Rekord i antal öppna webbläsarfönster och flikar?

Permalänk
Medlem

Har på sin höjd två fönster öppna. Drar gränsen vid ca 10 flikar.
Så fort jag måste ha mer än ett fönster vill jag först se över om jag kan stänga något.
Vet om att det varit så länge för mig, men aldrig reflekterat över att jag nitiskt gör det också haha 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Jag skulle säga att bokmärken inte alls fungerar. Om det inte finns stöd för taggar så måste du först bygga upp en struktur för hur du ska sortera. Med taggar behövs inte det. Kanske finns någon bra browser med stöd för taggar eller någon extension som lägger till det.

Taggar, vad i hela friden är det för bisarra behov folk har? Om man har en sida man vill spara är det ju bara att dra den och göra ett bokmärke. Där ser du ju hela sidtiteln. Vad mer kan man begära? En flik ger knappt ens så mycket information, eftersom man inte enkelt kan se fliktiteln om man har sjuttielva miljarder flikar öppna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Får lite kalla kårar av trådstarten, har just nu fyra flikar öppna och tycker det är mycket. Det jag vill spara till senare läggs i gamla hederliga bokmärken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bokmärken är värdelösa för min del, de är alldeles för osmidiga att arbeta med och sparar ingen kontext; enbart en url räcker inte långt.

Du vet att du döpa dina bokmärken till vad som helst? Och använda foldrar för att gruppera. Råkat klicka ner tabs i misstag har jag gjort förr så skulle inte lita på tabs för saker jag vill kunna gå tillbaka till.

Använder bokmärken till sådant jag vill spara p.g.a. anledning och tabbar till sådant jag vill ha aktivt just nu, så t.ex. en swec tab är alltid öppen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

1400, vad är syftet om jag får fråga?

Antalet varierar givetvis upp och ner men som mest har det varit runt 1400.
Nu är det runt 900.

Det är mycket research för min del, inom olika områden.
Kan sitta hela helger när tid finns för att läsa på och jämföra.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem

Laptopen: I Firefox kör jag la mellan 5-10st tabs, med Chromium kör jag de få som funkar bättre i Chromium än Firefox, dvs Google Docs å Google Drive.

I felletånen är det dock heeelt annorlunda, där är Firefox sjukt bra på att hålla sig funktionell med massa tabs. Jag har är kass på att använda bookmarks nuförtiden så det blir, som ngn skrev tidigare, jag använder tabs istället för bookmarks så för tillfället är jag uppe i ... fanken FF visar inte ens hur många tabs så det är la 90+ då?
Chromium på felletånen kör jag bara när jag vill åt Google docs/Drive

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Har på sin höjd två fönster öppna. Drar gränsen vid ca 10 flikar.
Så fort jag måste ha mer än ett fönster vill jag först se över om jag kan stänga något.
Vet om att det varit så länge för mig, men aldrig reflekterat över att jag nitiskt gör det också haha 😅

Så tänkte jag åsså förut men sen orkade jag inte ha koll på sorteringen av alla bookmarks så då bidde det mängder av tabs istället..

Imponerad av dig att du håller upp den disiplinen!

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Så.. ingen skillnad mot bokmärken i Brave då m.a.o.?
Har ju mappar man kan organisera med.

Jag installerade Brave för att testa. Du kan endast söka efter titeln och adressen för de bokmärken du har sparat. I bokmärkningstjänster som linkding, kan du som sagt sätta hashtaggar, men även beskrivningar, markera länken som oläst (perfekt för "läs senare") och om länken ska vara delad till de som inte har något konto (perfekt som en önskelista). Heck! Till och med lägga in anteckningar på länkarna!

När du har hundratals, om inte tusentals bokmärken sparade, och du söker efter en som du sparade för flera månader eller år sen och du har glömt webbsidans namn, sök på till exempel # musik record (utan mellanslag i hashtaggen, forumet ville sätta den som en hashtagg här) och om du har organiserat länken rätt, kommer linkding hitta den direkt. Att söka efter hashtaggar och titeln har hjälpt mig otaliga gånger.

Precis som med lösenordshanteringstjänster, är bokmärkningstjänster väldigt mycket smidigare än webbläsarnas inbyggda funktioner. Installera linkding på din server eller ha ett konto hos en annans server, installera tillägget för linkding, sätt hashtaggar och fixa till titeln och möjligtvis även beskrivningen för de länkar du vill bokmärka, så blir ditt liv lättare.

Och nej, jag är inte sponsrad av linkding (om det ens är möjligt av ett FOSS-projekt skapad av en eller flera privatpersoner). Jag är inte heller en av de som är med i utvecklingen av linkding. Jag bara älskar den så himla mycket och vill rekommendera den till andra.

Testa själv: https://bm.airikr.me/bookmarks/shared

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Liknande historia.

Min mor har haft en Iphone i flera års tid och inte vetat om att det existerar fönster i webbläsaren, hon har klickat på div FB länkar och Safari öppnat ett nytt fönster varje gång.

