Första rapporten om smält kabel med RTX 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Hahahahahahahha, fyfan. Varför går inte myndigheter in och förbjuder dessa brandfaror?

Tror du att huset brinner upp för att en kabel i en plåtlåda tar eld?
Givet vi har ett problem, kortets kontakt behöver bytas, kanske nätdelens kontakt också. men huset lär inte ta eld om du inte ställt den med gardinen instoppad i datorn.

Mitt 3090 grillade ett par kablar för ett par år sedan. Kablarna visade sig inte vara 16 gauge som annonserat. var knappt 19 gauge. Så inte så konstigt. (Anledningen var att nätdelen kom med för lite PCIe kablar. 3090 tar tre 8-pin. de nya höll inte vad de lovade.)
En lång session på max, räcker för att värma upp för klen kabel. Luktar ganska äckligt långt innan gardinen tar eld, så man stänger av. Är man inte hemma, kommer "en kabel i en plåtlåda" brinna av, ingen mer ström, och processen tar slut, det löser sig själv. (Elkablar skall vara tillverkade av en typ av plast som inte brinner jätte lätt. Den smälter, förkolnar och lucktar någonting vidrigt. Men stora lågor lär man inte se,

Är det OK? Givetvis inte!
Men vi kanske skall avhålla oss från att skrämma upp folk som inte vet hur det fungerar.
Huset kommer inte ta eld.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Vad är det med tech-media? Smälta kontakter från 4090 möttes av kommentarer som användarfel och kabelfel mm. Nu händer detsamma med 5090. Inte sett en enda rappirt eller post med smälta 3x8pin. Är det inte bara dags att gå ut och säga att hela 12pin lösningen är grovt bristfällig? Nvidia verkar ha frikort från media.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Håller med om att det egentligen inte är någon nyhet _än_, men custom kablar är väl inget kontroversiellt att beställa/använda egentligen?

Särskilt inte i SFF chassin, det är snarare normen. ModDIY är väl ändå ett av de mer etablerade ställen man kan köpa kablar, så jag vore smått förvånad om de gjorde sämre kablar än vad som kommer med en PSU.

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt som många tycker att bara höja spänningen. Har man en likströmskrets och får ökad resistans någonstans i kretsen så kommer det gå varmt och problemet accelererar. Ökad möjlighet till övervakning skulle kunna vara en väg att gå. Har du en resistans som ökar utanför börvärden så inom en nivå varnar systemet, stiger resistansen ytterligare så stänger nätaggregat ner systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

En fråga: Är det lekmän som gjort installationen själva som råkat ut för detta? Jag lät en kille med 30 års erfarenhet installera mitt 4090, och har inte haft några problem, men även där rapporterade en del smälta kontakter. Om set finns risk för bränder och så, kanske man skulle kräva CE-behörighet för att få bygga dator hemma.

Det ska inte krävas utbildning för att sätta i ett grafikkort, kontakterna ska vara utformade på sådant sätt att man inte kan göra fel och orsaka brand, så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Vad är det med tech-media? Smälta kontakter från 4090 möttes av kommentarer som användarfel och kabelfel mm. Nu händer detsamma med 5090. Inte sett en enda rappirt eller post med smälta 3x8pin. Är det inte bara dags att gå ut och säga att hela 12pin lösningen är grovt bristfällig? Nvidia verkar ha frikort från media.

Kortet har precis släppts, vilket underlag finns det? Speciellt med tanke på att u/ivan6953 even said that they suspect that the problem originated on the PSU side[...].

Ovan citat från icke-existerande tech-media källa.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

8pin har marginal på 1.9 o 12pin 1.1. Känns lite som "planned obsolescence", gör om gör rätt.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Haft mitt RTX 4090 i 2 år nu, se till att kontakten sitter i, tryck till, hörs ofta ett litet klick and you are good.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Haft mitt RTX 4090 i 2 år nu, se till att kontakten sitter i, tryck till, hörs ofta ett litet klick and you are good.

Underbart när folk postar helt ad hoc utan att läsa artikeln

Permalänk
Medlem

Men vafaaaaaaan... Jag hade haft ett 4090 idag om det inte vore för att "det börjar lukta bränt" o nu detta... Jag skulle nog aldrig använda andra kablar än vad som kom med MEN nu börjar jag tveka till att köpa 5090:an som hade ny fräsh kontakt och inte skulle "börja lukta bränt"... Kanske rakt upp och ner köper en till 3090 suprim och nvlinkar och sen får den här datorn vara färdiguppgraderad tills hela paketet säger tack och adjö.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Problemet är att effekt uttaget har dragit iväg så kopiöst mycket. Detta problem hade säkerligen uppstått med 8pin kontakter också med detta effekt uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Underbart när folk postar helt ad hoc utan att läsa artikeln

Jag garanterar dig att det statistiskt är 8-9/10 gånger av fallen handhavandefel, antingen dåligt ditsatt kontakt eller att man stänger chassisidan och trycker mot kontakten.

