Varför finns det (nästan) inga chassin utan fönster?

Permalänk
Medlem

Varför finns det (nästan) inga chassin utan fönster?

Efter en öl eller två på fredag så känner jag ett ovanligt sug att dra igång en liten "rant" (kanske tirad på svenska?)
Ok, jag är gammal och mossig men jag förstår ändå inte riktigt:
Varför är det faktiskt SVÅRT att hitta ett vettigt chassi utan fönster?

Dont get me wrong: Jag förstår absolut att det finns en marknad för chassin med fönster som visar blinget, men vad är den rationella förklaringen till varför det har blivit normen som gör att det är undantagsfall att man kan köpa chassin utan fönster? Vill verkligen ALLA som köper en vanligt ATX-låda flexa alla komponenter?
Finns det ingen längre som bara bygger en dator med vanliga komponenter och bara vill ha en låda utan att bry sig om ifall RAM, fläktar, kylare osv ser coola ut eller inte?

Jag bläddrade genom alla ATX chassin på Inet på kul, och om man inte vill ha ett fönster så är det i princip bara några modeller av Fractal, Bequiet, Phanteks, kanske nått old-school Chieftek och nått enstaka chassi med fokus på ljuddämpning som platsar...

För mig är det i grunden ganska bisarrt.
Jag ber om ursäkt för den klassiska lätt missriktade bil-analogin men jag tycker det finns viss likhet här: På en fet superbil med mittmotor är det väl rätt ballt att ha ett fönster in i motorrummet.
Men en Golf? Eller ens en BMW 3-serie? Eller ens en BMW M modell eller Merca AMG? Känns kanske lite tacky egentligen? Corvette ZR1 gjorde det 2009 på en frontmotor men turligen startade det inte en trend

Men på datorer då ska banne mig allt visas som utgångspunkt vad man än stoppar i den. Varför?

Kan jag få köpa en låda som faktiskt är en låda med bra EMI skydd och där funktionaliteten är poängen och inte utseendet på innehållet i lådan? Eller för den delen en låda där jag kan göra ett snyggt innandöme men inte nödvändigtvis vill skylta med det?
(sådär 20 år gammalt lite kultigt exempel)

Är det kanske så enkelt att alla som nuförtiden köper ett separat chassi är en entusiast där blingfaktorn är viktig och man vill visa vad man köpt?
Dvs alla andra som köper "dator" idag köper istället en bärbar eller möjligen en färdig låda från typ Dell, om de ens köper dator alls! Blir kanske en padda eller uppgradera telefonen istället?
Eller är alla så utseendefixerade att man alltid måste visa allt?

Alla (respektfulla) åsikter är intressanta

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Håller med dig, en julgran är kul ett par veckor, sedan tröttnar man.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Precis som med det mesta. Trender. Titta bara på hur bilar ser ut. Alla är mer eller mindre stöpta i samma form. Höga sidor, hög front, smala lampor, lågprofildäck, väldigt ofta med icke-metallic-lack

Men liksom med bilar, finns det enstaka undantag. Om du siktar på lådor som är optimerade för ljuddämpning, är de oftast utan fönster.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vad jag vet har de flesta chassin en variant utan fönster ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Efter en öl eller två på fredag så känner jag ett ovanligt sug att dra igång en liten "rant" (kanske tirad på svenska?)
Ok, jag är gammal och mossig men jag förstår ändå inte riktigt:
Varför är det faktiskt SVÅRT att hitta ett vettigt chassi utan fönster?

Dont get me wrong: Jag förstår absolut att det finns en marknad för chassin med fönster som visar blinget, men vad är den rationella förklaringen till varför det har blivit normen som gör att det är undantagsfall att man kan köpa chassin utan fönster? Vill verkligen ALLA som köper en vanligt ATX-låda flexa alla komponenter?
Finns det ingen längre som bara bygger en dator med vanliga komponenter och bara vill ha en låda utan att bry sig om ifall RAM, fläktar, kylare osv ser coola ut eller inte?

Jag bläddrade genom alla ATX chassin på Inet på kul, och om man inte vill ha ett fönster så är det i princip bara några modeller av Fractal, Bequiet, Phanteks, kanske nått old-school Chieftek och nått enstaka chassi med fokus på ljuddämpning som platsar...

För mig är det i grunden ganska bisarrt.
Jag ber om ursäkt för den klassiska lätt missriktade bil-analogin men jag tycker det finns viss likhet här: På en fet superbil med mittmotor är det väl rätt ballt att ha ett fönster in i motorrummet.
Men en Golf? Eller ens en BMW 3-serie? Eller ens en BMW M modell eller Merca AMG? Känns kanske lite tacky egentligen? Corvette ZR1 gjorde det 2009 på en frontmotor men turligen startade det inte en trend

Men på datorer då ska banne mig allt visas som utgångspunkt vad man än stoppar i den. Varför?

