Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Siffrorna stämmer eller vad menar du ser konstigt ut?

menar mina siffror som du citerade inte dina

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

menar mina siffror som du citerade inte dina

Jo jag förstod det, tycker dina siffror ser helt normala ut dock.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jo jag förstod det, tycker dina siffror ser helt normala ut dock.

ahh kanske felcitering av mig då. Var någon annan som tyckte dem såg märkliga ut. 7800x3d är ju inte så stark i cpu delen så oftast är ju totalpoängen i 3dmark rätt ointressant.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

ahh kanske felcitering av mig då. Var någon annan som tyckte dem såg märkliga ut. 7800x3d är ju inte så stark i cpu delen så oftast är ju totalpoängen i 3dmark rätt ointressant.

Precis, det är GPU score man vill åt när man jämför grafikkort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carnilo:

Om någon är intresserad av lite OC-resultat och temps m.m vad gäller ASUS GeForce RTX 5080 16GB Prime OC så dök det precis upp en video: https://www.youtube.com/watch?v=5DMUlzurmh8

Så minnet levereras med 30.000Mhz
Är specificerat till 32.000MHz
Slår i taket på 36.000MHz

Undrar om alla tillverkare kör med 32k minnen eller om vissa kör med minnen som endast är avsedda för 30k?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av InvictusManeo:

Mitt Steel Nomad resultat, det är säkert inte så stabilt utanför det dock...

https://www.3dmark.com/3dm/125518744? Mitt med +465.. crashar i det mesta förutom 3dmark vid de siffrorna.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Benchmark på Monster Hunter Wilds.
Maxat native 3270Mhz clockat 1000+ på minnen

DLSS Quality + FG

Orginal

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Benchmark på Monster Hunter Wilds.
Maxat native 3270Mhz clockat 1000+ på minnen
<Uppladdad bildlänk>

DLSS Quality + FG
<Uppladdad bildlänk>

Orginal
<Uppladdad bildlänk>

Tjusigt, kan du testa 2000 på minnet?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Tjusigt, kan du testa 2000 på minnet?

Kan kika om det är stabilt med 2000 på minnet, jag återkommer : )

EDIT:2000 på minnet

3270Mhz core 1000 memory , med nya drivrutiner

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Kan kika om det är stabilt med 2000 på minnet, jag återkommer : )

EDIT:2000 på minnet
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

3270Mhz core 1000 memory , med nya drivrutiner
<Uppladdad bildlänk>

Snyggt👍 Verkar helt klart gå att kräma ut en hel del prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Inväntar själv ett msi rtx 5080 ventus x3 oc plus.

På tal om det kortet. Är det verkligen så att enda skillnaden på plus och icke plus är 3st extra heat pipes i plus-versionen? Det är i så fall de dyraste metallrören jag köpt. En prisskillnad på 2600kr.

Har ett själv och har verkligen försökt hitta vad ”plusset” är, var såg du det??

Permalänk
Skrivet av Degterk:

Har ett själv och har verkligen försökt hitta vad ”plusset” är, var såg du det??

Verkar vara det. Någon som testat benchmark på de 2 olika varianter där man kan få mer info om OC potential och temp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali Sina Assadinia:

Verkar vara det. Någon som testat benchmark på de 2 olika varianter där man kan få mer info om OC potential och temp?

Har du någon länk, hänvisning eller så där det nämns? MSI svarar inte på frågan.

Budet så här långt är att Heaven på max ligger på 69-70 c med tolerabel ljudnivå utan ytterligare OC. Ok men inte jätteimponerad.

Permalänk
Skrivet av Degterk:

Har du någon länk, hänvisning eller så där det nämns? MSI svarar inte på frågan.

Budet så här långt är att Heaven på max ligger på 69-70 c med tolerabel ljudnivå utan ytterligare OC. Ok men inte jätteimponerad.

Har sett det i reddit. Ska se om jag kan hitta det.

Permalänk
Skrivet av Degterk:

https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/1idsmzn/rtx_5080...

Permalänk
Medlem

Ni som köpt 50 Serien. Kommer denna generations kort förseglade från fabrik? Har nämligen sett ett par på youtube som varit förseglade?

Frågar eftersom jag vet att Grafikkort, och moderkort oftast kommer i paket där det inte finns försegling.

