/magician/.

Håller dock med @Mega-Dark att det är bättre att återanvända disken, 1TB är perfekt att ha extra som backup, eller om du vill prova andra operativsystem som linux utan att behöva oroa dig för att råka radera saker från ditt ordinarie lagringsmedie.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

En Ö någonstans i Sverige på tidig 90 tal, så åkter man till av hamnarna på Ön och brände banden ifrån kompaniets Ubåt spanning. Det är så militären gör.

Boota upp datorn på någon live dist typ knoppix, ubuntu, debian och m fl

Här har du en gudie.

https://www.linux.se/sa-radera-du-din-harddisk-sakert/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Skriva 1TB till en gammal laptop-disk kommer ta fruktansvärt lång tid, ska den bara slängas är borren mycket snabbare.

Skrivet av d0b:

Klassiska att använda vid sådana här tillfällen är DBAN https://sourceforge.net/projects/dban/, om det är så att det faktiskt är en hårddisk och inte en SSD.
Är det en SSD kan du använda Samsungs egen mjukvara https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/magician/.

Håller dock med @Mega-Dark att det är bättre att återanvända disken, 1TB är perfekt att ha extra som backup, eller om du vill prova andra operativsystem som linux utan att behöva oroa dig för att råka radera saker från ditt ordinarie lagringsmedie.

Kanske borde varit tydlig med det är en Samsung SSD disk. Iofs kanske dumt att göra sig av med då det inte är fel på disken och knappt använd. Men just nu har jag två ssd på min nya laptop och ingen stationär hemma. Ska kolla in Samsungs länk där tack.

Permalänk
Medlem

Neeeej... 😱
Behåll ditt minne.
Leta upp ett passande kabinett för ditt minne och gör som andra sagt och använd det som ett externt minne.
Tips...
SSD kabinetter...

Permalänk
Medlem

En 1TB SSD tycker jag absolut inte du skall slänga!
Mekaniska hårddiskar räcker med ett hårt slag med hammare (med stabilt underlag, betong, alfalt, sten) så splittrar man skivorna inuti. (lägg disken i en plastpåse innan så slipper man hårddiskkonfetti överallt ifall chassit rämnar)

Permalänk
Medlem

Lägg ner tid och skriv över den komplett, är ju bra om den kommer till användning för någon annan i denna slit-och-släng-värld

Permalänk
Medlem

ssd secure erase tar bara några sek och det kommer ingen runt

Permalänk
Medlem

På min återvinningsstation här i Oslo har de en degaussmaskin som garanterat förstör data på magnetiska medier.
Kanske du kan ringa din återvinningsstation och fråga först?
Men som sagt, är det en SSD bör du absolut återanvända den i första hand. Bara att sätta in i ett externt chassi och formatera.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rehniii:

Kanske borde varit tydlig med det är en Samsung SSD disk. Iofs kanske dumt att göra sig av med då det inte är fel på disken och knappt använd. Men just nu har jag två ssd på min nya laptop och ingen stationär hemma. Ska kolla in Samsungs länk där tack.

Om det är en SSD skulle jag, som några andra också, rekommendera en hårddisk kabinett. Kostar runt 150-200kr för dom billigaste och dom fungerar utmärkt. Du stoppar bara in ssdn där och skruvar igen den med 1-2 skruvar som följer med, sen har du en fullt fungerande extern USB hårddisk/ssd. Ansluter den till datorn med USB och fungerar som vilken annan extern hårddisk eller USB minne som helst. Kräver inte extra ström. Plug and play.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lagring/harddiskkabi...

T.ex den. Alla fungerar på samma sätt och är inte så stor skillnad på dom mer än priset och formen.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Rekordmedlem

Det är bara dumt att kassera en så stor ssd om den fungerar.
För en ssd räcker det med att radera filerna och köra trim, det sker ändå automatisk inom en kort stund bara ssdn är inkopplad i en modern dator även om man inte kör det manuellt, många ssder har även secure erase funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Snabbare kanske men enklare är frågan. Sen är det dära klassiska att en dator som står och tuggar för sig själv utan att kräva någon form av övervakning inte är en sann olägenhet utan bara något vissa bara fixerar över. Då kan även SweC. gratis skänkes annonser med fördel användas så att disken kommer till nytta. Det ryktades även något om SSD (orkar inte läsa hela tråden) så då försvinner "fruktansvärt lång tid" också

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Om det är en SSD skulle jag, som några andra också, rekommendera en hårddisk kabinett. Kostar runt 150-200kr för dom billigaste och dom fungerar utmärkt. Du stoppar bara in ssdn där och skruvar igen den med 1-2 skruvar som följer med, sen har du en fullt fungerande extern USB hårddisk/ssd. Ansluter den till datorn med USB och fungerar som vilken annan extern hårddisk eller USB minne som helst. Kräver inte extra ström. Plug and play.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lagring/harddiskkabi...

