Smälta kablar med RTX 5090 kan bero på ojämn ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Principen är ju samma sak.... Men om du tänker slänga dina saker så fort de går sönder så gör det.

Resten av oss går och reklamerar och får en lagad eller ny vara 👍

Beror ju helt och hållet på hur den har gått sönder. Vissa av oss ljuger inte. Du borde prova det
Lite som att ramla med sin nya cykel och sen skylla på att det var cykelns fel och vill ha en ny.
Känns lite som du är en sådan person

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om det är kabel eller kontakten....

Du är fortfarande inte med i matchen trots mitt förra inlägg. Vi pratar fortfarande inte om kablar eller kontakter.
Vad i det har du svårt att förstå'?

Permalänk
Skrivet av Spurs89:

Beror ju helt och hållet på hur den har gått sönder. Vissa av oss ljuger inte. Du borde prova det
Lite som att ramla med sin nya cykel och sen skylla på att det var cykelns fel och vill ha en ny.
Känns lite som du är en sådan person

Skrivet av Spurs89:

Du är fortfarande inte med i matchen trots mitt förra inlägg. Vi pratar fortfarande inte om kablar eller kontakter.
Vad i det har du svårt att förstå'?

Jag förstår absolut ingenting av vad du försöker säga.
Vad diskuterar vi då? Om inte möjlighet att reklamera denna 12vhpwr problemetatiken...

Jag ljuger inte om felet, men ingen privatperson kan rimligtvis veta hur en elektronik produkt gått sönder? Man lämnar in den och säger att man följt anvisningar och att den inte fungerar. Mer behöver man inte göra...
Sen får åf bevisa att du har åsamkat felet eller så går det under fabrikationsfel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag förstår absolut ingenting av vad du försöker säga.
Vad diskuterar vi då? Om inte möjlighet att reklamera denna 12vhpwr problemetatiken...

Jag ljuger inte om felet, men ingen privatperson kan rimligtvis veta hur en elektronik produkt gått sönder? Man lämnar in den och säger att man följt anvisningar och att den inte fungerar. Mer behöver man inte göra...
Sen får åf bevisa att du har åsamkat felet eller så går det under fabrikationsfel

Jag har pratat om reklamation i allmänhet från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Från konsumentverket.
"Enligt konsumentköplagen ses alla fel som upptäcks de första två åren automatiskt som ursprungliga. Under denna tid räcker det att du kan visa att det finns fel. Du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på. Företaget måste kunna visa att felet beror på dig eller att felet är normalt med tanke på varans skick för att slippa ansvar.

Så att vi är supertydliga: exakt var på konsumentverket finns texten ovan? Har du en länk?
(den verkar inte finnas med i texten på det som länkats tidigare)
(*edit* jag försöker alltså inte dissa dig Jag har också hört att det finns en period i början där ansvarsbördan inte ligger på konsumenten, men minns inte hur lång period och har ingen vettig källa på det, så om du har en sån källa så skulle jag gärna se den )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Så att vi är supertydliga: exakt var på konsumentverket finns texten ovan? Har du en länk?
(den verkar inte finnas med i texten på det som länkats tidigare)
(*edit* jag försöker alltså inte dissa dig Jag har också hört att det finns en period i början där ansvarsbördan inte ligger på konsumenten, men minns inte hur lång period och har ingen vettig källa på det, så om du har en sån källa så skulle jag gärna se den )

Första den som jag igentligen bara citerade från hans hemsida som han sa i princip motsatsen till...fast länkade till: https://www.konsumentverket.se/konsumentratt-process/reklamer...
Under 4. "om det inte löser sig. " -> "du har ingen garanti eller garantin har gått ut" står samma i "företaget anser att det är ett fel de inte behöver ta ansvar för"
Som konsument behöver man bara bevisa felet finns, i detta fall att kabeln eller kontakten brunnit.

Andra (som jag borde haft länken med på ,lägger den i edit i orginalmeddelandet) är tydligare om just konsumentköplagen i sig: https://www.konsumentverket.se/lagar/konsumentkoplagen-konsum...
under "Vem ska bevisa felet vid reklamation?"

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | MSI 5070Ti Ventus 3x OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Andra (som jag borde haft länken med på ,lägger den i edit i orginalmeddelandet) är tydligare om just konsumentköplagen i sig: https://www.konsumentverket.se/lagar/konsumentkoplagen-konsum...
under "Vem ska bevisa felet vid reklamation?"

Tackar, där har vi den
Så i det här fallet så var Swedishchef_90 rätt ute från början och Spurs89 + Timmy Fox mfl kan varva ner ett snäpp

Missförstå mig rätt: det betyder inte att varje individuellt fall är glasklart, men de två första åren ska grundprincipen ska gälla:
"Du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på. Företaget måste kunna visa att felet beror på dig eller att felet är normalt med tanke på varans skick för att slippa ansvar."