Säger inte att designen är bra även om jag tycker det, jag gillar den nya standarden ser mycket snyggare ut men med så många GPUer som nvidia faktiskt säljer så är det självklart att det kommer rapporteras fler fel också. Just nu har vi inget att gå på mer än att användaren hävdar att de gjort rätt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Om voodookorten kunde ha egen spänning rakt från väggen så kan dessa kort ha det med.
Då kommer det genast helt nya och bättre komponenter.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är inte så enkelt som många tycker att bara höja spänningen. Har man en likströmskrets och får ökad resistans någonstans i kretsen så kommer det gå varmt och problemet accelererar. Ökad möjlighet till övervakning skulle kunna vara en väg att gå. Har du en resistans som ökar utanför börvärden så inom en nivå varnar systemet, stiger resistansen ytterligare så stänger nätaggregat ner systemet.

Det är tvärtom.
Värmeutvecklingen minskar om resistansen ökar, eftersom resistansen dämpar strömmen och värmen ökar kvadratiskt med denna.
Du kan ju fundera på hur mycket värmeutveckling det blir när en kabel brunnit av och resistansen blivit "oändlig".

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Och folk dammsuger sina datorer utan några komplikationer. Problemet är väl att herrns situation inte riktigt är representativ för en marknad i stort.

Jag garanterar dig att det statistiskt är 8-9/10 gånger av fallen handhavandefel, antingen dåligt ditsatt kontakt eller att man stänger chassisidan och trycker mot kontakten.

Säger inte att designen är bra även om jag tycker det, jag gillar den nya standarden ser mycket snyggare ut men med så många GPUer som nvidia faktiskt säljer så är det självklart att det kommer rapporteras fler fel också. Just nu har vi inget att gå på mer än att användaren hävdar att de gjort rätt.

Om så är fallet så kan man ju börja spekulera VARFÖR. En kontakt av detta slag borde händelsevis ha designats så att nämnda handhavandefel är negligerbart.. och om det inte är negligerbart så är chansen att kontakten är dåligt designat enorm. Jag menar.. man skall inte behöva ha en ingenjörsexamen för att koppla in en produkt som bokstavligen marknadsförs till folk utan sagda examen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kontentan, använd original kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Det är tvärtom.
Värmeutvecklingen minskar om resistansen ökar, eftersom resistansen dämpar strömmen och värmen ökar kvadratiskt med detta.
Du kan ju fundera på hur mycket värmeutveckling det blir när en kabel brunnit av och resistansen blivit "oändlig".

Nu är jag lite lekman här men har pysslat en hel del med elektronik. Har du resistans så får du ett spänningsfall över den, och då sjunker spänningen till grafikkortet vilket innebär att spänningsomvandlarna på grafikkortet kommer behöva vara öppna längre när dom omvandlar till den spänning GPU behöver. Iomed att dom är öppna mer kommer strömmen öka, och då får du mer värme över resistansen i kontakten.

Eller?

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Problemet är att effekt uttaget har dragit iväg så kopiöst mycket. Detta problem hade säkerligen uppstått med 8pin kontakter också med detta effekt uttag.

inte säkert, vi har haft GPUer tidigare med kopiösa effektuttag (tänkt 295x2) eller som är ämnade för OC, dessa har då oftast försetts med fler 8-pin för att kunna tillgodose det större effektuttaget.
Som någon tidigare var inne på så är dessutom 8-pin designad med ett större overhead för dess specade effekt och vad den faktiskt tål, jämfört med 12VHPW (eller vad den heter nuförtiden).

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nu är jag lite lekman här men har pysslat en hel del med elektronik. Har du resistans så får du ett spänningsfall över den, och då sjunker spänningen till grafikkortet vilket innebär att spänningsomvandlarna på grafikkortet kommer behöva vara öppna längre när dom omvandlar till den spänning GPU behöver. Iomed att dom är öppna mer kommer strömmen öka, och då får du mer värme över resistansen i kontakten.

Eller?

Är inte riktigt med på vad du menar, men kommentaren du svarar på kommer från sambanden
U = R x I
samt
P = U x I = R x I x I

Och vid en konstant spänning (12V) kommer strömmen vara det som behöver öka för att tillgodose "effektbehovet", och då kommer värmeutvecklingen i kablar och liknande öka kvadratiskt mot det.

EDIT för att förtydliga
600W vid 12V kräver ström på 50A (effekten som "förloras" i kablar blir då (R x 2500)W)
600W vid 48V kräver ström på 12.5A (effekten som "förloras" i kablar blir då (R x 156.25)W)

Det du beskriver sker ju dessutom redan i datorkomponenter, så det är ju egentligen inget nytt; det mesta på grafikkortet matas ju inte med 12V ändå, utan omvandlas redan till betydligt lägre spänningar.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Tror du att huset brinner upp för att en kabel i en plåtlåda tar eld?
Givet vi har ett problem, kortets kontakt behöver bytas, kanske nätdelens kontakt också. men huset lär inte ta eld om du inte ställt den med gardinen instoppad i datorn.

