Använda AI på jobbet

Permalänk
Mattecoach

Använda AI på jobbet

Hej,

Har börjat kolla på att använda AI på jobbet, dels av eget intresse men dels för att chefen vill att någon kollar på det.
Började med det enklaste, dvs. Copilot (då vi använder 365 för det mesta). Den klarar ju utmärkt att kolla igenom mail, sammanfatta, skriva utkast. Helt OK för att skapa presentationer från filer osv.

Ett case som vi skulle ha stor nytta av på jobbet är om Copilot kunde kolla igenom en Excelfil för att ge information om produkter, t.ex. "Vad är lagersaldo för artikel X, Y, och Z" men där tog det helt stopp! Ibland fick jag mer eller mindre slumpmässiga svar (plockade värden från fel rad eller kolumn) och ibland kunde den inte hitta något, trots en ganska städad fil.

Någon som har kollat på något liknande? Vad använder ni AI till på ert jobb?

Permalänk
Medlem

Kör du copilot for Business licensen? Copilot utan riktiga licensen är värdelös enligt mig.
In i Copilot studio och skapa dina egna copilots/agenter, där kan du anpassa hur den ska bete sig och vart exakt du vill att den ska använda för information, du kan även rulla ut agenter direkt i teams för medarbetarna som dom kan chatta med.
Sharepoint och copilot går ju att integrera rätt så sömnlöst om ni har någon sån integration och då kan du få den att kommunicera med affärssystem sömnlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Hej,

Har börjat kolla på att använda AI på jobbet, dels av eget intresse men dels för att chefen vill att någon kollar på det.
Började med det enklaste, dvs. Copilot (då vi använder 365 för det mesta). Den klarar ju utmärkt att kolla igenom mail, sammanfatta, skriva utkast. Helt OK för att skapa presentationer från filer osv.

Ett case som vi skulle ha stor nytta av på jobbet är om Copilot kunde kolla igenom en Excelfil för att ge information om produkter, t.ex. "Vad är lagersaldo för artikel X, Y, och Z" men där tog det helt stopp! Ibland fick jag mer eller mindre slumpmässiga svar (plockade värden från fel rad eller kolumn) och ibland kunde den inte hitta något, trots en ganska städad fil.

Säker på att chefen har koll på att denna data hamnar utanför väggarna om ni gör så?
En fil med lagersaldon utan mer info kanske inte är nåt, men nån kanske använder tjänsten till andra saker förr eller senare?

Som svar på frågan, jobbar hos en av våra stora lastbilstillverkare, och vi har en egen GPT-4omini som den kallar sig.
Använder den mest för att reda ut excel-formler och PowerBI-frågor.
Som kanske är en enkel lösning på ditt beskrivna "problem"... Lite det som PowerBI är gjort för.

Men, noterar också ordet "ganska städad", vad du än hittar på så rekommenderar jag städad in-data oavsett. Eliminerar mycket huvudvärk...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Har du den här bocken igång? Annars lär du inte få använda den till något mer än vanligt googlande.
Tänker på GDPR, intern data osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Mattecoach

Tack för svaren (och omtanken om vår data)!
Vi kör Copilot for business i 365 med företagsdataskydd, den har som standard tillgång till alla filer i Onedrive och inget som oroar oss. För specifika syften använder jag agenter.

Skrivet av fm_buli:

Kör du copilot for Business licensen? Copilot utan riktiga licensen är värdelös enligt mig.
In i Copilot studio och skapa dina egna copilots/agenter, där kan du anpassa hur den ska bete sig och vart exakt du vill att den ska använda för information, du kan även rulla ut agenter direkt i teams för medarbetarna som dom kan chatta med.
Sharepoint och copilot går ju att integrera rätt så sömnlöst om ni har någon sån integration och då kan du få den att kommunicera med affärssystem sömnlöst.

Intressant. Kollar nu på integrationen med Power BI.

Skrivet av mrTLU:

Säker på att chefen har koll på att denna data hamnar utanför väggarna om ni gör så?
En fil med lagersaldon utan mer info kanske inte är nåt, men nån kanske använder tjänsten till andra saker förr eller senare?

Som svar på frågan, jobbar hos en av våra stora lastbilstillverkare, och vi har en egen GPT-4omini som den kallar sig.
Som kanske är en enkel lösning på ditt beskrivna "problem"... Lite det som PowerBI är gjort för.

Men, noterar också ordet "ganska städad", vad du än hittar på så rekommenderar jag städad in-data oavsett. Eliminerar mycket huvudvärk...

Absolut! Med "ganska städad" menar jag alltså kanske ett par kolumner mer än vad som behövs, men inget som borde ställa till det (i mina ögon).

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har du den här bocken igång? Annars lär du inte få använda den till något mer än vanligt googlande.
Tänker på GDPR, intern data osv.
<Uppladdad bildlänk>

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Absolut! Med "ganska städad" menar jag alltså kanske ett par kolumner mer än vad som behövs, men inget som borde ställa till det (i mina ögon).

PowerBI är extremt känslig och lynning (med rätta), och protesterar vilt på (ibland) fullständigt ologiska och frustrerande sätt om datan inte är exakt som förväntat.
Ibland så händer inget alls. Eller så visas HELT konstiga saker... Och det är väl de mest frustrerande protesterna, antar jag...
PowerQuery är en bra hjälp för att se till att nummer-kolumner innehåller bara nummer, och datum bara datum. Resten får gärna vara text för mig. Jag ser också till att hålla koll på ,/. som blandas ibland beroende på vilken lands-standard man har gjort datan i. Sen kan PowerQuery kan automatiskt radera tomma/felaktiga/dublett-rader också.

Sen, kopplat till ämnet, en AI-chat kan hjälpa till att skapa DAX-koden som behövs för mer avancerade påhitt, samt konvertera excel-formler om man råkar ha sådana liggande.

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

I tidigare tjänst kunde jag använda AI för att snabbt generera idéer eller brainstorma, men för att använda något i skarpt läge var de tjänster jag prövade inte riktigt redo. Vid beräkningar eller längre texter märkte jag snabbt att AI:n kunde dribbla bort sig själv och fara med osanna påståenden eller påhittade siffror. Säkerligen kommer vi att se mastodontkliv här de närmaste åren.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av mrTLU:

Har kollat lite på PowerBI nu, vi använder det för visualisering av data och rapporter. Men hur menar du att man ska kunna "ställa frågor" till PowerBI? Hittar inget sätt att söka efter data som är smidigare än en Excel-fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Hej,

Du kommer inte få det att fungera med bara copilot/chatgpt - Du behöver automatisera flödet kring olika system osv, make.com är väl det senaste verktyget för oss icke programmerare som kan åstadkomma det mesta

Du kan då göra en automatiserad lösning, gå in och kolla dessa rows och ge mig ett värde baserat på datan, skicka datan hit eller dit och repetera varje dag osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Har kollat lite på PowerBI nu, vi använder det för visualisering av data och rapporter. Men hur menar du att man ska kunna "ställa frågor" till PowerBI? Hittar inget sätt att söka efter data som är smidigare än en Excel-fil.

Nja, jag menar snarare att chatgpt kan hjälpa en att formulera dax-frågorna. Lite luddigt formulerat av mig kanske.
Inga större fel med excel, men powerbi är bättre med det visuella, men sämre på rena formler.
Och har man extremt stora dataset så är powerbi lite bättre kanske. Och data i många olika filer kan nog hanteras enklare i powerbi.

Visa signatur