Ursäkta röran, vi bygger om (med medlemmarnas hjälp?)

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Ursäkta röran, vi bygger om (med medlemmarnas hjälp?)

Redaktionen går i tankarna om att ge studion en liten uppfräschning och tänkte höra med er medlemmar – finns det intresse för att bidra med teknikrelaterad memorabilia till hyllorna för vår Youtubeproduktion?

Genom åren har Sweclockers ansamlat en hel del klenoder, men vi uppskattar idén om att låta communityt vara med och sätta sin prägel på bakgrunden. Efter den positiva responsen på Årets Vinterdator Community Edition känns det som en rolig fortsättning!

Har du något spännande liggandes som skulle passa i rutan? Vi tänker oss allt från klassiska hårdvarurelaterade föremål till roliga teknikprylar, maskotar, eller varför inte ett signerat porträtt av datorvärldens Yngwie Malmsteen - Linus Torvalds. Så länge de är i gott skick och får plats på hyllorna. Vad tror ni?

Även om du inte har något spännande på vindsförrådet, dela gärna med dig av tankar och inspiration kring vad du skulle vilja se på hyllorna!

Permalänk
Medlem

Oj här finns det idéer faktiskt! Jättekul initiativ!

Hårdvara så har jag ett HD 4890 med stilig kylare samt ett FE GTX 780 Ti som jag kan donera om de skulle passa in på hyllan.

Dold text

Som förslag tycker jag sen ett inramat foto på katten Bamse är i sin ordning att ha

Jag har även en 3D printad CPU hållare med en i7-3820 i för något mer personligare. Kan även kika på någon typ av stativ för den.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

Bring back Fredagspanelen - snacket om hårdvaruvärlden för senaste veckorna som har hänt.

Och nu med (kanske) nytt ansikte efter Jonas. 🙏

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vad roligt att ni ska köra videos igen. Vad ni har i bakgrunden spelar ingen roll för mig, bara jag slipper se elementet! Köp in en handduk med SweC logon på och häng över:-)

Börja gärna med fredagspanelen varje vecka eller varannan vecka. Kanske lite nyheter som är stora men kanske ta med något i studion att visa upp/testa. När ni hade vissa ämnen som ni diskuterade mer om va trevligt. att upprepa vad som hänt i nyheter är ju kul, men man har ju redan läst det.

Många uppskattade är ju också dessa swec-läskers videos, spontana saker som gör det där lilla extra. Calles små videos sista tiden uppskattade jag mycket också.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Nu i version 0.5.1 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

En fredagspanel men den behöver inte vara en timme lång. Runt 15-30 minuter räcker för mig.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Lagers:

Vad roligt att ni ska köra videos igen. Vad ni har i bakgrunden spelar ingen roll för mig, bara jag slipper se elementet! Köp in en handduk med SweC logon på och häng över:-)

Börja gärna med fredagspanelen varje vecka eller varannan vecka. Kanske lite nyheter som är stora men kanske ta med något i studion att visa upp/testa. När ni hade vissa ämnen som ni diskuterade mer om va trevligt. att upprepa vad som hänt i nyheter är ju kul, men man har ju redan läst det.

Många uppskattade är ju också dessa swec-läskers videos, spontana saker som gör det där lilla extra. Calles små videos sista tiden uppskattade jag mycket också.

Ja, det där elementet faller mig inte i smaken Här har du en allierad beträffande att täcka över det på något sätt.

Permalänk
Musikälskare

Ett Chieftec Dragon ståendes i ett hörn!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kanske en "wall of fame" med bilder på gamla legender som Jonas, Emil mfl

Permalänk
Medlem

Nä, nä inga tokerier nu...
Man kan ju tro att ni är riktiga veteraner med breda längtgåeende erfarenheter av hårdvara.
ENBART nya produkt-kartonger efterlyses.
Å Bild på brandsläckarna i Testlabbet.

/ jk

Permalänk
99:e percentilen

Skulle ett GTX Titan (första) vara av intresse?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har lite gamla udda saker, kanske ett AWE64 Gold eller PCI-grafik? Jag har nog en del saker de flesta av de senaste 40 åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Skulle ett GTX Titan (första) vara av intresse?

