Microsoft-forskare: AI gör oss dummare

Permalänk
Melding Plague

Microsoft-forskare: AI gör oss dummare

Ju mer AI desto mindre kritiskt tänkande, upplever arbetare själva.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De flesta har inte något kritisk tänkande till att börja med
De litar blint på allt som står på nyheterna och olika bloggar, reddit, facebook etc

Permalänk
Medlem

¯\_(ツ)_/¯

Mmm.. som om det inte var givet?? = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Ja det är väl redan försent för mänskligheten.
Bara avveckla.
:/

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Livsnjutare 😎

Människan är lat utav naturen, och detta gör det inte bättre.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Det är väl egentligen inget nytt fenomen exklusivt kopplat till AI. Samma sak kan sägas om i stort sett vilka tekniska hjälpmedel som helst. Man kan utföra mer med mindre faktisk kunskap och tankeverksamhet.

Ska vi göra den obligatoriska biljämförelsen tror jag inte dagens bilmekar har i närheten av samma förståelse för hur fordonet fungerar som man hade innan det fanns ODB-uttag. Den där sortens gubbar som lyssnade på motorn i några sekunder och prickade in vad som var fel är utdöda idag. Det behöver ju dock inte vara ett problem annat än i specialfallet då någon kommer in med en veteranare utan den sortens moderniteter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Intressant. Själv tycker jag AI hjälper mitt kritiska tänkande.
Tror det handlar mer om hur man använder AI.
Jag använder den som en personlig lärare. Senast var det när jag ville lära mig mer om konsumentdriven kontrakstestning.
Det blev många frågor till AIn för att säkerställa att jag förstått detaljerna rätt. Samt en hel del frågeställningar kring svagheter jag ser med metoden och vad man kan göra för att motverka dessa svagheter.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag använder den som en personlig lärare. Senast var det när jag ville lära mig mer om konsumentdriven kontrakstestning.
Det blev många frågor till AIn för att säkerställa att jag förstått detaljerna rätt. Samt en hel del frågeställningar kring svagheter jag ser med metoden och vad man kan göra för att motverka dessa svagheter.

Om inte annat är det något av en konst att formulera frågorna till AI:n rätt. Det är knappast självklart för alla, och kan nog utgöra någon slags hjärngympa.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Människan är lat utav naturen, och detta gör det inte bättre.

Nej, människan är lat av samhället inte av naturen.
Testa odla din egna mat och sköta dina egna djur så får vi se hur lat du är då.

Kritiskt tänkande är en absolut bristvara idag, lättare att repetera de slaskmedia och kontrollerad social media jiddrar om.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Handlar mycket om hur det används. Frågar man för att förstå som i ditt fall eller frågar man för att få ett svar utan att förstå. Lätt att bli lat när man har facit i hand och inte behöver använda kritiskt tänkande

Permalänk
Testpilot

Som med allt annat handlar det i grunden om hur ett verktyg används. Om du startar VSC, matar Copilot med en prompt och sedan kör koden rakt av, kommer du förr eller senare att stöta på problem. Men om du istället börjar skriva din kod och använder automatisk ifyllnad för snarlika funktioner, sparar du tid på "onödigt" knappande. Oavsett vilket är det avgörande att alltid granska den kod som genereras och inte blint lita på att den är korrekt.

Samma princip gäller för texter och inläsning. ChatGPT är ofta mycket bra på att sammanfatta textstycken och lyfta fram nyckelaspekter. Däremot är det inte perfekt och kräver ofta en grundläggande förståelse för ämnet. Jag skulle exempelvis aldrig be om en sammanfattning av en medicinsk rapport, då jag saknar medicinsk bakgrund. Däremot skulle jag kunna be om en sammanfattning av en rapport om miljöpåverkan, eftersom jag har en högre utbildning inom VA och miljöteknik. Det gör att jag (förhoppningsvis) kan upptäcka om något i sammanfattningen verkar felaktigt.

En aspekt som många glömmer när de ställer frågor till AI är att följa upp med relevanta följdfrågor. Om du till exempel frågar "Är gräset grönare på Grönland än på Island?" får du förmodligen ett hyfsat svar. Det viktiga är dock att utveckla frågeställningen vidare, exempelvis genom att fråga "Varför är det grönare på Grönland?" och därefter "Hur kommer det sig att jorden där innehåller mer näring än på exempelvis XXX?". Genom att ställa följdfrågor får du inte bara mer utförligt material att arbeta med, utan du kan också bedöma om AI:n ger tillförlitliga och konsekventa svar.

