Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nu har jag en del insyn i detta ärende

Vad är det för insyn du har i detta ärende?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zippeer:

Nu har jag en del insyn i detta ärende och Samsung accepterar inte reklamation av enheten då den har blivit såld/använd 2021-09? för första gången. Tre har sedan tagit tillbaka den och såld den igen till TS 2022-06.
Samsungs garanti har alltså gått ut 2023-09? Dem brukar dock hantera garanti ärenden på 3 år men även då har ju garantin gått ut 2024-09. (den här infon bör du ha fått tidigare också?)

Extremt central information.
Ta allt med Tre, ignorera resten av parterna.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Alltså nu är jag ingen Jurist men det känns lite konstigt. Nu jobbar jag personligen professionellt med Garanti ärenden mot vitvaror. Reklamation gör man mot sin återförsäljare, men garanti ansvaret har tillverkaren. Så jag håller inte med tidigare kommentar att det är samma. Även reklamations tiden och garanti tiden är olika.

Ska absolut leta lite mer text, bara vi inte ger TS felaktig info...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Så du menar att dom har sålt en begagnad telefon som ny?
Låter sjukt olagligt
Och garanti tid är ju inte samma som reklamations tiden.

Telefonen har aktiverats ungefär 9 månader före du har köpt den, Om den är begagnad eller inte lämnar jag osagt då det bara är spekulationer.

Gällande garanti tid och reklamationstid så brukar Samsung hantera dessa som en och samma.
Så oftast hanterar Samsung tredjeårets reklamationsrätt som ett vanligt garanti ärende

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Har Tre gjort två reparationsförsök genom att be dig skicka in den till deras logistikpartner har du gjort två reklamationer.

Begär du att häva köpet efter två år eller vad det handlar om lär du inte få så mycket pengar, de har ju rätt till avdrag för tiden du kunde använda telefonen.

Det är hur som helst bara att berätta för Tre att deras logistikpartner nu återkommit till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Telefonen har aktiverats ungefär 9 månader före du har köpt den, Om den är begagnad eller inte lämnar jag osagt då det bara är spekulationer.

Gällande garanti tid och reklamationstid så brukar Samsung hantera dessa som en och samma.
Så oftast hanterar Samsung tredjeårets reklamationsrätt som ett vanligt garanti ärende

Om nu detta stämmer så är allt på 3s sida, dvs de har sålt en begagnad telefon som ny och har påverkat reklamationsrätten.
Detta borde vara rent av olagligt eller iaf något som kommer göra att ARN vänder sig till TS sida.
Och ärligt talat om det stämmer kan ju 3 dra åt fanders

Sen behöver ju dessa uppgifter verifieras dock, random person på ett forum kommer man inte så långt med

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Om nu detta stämmer så är allt på 3s sida, dvs de har sålt en begagnad telefon som ny och har påverkat reklamationsrätten.
Detta borde vara rent av olagligt eller iaf något som kommer göra att ARN vänder sig till TS sida.

Sen behöver ju dessa uppgifter verifieras dock, random person på ett forum kommer man inte så långt med

Jag vet att jag hörde något tidigare om datum som inte stämde med när jag köpte telefonen, men avskrev det som fel bara.
Men är väl bara att kontakta samsung så vet dom väl sånt? Har jag fel?

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Kanske, men ändrar inte det faktum att i detta fallet så va garanti runt 2 år, och reklamationsrätt är 3 år.
Är telefonen aktiverad så är den ju begagnad, i mitt tycke åtminstone

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Jag vet att jag hörde något tidigare om datum som inte stämde med när jag köpte telefonen, men avskrev det som fel bara.
Men är väl bara att kontakta samsung så vet dom väl sånt? Har jag fel?

Mitt råd skulle vara att enbart kommunicera med Tre, eftersom det är hos dem du har ditt reklamationsärende. Vilket datum telefonen aktiverats är egentligen irrelevant för din reklamation; reklamationsrätten gäller från det datum du köpte luren, och det är Tre som är ansvariga att sköta det. (Sedan om Tre nu har sålt en tidigare aktiverad mobil som ny är det deras problem om de inte får någon ersättning från Samsung. Det förändrar inte deras ansvar gentemot dig som kund.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Detta har beskrivits väl för dig tidigare också, så jag rekommenderar dig att gå tillbaka och läsa alla svar du har fått.