Permalänk
Medlem

Hejsan, fick hem mitt MSI GeForce RTX 5080 GAMING TRIO OC i början av veckan.
Blev en annan sida då jag blev utan från inet.
Har bara provat det då jag bygger om min primära burk men va en bra spelupplevelse.
Gav nästan bort mitt rtx 4070ti som köpes på release, hade lovat bort det billigt om jag fick tag i ett 5080, vilket jag trodde jag hade fått så skrev glatt till min bekant att han kunde hämta kortet den dagen så har vart utan Nvidia kort ett tag nu.
Blev skoj när jag en timme senare fick medelande om att jag blev utan rtx 5080 kort men hittade ett på Alina, tyvärr blev det ca 2k dyrare än samma kort från inet.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Tack, Nu när jag visste vad jag letade efter var det lättare att se skillnaderna. Det syns även på MSIs sida.

Standard:

https://www.msi.com/Graphics-Card/GeForce-RTX-5080-16G-VENTUS...

Plus:

Min gissning så här långt är att det säkert har någon liten skillnad i positiv riktning, men inte i proportion till prisökningen.

Nåväl, nu när jag vet skillnaden tänker jag inte bry mig något mer om det.

Tillsammans med min nya 32 tum oled är alla spel, skitsnygga och sammantaget ett gigantiskt lyft från min gamla dator.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

<Uppladdad bildlänk>
Det blev att göra sig av med push+pull på front-radiatorn i chassit tyvärr. Saknade bara någon millimeter!

Nu har mina Arctic P14 Slim-fläktar anlänt, så push+pull är tillbaka! Snudd på ganska onödigt, men jag bara ville!

Det som är bra med nya FE-kylaren är att RAM-stickorna på båda sidorna processorn nu får grillas lika mycket /s

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition ~3255/17000 MHz

Permalänk
Medlem

Nu har äntligen Proshop skickat mitt 5080, hoppas den kommer imorgon 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cnit:

Nu har äntligen Proshop skickat mitt 5080, hoppas den kommer imorgon 🙏

Härligt, vilken modell beställde du?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - iGPU - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Härligt, vilken modell beställde du?

Mvh

Gigabyte gaming oc

Permalänk
Skrivet av Degterk:

Tack, Nu när jag visste vad jag letade efter var det lättare att se skillnaderna. Det syns även på MSIs sida.

Standard:

Plus:

Min gissning så här långt är att det säkert har någon liten skillnad i positiv riktning, men inte i proportion till prisökningen.

Nåväl, nu när jag vet skillnaden tänker jag inte bry mig något mer om det.

Tillsammans med min nya 32 tum oled är alla spel, skitsnygga och sammantaget ett gigantiskt lyft från min gamla dator.

Tack för hjälpen.

Ja, det är bara skillnad i hur kylflänsen är uppbyggd, right? Fler heat pipes och lite annan utformning på plus-versionen.

Vore intressant med ett test som visar skillnaden på ljud-temp-rpm mellan de två.

Tror knappast det motsvarar prisskillnaden på 17-18% över icke-plus-versionen. Handlar snarare om någon enstaka procent.

Permalänk
Medlem

Lägger in detta inlägg i denna tråden också som någon form av PSA

Det är ingen större skillnad på ATX 3.0 vs 3.1, se bilden nedan:

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - iGPU - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Rullarbak:

Hur mycket har du lagt på core för att nå dryga 3200Mhz?

Måste vara något lurt med mitt kort, drivrutiner, msi afterburner, nvidia appen eller en kombination av allt.

Horisontella sträcket som visar frekvensen i msi afterburner matchar inte alls med mängden volt.

Vid +500 core / 1700 memory når jag knappt över 3100Mhz, och då är maxeffekten på 360W den limiterande faktorn. Vid +550 crashar det.

Testade sänka maxeffekt med 5 och 10 procent. Det drog ner volt, men inte klocka vilket också är lite underligt.

Har äntligen fått det att fungera som det ska. Upp till 3200mhz vid +350 core, där jag tidigare inte kom mykcet högre än 3000-3050mhz. Då jag sett andra med samma problem radar jag upp ett par ändringar jag gjorde, vilket fixade problemet.

Osäker på vilken av ändringarna som gjorde att det blev rätt, så skriver ner samtliga.