TL;DR:
Det jag försöker säga är att AI aldrig är bättre än användaren. Genvägar behöver i sig inte vara dåliga, men de kan vara skadliga för inlärningsprocessen – särskilt om man saknar en stabil grund att stå på inom det ämne där AI används som stöd. Microsofts senaste undersökning om kritiskt tänkande belyser just detta problem.

Visa signatur

< ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

Permalänk
Medlem

En annan rapport Coding on Copilot: 2023 Data Suggests Downward Pressure on Code Quality visar att återanvändning av kod minskar sedan AI verktyg kom. Ny kod skapas med AI verktygen istället. Dummare utvecklare eller AI verktygen som inte är tillräckligt smarta än...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Kritiskt tänkande är en absolut bristvara idag, lättare att repetera de slaskmedia och kontrollerad social media jiddrar om.

Å andra sidan har vardagslivet med tiden stadigt blivit mer och mer komplext. Tror inte de nu levande generationerna är sämre på kritiskt tänkande än tidigare dito. Om något får vi mer övning i det än man någonsin fått tidigare.

Går vi exempelvis tillbaka till bondesverige, så inbillar jag mig i alla fall att man utgick från gamla erfarenheter vid de allra flesta beslut. Vid det här datumet varje år sådde far, farfar och farfarsfar rågen, och det fungerade, så jag gör det också utan att spåna på varför och om det finns något bättre tillfälle. Och så vidare. Livet lunkade på i mer eller mindre samma banor från början till slut, och tillfällena då kritiskt tänkande blev avgörande var nog relativt få.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan det missbrukas kommer det missbrukas. Nästan alla droger var en gång läkemedel...

Jag gillar att lösa problem själv och lista ut egna lösningar på saker och ting och gillar att lära mig själv och vågar pröva innan jag ger upp. Tyvärr är jag en minoritet idag.
Allt jag kan laga lagar jag själv. Mitt kylskåp gick sönder för snart 6 år sedan. Eftersom garantin gått ut och jag var sjuk så plockade jag ned det och löste felet. Ingen jag vet skulle ens komma på tanken utan bara köpa nytt. Jag sparade både tid och pengar och lärde mig så jag kan läsa det snabbare nästa gång.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

De flesta har inte något kritisk tänkande till att börja med
De litar blint på allt som står på nyheterna och olika bloggar, reddit, facebook etc

AI är ett mentalt gift för sådana människor för de förstår inte att AIt inte kan tänka, bara rapa upp en sammanfattning av textmassor den har memoriserat.

Permalänk
Medlem

Väl lite som att man blir sämre på huvudräkning om man använder miniräknare hela tiden.

Men skillnaden är att miniräknaren inte ger fel svar så länge man slår in rätt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på att denna filmen ska släppas på BIO i Idiotrepubliken.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

Vad folk kan och behöver kunna förändras hela tiden, ny teknik gör att vissa saker blir mindre viktiga medans andra blir viktigare. Ai har knappast slagit igenom till den grad att folk kan kan bli lata.
Jag själv förvånas ofta hur lite många juniorer kan om vissa saker, men inser snabbt att de aldrig har behövt kunna detta. Samtidigt såhar de säkerligen lärt sig andra saker istället.

Permalänk
Medlem

Och back-sensorer gör mig sämre på att backa, eftersom jag inte längre behöver kunna det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Tror du tolkat lathet som avsaknad av motivation eller mening. Idiomet har sitt ursprung i det faktum att människor (som alla djur) tenderar att spara energi när det är möjligt. Så jag vill nog påstå ut det perspektivet är det definitivt av naturen. Vi ser ju inte jord- och djurbrukare numera som inte har maskiner för att underlätta arbetet, eller menar du att bönder är lata eftersom de inte vill använda spade när de plöjer jorden eller manuellt mjölkar varenda ko?

Är det kritiskt tänkande att försöka cementera sina egna förutfattade meningar än att betrakta ett ämne ut ett större perspektiv?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Däremot skulle jag kunna be om en sammanfattning av en rapport om miljöpåverkan, eftersom jag har en högre utbildning inom VA och miljöteknik.

