Snart blir RTX 5000-serien dyrare

Permalänk

Förstår inte hur folk kan fortsätta slicka Nvidias fötter när de gör så här år efter år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Dom sålde slut på ungefär samma tid.

Vilket 100% inte betyder att det är en "paperlaunch"

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

För skojs skull gick jag tillbaka och tittade på en gammal klassiker

https://www.sweclockers.com/test/18944-nvidia-geforce-gtx-tit...

"Fantasipris"

Det kostade 25000kr vid lanseringen, vilket motsvarar 33k i dagens värde, alltså billigare än ett 5090.
Då hade amd världens snabbaste kort i 295x2, vilket kostade modesta 12995kr...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Hahaha, SÅ jävla kul är det inte att spela spel 🤣

Originalpriset var ändå gångbart, än om det var dyrt. Höjningar som dessa, jösses!

Nä, jag gör nå bättre för stålarna istället, kanske putta in de på något som ger avkastning. Eller skaffar mig någon annan hobby.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Och du måste spela?

Det är ett nöje jag mår bra av. Ställ frågan till valfri här på forumet som spelar pc spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Det var annat förr när man fick värstingkort för 8k. DLSS & framegeneration är inte vägen jag vill gå.

Köpte ett 680 på release för 4.500.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det är ett nöje jag mår bra av. Ställ frågan till valfri här på forumet som spelar pc spel.

Det betvivlar jag inte men det är ett märkligt sätt att se på vad man måste ha.

Permalänk
Medlem

Nvidia med partners är ju dom sista som vill ge scalpers pengar så klart dom blir dyrare med den här patetiska tillgången, skulle inte förvåna mig om man får vänta ett år på kort hos vettiga ÅF. Oklart om vettiga ÅF finns dock, dom (Inet bl.a.) verkar ha tagit de få msrp korten som släpptes och tryckt in i deras prebuilds som säljs till allt annat än msrp... Vem var det som var scalper nu igen?

Permalänk

Ett Arc B580 blir bara mer och mer lockande.
Och om sanningen ska fram så är ju värsting korten mest villhöver endå.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på grafikkort eller något annat område för den delen heller, men om man får leka med tanken är strategin att man hajpar upp en release, gör några få exemplar tillgängliga för försäljning, ser hur marknaden tar emot det. Ser att vissa är beredda att betala över det dubbla över MSRP på andrahandsmarknaden. Då kan man höja priset som det säljs för i butik och folk tänker att de gjort en bra deal och man har skapat det nya "normala" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Köpte ett 680 på release för 4.500.
<Uppladdad bildlänk>

Jo det var bättre förr 😁

Visa signatur

||Lian Li V3000+||
Main system: Asus ROG STRIX Z790-F, Intel i9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Jag är ingen expert på grafikkort eller något annat område för den delen heller, men om man får leka med tanken är strategin att man hajpar upp en release, gör några få exemplar tillgängliga för försäljning, ser hur marknaden tar emot det. Ser att vissa är beredda att betala över det dubbla över MSRP på andrahandsmarknaden. Då kan man höja priset som det säljs för i butik och folk tänker att de gjort en bra deal och man har skapat det nya "normala" ?

Det finns alltid vissa som är beredda att betala över det dubbla och visst kan man släppa dyra limited gimmicks till dem men de stora pengarna finns i att sälja till många.

Permalänk

Ser prishöjningar som helt rimliga då de säljer slut. Annars möts inte tillgång och efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Med den logiken borde jag kunna få 20000 för mitt 3090 vilket är mer eller mindre vad jag gav för det nytt.

De går för under 10000 här medans jag får 35k för ett 4090. Inte min logik. Just the world we live in.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Jo det var bättre förr 😁

<Uppladdad bildlänk>

När studenter hade råd att köpa grafikkort haha...

idag måste man punga ut med 2 månadslöner för att spela lite spel i 4k.. skrattretande utveckling

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Du måste alltså ha en speldator och anser att 4K borde vara standard men verkar samtidigt tycka att 5090 är för dyrt. Får man fråga vad du själv anser är rimligt sett till pris och prestanda? 🙂

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Ännu mer omöjligt att ha råd med då. Börjar kännas komiskt. 5080 kom och var inte ens bättre än 4080 super och nu ska det kosta mer.

Jag blir inte ens sur längre. Jag har totalt gett upp att köpa grafikkort. Tur man har 16GB så man klarar sig några år till även om man får dra ner på inställningarna snart och Raytracing aldrig varit på tal med AMD kort. Hade jag haft kvar mitt 3070 hade jag nog varit mer handikappad med 8GB VRAM dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

De går för under 10000 här medans jag får 35k för ett 4090. Inte min logik. Just the world we live in.

Ge det lite tid.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Ja, precis vad som hände med den förra papperslanseringen - RTX 3000-serien. Det är vi själva som bestämmer vad vi är villiga att betala. Grafikkort och annan PC-hårdvara är ingen livsnödighet för privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det finns alltid vissa som är beredda att betala över det dubbla och visst kan man släppa dyra limited gimmicks till dem men de stora pengarna finns i att sälja till många.

Ja såklart de är ute efter att sälja så många kort de bara kan men det utesluter ju inte att man strategiskt kan kolla marknaden innan den "riktiga" releasen.

Permalänk
Medlem

Papperslansering, uppenbar brist för att driva upp efterfrågan, säljer korten under bordet för att driva upp priserna, och folk köper korten till vilket pris som helst. Vi måste vända den här utvecklingen....

Permalänk
Medlem

Skippa och det blir billigare. Precis så fungerar systemet

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk

Alla härinne kör lån el faktura även scalpers som försöker avyttra sina catches el returna till butik...

Visa signatur

Do it!

Permalänk
Medlem

Blir väl ett begagnat 5090 typ 2027 -lagom tills man kommit ikapp sin gaming backlog.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det betvivlar jag inte men det är ett märkligt sätt att se på vad man måste ha.

Vad vill du komma till? Funderar du själv på att sluta spela på pc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Du måste alltså ha en speldator och anser att 4K borde vara standard men verkar samtidigt tycka att 5090 är för dyrt. Får man fråga vad du själv anser är rimligt sett till pris och prestanda? 🙂

Man kan skala spel på en 4k skärm. Rimligt pris på 5090 borde vara 15 000 max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad vill du komma till? Funderar du själv på att sluta spela på pc?

Jag kommer nog inte köpa ny hårdvara som läget är nu. Fortsätter det sen i samma riktning där priserna drivs uppåt och man får mindre för pengarna är det bara att lägga ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

När studenter hade råd att köpa grafikkort haha...

idag måste man punga ut med 2 månadslöner för att spela lite spel i 4k.. skrattretande utveckling

Nu håller jag fortfarande med dig i vad du skriver, men är 2 månadslöner 32000kr så bör man byta jobb 😁

Håller tummarna att Intel och AMD kan leverera i framtiden.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Detta är nog tyvärr en stor spik i kistan för PC spelande i framtiden.

Kommer vara på tok för dyrt för föräldrar att köpa datorer till sina ungar och så ett frö till intresset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kommer nog inte köpa ny hårdvara som läget är nu. Fortsätter det sen i samma riktning där priserna drivs uppåt och man får mindre för pengarna är det bara att lägga ner.

Jag förstår dig helt och fullt. Jag måste ha en ny dator då jag sitter på Windows 10 fortfarande och kan inte ha 11 på datorn. Det kan hända att detta blir min sista speldator om vansinnet fortsätter nästa generation.

Vad har du för dator nu?