Snart blir RTX 5000-serien dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Nu håller jag fortfarande med dig i vad du skriver, men är 2 månadslöner 32000kr så bör man byta jobb 😁

Håller tummarna att Intel och AMD kan leverera i framtiden.

En 4k speldator med en vettig 4k skärm inkl all kringutrustning landar långt norr om 60 000:-

Inte två månadslöner netto men iallafall en

Permalänk
Medlem

Säger som Manuel i pang i bygget.. Crazy!
Nä så desperar är jag inte på det senaste.. men mycket kort sälja i Singapore tydligen som slussas till Kina.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Nej det var faktiskt bättre förut, innan gaming blev mainstream.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

En 4k speldator med en vettig 4k skärm inkl all kringutrustning landar långt norr om 60 000:-

Inte två månadslöner netto men iallafall en

Haha. Bra verklighetsförankring när det kommer till vad de flesta har för löner. Nästan så jag tror du trollar.

Permalänk
Medlem

Tja vissa här tycker 30.000 inte är så mycket för ett grafikkort så 4-5000 till lär inte vara ett problem heller.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Haha. Bra verklighetsförankring när det kommer till vad de flesta har för löner. Nästan så jag tror du trollar.

Att lägga 60000+ på en speldator om man tjänar mindre än så är mycket långt från realistiskt i min lilla värld.

Då bör man spara och investera pengarna istället så att man har något att leva av när pensionssystemet havererar i och med att 70 och 80 talisterna går i pension

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Detta är nog tyvärr en stor spik i kistan för PC spelande i framtiden.

Kommer vara på tok för dyrt för föräldrar att köpa datorer till sina ungar och så ett frö till intresset.

Nja, bara om man är knäpp, man MÅSTE inte köpa 5080/5090, 7900XTX kommer nog snart gå att köpa för under 10k

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Väldigt dramatiska tongångar om att PC gaming är döende, för dyrt för att fortsätta, jösses det låter som någon form av undergång, osv.

Faktum är att det finns gott om prisvänliga alternativ idag, det har faktiskt aldrig varit såhär billigt tidigare att få ihop en schysst speldator (sett till helheten). När SSDs kom var de otroligt dyra, likaså tog Intel 5-7000 kr för fyra kärnor för många år sen, och många fler exempel.

Gällande grafikkort så finns B580, 7600XT, 4060(Ti) osv.

Man behöver inte heller spela i 4K eller 1440p, 1080p finns kvar.

Om man måste ha 4K upplösning, raytracing, HDR, allt det där, 240 FPS för att kunna njuta och ha kul med ett spel, då är det kanske dags att testa nya hobbies.

Här är ett exempel i de lägre prisklasserna, men denna kommer kunna köra allt i 1080p galant och även många titlar i 1440p på medium/high, hela datorn kostar mindre än ett high end grafikkort.

Jag spelade igenom Homeworld förra veckan och har precis börjat på Homeworld 2, det är fantastiska spel och jag har inte fastnat lika hårt på länge.

Spelglädjen sitter i spelen, inte i hårdvaran

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - iGPU - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Väldigt dramatiska tongångar om att PC gaming är döende, för dyrt för att fortsätta, jösses det låter som någon form av undergång, osv.

Faktum är att det finns gott om prisvänliga alternativ idag, det har faktiskt aldrig varit såhär billigt tidigare att få ihop en schysst speldator (sett till helheten). När SSDs kom var de otroligt dyra, likaså tog Intel 5-7000 kr för fyra kärnor för många år sen, och många fler exempel.

Om man måste ha 4K upplösning, raytracing, HDR, allt det där, 240 FPS för att kunna njuta och ha kul med ett spel, då är det kanske dags att testa nya hobbies.

Här är ett exempel i de lägre prisklasserna, men denna kommer kunna köra allt i 1080p galant och även många titlar i 1440p på medium/high, hela datorn kostar mindre än ett high end grafikkort.

https://komponentkoll.se/bild/BlWCL.png

Jag spelade igenom Homeworld förra veckan och har precis börjat på Homeworld 2, det är fantastiska spel och jag har inte fastnat lika hårt på länge.

Mvh

Spelindustrin behöver pengar för att finnas kvar och att det finns köpare av nya spel, om folk inte har råd att köpa hårdvaran till nya spel kommer PC spelandet dö ut.

Att man kan spela 20 år gamla spel och att det lockar dig mig och många andra är såklart fantastiskt, men driver tyvärr inte marknaden och spelandet framåt.

Permalänk
Medlem

Bara ännu ett exempel, då är detta en otroligt duglig speldator som fullständigt krossar 1440p och även fungerar bra i 4K på medium/high/ultra beroende på titel, fortfarande billigare än ett RTX 5080.