Mitt 3090 grillade ett par kablar för ett par år sedan. Kablarna visade sig inte vara 16 gauge som annonserat. var knappt 19 gauge. Så inte så konstigt. (Anledningen var att nätdelen kom med för lite PCIe kablar. 3090 tar tre 8-pin. de nya höll inte vad de lovade.)
En lång session på max, räcker för att värma upp för klen kabel. Luktar ganska äckligt långt innan gardinen tar eld, så man stänger av. Är man inte hemma, kommer "en kabel i en plåtlåda" brinna av, ingen mer ström, och processen tar slut, det löser sig själv. (Elkablar skall vara tillverkade av en typ av plast som inte brinner jätte lätt. Den smälter, förkolnar och lucktar någonting vidrigt. Men stora lågor lär man inte se,

Är det OK? Givetvis inte!
Men vi kanske skall avhålla oss från att skrämma upp folk som inte vet hur det fungerar.
Huset kommer inte ta eld.

Ingen rök utan eld.

Dessa problemen fanns knappt innan nvidias skitkontakt. Jag har byggt riggar och minat över 4år på 100st kort. En gång har en kontakt brunnit pga jag överbelastade den. - Det var mitt fel.

Dessa brända kontakter/kablar är inte användarfel. Det är ett systemfel i designen med alldeles för låg säkerhetsmarginal. Sluta försvara Nvidia.

Kabelbrand kan visst orsaka eldsvåda.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Varför övergav vi 6/8-pin kontakten till att börja med?
Att skicka 600W över en liten kontakt som man bara klickar i och ur är ren galenskap, skulle varit byggd så man behöver skruva dit den ordentligt eller något.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Håller med om att det egentligen inte är någon nyhet _än_, men custom kablar är väl inget kontroversiellt att beställa/använda egentligen?

Kanske är så att de ytterst snäva "säkerhetsmarginalerna" ställer till det för tredjepartstillverkare? För 8-pinskontakten så kan man med lätthet dra 300W genom den, alltså dubbelt vad den är specad för, så snålar man som tredjepartstillverkare märks det väl oftast inte, men om jag fattat rätt så är det inte alls lika väl tilltaget för "nya kontakten vad fan den nu heter".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Buildzoid har världens bästa rant om denna kontakt och RTX 5090, han verkar skita fullständigt i om Nvidia skickar några kort till honom i framtiden

Det är skrämmande att Nvidia struntar i huruvida risken finns eller inte, de verkar inte göra något åt det utan har tom blivit sämre än vad 3000 serien var gällande detta.

Ganska komiskt hur snåla de är med komponenter osv när de säljer ett kort för 2000 dollars.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - iGPU - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Eller?

Är ju inte riktigt vad kommentaren jag svarade på handlade om. Men ja du vill såklart undvika oönskade resistiva förluster, därav ska kablage och kontaktdon vara så lågohmiga som möjligt. Är spänningsfallet för stort kommer ju helt enkelt inte saker att fungera. Jag hade t.ex. svårt starta min bil pga ansamling av smuts på bilbatteripolerna samt dåligt spänd kontakt = ökad resistans, startmotorn klarade helt enkelt inte av att dra ut den ström som behövdes.

Kuriosa ang. spänningsomvandlare som du nämner. De har inte linjär verkningsgrad (Put/Pin). Generellt har de nämligen betydligt sämre verkningsgrad vid låga effektuttag (sett till det strömuttag de är designade för). Så per ditt exempel så skulle det snarare bli mindre värmeförluster (per watt) i omvandlarna när de är "öppna" längre.

bild på typisk karakteristik

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Varför övergav vi 6/8-pin kontakten till att börja med?
Att skicka 600W över en liten kontakt som man bara klickar i och ur är ren galenskap, skulle varit byggd så man behöver skruva dit den ordentligt eller något.

Storleken en 12 pin VHPWR är mycket mindre än 3-4 st 8 pin kontakter.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Vrf om dom ska envisas å ha kvar skiten så gör som evga gjorde med sitt prototyp rtx 3090ti å kör dubbla, sure kostar la 10kr mer men skinvästen får la börja med fejkläder då 😴

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Battlefield 5 asså ….

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Det är tvärtom.
Värmeutvecklingen minskar om resistansen ökar, eftersom resistansen dämpar strömmen och värmen ökar kvadratiskt med denna.

Exakt detta! Problemet är att när vissa pins får ökad resistens så ökar strömmen i övriga kablar markant. Den som smälter lär vara den med bäst kontakt.

Det är förvånande hur många välrenommerade kanaler som har detta helt om bakfoten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Ingen rök utan eld.

Dessa problemen fanns knappt innan nvidias skitkontakt. Jag har byggt riggar och minat över 4år på 100st kort. En gång har en kontakt brunnit pga jag överbelastade den. - Det var mitt fel.

Dessa brända kontakter/kablar är inte användarfel. Det är ett systemfel i designen med alldeles för låg säkerhetsmarginal. Sluta försvara Nvidia.

Kabelbrand kan visst orsaka eldsvåda.

Din felfrekvens på 100 kort är ju dock betydligt värre än Nvidia's kontakt. Så varför skulle det inte kunna vara användarfel?