Kan vi släppa det här nu i den här tråden? Det är gränsfall till off topic ärligt talat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Elbränder börjar ofta som glöd, och förutom det som finns i datorn kan det exempelvis finnas damm.

Jag har aldrig sett damm som brinner särskilt bra alls. Men jag är öppen för att bli motbevisad.

Skrivet av sweisdapro:

Jag rekommenderar att du tittar på hela videon, han tar upp egentligen allt du beskriver.
PSUer har i nästan alla fall redan en bryggad 12V, och oavsett hade det inte gjort någon skillnad för scenariot; om det är bryggat i båda ändar som du föreslår så kommer strömmen fortfarande i majoritet gå genom den ledare som har lägst motstånd precis som nu.

Den skillnaden i motstånd kan inte bli stor. Du har ju inte fel i att en majoritet av strömmen kommer gå i en av de två ledarna men det kan knappast skilja mer än någon tiondels procent om kablarna är av samma area, längd och det inte är glappkontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jag har aldrig sett damm som brinner särskilt bra alls. Men jag är öppen för att bli motbevisad.

Förstår inte hur folk resonerar här.
"Ja, det kan bli skitvarmt och kablar smälter och kretsarna i själva grafikkortet kanske går sönder, men det börjar antagligen inte brinna i hela lägenheten så varför gnäller alla så jävligt?

Skrivet av Massy:

Den skillnaden i motstånd kan inte bli stor. Du har ju inte fel i att en majoritet av strömmen kommer gå i en av de två ledarna men det kan knappast skilja mer än någon tiondels procent om kablarna är av samma area, längd och det inte är glappkontakt.

Det är ju det som är poängen: varianter av glappkontakt i några pinnar ÄR en hyfsat påtaglig risk i verkligheten, baserat på vad Jay och Derbauer mfl redan visat praktiska exempel på... Och finns inga marginaler för det med ett 5090 i full flås med 12pinskontakten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Förstår inte hur folk resonerar här.
"Ja, det kan bli skitvarmt och kablar smälter och kretsarna i själva grafikkortet kanske går sönder, men det börjar antagligen inte brinna i hela lägenheten så varför gnäller alla så jävligt?

Det är ju det som är poängen: varianter av glappkontakt i några pinnar ÄR en hyfsat påtaglig risk i verkligheten, baserat på vad Jay och Derbauer mfl redan visat praktiska exempel på... Och finns inga marginaler för det med ett 5090 i full flås med 12pinskontakten.

Nej det är klart det här är såklart katastrof att det finns risk att all ström går genom två av alla dessa kablar. Jag förstår ärligt talat inte hur det går så långt att produkterna/standarden släpps lösa.

Angående dammet ville bara slå hål på klassikern att TV apparater och allt möjligt börjar brinna på grund av damm och att damm på något vis skulle brinna ungefär som vätgas. Nu är ju inte damm direkt ett grundämne och består såklart av olika beståndsdelar från fall till fall, men jag har sett damm som inte brinner när man eldar på det med en tändare.

Skrivet av Timmy Fox:

Sedan är det ju smarta ingenjörer på alla fronter som har både tagit fram specifikationen och designat kraftlösningen i GPU:n så garanterat inget du (som själv erkänt att du inte är expert på området) kommer på lär vara något som deras ingenjörer troligen inte redan tänkt på.

Men ändå så finns både denna nyhet, diskussionstråd och uppbrunna kontakter så uppenbarligen har man tabbat sig rejält i något led. En kommentar på YouTube tyckte jag var ganska rolig.

"50€ that an engineer suggested they use 2 connectors but it was dismissed."

Permalänk
Medlem

Är inga problem att mata 150W/1.5mm2 problemet är lastbalanseringen eller brist på säkerhet som säkring

Är igentligen ampere man räknar på och inte effekt när man ska ta fram kabel area.

Permalänk
Skrivet av Reahs:

Är igentligen ampere man räknar på och inte effekt när man ska ta fram kabel area.

Då volten finns så är det I=P/U =12.5A vid 150W/12V. Utanför Specs ja men i vissa tillfällen är det ok

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Då volten finns så är det I=P/U =12.5A vid 150W/12V. Utanför Specs ja men i vissa tillfällen är det ok

Nja, det är ju egentligen inte 150W i ledaren (eller 600W i 12VHPWR).
Effekten som faktiskt är i ledaren är mycket mindre, efter P=R*I*I.

I sammanhanget är det enklare att bara prata ström, eller levererad effekt (till kortet)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Delvis sant men även 3xxx serien hade effektspikar.