Fusk. Du köper en Annons, som vi alla andra

Permalänk
Hedersmedlem

Aska och säckväv

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk

Har ju en del gammalt liggande, minns när man köpte Orchid och kunde se under vattnet i Quake, underbart, sen dubbla linor på ISDN, då räknades jag som LPB och fick inte vara med på alla matcher, hehe

Permalänk
Medlem

En Amiga500 eller en C64

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem

En butt plug är väl obligatoriskt?

Permalänk
Medlem

Alkohol, för att kunna spontan fira eller för de dystraste nyheterna när scenen blir svart vit och ni kör en förinspelad monolog om hur det gick till när allt gick åt skogen.

Visa signatur
Permalänk
Expertgissare

Nu vill jag inte låta gnällig här, MEEEN!!
Borde inte sådant byggas upp allt eftersom ni gör videos och tester (fredagspanel) och fyller på hyllorna med goda minnen som ni skapar tillsammans med kommunitet
Inget fusk med för fyllda hyllor utan koppling till användarna (än något föremål som någon användare skänkt och denna just har anknytning till)

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Nu vill jag inte låta gnällig här, MEEEN!!
Borde inte sådant byggas upp allt eftersom ni gör videos och tester (fredagspanel) och fyller på hyllorna med goda minnen som ni skapar tillsammans med kommunitet
Inget fusk med för fyllda hyllor utan koppling till användarna (än något föremål som någon användare skänkt och denna just har anknytning till)

Tänkte lite samma bana.

Däremot skulle man kunna ha en veckans tillbakablick eller snackis där ni tar upp någon pryl som ni aningen lånar eller får från medlemmar. Kanske går lite djupare om vad det är, hur den togs emot eller används än i dag.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Dator i all ära.. en gameboy pocket hör hemma på alla 'retro'/legend hyllor. Stilbildande/'alla' har en anknytning/ligger i lådan hemma hos dig. Igenkännings faktor 100%

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Skrivet av cavveman:

En Amiga500 eller en C64

Nej nej, en Sinclair ZX Spectrum ska det vara

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag gärna att swe drar ner lite på intro musiken, som ligger högt mot era nivåer för era videor.

Sen vill jag inte se denna bakgrunden igen, gillar er nuvarande btw.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Dator i all ära.. en gameboy pocket hör hemma på alla 'retro'/legend hyllor. Stilbildande/'alla' har en anknytning/ligger i lådan hemma hos dig. Igenkännings faktor 100%

Jag har original Game Boy.
Game Boy Color, som ju är samma storlek som Pocket, men med färgskärm, kan visa fler än 4 färger/nyanser samtidigt och en CPU som kan gå dubbelt så fort som original Game Boy i "Only for Game Boy Color" spel.
Game Boy Advance och Advance SP.
Sen DS Light och 3DS.

Jag tyckte inte att Game Boy Pocket tillförde något mot original Game Boy förutom den mindre storleken. Som jag ändå fick med Game Boy Color.

Så trotts att jag gillar/gillade Nintendo och var mer av en Nintendo fanboy under 90-talet så har jag inte just en pocket.

Jag försökte googla försäljningsstatistik för Game Boy.
Jag typ hittade, men...
Nintendo redovisar "GAME BOY" och "GBA" (Game Boy Advance) som olika.
Men bryter inte upp det i underkategorier.

Så "GAME BOY" är alla versioner (inkl. Color) som är före GBA och GBA är de olika GBA varianterna.

Men om man gör antaganden.
Säg man antar att ingen köpte Game Boy Pocket före Game Boy Pocket släpptes på marknaden och ingen köpte Game Boy Color före Game Boy Color släpptes.
Om man antar att efter Game Boy Pocket lanserades så köpte alla Game Boy Pocket istället för original Game Boy,
och att efter Game Boy Color släpptes så köpte alla Game Boy Color och inte Pocket eller original.

Sen, de siffrorna jag hittade är per räkenskapsår och inte per månad eller kvartal.
Så blir lite trubbigt.

Men ungefärlig uppskattning

Game Boy Original ~ 43,5 Miljoner
Game Boy Pocket ~ 21 Miljoner
Game Boy Color 54,3 Miljoner

Om man inte kan hitta mer exackta siffror så går det inte att säga mer exackt.

