Citat:Skrivet av Roger W:
Delvis sant men även 3xxx serien hade effektspikar.
Vilket även min miniräknare har.
Effekten som 3xxx serien drar är verkligen inte lika hög/stor som 5xxx
Och du svarade aldrig på frågan: varför var Derbauers video ett exempel på att lastbalansering är dåligt? (det fanns ju ingen)
Men jag håller som sagt med så långt att lastbalansering i grafikkortet inte heller nödvändigtvis löser allt. Speciellt om kontakterna är dåligt designade på nätagget.
Där var i Derbauers video, bara att den var en väldigt dålig implementering där alla linor gick till en enda balansering. Däremot så tänkte jag nog mest på en annan video (så fel av mig) som postades som visade på att vissa modeller hade en aning bättre, men ingen som egentligen var bra då flera linor ändå delade på lastbalansering.
Förstår verkligen inte hur du tänker med dåligt designade då du skriver att där finns kontakter designade för 288W eller högre, standard säger 150W där det är fritt för den som vill att tillverka och designa kontakter som klarar mer. Det ger då en marginal, då standarden fortfarande är max 150W.
Alla som får för sig att mata över 150W följer inte standarden!
Nja, nu pissar du nog lite väl mycket på EVGA: jag har inte grävt i vad det nätagget som brände 3090ti kortet exakt hade för kontakter, men även vanliga pcie 8 pins molexkontakten i sig är ju i sig specad för upp till max 288W. (Dock har PCIE standarden begränsat hela kedjan till 150W per kontakt)
Och jag har inte heller kollat exakt vad EVGA har för kontakt i nätagget. Även om den är "8-pin" så kan den vara en annan typ som är specad även högre än 288W. (se även Derbauers video på hans Corsair-agg: där det också är bara två "8pins" kontakter i nätagget men de ska enligt corsair klara 300W styck)
Som jag skrev ovan: Den som använder kontakter ifrån en standard som säger max 150W och kör mer än vad som standarden säger. Den är utanför standard och borde bannas totalt ifrån marknaden!
Har dom en kontakt som klarar mer som 300W vilket är exakt likadan som en kontakt vilket har max 150W då är chansen stor att någon sätter en kontakt som bara klarar 150W. Det är dårskap att tro annat och även ett totalt avsteg ifrån standarden!
Har dom däremot en kontakt med andra nycklar som hindrar användning av standard 150W kontakt, då är det okej. Men aldrig annars.
Om du bara anklagar köparna tycker jag du är snett ute: det finns väl inte ens konsumentnätagg tillgängliga med den skyddsfunktionaliteten idag såvitt jag vet?
Anklaga köparen?
Det var frågan om att det skulle kosta för mycket att implementera i en standard enligt en del, teknik och ic med funktionen finns redan, är bara att det ännu inte är standard.
Tycker man då att det är för dyrt att lägga någon extra hundring för att få det skyddet, ja då tycker man väl det fastän man är beredd att lägga ut 5 skiffriga belopp på övrig utrustning. Menar att det rimmar dåligt!
Misstänker du i ditt exempel underskattar vad slutpriset blir när tillverkaren de ska lägga på marginaler på komponenterna för att göra vinst på dem... Men absolut skulle jag gärna se såna agg ute på marknaden som har mer säkerhet om man är beredd att betala för det! Vore intressant att se om nån köper dem eller om vi är för snåla allihop
Mitt exempel med "kanske det skulle kosta runt 50 kr/lina" var räknat på ca: 4 gånger mer än komponentkostnaden, så lägger tillverkare på sådana marginaler, då borde dom nog både skinnflås och steglas.
Tyvärr så kommer det inget på marknaden förrän det blir en ny ATX standard, helt enkelt då den som inför skyddet utan stöd i standarde, inte bara bryter gällande standard utan även starkt begränsar sig i försäljning (bara ett fåtal kompatibla enheter), samma för den som skulle implementera liknande i grafikkort.
---
Enda som egentligen är fungerande är "en" kabel som är designad/anpassad för effekten med en enkel kontakt, även den anpassad för effekten. Fortfarande med en övervakning.
Drar ett kort mindre spikar med övereffekt, då borde det helt vara ett ansvar hos tillverkaren att implementera så att dom spikarna hanteras av kortet i fråga, att kortets spänningshantering lagrar och tar hand om spikarna på kortet, Inte matningens uppgift.
Slängde ihop en möjlig kontakt som snabbast med ett exempel på flätad kabel, okej lade inte all tid världen då båda är lite fusk, varvid lite fantasi bör råda
Ingen komplett hane/hona...
För dom 4 kontrollstiften så kunde man ha e 12c buss eller liknande på 2 stift och en 20mA loop på två, den senare ger då en referens för en väldigt noggrann mätning på båda sidor så man direkt finner när energi åtgår i en kontakt eller kabel.