Om hårdvaran är allt och alla måste ha ett RTX 5090 för att PC gaming inte ska dö ut, hur kan då valfri konsol överleva generation efter generation där allting är sämre på alla sätt och vis.

Det gör dem för att hårdvaran är inte viktigast, utan spelen

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - iGPU - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Bara ännu ett exempel, då är detta en otroligt duglig speldator som fullständigt krossar 1440p och även fungerar bra i 4K på medium/high/ultra beroende på titel, fortfarande billigare än ett RTX 5080.

https://komponentkoll.se/bild/oEAhO.png

Om hårdvaran är allt och alla måste ha ett RTX 5090 för att PC gaming inte ska dö ut, hur kan då valfri konsol överleva generation efter generation där allting är sämre på alla sätt och vis.

Det gör dem för att hårdvaran är inte viktigast, utan spelen

Mvh

Helt vansinnigt ändå. Det där är ju en bra burk

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Brukar bli bättre prestanda vinst och uppgradera var 4-6 år, är inte så dyrt även om kortet kostar 30000kr. För var korten billigare ja men dom blev dåliga snabbt, tekniken utvecklas mycket långsammare idag och korten håller betydligt längre prestanda mässigt. Blir några enstaka hundralappar i månaden om man har kortet 6år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

https://komponentkoll.se/bild/BlWCL.png

Mvh

Men ändå har du ett 4090!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Men ändå har du ett 4090!

Ja, det ena utesluter inte det andra givetvis, man kan ha mer eller mindre kraftfull hårdvara, men på många låter det som att PC gaming kommer dö ut för att två toppkort kostar mellan 15-60 000 kr, vilket inte stämmer, tvärtom så har det aldrig varit billigare att få en riktigt schysst speldator.

Jag tror att PC gaming kommer fortsätta växa kraftigt, särskilt när DIY blir allt lättare och tillgängligheten har ökat markant. När jag började pyssla med detta för längesedan så var det kanske ett par stycken i hela byn som kunde sätta ihop en dator, och det var riktiga nördar, idag gör 13 åringar YT videos där de sätter ihop sin första dator själva och det är coolt

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror snarare att det handlar om att det kan vara ett intresse för själva hårdvaran som har vuxit fram hos många, däribland mig själv, parallellt med spelandet, och kanske tom överskuggar det i vissa fall.

Då är det fullt förståeligt att högre priser är tråkigt när det blir dyrare, men så är det med många hobbies där hårdvaran är i fokus, bilar, båtar, telefoner, och tusen andra ting.

Själva spelandet dock, det har aldrig varit billigare än vad det är idag, även med en äldre dator finns det tusentals fantastiska spel som räcker en livstid och de kostar 10-100 kr styck.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har Elgiganten höjt priset på Asus TUF 5090 från 28 000 till 32 690 kr. Kortet kostar nu alltså 4690 kr mer. 😲

Asus TUF 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nu har Elgiganten höjt priset på Asus TUF 5090 från 28 000 till 32 690 kr. Kortet kostar nu alltså 4690 kr mer. 😲

OT: Felgiganten är ett stort skämt, de makulerade nyss ordrar för att de inte skulle få in fler kort enligt flera användare.

Hur kan de då nu höja priset, nästan som att de förväntar sig att få in fler kort i framtiden, lurigt det där

Undvik denna kedja, åtminstone när det gäller grafikkort, de har gjort likadant förut.

Mvh

Visa signatur

Permalänk

Helt plötsligt känns det nyliga nyförvärvet av ett ASUS Rog Strix 4070 ti super ännu mer rätt i tiden.

Det har spårat ur med grafikkortspriser.

Hoppas AMD tar ikapp så Nvidia tvingas bryta sin pris hybris... lol

Visa signatur

| ASUS TUF Gaming GT502 | ASUS ROG Strix X870-A Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB | NZXT Kraken Elite RGB V2 360mm Vit | ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB ROG Strix Gaming OC Edition | G.Skill 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Lian Li UNI FAN SL120 Infinity RGB | Lian Li UNI FAN SL120 Reverse Infinity RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Ser prishöjningar som helt rimliga då de säljer slut. Annars möts inte tillgång och efterfrågan.

Eller så var det ett medvetet bluffpris för att folk på Youtube inte skulle gå loss på en kopia av Jensen med ett basebollträ.
Nvidia får sätta vilka priser de vill, men bluffpriser för en papperslansering för att inte bli totalslaktade i recensionerna är inte okej..
Lanseringen luktar riktigt illa.