Hur stor miljöpåverkan har alla dumma AI-frågor?

Gjorde ett litet test idag där jag bad ChatGPT att svara på hur många länder som finns i Europa. Sedan ville jag se resultatet i en tabell sorterad efter folkmängd. Antalet länder pendlade mellan 25-47 utan att överdriva

Enligt FN (efter att sökt med vanligt verktyg), så finns det officiellt 44 länder i Europa.

Permalänk
Medlem

Använder AI som en sorts kollega som jag kan bolla lite med, ställa enklare frågor till och kanske få hjälp med lättare problem jag stöter på. Hade jag haft tillgång till en människa 24/7 med all den kunskap så hade jag hellre bollat med denne men det finns tyvärr ingen sån.

Permalänk
Hedersmedlem

Spännande att det är en forskare kopplat till Microsoft, som ju just nu pushar ut sitt AI-budskap in absurdum. Allt Microsoft gör är AI-driven och det går inte att undvika dumheterna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag använder ofta AI istället för att googla eller för att sammanfatta information. Det snabbar upp mitt arbete.
Den kan ibland komma med påståenden om funktioner som kanske inte ens existerar men vid behov går det ofta snabbt att faktagranska informationen från officiella källor.

I scriptande (och troligtvis programmering) gäller det att kunna granska scripten den har skapat. Man behöver själv förstå flödet och vad koden gör. Den ger också svar utifrån vad man ber den om och har inte förståelse för det bakomliggande i frågeställningen. Så om man vill få ut bra kod gäller det att ställa rätt typ av frågor. AI är inte smartare än människan bakom som ställer frågorna.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Om Rubriken stämmer.. så skrotar Ni ( Microsoft ) allt AI som är igång, i huset. Kör AI på er egen kodbas.
Börja med W11.

Permalänk
Medlem

Har använt AI länge i mitt jobb, numera Claude 3.5 Sonnet. Den är ibland ett bra bollplank, men det är allt, men det kan jag säga för att jag vet när det blir fel eller ogenomtänkt, men om du inte vet det sedan innan är det helt omöjligt att verifiera utan att faktiskt... lära sig det.
Finns det nytta med den, självklart, men jag försöker undvika det så mycket som det går för jag har väldigt hög igenkänning med studien, ju mer jag använder AI ju sämre blir jag på mitt jobb.

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag har blivit dummare, redan innan AI, tack vare söksajter. Det blir inte bättre med AI som jag använder istället nuförtiden. Förfallet började faktiskt redan med GPS i bilen. Man slipper tänka när det är så mycket enklare att bara fråga datorn. För en annan som inte har så stark karaktär skulle det vara bra med lite spärrar, nån slags uppmaning om att tänka själv innan AI svarar

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: AMD 7800XT

Permalänk
Testpilot
Skrivet av walkir:

Hur stor miljöpåverkan har alla dumma AI-frågor?

Gjorde ett litet test idag där jag bad ChatGPT att svara på hur många länder som finns i Europa. Sedan ville jag se resultatet i en tabell sorterad efter folkmängd. Antalet länder pendlade mellan 25-47 utan att överdriva

Enligt FN (efter att sökt med vanligt verktyg), så finns det officiellt 44 länder i Europa.

För skojs skull testade jag att mata ChatGPT (4o-modellen) med liknande frågor som dig:

Jag sa:
Hur många länder finns det i Europa?

ChatGPT svarade:
Europa har 44 länder enligt FN:s officiella lista. Antalet kan dock variera beroende på vilka områden och territorier som räknas. Vissa listor inkluderar även länder som geografiskt ligger i både Europa och Asien, såsom Ryssland och Turkiet.

Vill du ha en lista på alla länder? 😊

Jag sa:
Kan du rangordna dessa enligt top 10 länder baserat på invånarantal?

ChatGPT svarade:
Absolut! Här är de 10 mest folkrika länderna i Europa baserat på invånarantal (cirka siffror från 2024):

Ryssland – ca 144 miljoner (den europeiska delen har ca 110 miljoner)
Tyskland – ca 84 miljoner
Storbritannien – ca 68 miljoner
Frankrike – ca 67 miljoner
Italien – ca 59 miljoner
Spanien – ca 48 miljoner
Ukraina – ca 37 miljoner (påverkat av kriget, tidigare ca 41 miljoner)
Polen – ca 37 miljoner
Rumänien – ca 19 miljoner
Nederländerna – ca 17,5 miljoner
Vill du ha mer info, t.ex. yta eller befolkningstäthet?

