Lyckades någon köpa ett RTX 5090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Redan borta också, första 5080 fyndvara? 🤷‍♂️

Ryktas om prishöjningar på 5000 serien pga tariffer kommer de påverka hela marknaden eller enbart usa? Vad tror ni? 🙂

Att MSRP-modellerna från åtminstone ASUS kommer att gå upp markant i pris vet vi åtminstone. Många tillverkare höjde ju listpriset på en del modeller en hel del nyligen också.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Redan borta också, första 5080 fyndvara? 🤷‍♂️

Ryktas om prishöjningar på 5000 serien pga tariffer kommer de påverka hela marknaden eller enbart usa? Vad tror ni? 🙂

Skrivet av blunden:

Att MSRP-modellerna från åtminstone ASUS kommer att gå upp markant i pris vet vi åtminstone. Många tillverkare höjde ju listpriset på en del modeller en hel del nyligen också.

Då 3000-serien var aktuell så löpte ett handelsavtal mellan USA och Kina ut (2021) och tyvärr så höjdes då priserna rakt av, även i Europa. Sen var det ju extrem komponentbrist samt mining så det var flera faktorer som bidrog till galna prishöjningar.

https://www.sweclockers.com/nyhet/31167-amd-fortsatt-brist-pa...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats rycka ett kort som gått direkt på product_urln? Dvs proshoplänken. Mitt node-script jag kör lokalt var många sekunder före den pingade i CoreFinder, men det är blockade sidan hela tiden oavsett land, som så många andra får. Kan det vara att proshop kollar någon referral i headern för att se man kommer från Nvidias sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Lör finnas gott om 5090 fe på tradera framöver. Kom upp 2 st snabbt efter förra droppet å tippar på mer än det denna gång. Konstig situation ändå där 5090 fe är mket lättare att få tag på än partnerkort? Tyckte det var tvörtom med 4090/3080

En gissning är att nVidia tjänar mer på att sälja sina egna kort än att sälja chippen vidare till 3e parts tillverkare. Lite fult men nVidia är ju en ful fisk som vi alla vet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av MystiX:

Är det någon som lyckats rycka ett kort som gått direkt på product_urln? Dvs proshoplänken. Mitt node-script jag kör lokalt var många sekunder före den pingade i CoreFinder, men det är blockade sidan hela tiden oavsett land, som så många andra får. Kan det vara att proshop kollar någon referral i headern för att se man kommer från Nvidias sida?

Läst massor om detta, ingen vet väl säkert men det verkar som att du måste komma från nvidia till proshop. Tyska länken 5/2 blockades hela tiden medan svenska , finska, danska länkarna faktiskt funkade. Idag blockades alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SMX-Heinz:

Läst massor om detta, ingen vet väl säkert men det verkar som att du måste komma från nvidia till proshop. Tyska länken 5/2 blockades hela tiden medan svenska , finska, danska länkarna faktiskt funkade. Idag blockades alla.

Mm hade samma upplevelse 5/2. Men när min första popup idag blir blockad, första på en vecka, så känns det rimligt att man inte bara kan öppna länken utan att få en redirect eller liknande från Nvidias site.

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Då 3000-serien var aktuell så löpte ett handelsavtal mellan USA och Kina ut (2021) och tyvärr så höjdes då priserna rakt av, även i Europa. Sen var det ju extrem komponentbrist samt mining så det var flera faktorer som bidrog till galna prishöjningar.

ASUS hade redan från början meddelat att introduktionspriset var temporärt, precis som det publicerats om även denna gång. Jag tror att det även denna gång kom från officiella källor.

OBS: Jag pratar inte om de stora prishöjningarna och scalpingen som kom senare, utan om det faktum att information om att vissa av de initiala priserna uttryckligen är temporära var tillgänglig direkt vid release (i fallet med 3000-serien) eller strax efter.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hann någon köpa från proshop idag. Det skulle komma lite partnerkort idag. Nu ser jag TUF har leveransdatum 27/2 inget på de övriga. TUF kostar 32.7 k vet inte om priset justerades idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Hann någon köpa från proshop idag. Det skulle komma lite partnerkort idag. Nu ser jag TUF har leveransdatum 27/2 inget på de övriga. TUF kostar 32.7 k vet inte om priset justerades idag.