Vilket även min miniräknare har.
Effekten som 3xxx serien drar är verkligen inte lika hög/stor som 5xxx

Skrivet av Roger W:

Och du svarade aldrig på frågan: varför var Derbauers video ett exempel på att lastbalansering är dåligt? (det fanns ju ingen)
Men jag håller som sagt med så långt att lastbalansering i grafikkortet inte heller nödvändigtvis löser allt. Speciellt om kontakterna är dåligt designade på nätagget.

Där var i Derbauers video, bara att den var en väldigt dålig implementering där alla linor gick till en enda balansering. Däremot så tänkte jag nog mest på en annan video (så fel av mig) som postades som visade på att vissa modeller hade en aning bättre, men ingen som egentligen var bra då flera linor ändå delade på lastbalansering.

Förstår verkligen inte hur du tänker med dåligt designade då du skriver att där finns kontakter designade för 288W eller högre, standard säger 150W där det är fritt för den som vill att tillverka och designa kontakter som klarar mer. Det ger då en marginal, då standarden fortfarande är max 150W.
Alla som får för sig att mata över 150W följer inte standarden!

Skrivet av Roger W:

Nja, nu pissar du nog lite väl mycket på EVGA: jag har inte grävt i vad det nätagget som brände 3090ti kortet exakt hade för kontakter, men även vanliga pcie 8 pins molexkontakten i sig är ju i sig specad för upp till max 288W. (Dock har PCIE standarden begränsat hela kedjan till 150W per kontakt)
Och jag har inte heller kollat exakt vad EVGA har för kontakt i nätagget. Även om den är "8-pin" så kan den vara en annan typ som är specad även högre än 288W. (se även Derbauers video på hans Corsair-agg: där det också är bara två "8pins" kontakter i nätagget men de ska enligt corsair klara 300W styck)

Som jag skrev ovan: Den som använder kontakter ifrån en standard som säger max 150W och kör mer än vad som standarden säger. Den är utanför standard och borde bannas totalt ifrån marknaden!
Har dom en kontakt som klarar mer som 300W vilket är exakt likadan som en kontakt vilket har max 150W då är chansen stor att någon sätter en kontakt som bara klarar 150W. Det är dårskap att tro annat och även ett totalt avsteg ifrån standarden!
Har dom däremot en kontakt med andra nycklar som hindrar användning av standard 150W kontakt, då är det okej. Men aldrig annars.

Skrivet av Roger W:

Om du bara anklagar köparna tycker jag du är snett ute: det finns väl inte ens konsumentnätagg tillgängliga med den skyddsfunktionaliteten idag såvitt jag vet?

Anklaga köparen?
Det var frågan om att det skulle kosta för mycket att implementera i en standard enligt en del, teknik och ic med funktionen finns redan, är bara att det ännu inte är standard.
Tycker man då att det är för dyrt att lägga någon extra hundring för att få det skyddet, ja då tycker man väl det fastän man är beredd att lägga ut 5 skiffriga belopp på övrig utrustning. Menar att det rimmar dåligt!

Skrivet av Roger W:

Misstänker du i ditt exempel underskattar vad slutpriset blir när tillverkaren de ska lägga på marginaler på komponenterna för att göra vinst på dem... Men absolut skulle jag gärna se såna agg ute på marknaden som har mer säkerhet om man är beredd att betala för det! Vore intressant att se om nån köper dem eller om vi är för snåla allihop

Mitt exempel med "kanske det skulle kosta runt 50 kr/lina" var räknat på ca: 4 gånger mer än komponentkostnaden, så lägger tillverkare på sådana marginaler, då borde dom nog både skinnflås och steglas.

Tyvärr så kommer det inget på marknaden förrän det blir en ny ATX standard, helt enkelt då den som inför skyddet utan stöd i standarde, inte bara bryter gällande standard utan även starkt begränsar sig i försäljning (bara ett fåtal kompatibla enheter), samma för den som skulle implementera liknande i grafikkort.

---

Enda som egentligen är fungerande är "en" kabel som är designad/anpassad för effekten med en enkel kontakt, även den anpassad för effekten. Fortfarande med en övervakning.
Drar ett kort mindre spikar med övereffekt, då borde det helt vara ett ansvar hos tillverkaren att implementera så att dom spikarna hanteras av kortet i fråga, att kortets spänningshantering lagrar och tar hand om spikarna på kortet, Inte matningens uppgift.

