Smälta kablar med RTX 5090 kan bero på ojämn ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Jag tycker man ska se det som en möjlighet och inte ett problem.

<Uppladdad bildlänk>

Det är ingen dum lösning med 50A i en tråd, om man har en rejäl tråd och kontakt.
Ska man envisas med uppåt 1kW på 12V så är det nog vägen man borde ta

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Jo, men i en annan tråd.

Ironi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Nånstans får man ändå skylla på konsumenter och framförallt recensenter som inte sågat utvecklingen med att effekten som korten drar har rusat iväg. Men så länge folk inte bryr sig om att korten drar som de gör utan glatt slantar upp för att kunna få det värsta så är vi i den här situationen.

Det är helt enkelt inte rimligt imho med kort som drar allt mer utan att det blir en markant prestandaskillnad för som det sett ut de senaste generationerna så känns det som enda sättet de kan öka prestandan har varit att öka effekten, nån ordentlig optimering verkar inte ske. Samtidigt så verkar inte spelstudiosarna optimera heller (eller ens släppa en färdig produkt) och även här har recensenter en stor skuld som bara ser till ytan och höjer spel med mest lullull... oh ett riktigt trippel AAA spel medan gameplay glöms bort när neonreflektioner i en vattenpuss är viktigare och lättare att skriva om.

Absolut inte, problemet är ju faktiskt inte hur mycket korten drar, och det bör sluta att upprepas som att det är problemet.
Problemet är när kortet försöker dra all effekt över en bråkdel av de ledare det ska dra det över.

Efter att ha sett bulldzoids video så lägger jag större delen av skulden på Nvidia och deras krets esign.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Roman Hartung påpekar att en del andra tillverkare, exempelvis Asus, har elektronik vid kontakterna på grafikkortet som mäter strömstyrkan i varje stift och inte bara på kabeln som helhet. Det saknas i Nvidias Founders Edition-kort.

Stämmer detta även för 4000-serien eller är det nytt med 5000-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Stämmer detta även för 4000-serien eller är det nytt med 5000-serien?

Tror att bulldzoid sa att 4090 Matrix har kretsen, den kan dock inte göra något åt problemet annat än att varna användaren i mjukvara

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Detta fenomen kan inte orsaka en eldsvåda... Bara brända kontakter. Vet inte vart någon gnista bildas och det finns något så lätt antändligt som tar eld vid en mini gnista som förmodligen slocknar av fläktarnas flöde i chassit....

Finns väldigt få saker i chassit som har flammpunkt under 200C

@Swedishchef_90

Tänk på att kabel/kablarna kan ta eld om det matas för mycket igenom en liten kabel.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 9070 XT Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sweisdapro:

Tvärt om, nvidia bryggar stiften precis efter kontaktdonet, vilket gör att kortet inte kan lastbalansera de olika linorna.
Buildzoids video gör ett fenomenalt jobb med att utreda skillnaderna som gör att detta händer, samt varför 4090/5090 i princip är dömda att brinna någon gång.

https://www.youtube.com/watch?v=kb5YzMoVQyw

Tittade lite snabbt på videon. Jo det är ju tydligt att 5090 kortet byggar 12v trådarna i kontakten. I så fall är ju lösningen löjligt enkel. Man får sätta en brygga på den matande sidan på nätdelen. Sedan så försvinner problemet på kablen och kontakten på 5090 kortet.

Kan inte svara på vad som händer internt i nätdelen.
Nu har jag inte lagt ner någon tid på detta. MEN om det är en ren hopkoppling på grafikkortet så kommer en brygga på nätdelen lösa problemet.

Hur som helst drar jag slutsatsen att bekymret faktiskt ligger i PSUN. Nätdelen måste följa gällande CE krav. Maskindirektivet mm. Säger ett viktigt ord. DImensionering. Kablarna måste palla med den ström som skall flyta genom dem .Kablarna ut från nätdelen FÅR INTE nå tempetaturer högre än vad plasten som omger dem klarar av. Det finns något som kallas SÄKRINGAR som har som uppgifft att detta inte skall ske. Nätdelen skall trippa och slå ifrån om detta sker.