Kunde inte hitta någon sammanställning av antal öppna fönster så jag räknade varje fönster jag stängde, efter 700 fönster gav jag upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Taggar, vad i hela friden är det för bisarra behov folk har? Om man har en sida man vill spara är det ju bara att dra den och göra ett bokmärke. Där ser du ju hela sidtiteln. Vad mer kan man begära? En flik ger knappt ens så mycket information, eftersom man inte enkelt kan se fliktiteln om man har sjuttielva miljarder flikar öppna.

Jag ser nästan alltid minst 5 bokstäver på fliken och det räcker för mig i 90% av fallen då Firefox alltid visar några bokstäver till skillnad från Chrome

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag ser nästan alltid minst 5 bokstäver på fliken och det räcker för mig i 90% av fallen då Firefox alltid visar några bokstäver till skillnad från Chrome

Nja, det gör det då inte för mig de ytterst få gånger jag öppnat väldigt många flikar samtidigt. Det syns inte mer än "loggan" för sidan. Men det var inte det jag menade, utan när man kommer över ett visst antal, olika beroende på skärmupplösning och GUI-skalning, så visas inga fler på raden, utan de skyfflas "utanför bild" så man måste trycka på en pil för att stega sig i sidled för att exponera de andra flikarna. Ett helt rötet system på alla sätt och vis jämfört med att ha en prydlig bokmärkesmapp där alla länkar ligger uppradade, med titlarna fullt läsbara. Man kan ju även välja att öppna en hel bokmärkesmapp på en gång, om man snabbt vill få upp sjuttielva miljarder flikar igen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nja, det gör det då inte för mig de ytterst få gånger jag öppnat väldigt många flikar samtidigt. Det syns inte mer än "loggan" för sidan. Men det var inte det jag menade, utan när man kommer över ett visst antal, olika beroende på skärmupplösning och GUI-skalning, så visas inga fler på raden, utan de skyfflas "utanför bild" så man måste trycka på en pil för att stega sig i sidled för att exponera de andra flikarna. Ett helt rötet system på alla sätt och vis jämfört med att ha en prydlig bokmärkesmapp där alla länkar ligger uppradade, med titlarna fullt läsbara. Man kan ju även välja att öppna en hel bokmärkesmapp på en gång, om man snabbt vill få upp sjuttielva miljarder flikar igen.

I o med att du säger att det inte syns mer än loggan så kör du inte Firefox. Firefox visar alltid några bokstäver. Pil ja, men du kan också få upp en lista på alla flikar öppna, ser ut så här

Går också att söka på flikarnas namn i Firefox så för mig fungerar det alldeles utmärkt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

En gång i tiden när jag var på Happy Pancake och raggade, så var onlinelistan på medlemmar utformad så att man kunde högerklicka (och använda någon plugin) för att dra en ruta över listan av medlemmar och sedan välja att öppna alla i var sin nya flik. Då hamnade man i besöksloggen hos användaren. Även om det inte är det vanligaste att som man bli skriven till av en tjej på en dejtingsida, så, om man bara har hamnat i nog många besökslistor är det till slut någon som besöker tillbaka och dessutom skriver. En kompis använde det där något oerhört, och tabbade upp tusentals tjejer om dagen. Det blev något argt mejl då och då om "varför är du inne på min presentation så ofta", för det går ju inte att utesluta de man redan varit inne på.
(Numera ser inte onlinelistan ut på det viset och det finns inte heller tillräckligt med medlemsunderlag)

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad mitt rekord är, kanske runt 300 samtidiga tabbar. Jag använder dock tabbar som bokmärken eftersom bokmärken funkar ganska dåligt, i min mening.

På jobbet, som webbutvecklare, så har jag en tabbgrupp per "ticket". När den är klar stänger jag ner gruppen. Ett sätt att hålla koll på vad jag håller på med.
Sen har jag ett gäng andra tabbar så man slipper öppna saker igen. Mail, Jira och andra siter som jag använder hela tiden är "pinnade" och i en specifik ordning.
Nästan alltid allt i bara ett fönster.

Privat och på mobilen lite samma sak men betydligt färre tabbar. De siter jag besöker dagligen stannar kvar först, alltid i samma ordning. Resten som en kö som jag går igenom när jag har tid. Använder också tabbgrupper på mobilen så man kan gruppera liknande saker.

Personligen tycker jag det skulle vara svårt att ha det organiserat om jag alltid började med en tom webbläsare varje morgon. 14k+ tabbar i 30+ fönster är dock lite för mycket för min del 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du vet att du döpa dina bokmärken till vad som helst? Och använda foldrar för att gruppera. Råkat klicka ner tabs i misstag har jag gjort förr så skulle inte lita på tabs för saker jag vill kunna gå tillbaka till.

Använder bokmärken till sådant jag vill spara p.g.a. anledning och tabbar till sådant jag vill ha aktivt just nu, så t.ex. en swec tab är alltid öppen.