Tre har sålt en telefon till dig, och då har du alltid tre års reklamationsrätt. Garanti är något en säljare tar på sig frivilligt, men utöver eventuella garantier så gäller alltid lagen som ger dig tre års reklamationsrätt.

Om man köper en begagnad produkt så kan specifikationen lista vissa fel. Dessa kända fel kan du då inte reklamera i ett senare skede. För begagnade produkter kan även finnas andra fel man får räkna med på grund av en varas ålder, oftast saker som slits. Köper du en begagnad bil som är fem år gammal så kan det vara svårt att reklamera ett dåligt batteri efter ett år, medan om bilen köptes ny så kan samma fel vara en helt ok reklamation. I detta fallet så verkar det dock som att telefonen sålts som ny, så då gäller reklamationsrätten för alla typer av fel. Oavbsett är reklamationsrätten alltid tre år.

Din reklamationrätt gäller alltid mot säljaren. Sedan kan säljaren ha avtal bakåt i kedjan mot tillverkaren som gör att tillverkaren täcker reklamationer. Men detta ska du inte bry dig om som kund. Har inte Tre i detta fallet säkrat sig bakåt så är det de själva som står för eventuella kostnader för att åtgärda fel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta har beskrivits väl för dig tidigare också, så jag rekommenderar dig att gå tillbaka och läsa alla svar du har fått.

Tre har sålt en telefon till dig, och då har du alltid tre års reklamationsrätt. Garanti är något en säljare tar på sig frivilligt, men utöver eventuella garantier så gäller alltid lagen som ger dig tre års reklamationsrätt.

Om man köper en begagnad produkt så kan specifikationen lista vissa fel. Dessa kända fel kan du då inte reklamera i ett senare skede. För begagnade produkter kan även finnas andra fel man får räkna med på grund av en varas ålder, oftast saker som slits. Köper du en begagnad bil som är fem år gammal så kan det vara svårt att reklamera ett dåligt batteri efter ett år, medan om bilen köptes ny så kan samma fel vara en helt ok reklamation. I detta fallet så verkar det dock som att telefonen sålts som ny, så då gäller reklamationsrätten för alla typer av fel. Oavbsett är reklamationsrätten alltid tre år.

Din reklamationrätt gäller alltid mot säljaren. Sedan kan säljaren ha avtal bakåt i kedjan mot tillverkaren som gör att tillverkaren täcker reklamationer. Men detta ska du inte bry dig om som kund. Har inte Tre i detta fallet säkrat sig bakåt så är det de själva som står för eventuella kostnader för att åtgärda fel.

Nu vad det ju inte jag som skrev det men

Visa signatur

Main

Htpc / server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Nu vad det ju inte jag som skrev det men

TS har du testat att fråga Samsung direkt om dom är villiga att byta din telefon mot en ny, nu när den varit inne hos dom för service tre gånger?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

TS har du testat att fråga Samsung direkt om dom är villiga att byta din telefon mot en ny, nu när den varit inne hos dom för service tre gånger?

Har inte pratat med samsung sen jag pratade med dom hur 3 höll på, men väntar på svar från
kontaktpersonen jag har på 3 om ärendet innan jag gör något annat

Visa signatur

Main

Htpc / server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nu har jag en del insyn i detta ärende och Samsung accepterar inte reklamation av enheten då den har blivit såld/använd 2021-09? för första gången. Tre har sedan tagit tillbaka den och såld den igen till TS 2022-06.
Samsungs garanti har alltså gått ut 2023-09? Dem brukar dock hantera garanti ärenden på 3 år men även då har ju garantin gått ut 2024-09. (den här infon bör du ha fått tidigare också?)

Även om Tre/Ceva försöker reklamera telefonen emot Samsung så kommer de tyvärr inte att godkänna det då telefonen är utanför garanti/reklamationstid i deras system även fast du har ett kvitto som påvisar att telefonen är inom 3 år.

Så all reklamation/ny telefon/pengar tillbaka du försöker med måste göras emot Tre och inte Samsung.

Är väldigt nyfiken på informationen, kan du skicka den till mig privat?

Visa signatur

Main

Htpc / server