Kan jag få köpa en låda som faktiskt är en låda med bra EMI skydd och där funktionaliteten är poängen och inte utseendet på innehållet i lådan? Eller för den delen en låda där jag kan göra ett snyggt innandöme men inte nödvändigtvis vill skylta med det?
(sådär 20 år gammalt lite kultigt exempel)
<Uppladdad bildlänk>

Är det kanske så enkelt att alla som nuförtiden köper ett separat chassi är en entusiast där blingfaktorn är viktig och man vill visa vad man köpt?
Dvs alla andra som köper "dator" idag köper istället en bärbar eller möjligen en färdig låda från typ Dell, om de ens köper dator alls! Blir kanske en padda eller uppgradera telefonen istället?
Eller är alla så utseendefixerade att man alltid måste visa allt?

Alla (respektfulla) åsikter är intressanta

Finns ju ganska många utan fönster?

Självklart inte flest men 69st ändå!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

En stationär dator är ingen vanlig dator idag. Hur många har numera en stationär dator hemma? 5%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns ju ganska många utan fönster? <Uppladdad bildlänk>

Gissar att mycket är ssf och därikring på den listan. Där kör man mer mesh och andra perforeringar

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Det jag vill se mer av, är fler chassin med plats för 5.25" enheter igen. Och kom inte med ursäkten att "ingen kör med optisk media längre", för 5.25" fack kan användas till en helvetes massa andra saker.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Håller med dig, en julgran är kul ett par veckor, sedan tröttnar man.

Du vet att man kan ändra färger. Rainbow ör kul i ett par veckor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Meto:

En stationär dator är ingen vanlig dator idag. Hur många har numera en stationär dator hemma? 5%?

Jag har 5. Eller menar du att inga har en utan fler?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Välkommen till eran av post truth där folk köper det dom blir matade att köpa istället för nåt vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns ju ganska många utan fönster? <Uppladdad bildlänk>

Se nedan

Skrivet av Sub:

Gissar att mycket är ssf och därikring på den listan. Där kör man mer mesh och andra perforeringar

Jepp, bra tillägg: väljer man ATX (som jag skrev i ursprungsinlägget) så krymper det direkt till 37 träffar.
Och skummar man genom dem efter vanliga normala mid-towers så är det som jag nämnde tidigare vissa varianter av Fractal, Be quiet, Phanteks, nån enstaka Chieftek och några få "silent" chassin som platsar i praktiken.
Kolla listan och se själv

normen idag (med god marginal) är fönster på chassit. Varför?
Borde inte det normala vara en vanlig solid låda och det flashiga alternativet är fönster?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag själv ser bara fördel med det, bryr mig inte alls om det estetiska dock utan mer praktiskt, man ser enkelt när det är dags att börja städa i datorn!

Sen är de ganska självklart att merparten av chassin har fönster i mitt tycke, köper man ett chassi så är det nog höst sannolikt att man spelar samt är. Yngre och förmodligen gillar det estetiska med fönster och rgb (minns själv hur jag suktade efter ett helt plexi chassi med cathod rör i en gång i tiden)

Skrivet av Meto:

Utan tvekan betyderligt fler, har under 2014-2021 varit hemma hos 2-8 hushåll dagligen i jobbet och lätt att över 50% fortfarande hade en stationär dator hemma.

Edit: vi har själva tre stycken (fyra om man räknas "servern") plus två till hos grabbarnas mor.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Precis som med det mesta. Trender. Titta bara på hur bilar ser ut. Alla är mer eller mindre stöpta i samma form. Höga sidor, hög front, smala lampor, lågprofildäck, väldigt ofta med icke-metallic-lack

Men liksom med bilar, finns det enstaka undantag. Om du siktar på lådor som är optimerade för ljuddämpning, är de oftast utan fönster.

Jo, fast trenden med glasdörr har ju funnits i ganska många år nu och jag ser inte många tecken på att det mattas av. Finns det verkligen ingen pragmatism kvar?
Och då menar jag inte bara fokus på hard-core ljuddämpning, utan bara en "vanlig låda". Varför ska den ha fönster som standard?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med. glaspanel läcker ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Varför ska den ha fönster som standard?