Dold text

Snabb googling (top 3 länderna) verkar visa att det är korrekta siffror jag fått fram enligt rangordningslistan. Däremot blir det lite bökigare om man vänder sig till Gemini (2.0 Flash-modellen) med liknande frågeställningar:

Jag sa:
Hur många länder finns det i europa?

Gemini svarade:
Det finns olika uppfattningar om hur många länder det finns i Europa, beroende på hur man definierar ett land. Vissa anser att det finns 44 länder i Europa, medan andra anser att det finns 50 eller fler.

Enligt Europeiska unionen består Europa av 44 länder. Dessa länder har olika kulturer och traditioner, men de har också gemensamma mål och värden. Det finns också ett antal länder som geografiskt ligger i Europa, men som inte är medlemmar i Europeiska unionen. Dessa länder kan också räknas som europeiska länder, vilket skulle öka antalet länder i Europa till 50 eller fler.

Oavsett hur man räknar finns det ett stort antal länder i Europa, vilket gör kontinenten till en mångfaldig och intressant plats att besöka.

Jag sa:
Hur många länder finns i Europa enligt FN?

Gemini svarade:
Enligt FN finns det 51 länder i Europa. FN:s definition av Europa inkluderar alla länder som är medlemmar i Europarådet, vilket är en organisation som främjar samarbete mellan europeiska länder.

Det är viktigt att notera att det finns olika uppfattningar om hur många länder det finns i Europa. Vissa anser att det finns färre länder, medan andra anser att det finns fler. Detta beror på att det inte finns någon allmänt accepterad definition av vad ett land är.

Jag sa:
Enligt FN finns det bara 44 länder i kontinenten europa.

Gemini svarade:
Du har helt rätt! Det är lätt att bli förvirrad när man pratar om antalet länder i Europa.

Enligt FN:s senaste uppgifter finns det 44 länder i Europa. Det är viktigt att komma ihåg att definitionen av ett land kan variera, och det kan påverka hur många länder som räknas med.

Tack för att du rättade mig! Jag lär mig fortfarande och uppskattar när jag får hjälp att hålla informationen korrekt.

Dold text

Resultaten är enligt mig mycket intressanta, och jag skulle gärna bolla både fler AI-modeller och inte minst olika frågeställningar för att se huruvida resultaten är likartade eller varierar desto mer. Men det är väl också en grundpelare i det hela; att inte blint förlita sig på en källa, utan använda flera och sedan ställa dem mot varandra. Oavsett om någon säger något på ett forum, om det står i en bok, huruvida en AI genererat svaret eller vad nu än källan råkar vara

Visa signatur

< ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

Permalänk

Att använda AI för frågor som man lika gärna kan googla fram är ju bara korkat, styrkorna hos AI handlar mycket om big data, låta AI summera och dra slutsatser, sammanfatta big data är den jäkligt bra på.
Jag använder även AI till att ställa språkrelaterade frågor där det är enkelt att få alternativa översättningar som ex.vis Google Translate inte alls klarar av men läs alltid svaren med kritisk blick och be om nya svar när det inte känns rätt.

Permalänk
Medlem

Well, duh.

Skrivet av kaput:

Ska vi göra den obligatoriska biljämförelsen tror jag inte dagens bilmekar har i närheten av samma förståelse för hur fordonet fungerar som man hade innan det fanns ODB-uttag. Den där sortens gubbar som lyssnade på motorn i några sekunder och prickade in vad som var fel är utdöda idag. Det behöver ju dock inte vara ett problem annat än i specialfallet då någon kommer in med en veteranare utan den sortens moderniteter.

De som faktiskt kan något finns fortfarande, normalt i oberoende småverktstäder som det alltid är värt att besöka även om de är avsides. Men ja, snart finns det bara ODB-fjantar kvar, det jobbet kan jag göra själv.

Förhoppningsvist kommer mekar-AI:n, som kan närma sig nivån av en gammal kunnig erfaren skruvare. Men märkesverkstäderna kommer förstås inte satsa på sådant, de vill bara fortsätta ta för mycket betalt för allt, så det lär inte skyndas på.

Visa signatur

5950X, 3090