T.ex den. Alla fungerar på samma sätt och är inte så stor skillnad på dom mer än priset och formen.

Får nog bli en sån du länkade till verkar riktigt smidigt och med facit så riktigt dumt slänga en 1TB fin nästan oanvänd SSD, ni fick mig tänka till lite tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rehniii:

Får nog bli en sån du länkade till verkar riktigt smidigt och med facit så riktigt dumt slänga en 1TB fin nästan oanvänd SSD, ni fick mig tänka till lite tack.

Det är ett bra beslut tycker jag.
Jag har inte använt den exakta modellen som jag länkade. Den verkar vara av plast men en fördel är ju att själva kontakten man ansluter hårddisken till även går användas utan kabinetten. Så har man många lösa hårddiskar kan man enkelt skifta mellan dom.

Jag har endast använt Deltacos kabinetter. Dom är i aluminium. Föredrar en sån om jag ska ha en permanent extern hårddisk. Känns stabilare. Kabeln är även löstagbar vilket är både plus och minus.
https://www.inet.se/produkt/4903164/hd-kabinett-2-5-sata-6gb-...

https://www.webhallen.com/se/product/176626-Deltaco-kabinett-...

Verkar inte finnas i lager dock, men Inet får in fler 12e. Du kan ju fortfarande rensa den med exempel du fått i tråden som en säkerhetsåtgärd. Om du skulle tappa bort hårddisken nångång.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Linux

sudo dd if=/dev/urandom of=/dev/sdX bs=4M status=progress

"X" är givetvis ditt disknummer

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

dd if=/dev/urandom of=/dev/sdX bs=4M status=progress

X = din disk som är ansluten.

EDIT: Ha ha! Missade kommentaren innan mig! 😆

EDIT2: Om det är riktigt känslig data på en mekanisk. Spik rakt genom.
SSD, öppna disken och spik genom minnes kretsarna mitt i.
Efter man har skrivit över med random.

Men vet inte vad det skulle vara som är så känsligt. Förutom statshemligheter dårå. Eftersom det krävs en otroligt kvalificerad organisation för att få fram data som är överskriven med random data.

EDIT3: Man kan också fylla disken som tidigare med random data och sen kryptera den om du vill ha ännu högre säkerhet. Sen slå sönder den.

Permalänk

Diskar (HDD) som jag slängt har jag repat sönder kretskorten på undertill och haft sönder anslutningskontakterna, går fortare än en komplett formattering. Den som bemödar sig med att plocka ur innehållet och få igång dem på annan hårdvara, ja grattis, det bjuder jag nästan på isåfall.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Förstöra den fysisk såklart. Tänk på att man kan skada sig, ofta har man ej dessa nycklar till skruvarna.

Vill man ha roligt så kan man även skriva ut en A4 i skrivare.
Där man skriver er en text typ. Hur många timmar har du lagt ner på att kunna läsa denna text? Sedan kör man det i en dokumentförstörare och slänger i sina sopor.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av rehniii:

Mvh

ingen kan komma åt infon på hd om du formaterera den och skriver över den 100% med ny data

Permalänk
Medlem

Boota live boot Linux och kör shred.

sudo shred -vfz /dev/sdX

Kommer skriva över 3 gånger med 1,0 och sedan random bits. Det följer de flesta säkerhets standarderna. If Its good enough government work it's good enough for you.

Destruktiv förstörelse är helt klart snabbare och det finns ju vissa utlopp i att drämma ner hammare eller borrar genom den.

Det beror på om du vill att någon ska få ett lucky find för disken kommer fortsätta fungerar din data kommer inte gå att återställa.

Men utloppet! Svårt med dessa val. Hehe

Visa signatur