För att då ”behöver” kunden köpa extra prylar med RGB och betala mer för att få RGB på de prylar som skulle köpts i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Mycket mer än du tror.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ja, det är tråkigt för oss som inte bryr sig om bling och att visa upp det. Utbudet är rent ut sagt uruselt och det har till och med gått så långt att chassin utan glasrutor (och rgb) ofta är dyrare. Men det är tyvärr det här som är mode just nu och det ser inte ut som att det kommer att bli bättre inom en snar framtid heller. Snarare sämre, då fler och fler chassitillverkare hänger på akvarium-chassi-trenden, med glas i stort sett runt om.

Vill man som jag, ha ett bra luftflödesfokuserat ATX chassi utan glasrutor och rgb, så är det inte så många fler än Fractal Design som erbjuder vettiga alternativ, tyvärr. Inget ont om Fractal Design dock, dom gör väldigt bra chassin. Men jag skulle vilja ha fler alternativ.

Permalänk

förhoppningsvis så dör RGB trenden igen precis som den gjorde i början på 2000 talet då blinkade färger och lampor var poppis förra gången hos kidsen som gärna betalar extra för funktion som endast ger nackdelar.

jag har mitt gammla define R3 med plåtsida nere under bordet inslängt i hörnet där man slipper se den.

och väldigt bekvänt att bara kunna slänga i delarna å kalla det för klart när man byter innehåll inget behov av att stripea fast kablar å gräva bakom moderkortsplåten tack vare att det inte kommer synas ändå.

och nej det ger en högst marginell värmeskillnad att ha ormbo jämfört med att faktiskt dra bakom plåten. ambienttempen i chassit är ~rumstemp +2°c eller nått med chassifläktarna på 30-50%.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En bling-bling-bling värld, har det blivit..
och extra avgifter, tillkommit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Se nedan
Jepp, bra tillägg: väljer man ATX (som jag skrev i ursprungsinlägget) så krymper det direkt till 37 träffar.
Och skummar man genom dem efter vanliga normala mid-towers så är det som jag nämnde tidigare vissa varianter av Fractal, Be quiet, Phanteks, nån enstaka Chieftek och några få "silent" chassin som platsar i praktiken.
Kolla listan och se själv

normen idag (med god marginal) är fönster på chassit. Varför?
Borde inte det normala vara en vanlig solid låda och det flashiga alternativet är fönster?

Sedan kan man lägga till... All jävla skit ska se ut som julgranar också. lampot tag mig fan överallt.

Permalänk
Medlem

När jag var i Japan förra året så fanns det gott om fönsterlösa chassin. Hela avdelningar fulla, allt från retro inspirerade till enkla plåtlådor sida vid sida med glaschassin fulla med animefruntimmer. Vi snackar hundratals på rad, om inte tusentals.
Såg ett rostfritt chassi med 24 USB portar på framsidan och stängbara, meshade ventiler på sidorna. Det var lite udda men fräckt.
Bara här i Sverige/Europa kanske som marknaden är sämre.
Själv byggde jag media-burk i ett Montech Air 1000 Silent chassi. Köpte på Inet för 549 kr på rea i julas. Står gömd bakom soffan nere i källarens filmhörna.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Håller med! Det är värdelöst utbud på chassimarknaden nu. Femtioelva aktörer men alla säljer i princip samma tre chassin! Akvariet, det stora tornet utan features, och den lilla SFF-lådan med riserkabel. *

Jag stör mig inte så mycket på fönstren som jag stör mig på att även groteskt stora chassin saknar 5.25"-platser, har kanske 4 hårddiskplatser, och är av någon outgrundlig anledning tornchassin trots att man har grafikkort och tornkylare som pga vikt och storlek borde monteras i moderkort som ligger ner!

Stör mig också på att gamers har dragit upp priserna på precis allting, inte bara grafikkort. Flera moderkort med ex 10 GB ethernet är dyrare än en komplett Mac Mini med 10 Gb Ethernet, och är pga sockelbyten varannan generation inte ens mer uppgraderbara i praktiken. Gamers har också gjort att plattformarna görs med PCIE-lanes som räcker till typ 1 grafikkort och 1 nvme-disk sedan börjar det ta slut!

Sista vettiga plattformen för en entusiast var första generationens Threadripper, men AMD mångdubblade ju snabbt priset på den plattformen när Intel gick på knäna. Att AMD skall sänka priserna på något område de får marknadsandelar på är ett skämt!

Spel har blivit huvudanledningen att ha en stationär dator, det brukade vara ett tidsfördriv som råkade köra på ARBETSmaskiner!

/tirad.