1. Ställde manuellt in PCIe till 4.0 istället för auto i bios (vilket är max för mitt moderkort - GPU-Z rapporterade att gpu:n kördes på PCIe x16 5.0 med Auto inställt, men visar nu x16 4.0).
2. Bockade ur "Unlock voltage control" i MSI Afterburner enligt: Overvoltage % is currently not functioning properly - Guru3D
3. Installerade om drivrutinerna (osäker på om det behövdes, men det gjordes i samma veva - och då med NVIDIA App och "Clean installation" ibockat. Mao. inte en helt ren ominstallation med DDU).

Drivrutin 572.24 med hotfix som finns på guru3d gjorde ingen skillnad(står inte heller något om att det skulle göra skillnad enligt patch notes), men testade det hur som helst. Kör nu på 572.16.

Permalänk
Medlem

Hakar på den här med en fråga från nån som är lite nojjig med tanke på förra generationens problem med smälta kablar o grejs.

Äre rekommenderat att använda 12V-2x6-till-8-pin-adaptern som GPUn kom med eller kan jag lika gärna använda native 12V-2x6 till 12V-2x6 som kom med PSUn? ASUS kommer inte sura med garantin om något skulle hända och man inte använt deras bulkiga adapter?

Min intuition säger såklart att färre adaptrar och anslutningspunkter = färre möjliga platser för fel att uppstå — men har noll erfarenhet (peppar peppar) med hur jobbiga garantiärenden kan vara med sånt här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baddarn:

Hakar på den här med en fråga från nån som är lite nojjig med tanke på förra generationens problem med smälta kablar o grejs.

Äre rekommenderat att använda 12V-2x6-till-8-pin-adaptern som GPUn kom med eller kan jag lika gärna använda native 12V-2x6 till 12V-2x6 som kom med PSUn? ASUS kommer inte sura med garantin om något skulle hända och man inte använt deras bulkiga adapter?

Min intuition säger såklart att färre adaptrar och anslutningspunkter = färre möjliga platser för fel att uppstå — men har noll erfarenhet (peppar peppar) med hur jobbiga garantiärenden kan vara med sånt här...

Det är som du säger, ju färre anslutningar ju bättre. Om du har en 12VHPWR/12V-2x6 kabel som följde med PSUn bör du alltid använda den.

Sen tror jag inte jag någonsin sett 4080/5080 med smälta kablar då de inte drar i närheten av lika mycket ström som 4090/5090. Så länge du kopplar in kabeln ordentligt kommer det inte vara något strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Tror knappast det motsvarar prisskillnaden på 17-18% över icke-plus-versionen. Handlar snarare om någon enstaka procent.

Ja, nej, no way. Men det är kapitalism och marknad in action.

Njuter bara för fulla drag i KCD 1

Permalänk
Medlem

Fick med lite tur tag på ett ASUS ROG ASTRAL GeForce RTX 5080 OC 16GB från Webhallen och ska bygga nya datorn till helgen. I den gamla sitter ett 3080 så för min del är det givet att det blir en stor och välkommen upgrade. Såg att ASUS också släppt nytt BIOS som ska fixa ljudnivån på fläktarna, så hoppas den funkar.

Men har hört att både 5080 och 5090 kan bli bricked… Bör man vänta till nästa driver-uppdatering? Kan man fixa det om man har otur och den blir bricked och i så fall hur? Är inte så insatt i det och hittar inte bra info (och vill ju minimera risken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord3n:

Fick med lite tur tag på ett ASUS ROG ASTRAL GeForce RTX 5080 OC 16GB från Webhallen och ska bygga nya datorn till helgen. I den gamla sitter ett 3080 så för min del är det givet att det blir en stor och välkommen upgrade. Såg att ASUS också släppt nytt BIOS som ska fixa ljudnivån på fläktarna, så hoppas den funkar.

Men har hört att både 5080 och 5090 kan bli bricked… Bör man vänta till nästa driver-uppdatering? Kan man fixa det om man har otur och den blir bricked och i så fall hur? Är inte så insatt i det och hittar inte bra info (och vill ju minimera risken).

Se svar från Marcus på ASUS

Skrivet av kinc:

Hej alla,

Marcus från ASUS här!

Vi är precis klara med ett nytt vBIOS för ROG Astral 5080s Q-mode som löser problemet med att fläkten på baksidan ligger några hundra RPM över fläktkurvan för övriga fläktar.

Viktigt: Innan man kör uppdateringen så kontrollera att brytaren för BIOS på själva grafikkortet är inställd på Q-mode.

vBIOS-filen kommer vara synlig på supportsidan inom kort.

Mvh, Marcus

Visa signatur