Nej, Windows 11 förlorar inte stödet för äldre Intel-processorer

Permalänk
Melding Plague

Nej, Windows 11 förlorar inte stödet för äldre Intel-processorer

Missförstånd om Coffee Lake och Comet Lake har spritts under helgen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns lite att ta i att kalla Coffee Lake och Comet Lake som "äldre".

Än så länge rullar Windows 11 24H2 fint på det mesta från 2010 och senare (finns ett par undantag).

Så längre Rufus finns, så finns det hopp!

Som vanligt listar Microsoft enbart vad OEM-leverantörerna ska förhålla sig till.

Detsamma sades när Microsoft slutade tillhandahålla 32-bitars versionen av Windows 10 för OEM för 3-4 år sedan. Windows 10 22H2 32-bit finns fortfarande (och till år 2032 som LTSC...)

Permalänk

Jag kör 7:e generationen intel, och hittills funkar det bra på 24H2. Fläkten surrar lite högre tror jag, men inget annat har jag märkt.

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken. Är det någon som idag som sitter med 6 & 7-gen, som har stora problem med att köra 24H2? Förutom att man måste fulinstallera det då? Jag har själv ett gäng äldre datorer, både mina egna och andras. Ser faktiskt inga större problem, förutom att Windows 11 i sig, upplevs som väldigt mycket långsammare än 10:an då.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Går det fortfarande installera win11 på en dator med säg Intel 7700? I så fall hur gör man det enklast?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nyheten baseras på ett uppdaterat supportdokument hos Microsoft med titeln ”Windows 11 version 24H2 supported Intel Processorers”. I den uppdaterade versionen av dokumentet lyser dessa äldre processorer i Coffee Lake- och Comet Lake-familjerna med sin frånvaro.

Problemet är bara att dokumentet inte handlar om vilka processorer som stöds tekniskt av själva operativsystemet, utan vilka processorer som datortillverkare ska hålla sig till om de säljer datorer som kommer med Windows 11 förinstallerat. Det uppdaterade dokumentet riktar sig alltså till datortillverkare och inte slutanvändare, vare sig konsumenter eller IT-chefer.

Mycket rörigt hanterat. Innebär det att det numera inte finns något dokument som vänder sig till användare?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Men har ni läst artikeln eller? Det är bara att installera som vanligt. Det handlar om vad oem skall stoppa i nya burkar för att få licenser. Finns inga tekniska hinder

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Än så länge rullar Windows 11 24H2 fint på det mesta från 2010 och senare (finns ett par undantag).

Så längre Rufus finns, så finns det hopp!

Jo, den som vill LARP:a datormuseum hemma är ju fri att fortsätta med det.

Microsoft vill inte fortsätta stödja uråldrig hårdvara med det jättejobb det innebär att testa, verifiera och [antagligen] certifiera all möjlig gammal smörja för nya uppdateringar och drivrutiner.

Få andra hushållsmaskiner har nog lika lång teknisk livslängd som en dator, så det är helt naturligt att gammal hårdvara pensioneras p.g.a. nya programvarutillämpningar snarare än att de ”slits ut”.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cheewie:

Men har ni läst artikeln eller? Det är bara att installera som vanligt. Det handlar om vad oem skall stoppa i nya burkar för att få licenser. Finns inga tekniska hinder

Alla som frågat något i tråden har ju pratat om CPU:er som inte har stöd nu, och inte hade stöd förut heller. Det behövs workarounds för att överhuvudtaget installera på såna CPU:er.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Går det fortfarande installera win11 på en dator med säg Intel 7700? I så fall hur gör man det enklast?

Jag installerade på min med i5 7400 igår på min burk från 2017. Laddade ner ISOfilen från microsoft, extraherade och kopierade en fil från mappen sources (setupprep.exe) och installerade den från kommandotolken med hjälp av en tutorial jag hittade på nätet.
https://tips2fix.com/how-to-install-windows-11-24h2-on-unsupp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mycket rörigt hanterat. Innebär det att det numera inte finns något dokument som vänder sig till användare?

Handlar i grunden om dålig journalism dokumentet var aldrig menat för konsumenter utan till OEM tillverkare.