*undantag finns men man nyanserar inte i en tirad

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Håller med! Det är värdelöst utbud på chassimarknaden nu. Femtioelva aktörer men alla säljer i princip samma tre chassin! Akvariet, det stora tornet utan features, och den lilla SFF-lådan med riserkabel. *

Jag stör mig inte så mycket på fönstren som jag stör mig på att även groteskt stora chassin saknar 5.25"-platser, har kanske 4 hårddiskplatser, och är av någon outgrundlig anledning tornchassin trots att man har grafikkort och tornkylare som pga vikt och storlek borde monteras i moderkort som ligger ner!

Stör mig också på att gamers har dragit upp priserna på precis allting, inte bara grafikkort. Flera moderkort med ex 10 GB ethernet är dyrare än en komplett Mac Mini med 10 Gb Ethernet, och är pga sockelbyten varannan generation inte ens mer uppgraderbara i praktiken. Gamers har också gjort att plattformarna görs med PCIE-lanes som räcker till typ 1 grafikkort och 1 nvme-disk sedan börjar det ta slut!

Sista vettiga plattformen för en entusiast var första generationens Threadripper, men AMD mångdubblade ju snabbt priset på den plattformen när Intel gick på knäna. Att AMD skall sänka priserna på något område de får marknadsandelar på är ett skämt!

Spel har blivit huvudanledningen att ha en stationär dator, det brukade vara ett tidsfördriv som råkade köra på ARBETSmaskiner!

/tirad.

*undantag finns men man nyanserar inte i en tirad

Hade inte Antec 1200 haft fönster vore det något för dig. Har typ 4 st 5.25 och en flock med 3.5.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har Fractal Design Meshify 2 till min server, utan fönster. och "upp till 9 hdd:ar" (efter du bygger om halva insidan först)

Permalänk
Medlem

Håller överlag med!
Men för min del är det mer att man KAN inte använda ett chassi med glas/plexi tack vare alla jävla LED´s överallt.
På moderkort/grafikkort/minnen/m.2/ssd/fläktar.

Ganska ofta så går dessa LED´s inte att slå av utan tillverkarens extremt skitdåliga spion(program)varor.
Och dom laddas ju oftas in sent efter datorn upstart och inför varje uppdatering som mer heller mindre är standard att dom är extremt ofta så resetas alla inställningar.
Inte helt ovanligt att windows uppdateringar resetas dom då med.
Inte helt ovanligt att nån/några LED´s inte går att slå av alls även med deras spionvaror.

Går vi sen över till linux så blir det bara värre då det tar månader heller år innan man lyckas få ut prg som klarar att styra LED på moderkort/osv.
Och även när det finns linux stöd så verkar dom fungera ganska dåligt i en hel del fall.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Håller överlag med!
Men för min del är det mer att man KAN inte använda ett chassi med glas/plexi tack vare alla jävla LED´s överallt.
På moderkort/grafikkort/minnen/m.2/ssd/fläktar.

Ganska ofta så går dessa LED´s inte att slå av utan tillverkarens extremt skitdåliga spion(program)varor.
Och dom laddas ju oftas in sent efter datorn upstart och inför varje uppdatering som mer heller mindre är standard att dom är extremt ofta så resetas alla inställningar.
Inte helt ovanligt att windows uppdateringar resetas dom då med.
Inte helt ovanligt att nån/några LED´s inte går att slå av alls även med deras spionvaror.

Går vi sen över till linux så blir det bara värre då det tar månader heller år innan man lyckas få ut prg som klarar att styra LED på moderkort/osv.
Och även när det finns linux stöd så verkar dom fungera ganska dåligt i en hel del fall.

Håller helt med! RGB hör inte hemma på komponenter, utan enbart på fläktar och led strips, d.v.s. sådant som man aktivt välja till eller välja bort.

Statiskt upplysta logotyper kan gå an, men där drar tyckar jag gränsen går.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Hedersmedlem

Almost all gaming computers comes with windows!

Damn you world!
Damn you!

Edit:
Har aldrig köpt ett chassi med fönster själv (även om jag var bra sugen kring millenieskiftet att såga ut ett sådant själv på kommundatorn).

Så jag är med dig Roger

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtt:

Välkommen till eran av post truth där folk köper det dom blir matade att köpa istället för nåt vettigt.

Så har det ju alltid fungerat. Knappast ett nytt fenomen.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Hedersmedlem

Chassit som @Roger W har som avatar är ju roligare än 99% av utbudet idag.

Mina irritationsmoment idag är:
Fönster
RGB-lysdioder i allt
Svart som standardfärg på allt
Brist på plats för 3,5" och 5,25" enheter
Att alla förutsätts ha spel som främsta intresse. Jag "spelar" Excel och cad-program.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||