Utifrån hur det funkade med astral så får man ett mail med exakt tid kortet droppas om man tryckt på meddela mig. Tror inga kort har droppats idag än så länge då jag följer alla. Tyvärr köper scalpers upp korten på 1 sekund med sina scripts då proshop verkar ha otroligt få partnetkort. Känner inte till någon här i forumet som luckades köpa astral vid senaste droppen (i tisdag kl 2130). Bästa chansen att köpa kort är helt klart droppsen av 5090 fe vilka verkar ske en gång i veckan med hundratals kort. Kör toss3 skript å var fort som fan med att köpa när du fått mailet så har du en chans iallafall. Någon som är datorkunnig får jättegärna sätta upp ett script för att köpa kort på proshop så vi har en chans mot botarna. Själv vill jag byta upp mig från 5090 fe till ett partnerkort men otroligt svårt att få tag på ett annat kort än det jag har nu.

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 FE || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Utifrån hur det funkade med astral så får man ett mail med exakt tid kortet droppas om man tryckt på meddela mig. Tror inga kort har droppats idag än så länge då jag följer alla. Tyvärr köper scalpers upp korten på 1 sekund med sina scripts då proshop verkar ha otroligt få partnetkort. Känner inte till någon här i forumet som luckades köpa astral vid senaste droppen (i tisdag kl 2130). Bästa chansen att köpa kort är helt klart droppsen av 5090 fe vilka verkar ske en gång i veckan med hundratals kort. Kör toss3 skript å var fort som fan med att köpa när du fått mailet så har du en chans iallafall. Någon som är datorkunnig får jättegärna sätta upp ett script för att köpa kort på proshop så vi har en chans mot botarna. Själv vill jag byta upp mig från 5090 fe till ett partnerkort men otroligt svårt att få tag på ett annat kort än det jag har nu.

Jag fick tag i ett 5090 astral från Proshop i tisdagskväll. Kör inga script utan hängde bara på låset och lade det i kundvagnen direkt från artikellistan över alla 5090. Måste haft en jäkla tur. Förväntad leverans 28/2-3/3 för den som undrar om ledtiden.
Frustrerande situation det här... Håller tummarna för er som jagar kort för eget bruk!

Visa signatur

AMD Ryzen R7 5800X3D ll Corsair H115 Platinum (2xNF-A14 IPPC) ll Asus CH VI HERO ll G.Skill Ripjaws V@3600Mhz 2x8GB ll MSI RTX 3080 Gaming Trio X 10G ll Samsung 970 EVO PLUS 1TB ll Fractal Design Define S ll EVGA SuperNOVA 1000 G3 ll MSI MAG 341CQP ll Creative Sound BlasterX AE-5 ll Corsair SP-2500
AMD Ryzen R7 3700X ll Corsair H60 V2 (ML120Pro) ll ROG STRIX B450-F GAMING ll Kingston HyperX@3600Mhz 2x8GB ll ZOTAC GTX 1080 AMP! Extreme ll Toshiba XG3 512GB ll Fractal Design Define C ll Corsair CS750M ll Asus ROG Strix XG27UQ
AMD Ryzen R5 2600X ll Wraith Prism ll ROG STRIX X370-I GAMING ll Corsair Vengeance LPX@3200Mhz 2x8GB ll MSI GTX 970 Gaming 4G ll Samsung 960 Evo 250GB ll Kolink Satellite ll Cooler Master B700 V2 ll Sony Bravia KE-65XH9505

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shelby85:

Jag fick tag i ett 5090 astral från Proshop i tisdagskväll. Kör inga script utan hängde bara på låset och lade det i kundvagnen direkt från artikellistan över alla 5090. Måste haft en jäkla tur. Förväntad leverans 28/2-3/3 för den som undrar om ledtiden.
Frustrerande situation det här... Håller tummarna för er som jagar kort för eget bruk!