Men verkar ändå som att Game Boy Color har sålt minst dubbelt så mycket som Game Boy Pocket och att original Game Boy har sålt mer än Game Boy Pocket.

Så förutom Game Boy Light som bara var för den Japanska marknaden så verkar det som Game Boy Pocket var den minst sålda versionen.

Hade varit kul om Nintendo släppt mer exakta försäljningssiffror så man enklare kunde jämföra utan att dra till med uppskattningar/gissningar som så klart inte blir 100%.

Men det verkar ändå som om det var någon Game Boy som 'alla' hade, sett till försäljning, så var det Game Boy Color.

Någon kommenterade
"Really goes to show how popular the gameboy got thanks to Pokemon and the GB color".

Är så klart inte hela sanningen.
Men tror ändå det var fler som spelade Pokemon på Game Boy Color än på Pocket eller original Game Boy.

Med det sagt....
...så skulle jag inte bli upprörd om SweClockers hade en Game Boy Pocket på en hylla i bakgrunden.

Jag bara tycker att TV Spel från den här eran är intressant och försökte se om jag kunde grotta ner mig i statistiken lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

En fredagspanel men den behöver inte vara en timme lång. Runt 15-30 minuter räcker för mig.

Fredagspanelen är eller var flaggskeppet på Sweclockers (så skönt att få allt sammanfattat i slutet på veckan), men håller med det behöver inte vara så långt! Räcker med ca 20 - 30 min kortfattat. Ibland kanske det hänt stora händelser, då kan man ha det viktigaste i slutet som tar längre tid eller göra en "extended version" för de som vill grotta ner sig.

Det räcker med ett kort sammandrag på ca 15 minuter om inte så mycket har hänt, annars kan man ha varierande tid upp till 60 min om det hänt massa stora händelser på en vecka. När det är stora händelser som CPU släpp, Grafikkort eller ett stort spel tex GTA 6 så kan man ha längre sändningar. Låt det vara dynamiskt längd men inte för långt generellt.

Sitter och nostalgi tittar nu!
https://www.youtube.com/playlist?list=PLIvBqwee45lm9DL85GoerJ...

Fredagspanelen var verkligen en succé, tror de flesta på Sweclockers uppskattade den, den saknas verkligen! Den var föredömlig!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Testpilot

@Rosenvik @CrispVanDahl Mitt första förslag är att tömma hyllorna för att få en bättre överblick!

Välj ut några minnesvärda, utstickande och annars klassiska saker med omsorg — less is more skulle jag säga i detta fallet. Förslagsvis är att bygga upp hyllplanen mer tematiskt; exempelvis placera den där Intel-lådan så den inte står bredvid en allehanda slumpmässig gul klocka och en NES-kartong. Blir lätt plottrigt!

Visa signatur

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >

Permalänk
Medlem

Först och främst, välkommen Fredrik!
Tycker personligen att det är för mycket plotter i bild. Retro-prylar i all ära, men det ser ut som rummet hos en 12-årig grabb som precis byggt sin första dator och måste visa upp varenda kartong och tillbehör som om det vore inredning
Jag vill se lite klass nu, och en nystart hos er på Sweclockers, ni behöver det!

Och som jag tjatat - Det är dags att överge 1080p nu

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Bra förslag i tråden. Att fylla på hyllorna efter tid när det kommer något. Ett tomt blad som markerar en ny era på Sweclockers.
Och allt behöver inte vara så extremt seriöst hela tiden, spontan live:a, säg fel och fortsätt bara. Filma som Calle gjorde, i testlabbet(?)! Bygga upp communityn är viktigt för sweclockers i detta skede för att kunna behålla besöksantalet på hemsidan.

Precis som @xfade skriver så måste man sänka intromusiken, t.om jag som kör med högtalare tycker det är för högt.

Sedan kanske man skulle passa på att ha en tävling där man kan göra ett nytt intro och kanske vinna en t-shirt eller musmatta. Där andra medlemmar kan rösta fram sin favorit.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Nu i version 0.5.1 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

En fejkad Sweclockersjulmust. Bara till julen såklart.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

En ABC806 , en ABC80 och en ABC800 borde stå i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Ett Ace of Sweden nätagg borde ni hitta.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP