Apple lanserar Iphone 16E med eget modem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Största anledningen till att den här telefonen existerar är väl för att "upsella" till iPhone 16 och 16 Pro.

Om de nu är allvarliga med att ta fram en budgettelefon:
- Varför slänga in en "cutting edge" batteritid? Jag har en SE 2022 i jobbet och batteritiden är alldeles utmärkt.
- Varför en 48 megapixel kamerasensor? Den gamla sensorn i SE 2022 är utan tvekan tillräcklig.
- Varför en OLED-skärm med 460ppi när en LCD 326ppi hade fungerat precis lika bra att titta på?

Missförstå mig inte, längre batteritid är bra, bättre kamera är bra, hög pixeldensitet är bra, men ingetdera är på något sätt kritiskt för en budgettelefon! Vill man ha sånt går det ju alldeles utmärkt att köpa en dyrare telefon, det saknas ju inte alternativ där.

Nej, jag tror att den här telefonens största syfte är att få folk att köpa 16 eller 16 Pro istället och därmed spendera mer pengar.

Jag delar inre uppfattningen att det är så stor skillnad mellan iPhone 16e och iPhone 16. Visst, den saknar en del funktioner.

Det är ändå 3k skillnad i pris mellan telefonerna. Det måste vara några skillnader. För vanlig användare är det försumbara skillnader tycker jag. Hur många använder AirTag? Hur många använder alla funktioner i kammaren? Apple har såklart data på det. Telefonens målgrupp är dem som inte använder dessa funktioner.

MagSafe saknas. Kan det bero på att Apples nya modem inte lirar så bra med magneter? Det måste finnas en teknisk förklaring till att MagSafe inte finns i denna telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

iPhone 17 finns inte än, så det är ju intressant att du kommenterar på dess utseende. 😅

Läckt information i början av året brukar nästan alltid stämma. Kameramodulen i iPhone 17 ser bedrövlig ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv har inte ström hemma, min dator har ett inbyggt bensinaggregat. Nu med nya iPhone ska jag behöva dra in ström i huset. Detta istället för att bygga in ett litet bensinaggregat i mobilen.

Annars används USB c i hur mycket prylar som helst idag, skruvdragare, ficklampor, lödkolvar, powerbank, laptops, surfplattor och sist mobiler. Det blir väldigt svårt att inte ha USB c och samtidigt ha mycket ny teknik.

Jag har alltid haft svårt att förstå försvaret av antikonsumentvänliga tilltag från tillverkare?

Finns det någon annan än Apple som levererar produkter som inte funkar "out of the box" utan förutsätter att du har andra delar som gör att du kan använda produkten? Det är lite som att köpa en bil och säljaren förutsätter att du sparat din gamla ratt.

Jag har Iphone 7 från 2016, en Ipad 4 från 2012, en Samsung TV från 2009, datorn byggdes 2012 och nyaste delen i den är ett GTX 970 från 2014. Allt utom Ipaden rullar på dagligen utan problem.
Enda anledningen till att jag tittar på ny mobil är att för många appar nu inte längre stöder iOS15.

Jag kan köpa att man inte längre skickar med hörlurar eftersom 3,5 mm uttaget försvann och airpods kostar för mycket.
Men en sketen laddar till din ny mobil du köpt för många tusen kronor!?
Värst av allt är dock hycklandet om att bli "koldioxidneutrala 2030". Det handlar bara om pengar, idiotförklara inte dina kunder utan säg som det är.
Detta gäller väl för övrigt endast Iphone, bland apples premiumprodukter? Köper du en ny Ipad eller en Mac så får du med laddare. Eftersom Iphone säljer mer än alla Apples andra produkter tillsammans så är det där det märks på sista raden i resultatrapporten.

Hade varit intressant om någon kunde lista fler produkter (behöver inte vara inom teknik) där du förutsätts ha gamla delar kvar hemma eller får köpa till en del som är nödvändig för användandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

Jag har alltid haft svårt att förstå försvaret av antikonsumentvänliga tilltag från tillverkare?

Finns det någon annan än Apple som levererar produkter som inte funkar "out of the box" utan förutsätter att du har andra delar som gör att du kan använda produkten? Det är lite som att köpa en bil och säljaren förutsätter att du sparat din gamla ratt.

Jag har Iphone 7 från 2016, en Ipad 4 från 2012, en Samsung TV från 2009, datorn byggdes 2012 och nyaste delen i den är ett GTX 970 från 2014. Allt utom Ipaden rullar på dagligen utan problem.
Enda anledningen till att jag tittar på ny mobil är att för många appar nu inte längre stöder iOS15.