Wow grattis! Trodde inte det fanns någon som fick tag på ett i tisdags.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shelby85:

Ingen dålig tur ändå, men någon ska ju ha det också, jag är bara glad över att vissa kort landar i händerna på just dem som vill använda dem. Jagar av precis samma anledning själv, men ännu ingen lycka. Men det kommer så klart.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Vad är det för jäkla sätt att lägga ut kort man inte ens har inne i lager dock? Är lite irriterad över att man tar emot betalningar av kort man inte har den blekaste aning om när dom kommer in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shelby85:

Hur ser du när Proshop släpper kort för köp? Någon som hört från några av de andra stora butikerna (Inet/komplett/webhallen etc) om det fler leveranser på gång?

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Hur ser du när Proshop släpper kort för köp? Någon som hört från några av de andra stora butikerna (Inet/komplett/webhallen etc) om det fler leveranser på gång?

kommer väl kanske igång nu efter att kinesiska ny år är över och fabrikerna sakta öppnar igen så sent nu i Feb eller början av mars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Som Taggen86 skrev så använder man "meddela mig" funktionen på Proshops hemsida. Jag fick ett mail ca 30min innan där dom meddelade vilken tid samt vilket kort som skulle bli tillgängligt. Jag anmälde mig på alla dom stora som du nämnde men har inte hört något från någon av dom.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 5800X3D ll Corsair H115 Platinum (2xNF-A14 IPPC) ll Asus CH VI HERO ll G.Skill Ripjaws V@3600Mhz 2x8GB ll MSI RTX 3080 Gaming Trio X 10G ll Samsung 970 EVO PLUS 1TB ll Fractal Design Define S ll EVGA SuperNOVA 1000 G3 ll MSI MAG 341CQP ll Creative Sound BlasterX AE-5 ll Corsair SP-2500
AMD Ryzen R7 3700X ll Corsair H60 V2 (ML120Pro) ll ROG STRIX B450-F GAMING ll Kingston HyperX@3600Mhz 2x8GB ll ZOTAC GTX 1080 AMP! Extreme ll Toshiba XG3 512GB ll Fractal Design Define C ll Corsair CS750M ll Asus ROG Strix XG27UQ
AMD Ryzen R5 2600X ll Wraith Prism ll ROG STRIX X370-I GAMING ll Corsair Vengeance LPX@3200Mhz 2x8GB ll MSI GTX 970 Gaming 4G ll Samsung 960 Evo 250GB ll Kolink Satellite ll Cooler Master B700 V2 ll Sony Bravia KE-65XH9505

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shelby85:

Jag lyckades beställa ett Astral LC OC Januari 30 när det släpptes. Från början var förväntat levaransdatum Februari 14 som sen ändrades till Februari 28. Fick följande email idag:

Citat:

Nytt förväntat leveransdatum: 28/03/2025

Förseningen beror på att varunummer 3331071 ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral LC OC - 32GB GDDR ej ankommit till vårt lager som förväntat och kan därför inte levereras till förväntad tid. Vi jobbar självklart på att få hem dessa så att din beställning kan skickas snarast möjligt.

Permalänk
Medlem

Det här med att det säljs många gånger fler FE-kort än partnetkort och att partnerkort är nästintill omöjliga att få tag på, är det något nytt för 50-serien? Min upplevelse är att det tidigare varit helt tvärtom. Också förvånande i och med att FE korten är mket mket billigare att köpa för oss konsumenter. Något måste verkligen gått fel när det gäller tillverkning/distribution av partnerkort denna gång. Man blir också lite orolig att Nvidia gått alldeles för hårt på att få ner tillverkningskostnaderna för FE korten på 50 serien (på bekostnad av ev säkerhetsventiler) utifrån rapporterna om ojämn spänningsdistribution på kablarna. Kanske tjänar de mer per kort denna gång också?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Taggen86:

