Varför finns det (nästan) inga chassin utan fönster?
Efter en öl eller två på fredag så känner jag ett ovanligt sug att dra igång en liten "rant" (kanske tirad på svenska?)
Ok, jag är gammal och mossig men jag förstår ändå inte riktigt:
Varför är det faktiskt SVÅRT att hitta ett vettigt chassi utan fönster?
Dont get me wrong: Jag förstår absolut att det finns en marknad för chassin med fönster som visar blinget, men vad är den rationella förklaringen till varför det har blivit normen som gör att det är undantagsfall att man kan köpa chassin utan fönster? Vill verkligen ALLA som köper en vanligt ATX-låda flexa alla komponenter?
Finns det ingen längre som bara bygger en dator med vanliga komponenter och bara vill ha en låda utan att bry sig om ifall RAM, fläktar, kylare osv ser coola ut eller inte?
Jag bläddrade genom alla ATX chassin på Inet på kul, och om man inte vill ha ett fönster så är det i princip bara några modeller av Fractal, Bequiet, Phanteks, kanske nått old-school Chieftek och nått enstaka chassi med fokus på ljuddämpning som platsar...
För mig är det i grunden ganska bisarrt.
Jag ber om ursäkt för den klassiska lätt missriktade bil-analogin men jag tycker det finns viss likhet här: På en fet superbil med mittmotor är det väl rätt ballt att ha ett fönster in i motorrummet.
Men en Golf? Eller ens en BMW 3-serie? Eller ens en BMW M modell eller Merca AMG? Känns kanske lite tacky egentligen? Corvette ZR1 gjorde det 2009 på en frontmotor men turligen startade det inte en trend
Men på datorer då ska banne mig allt visas som utgångspunkt vad man än stoppar i den. Varför?
Kan jag få köpa en låda som faktiskt är en låda med bra EMI skydd och där funktionaliteten är poängen och inte utseendet på innehållet i lådan? Eller för den delen en låda där jag kan göra ett snyggt innandöme men inte nödvändigtvis vill skylta med det?
(sådär 20 år gammalt lite kultigt exempel)
Är det kanske så enkelt att alla som nuförtiden köper ett separat chassi är en entusiast där blingfaktorn är viktig och man vill visa vad man köpt?
Dvs alla andra som köper "dator" idag köper istället en bärbar eller möjligen en färdig låda från typ Dell, om de ens köper dator alls! Blir kanske en padda eller uppgradera telefonen istället?
Eller är alla så utseendefixerade att man alltid måste visa allt?
Alla (respektfulla) åsikter är intressanta
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.