Slängde ihop en möjlig kontakt som snabbast med ett exempel på flätad kabel, okej lade inte all tid världen då båda är lite fusk, varvid lite fantasi bör råda
Ingen komplett hane/hona...
För dom 4 kontrollstiften så kunde man ha e 12c buss eller liknande på 2 stift och en 20mA loop på två, den senare ger då en referens för en väldigt noggrann mätning på båda sidor så man direkt finner när energi åtgår i en kontakt eller kabel.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vilket även min miniräknare har.
Effekten som 3xxx serien drar är verkligen inte lika hög/stor som 5xxx

Jag kan läsa en spec jag också och vet vad båda serierna har för TDP... Så fine, 5090 kan pusha närmre gränsen för vad kabeln klarar av än 3090ti. Beteendet med spikar osv är dock väldigt likartat såvitt jag vet, även om effekterna är lägre.

Skrivet av Bengt-Arne:

Förstår verkligen inte hur du tänker med dåligt designade då du skriver att där finns kontakter designade för 288W eller högre, standard säger 150W där det är fritt för den som vill att tillverka och designa kontakter som klarar mer. Det ger då en marginal, då standarden fortfarande är max 150W.
Alla som får för sig att mata över 150W följer inte standarden!

Vi pratade om möjligheten för nätagget att regulera "per kontakt", och då menade jag att den i bästa fall kanske gör det utifrån de modulära kontakterna som den använder på nätaggssidan, och de följer inte nödvändigtvis några PCI-standarder utan är ofta proprietära och kan ha helt egen fysisk layout med egna pinouts och egna toleranser... Men kan fortfarande råka se ut precis som vilken 150W PCIE kontakt som helst.

Skrivet av Bengt-Arne:

Anklaga köparen?
Det var frågan om att det skulle kosta för mycket att implementera i en standard enligt en del, teknik och ic med funktionen finns redan, är bara att det ännu inte är standard.
Tycker man då att det är för dyrt att lägga någon extra hundring för att få det skyddet, ja då tycker man väl det fastän man är beredd att lägga ut 5 skiffriga belopp på övrig utrustning. Menar att det rimmar dåligt!

Jag övertolkade nog lite ditt förra inlägg ur kontext lite - ber om ursäkt för det.
I grunden så tycker vi nog samma: standarden borde ändras eller åtminstone ta höjd för de höga strömmar som levereras per pinne, även om det gör att aggen och grafikkorten kostar lite mer. Den prisskillnaden för de komponenterna borde inte i sammanhanget vara speciellt stort... MEN tror ändå det kan ta tid innan en sån standard på plats pga att det ändå finns en tröghet och dumsnålhet i alla led.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag kan läsa en spec jag också och vet vad båda serierna har för TDP... Så fine, 5090 kan pusha närmre gränsen för vad kabeln klarar av än 3090ti. Beteendet med spikar osv är dock väldigt likartat såvitt jag vet, även om effekterna är lägre.

Överens!

Skrivet av Roger W:

Vi pratade om möjligheten för nätagget att regulera "per kontakt", och då menade jag att den i bästa fall kanske gör det utifrån de modulära kontakterna som den använder på nätaggssidan, och de följer inte nödvändigtvis några PCI-standarder utan är ofta proprietära och kan ha helt egen fysisk layout med egna pinouts och egna toleranser... Men kan fortfarande råka se ut precis som vilken 150W PCIE kontakt som helst.

Det kan gå till en aning idag, problemet är att PSU'n Inte vet vad lasten kommer att dra. Levererar det för lite i förhållande till vad lasten vill ha, då uppkommer andra problem.

Att dom har återvänt kontakter och kör högre effekt och/eller har ändrat vilka pinnar som har vad är egentligen ett feltänk från första början. Är egentligen bara konstigt att kunder bara köper och sväljer.
Den som råkar ut för att en kontakt passar och med det bränner sin utrustning kan mycket väl välja bort just det märket vid framtida köp.

Skrivet av Roger W:

Jag övertolkade nog lite ditt förra inlägg ur kontext lite - ber om ursäkt för det.

Helt okej!
Blir lätt så, specellt om man svarar på olika inlägg.

Skrivet av Roger W:

I grunden så tycker vi nog samma: standarden borde ändras eller åtminstone ta höjd för de höga strömmar som levereras per pinne, även om det gör att aggen och grafikkorten kostar lite mer. Den prisskillnaden för de komponenterna borde inte i sammanhanget vara speciellt stort... MEN tror ändå det kan ta tid innan en sån standard på plats pga att det ändå finns en tröghet och dumsnålhet i alla led.

Ja tid kommer det att ta, branschen har inte det bästa ryktet när det gäller att komma överens om någon standard. Att en del strävar efter egna låsta gör det inte bättre. Tyvärr.
Egentligen så är det vi kunder och olika publikationer som kan trycka på, dels genom köp och dels genom att trycka ner betyg vid recensioner!

Förstår att man vill vara först, vilket är okej. Men att ovanpå låsa. Är inte ens säker på att det ger en vinst i längden för någon.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!