Det här med att det säljs många gånger fler FE-kort än partnetkort och att partnerkort är nästintill omöjliga att få tag på, är det något nytt för 50-serien? Min upplevelse är att det tidigare varit helt tvärtom. Också förvånande i och med att FE korten är mket mket billigare att köpa för oss konsumenter. Något måste verkligen gått fel när det gäller tillverkning/distribution av partnerkort denna gång

Denna gång så fick alla partner korten väldigt sent och det har ryktas om 2-3veckor innan släpp... Vilket lett till att de valt att enbart ge ut då kort i första batchen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Denna gång så fick alla partner korten väldigt sent och det har ryktas om 2-3veckor innan släpp... Vilket lett till att de valt att enbart ge ut då kort i första batchen

Jo det är sant. dock är mitt 5090 FE tillverkar så sent som 21 jan. å det verkar gälla de flesta här. Väldigt uppenbart att nvidia medvetet håller tillgången låg. men skumt att tillgången är ännu lägre för partnetkorten.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Taggen86:

Jo det är sant. dock är mitt 5090 FE tillverkar så sent som 21 jan. å det verkar gälla de flesta här.

Jo men aib fick in pcb naket 3 veckor innan release och skall då snickra ihop hela kylningen etc.

Nvidia har nu förmodligen haft lite längre tid att lista ut kylningen 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo men aib fick in pcb naket 3 veckor innan release och skall då snickra ihop hela kylningen etc.

Nvidia har nu förmodligen haft lite längre tid att lista ut kylningen 😁

mm good point

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick ett mail från proshop i tisdags. 21:30 kan astral oc köpas.. satt och refreshade och precis när köp knappen dök upp tryckte jag. Fick produkten finns inte.. så på 0.5 sekundet har någon lagt det i korgen, knappat in sina uppgifter och köpt kortet... eller också var det bottar, undra vilket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Fick ett mail från proshop i tisdags. 21:30 kan astral oc köpas.. satt och refreshade och precis när köp knappen dök upp tryckte jag. Fick produkten finns inte.. så på 0.5 sekundet har någon lagt det i korgen, knappat in sina uppgifter och köpt kortet... eller också var det bottar, undra vilket?

Det kan hända att någon tryckte på knappen snabbare än du - Proshop reserverar korten i 10 min efter man lagt dem i varukorgen. Dock finns det ju de som använder sig av script för att vara snabbare.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Gigabyte X870i AORUS PRO ICE, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9800x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Såg att inet höjt priset med ~5-700 på alla MSI 5090 som hade ett pris, vanguard med ~1200. Lär ju inte dröja innan resten gör samma.

Permalänk
Medlem

Undrar om nya datumet Proshop har skickat ut är baserat på någon form av verklighet eller om dom bara drar till med något? Det står ju fortfarande okänt leveransdatum på TUF. Däremot så har TUF OC ett förväntat leveransdatum till den 27:e februari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Det kan hända att någon tryckte på knappen snabbare än du - Proshop reserverar korten i 10 min efter man lagt dem i varukorgen. Dock finns det ju de som använder sig av script för att vara snabbare.

Det är ju faktiskt bra, då behöver man inte stressa så med själva köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiamondDogs:

Undrar om nya datumet Proshop har skickat ut är baserat på någon form av verklighet eller om dom bara drar till med något? Det står ju fortfarande okänt leveransdatum på TUF. Däremot så har TUF OC ett förväntat leveransdatum till den 27:e februari.

Värt att veta är väl att TUF icke-OC är den av ASUS 5090-modeller som har temporärt lägre lanseringspris. Misstänker att det priset antingen kommer att höjas rejält eller att den modellen helt enkelt kommer försvinna snart. Därför förvånar det mig inte att dess leveransdatum är okänt, tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu blev jag förvånad, fick besked igår kväll att leveransen försenades.

Permalänk

Nu har proshop skickat min 5090 tuf icke oc som tidigare fick ändrad leverans till 28 feb.