Givetvis så delar jag uppfattningen om att den nya kontakten suger. MEN jag tror inte att problemet är så enkelt. Och då pekar jag på nätdelarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag undrar lite över är hur standardiseringen egentligen ser ut.

Det veriar saknas regler för om det är nätagget som inte får skicka mer ström per kabel än kablarna klarar av - eller om mottagaren inte får dra mer ström per kabel än de klarar av.

Är det lika diffust över hela fältet för strömförsörjningen i datorer? Eller gäller det bara de här kontakterna?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Viking
Skrivet av Necrodude:

Tittade lite snabbt på videon. Jo det är ju tydligt att 5090 kortet byggar 12v trådarna i kontakten. I så fall är ju lösningen löjligt enkel. Man får sätta en brygga på den matande sidan på nätdelen. Sedan så försvinner problemet på kablen och kontakten på 5090 kortet.

Nu har jag inte lagt ner någon tid på detta. MEN om det är en ren hopkoppling på grafikkortet så kommer en brygga på nätdelen lösa problemet.

Hur som helst drar jag slutsatsen att bekymret faktiskt ligger i PSUN. Nätdelen måste följa gällande CE krav. Maskindirektivet mm. Säger ett viktigt ord. DImensionering. Kablarna måste palla med den ström som skall flyta genom dem .Kablarna ut från nätdelen FÅR INTE nå tempetaturer högre än vad plasten som omger dem klarar av. Det finns något som kallas SÄKRINGAR som har som uppgifft att detta inte skall ske. Nätdelen skall trippa och slå ifrån om detta sker.

Givetvis så delar jag uppfattningen om att den nya kontakten suger. MEN jag tror inte att problemet är så enkelt. Och då pekar jag på nätdelarna.

Så nu ska alla tillverkare helt plötsligt designa om sina nätaggregat på grund av att NVidia valt att ta bort en krets som annars alltid funnits på grafikkortet?
Låter som en dålig lösning enligt mig. Varför lägga skulden på PSU-tillverkarna när det uppenbarligen är NVidia som klantat sig?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Så nu ska alla tillverkare helt plötsligt designa om sina nätaggregat på grund av att NVidia valt att ta bort en krets som annars alltid funnits på grafikkortet?
Låter som en dålig lösning enligt mig. Varför lägga skulden på PSU-tillverkarna när det uppenbarligen är NVidia som klantat sig?

Hade gärna sett att mer gjordes om. Kablarna/ kontakterna i datorerna är ju från stenåldern. Snacka om att det inte hänt mycket här. Stela, klumpiga, tröga. Påminner om skiten som sitter i bilarna. Nej här finns det definitivt förbättringspotential.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Jag rekommenderar att du tittar på hela videon, han tar upp egentligen allt du beskriver.
PSUer har i nästan alla fall redan en bryggad 12V, och oavsett hade det inte gjort någon skillnad för scenariot; om det är bryggat i båda ändar som du föreslår så kommer strömmen fortfarande i majoritet gå genom den ledare som har lägst motstånd precis som nu.

Tittar man på buildzoids video i sin helhet, så förstår man att problemet ÄR så enkelt; tidigare kontakter, och till och med tidigare nVidia kort med 12VHPWR har haft "kretsar" som ser till att kortet i någon mån är balanserat i hur många ledare/kontakter som finns inkopplade och hur mycket ström som flyter genom dem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Hade gärna sett att mer gjordes om. Kablarna/ kontakterna i datorerna är ju från stenåldern. Snacka om att det inte hänt mycket här. Stela, klumpiga, tröga. Påminner om skiten som sitter i bilarna. Nej här finns det definitivt förbättringspotential.

precis som frågan som ställdes om 12VHPWR; varför ändra något som uppenbarligen fungerar ganska bra?
Att kablar är styva beror helt och hållet på vad du köper för nätagg/kablar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt sjukt hur det var någorlunda ok med 3090Ti o sen öka de watten o försämra balanseringen.
How Nvidia made the 12VHPWR connector even worse

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Skrivet av Pantburk:

@Swedishchef_90

Tänk på att kabel/kablarna kan ta eld om det matas för mycket igenom en liten kabel.