Permalänk
Medlem

Alltså, hade jag 30+ miljoner i fickpengar hade jag nog inte tvekat att köpa ett 5090 för 60k på blocket. Eller jo lite förmodligen. Men vi får hoppas att det var sådana som dammsög marknaden på överprisade kort, och att dom inte är så många. Isåfall kommer nog priserna lugna ner sig något med tiden.

Risken är väl annars att nvidia plöjer ner nästan allt i datacenter och håller tillgången på gamingkort skral. Då blir det lanseringsdagen ad infinitum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag förstår dig helt och fullt. Jag måste ha en ny dator då jag sitter på Windows 10 fortfarande och kan inte ha 11 på datorn. Det kan hända att detta blir min sista speldator om vansinnet fortsätter nästa generation.

Vad har du för dator nu?

Jag har helt okej hårdvara så det går ingen nöd på mig än. 14600K och ett RTX 4080. Skulle dock gärna ha mer kräm för 4K och VR, samt mer VRAM för Blender och dylikt. Blir inte fråga om det nu. Om MSRP hade hållit sig och partnerkorten inte hade så stora påslag hade jag kanske kunnat tänka mig kommande 5080 Super/Ti, men som trenden ser ut blir bara värre hela tiden.

För att göra det värre blir ALLT dyrare hela tiden. Jag menar, man måste ju även sätta det här i relation till disponibel inkomst och på den fronten har det ju inte direkt blivit bättre.

Permalänk
Medlem

Vilket kort skulle ni handla om ni spelade i 4k? Amd har väl mer problem med sina drivrutiner än Nvidia? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Asus TUF 5090

Fast det där är OC varianten, varit dyrare hela tiden…..

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Skrivet av landahl:

Vilket kort skulle ni handla om ni spelade i 4k? Amd har väl mer problem med sina drivrutiner än Nvidia? 🤔

4K är overrated. 2K räcker långt och ser sjukt bra ut. Men det är bara min åsikt ^^,

Visa signatur

| ASUS TUF Gaming GT502 | ASUS ROG Strix X870-A Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB | NZXT Kraken Elite RGB V2 360mm Vit | ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB ROG Strix Gaming OC Edition | G.Skill 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Lian Li UNI FAN SL120 Infinity RGB | Lian Li UNI FAN SL120 Reverse Infinity RGB |

Permalänk
Medlem

Det här är inget nytt direkt sedan 3000-serien släpptes, vid släpp va priset bra men eftersom scalpers och krypto köpte upp allt som fanns så ballade priset ut sedan när lagren började fyllas på nytt

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag måste eftersom jag inte spelar på konsol.

Klart du ska bygga en speldator! Ryzen 5 7600 med ett Arc B580 funkar kanon!
Du behöver absolut inte ett 5090.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Förstår inte hur folk kan fortsätta slicka Nvidias fötter när de gör så här år efter år.

Det är viktigt att såfort ämnet kommer på tal påpeka att AMD inte kan starta spel med raytracing och har tjorvande drivrutiner alltid. Justja, att ram-minne är helt onödigt också

(Nvidia's senaste drivrutiner leder till hackande, laggande, omstartande datorer och till och med brickade 5090 (i kina))

Varför är folk upprörda över priset på något som ändå inte går att köpa är min fundering.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Fast det där är OC varianten, varit dyrare hela tiden…..

Oj då jag missade oc. Jag trodde det var samma kort som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Du är bra på att trolla folk, jag uppskattar dina inlägg

AMD har inte mer problem än Nvidia med sina drivrutiner generellt, jag har använt båda i 12 år, även denna generation då jag köpte 7900 XTX på release, så har gott om erfarenhet.

Särskilt inte i dagsläget heller då de senaste drivrutinerna från Nvidia brickar 4090 och 5090: https://www.pcgamesn.com/nvidia/rtx-5090-issues

Så om vi måste utse en vinnare så är nog Nvidia värst i nuläget, då har jag ändå ett 4090.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du är bra på att trolla folk, jag uppskattar dina inlägg

AMD har inte mer problem än Nvidia med sina drivrutiner generellt, jag har använt båda i 12 år, även denna generation då jag köpte 7900 XTX på release, så har gott om erfarenhet.

Särskilt inte i dagsläget heller då de senaste drivrutinerna från Nvidia brickar 4090 och 5090: https://www.pcgamesn.com/nvidia/rtx-5090-issues

https://youtu.be/gIK7iUwRgaE?si=Zp5arcE-yB9qB9JP

Så om vi måste utse en vinnare så är nog Nvidia värst i nuläget, då har jag ändå ett 4090.

Trolla folk är inte min mening.