För oss konsumenter så är det fortfarande de gamla kraven som gäller Intel eller AMD CPU med TPM

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Handlar i grunden om dålig journalism dokumentet var aldrig menat för konsumenter utan till OEM tillverkare.

För oss konsumenter så är det fortfarande de gamla kraven som gäller Intel eller AMD CPU med TPM

Tills TPM 3.0 kommer. Alla upp till Arrow Lake och Ryzen 9000 serien får ett år på sig att köpa nya datordelar som klarar Windows 12s TPM 3.0 krav.

/ironi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Ja, skapa en installationsmedium till ett USB minne med Rufus och i programmet får du ett val om att ta bort systemkraven. Sedan är det bara att antingen starta installationsprogrammet i Windows (om du vill göra en uppgradering) eller via BIOS om du vill göra en clean install

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Microsoft själva säger via denna sida att köra Datorhälsokontroll (PCHealthCheckApp).

Kör du den på en Kaby-lake processor så säger den explicit att processorn inte stöds för Windows 11.

Vad säger den då man kör Coffe Lake eller Comet Lake?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Microsoft själva säger via denna sida att köra Datorhälsokontroll (PCHealthCheckApp).

Kör du den på en Kaby-lake processor så säger den explicit att processorn inte stöds för Windows 11.

<Uppladdad bildlänk>

Vad säger den då man kör Coffe Lake eller Comet Lake?

Den säger så här

Kaby-lake har bara några få CPU:er som stöds officiellt. Majoriteten av CPU:er från Kaby-lake stöds inte officiellt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

All PR är bra PR tror jag målsättningen är för Windows 11 helt ärligt

Permalänk
Medlem

Bra. Skylake-X och relaterade revisioner försvann från listan också, vilket var lite oroväckande. Men över min döda kropp att jag byter ut min 10th gen så här tidigt! Den pruttar på hur bra som helst.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition ~3255/17000 MHz

Permalänk

Bra att Sweclockers inte deltagit i den här tokiga desinformationen. En del sidor gör vad som helst för att generara klick.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag är lite nyfiken. Är det någon som idag som sitter med 6 & 7-gen, som har stora problem med att köra 24H2? Förutom att man måste fulinstallera det då? Jag har själv ett gäng äldre datorer, både mina egna och andras. Ser faktiskt inga större problem, förutom att Windows 11 i sig, upplevs som väldigt mycket långsammare än 10:an då.

Kör det på min i5-7600. Snurrar på bra. Har iofs 48GB RAM och SSD-disk osså, om det skulle hjälpa.
Möjligen att det segar ner lite ibland jämfört med i7-gen11 och i7-gen9 laptoparna jag har.

Installerat mha Rufus, och debloat av Chris Titus-scriptet.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Nope. Alla datorer jag uppgraderat på icke officiellt sätt har fungerat utan anmärkning. Jag använder en bärbar dator med en 3:e generationens Intel Core i7 och den fungerar alldeles utmärkt. För mig känns 11:an snabbare än 10:an eller lika bra. Inte långsammare för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Kör det på min i5-7600. Snurrar på bra. Har iofs 48GB RAM och SSD-disk osså, om det skulle hjälpa.
Möjligen att det segar ner lite ibland jämfört med i7-gen11 och i7-gen9 laptoparna jag har.

Installerat mha Rufus, och debloat av Chris Titus-scriptet.

Samma erfarenhet här. Har inte heller några problem med en gammal i7-7700k och en i7-6700K.

Skrivet av jnsson:

Nope. Alla datorer jag uppgraderat på icke officiellt sätt har fungerat utan anmärkning. Jag använder en bärbar dator med en 3:e generationens Intel Core i7 och den fungerar alldeles utmärkt. För mig känns 11:an snabbare än 10:an eller lika bra. Inte långsammare för mig

Jag upplever 11:an som lite långsammare överlag i jämförelse mot 10an. Men det kan vara placebo eller något annat. Jag har inte gjort några tester, utan det är mer upplevelser och känsla. En negativ sak som jag har dock märkt är att Microsoft låter en inte uppdatera från en build till en annan. Man får slira med Rufus mellan varje major update. Men det kan man ju stå ut med.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 8TB NVMe

Permalänk
Skrivet av radx:

Samma erfarenhet här. Har inte heller några problem med en gammal i7-7700k och en i7-6700K.