De kommer inte heller ta eld de kommer gå av precis som högspänningen som "brann" av under hornsberg under test körningen i höstas.
Det är därför det finns skydd i psu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av zorfex8400:

I videon så syns det att det varit flammbildning på kontakten till PSUn så visst kan det börja brinna.

Jag kan tycka att det är mycket fokus på detaljer kring Nvidias kort. Min tolkning av dina inlägg är att du tycker att det är okej att kontakterna blir över 130 grader celsius och att man inte ska oroa sig för brand. Hela grejen är väl att dem tagit fram en produkt som ska vara premium som har en allvarlig defekt och säljer denna till hutlösa priser.
Inte okej någonstans tycker jag.

Jag tycker att Nvidia gått alldeles för långt med att spara in på tillverkningen av sina kort.

Det vore intressant om ägare av 4090 och 5090 började göra samma mätningar på sina kort där hemma. Jag tror det är många som inte har en aning om hur nära haveri man är.

Jag tycker inte kontakten är okej men att brand är helt borträknat som scenario.

Mvh

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Är inga problem att mata 150W/1.5mm2 problemet är lastbalanseringen eller brist på säkerhet som säkring

För att försöka förenkla/förtydliga: För kablar är det enbart strömmen som är av intresse. Det är alltså bara strömmen som avgör temperaturökningen i kabeln. Enda anledningen till att effekt ens nämns här är för att spänningen är känd (dippar spänningen till 11V ökar strömmen dock...)

Båda dessa scenarior ger en effekt om 100W, men i ena fallet går det inte ens märka temperaturförändring i en 1,5mm2-kabel, medans i andra fallet brinner kabeln av:

1V, 100A = 100W - kabeln brinner av
100V, 1A = 100W - ingen mätbar ökning av temp

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

precis som frågan som ställdes om 12VHPWR; varför ändra något som uppenbarligen fungerar ganska bra?
Att kablar är styva beror helt och hållet på vad du köper för nätagg/kablar

Men 600W hade varit 5-6st 8pin, hur många psuer har det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur svårt måste det vara att inte elda upp de produkter man säljer

Permalänk
Skrivet av Dimman:

För att försöka förenkla/förtydliga: För kablar är det enbart strömmen som är av intresse. Det är alltså bara strömmen som avgör temperaturökningen i kabeln. Enda anledningen till att effekt ens nämns här är för att spänningen är känd (dippar spänningen till 11V ökar strömmen dock...)

Båda dessa scenarior ger en effekt om 100W, men i ena fallet går det inte ens märka temperaturförändring i en 1,5mm2-kabel, medans i andra fallet brinner kabeln av:

1V, 100A = 100W - kabeln brinner av
100V, 1A = 100W - ingen mätbar ökning av temp

De brinner fortfarande inte... De smälter eller i det ena scenario så är det dock olagligt då dimensionerna är fel...

Som någon nämnde är felet i psu och ingen annanstans. Man säkrar alltid av i matade ände och det är där balanseringen skall ske

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara byta till en 2 pinnars kontakt med flatstifft byggd för typ 60A 12V? Vanliga bladsäkringar i bilar är ju vanligvis upp till 40A och är ju slimmade vs en 12pin hpwr kontakt, finns 60A bladsäkringar i vissa bilar, biffa kontaktytorna upp till 60-70A, ha kvar sense kablarna som ansluts längre in så man verkligen har bra kontakt redan när sense kablarna inte är anlutna så är det omöjligt att koppla fel när kabeln är långt in nog för att nå sense kablarna