Ja, jag har kört webbläsare lika länge som de har existerat. Bokmärken var ett nödvändigt ont, men så ej längre.

Råkar man dräpa tabs eller hela sidor så är det busenkelt att åsterställa dem, ta Vivaldis sopkorg som exempel. Automatiska sessionsbackups är en annan lösning.

Som jag nämnt tidsigare är bokmärken för osmidiga och har för lite kontext för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja, jag har kört webbläsare lika länge som de har existerat. Bokmärken var ett nödvändigt ont, men så ej längre.

Personligen började jag först med Netscape 0.9 år 1994, så cirka 4 år efter dig! Innan dess var det gopher, usenet, ftp, pine m.m. för egen del, så sen på bollen.

Vivaldi har jag aldrig testat, värt att testa alltså?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Personligen började jag först med Netscape 0.9 år 1994, så cirka 4 år efter dig! Innan dess var det gopher, usenet, ftp, pine m.m. för egen del, så sen på bollen.

Vivaldi har jag aldrig testat, värt att testa alltså?

Ah, gamla goda minnen.

Ja, Vivaldi är väldigt flexibel, funktionsrik och genomtänkt. Utan tvekan den bästa Chromium-baserade enligt min mening. Innehåller väldigt mycket trevlig funktionalitet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

I o med att du säger att det inte syns mer än loggan så kör du inte Firefox. Firefox visar alltid några bokstäver. Pil ja, men du kan också få upp en lista på alla flikar öppna, ser ut så här

Jag använder Firefox. V 134.0.1 just nu (inte uppdaterat till 135 än).

Ok, det syns knappt en bokstav som minst, men det är i praktiken oanvändbart.

Här en skärmdump där jag har öppnat norska yr.no ca 60 gånger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag får panik på 10 flikar eller mer.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

<Uppladdad bildlänk>

Ok, har aldrig skett för mig, så här ser min ut

Det var också en jobbig bakgrund du har där flikarna är. Vet inte om det är skillnad beroende på OS, men jag kör med Windows 11

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ok, har aldrig skett för mig, så här ser min ut
<Uppladdad bildlänk>
Det var också en jobbig bakgrund du har där flikarna är. Vet inte om det är skillnad beroende på OS, men jag kör med Windows 11

Märkligt att samma program kan uppföra sig på olika sätt. Har du kanske nåt webbläsartillägg som ändrar hur flikarna uppför sig?

Jobbig bakgrund? Vanlig mellangrå? För inaktiva flikar. Sen ljusgrå för aktiv flik.
Mörk/svart bakgrund med ljus text är hemsk. Men nu är det OT...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag får panik på 10 flikar eller mer.

Ja, samma här. Det finns alltid kantbollar, men i överlag låter de allra flesta anledningarna i den här tråden som ett slags missbruk a'la hoarding eller att man löser ett problem med en fyrkantig lösning. Samtidigt, each to their own - vem är jag att säga vad som är rätt eller fel? För egen del är det ordentligt uppfriskande att stänga ner webbläsaren helt då och då varje dag och börja om från nytt. "Komma ihåg"-saker löser jag med bokmärken, läslistor och Pocket.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Märkligt att samma program kan uppföra sig på olika sätt. Har du kanske nåt webbläsartillägg som ändrar hur flikarna uppför sig?

Nope. Inget när det gäller hur flikar visas.

Detta är mina tillägg som är aktiva

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Startar Firefox med en flik, vill gärna kunna läsa flikarnas/sidans namn, har ca 10 öppna.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Startar Firefox med en flik, vill gärna kunna läsa flikarnas/sidans namn, har ca 10 öppna.

Köp större skärm.. typ titta på 90" eller nåt sådant, så får du nog plats med fler flikar :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Köp större skärm.. typ titta på 90" eller nåt sådant, så får du nog plats med fler flikar :>

Behövs knappast då jag har Skärmar=24",24",24" Eyefinity

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag har själv kanske max 100 öppna samtidigt på både jobbet och hemma. Blir det mer så är det dags att städa undan. Idealiskt är kanske mellan 40 och 80 beroende på vad jag jobbar med. Men så använder jag också extensions som lägger tabbarna vertikalt så man kan se vad det är i dem, och scrolla mellan dem lätt. Annars skulle jag bli galen.

Jag jobbade dock med en kollega som alltid hade flera fönster med hundratals tabbar i varje öppna. Det var helt omöjligt att se vad tabbarna innehöll men han påstod att han visste vart allting var någonstans. Och gillade inte att vi ens antydde att det skulle vara på något annat sätt...

Vilket bara är ytterligare bevis på att gruppen som jobbar inom IT har en överrepresentation av *väldigt* speciella människor. Som om man behövde fler.

Det var galet frustrerande när Firefox ändrade vad extentions fick göra och alla bra tabhanterare bara försvann. Defaulthanteringen av tabbar i Firefox sög ju verkligen just då i alla fall.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

<Uppladdad bildlänk>

Tips: "Vertical Tabs Reloaded" - Min livräddare.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||