Jag upplever 11:an som lite långsammare överlag i jämförelse mot 10an. Men det kan vara placebo eller något annat. Jag har inte gjort några tester, utan det är mer upplevelser och känsla. En negativ sak som jag har dock märkt är att Microsoft låter en inte uppdatera från en build till en annan. Man får slira med Rufus mellan varje major update. Men det kan man ju stå ut med.

Får du inga uppdateringar alls från Windows update? Eller är bara större?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag har inte heller gjort några tester men det är så jag upplevt 11:an

Skrivet av Sauerkraut:

Det stämmer, man får inte den stora uppdateringen XX2H uppdatering på icke officiella datorer. Den får man installera manuellt. Alla andra uppdateringar får man som vanligt via Windows Update. Det är 1 gång/år eller möjligtvis 1 gång varannat år som man måste göra uppgraderingen manuellt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sauerkraut:

Precis som Jnsson skriver.

Skrivet av jnsson:

Jag har inte heller gjort några tester men det är så jag upplevt 11:an
Det stämmer, man får inte den stora uppdateringen XX2H uppdatering på icke officiella datorer. Den får man installera manuellt. Alla andra uppdateringar får man som vanligt via Windows Update. Det är 1 gång/år eller möjligtvis 1 gång varannat år som man måste göra uppgraderingen manuellt

Tack! Precis så är det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, Intel gråter inte i bakgrunden. Sen om det är processorer eller annat som MS får i utbyte vet jag inte

Permalänk

Min burk bootar inte idag. Får felmeddelande "Reboot and select proper boot device or insert boot media...etc"

Vete fan vad man ska göra. Funkade igår och även efter uppdatering från windows update, men måste varit nåt i den som sabbade W11 och min fulinstallation. Går väl inte att återställa från Bios, som är det enda jag kommer in i .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sauerkraut:

Min burk bootar inte idag. Får felmeddelande "Reboot and select proper boot device or insert boot media...etc"

Vete fan vad man ska göra. Funkade igår och även efter uppdatering från windows update, men måste varit nåt i den som sabbade W11 och min fulinstallation. Går väl inte att återställa från Bios, som är det enda jag kommer in i .

Förutsätter UEFI:
KAN vara ditt bios som är inställt på att boota från nånting som inte är boot-bart. (vid UEFI kan man välja disk OCH "boot-fil" eller vad man ska kalla det)

Är det inte så, så är det nånting som har hänt boot-delen på just den "enheten".

Inga direkta tips och råd dock.
Ingen BIOS uppdatering bland din Win-update? Win kan nämligen ändra bootordningen i UEFI för att trigga en BIOS-uppdatering (= den skapar en "boot-fil" som jag yrade om ovan), och blir det fel där som inte ändras tillbaka, så... Hey presto, datorn fösöker boota till fel.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sauerkraut:

Har du även linux och dual boot?

Permalänk
Skrivet av harmacy:

Har du även linux och dual boot?

nej

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Förutsätter UEFI:
KAN vara ditt bios som är inställt på att boota från nånting som inte är boot-bart. (vid UEFI kan man välja disk OCH "boot-fil" eller vad man ska kalla det)

Är det inte så, så är det nånting som har hänt boot-delen på just den "enheten".

Inga direkta tips och råd dock.
Ingen BIOS uppdatering bland din Win-update? Win kan nämligen ändra bootordningen i UEFI för att trigga en BIOS-uppdatering (= den skapar en "boot-fil" som jag yrade om ovan), och blir det fel där som inte ändras tillbaka, så... Hey presto, datorn fösöker boota till fel.

menar du bootprioritetsordningen? Jag tycker det ser rätt ut. och har bara två alternativ - dvd eller hårddisken, och hårddisken ligger först. UEFI står det också, tror jag ändrade till det efter den där datorhälsokolla man skulle göra innan W11, om det hade med TPM att göra?

Hur vet man om det fanns en BIOS uppdatering med i senaste Windowsuoppdateringen? kan man ser det i BIOS?