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | MSI 5070Ti Ventus 3x OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Kan vi inte bara byta till en 2 pinnars kontakt med flatstifft byggd för typ 60A 12V? Vanliga bladsäkringar i bilar är ju vanligvis upp till 40A och är ju slimmade vs en 12pin hpwr kontakt, finns 60A bladsäkringar i vissa bilar, biffa kontaktytorna upp till 60-70A, ha kvar sense kablarna som ansluts längre in så man verkligen har bra kontakt redan när sense kablarna inte är anlutna så är det omöjligt att koppla fel när kabeln är långt in nog för att nå sense kablarna

Allt som behövs är en form av balansering i psu änden som begränsar varje pin till rätt ampere

Visa signatur

Permalänk
Viking

Hur räknar du då?
En 8-pin är specad för 150W. Så det räcker med 4 st kontakter.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Viking

Allt som behövs är en form av balansering i psu änden som begränsar varje pin till rätt ampere

Eller på grafikkortet, som det alltid varit...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

600W är enligt spec (150W) 4st 8-pin pcie, har du en GPU som drar 600W och köper en PSU efter (1000W plus) det så kommer de flesta ha det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varje 8 pin är 150w.
Så 150x4 = 600.

Mitt Gigabyte 4090 kom med 12vhpwr till 4x8 pin. Jag använder dock Corsair´s egna kontakt. funkat bra i 2 år.

Visa signatur

Dator 1: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F Gaming Cpu: AMD Ryzen 7800x3d Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Corsair VengeanceKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Dator 2: Chassie: Lian li O11 Dynamic mini Moderkort: Asus Prime B660 Cpu: Intel 12600k Gpu: Radeon 7900GRE Minne: 64 Corsair VengeanceKylning:Custom loopLagring:2tb Samsung 990pro PSU: Corsair SF750W

Permalänk
Skrivet av Gloremir:

Varje 8 pin är 150w.
Så 150x4 = 600.

Mitt Gigabyte 4090 kom med 12vhpwr till 4x8 pin. Jag använder dock Corsair´s egna kontakt. funkat bra i 2 år.

3090ti hade adapter 5x4pin-> 12vhpr för att klara sig.
hade vi kört 600W på de så hade de nog också brunnit om de var bryggde

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel.

Men har det inte alltid varit önskvärt att ha en så kallad "singel rail" PSU. För du får bättre balans då.

Om du ska ha balansering på varje pin så får du inte längre en singel rail utan multi rail. Som är sämre.

För som Buildzoid säger, så matar typ alla PSU sina pins från en gemensam lina.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

De brinner fortfarande inte... De smälter eller i det ena scenario så är det dock olagligt då dimensionerna är fel...

Som någon nämnde är felet i psu och ingen annanstans. Man säkrar alltid av i matade ände och det är där balanseringen skall ske

Om något gjorts på ett visst sätt över en längre period, och en ensam aktör på marknaden helt plötsligt börjar göra på ett annat sätt så kan jag tycka att den enskilda aktören bär ansvaret för de problem som uppstår.

Eller du menar på fullaste allvar att du inte tycker att det är nvidias fel att deras upphörande/borttagande av lastmätande/balanserade kretsar leder till detta?

Visa signatur

Permalänk
Viking

3090ti hade adapter 5x4pin-> 12vhpr för att klara sig.
hade vi kört 600W på de så hade de nog också brunnit om de var bryggde

Nej, för 3090 Ti hade fortfarande en lastbalansering på GPU-sidan. Vilket de tog bort med 40-serien. Därför såg vi inga brända kontakter för 3090 Ti.

Visa signatur

Permalänk
Viking
Skrivet av sweisdapro:

Om något gjorts på ett visst sätt över en längre period, och en ensam aktör på marknaden helt plötsligt börjar göra på ett annat sätt så kan jag tycka att den enskilda aktören bär ansvaret för de problem som uppstår.

Eller du menar på fullaste allvar att du inte tycker att det är nvidias fel att deras upphörande/borttagande av lastmätande/balanserade kretsar leder till detta?

Han har suttit och försvarat NVidia på alla sätt och vis i flera veckor nu.
Så det är klart att inte de har gjort fel. NVidia har alltid rätt.

Visa signatur