Jag kan köpa att man inte längre skickar med hörlurar eftersom 3,5 mm uttaget försvann och airpods kostar för mycket.
Värst av allt är dock hycklandet om att bli "koldioxidneutrala 2030". Det handlar bara om pengar, idiotförklara inte dina kunder utan säg som det är.
Detta gäller väl för övrigt endast Iphone, bland apples premiumprodukter? Köper du en ny Ipad eller en Mac så får du med laddare. Eftersom Iphone säljer mer än alla Apples andra produkter tillsammans så är det där det märks på sista raden i resultatrapporten.

Hade varit intressant om någon kunde lista fler produkter (behöver inte vara inom teknik) där du förutsätts ha gamla delar kvar hemma eller får köpa till en del som är nödvändig för användandet.

De flesta top of the line telefoner nu för tiden levereras bara med en laddkabel. Det är faktiskt rätt vanligt att även billigare telefoner levereras utan laddare. Min Nokia G42 fick jag ingen laddare med.

För din info så får du inte med någon laddare om du köper den senaste iPaden, 10.9 tums iallafall

https://www.apple.com/se/ipad-10.9/specs/

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

Jag har laddare. Varför skall de skicka med något som går direkt till el-skrot? Om du inte har en laddare så köper du det en gång och då håller den troligtvis längre än du önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ibyggd optisk zoom på en mobiltelefon? Det var nytt för mig. Är det den första av sitt slag?

Bara om du bortser från de senaste knappa 20 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Många gnäller över att SE försvann och att denna är så mkt dyrare.
Men det är ingen ny SE. Det är snarare en "iPhone XR 2.0".
Jag har själv en XR jag köpte 2018, och 16e blir troligen ersättaren(jobbet betalar).

När XR lanserades så var den någon/några tusingar billigare än XS.
Man fick samma chip som XS, Intel modem(Apple köpte ju Intels modembusiness, dvs det är därifrån C1-modemet kommer), enkelkamera, enklare 6,1" display med notch.
Dvs exakt samma som nu 16e vs vanliga 16.
Men 16e är faktiskt lite billigare än XR var, och man får mkt mer för pengarna. Många ggr kraftigare CPU, mer än dubbelt så mkt RAM, dubbelt storage, 48mpx istället för 12mpx osv.
(Räknar man med inflationen är väl 16e typ halva priset mot vad XR var...)

"XR" är föregångaren till iPhone 11. Upplägget att ha "standard" och "Pro" var klart, de hade bara inte ordning på namnen än. Med facit i hand måste namnen X-XR-XS vara de absolut sämsta som Apple hittat på.

Nej, 16E är om något en "iPhone 5c". För de som minns så var iPhone 5c i princip en iPhone 5, fast med nyare antennchip (stödde fler LTE-band - 5 stödde bara 1 band per kontinent typ, eftersom den var väldigt tidig i utvecklingen av LTE) samt med ett färgglatt plast-skal. Detta är på samma sätt en ny variant av iPhone 14. Normalt sett så hade det varit iPhone 14 på den prisnivån, men det går ju inte längre att sälja i EU eftersom den har Lightning. 16E är en ersättare till den, samt inklusive senaste SoC och mer minne så att den kan köra "Apple Intelligence" (om nu någon skulle vilja det) lokalt på luren.

Det återstår att se hur priset på den här modellen utvecklas. Det lär inte gå ner i höst när 17 kommer, utan då knuffar de bara ner 16 ett hack i pris och tar bort 15. Det som är intressant är vad som händer hösten 2026 när 18 kommer, om 16E då åker ner ett hack i pris och verkligen ersätter SE, eller om Apple överger den prisnivån.

Skrivet av stege99:

Finns det någon annan än Apple som levererar produkter som inte funkar "out of the box" utan förutsätter att du har andra delar som gör att du kan använda produkten?

Om du talar om specifikt laddare till mobiler, så: ja, allihop har slutat skicka med dem nu. Det är det som är den officiella ursäkten för att standardisera på USB-C från EUs sida - att man inte skall behöva skicka med en laddare för att på så sätt minska hur mycket elektronikavfall vi producerar. Det har också varit vanligt ett tag för billigare grejer än telefoner. Det finns andra laddare mer eller mindre överallt idag - räcker att svänga förbi en bensinstation, eller IKEA, eller Clas Ohlsson etc. Dessutom kommer butiken säkert att erbjuda dig en laddare om du köper en ny telefon idag. Detta är verkligen inget problem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Jag delar inre uppfattningen att det är så stor skillnad mellan iPhone 16e och iPhone 16. Visst, den saknar en del funktioner.

Det är ändå 3k skillnad i pris mellan telefonerna. Det måste vara några skillnader. För vanlig användare är det försumbara skillnader tycker jag. Hur många använder AirTag? Hur många använder alla funktioner i kammaren? Apple har såklart data på det. Telefonens målgrupp är dem som inte använder dessa funktioner.

MagSafe saknas. Kan det bero på att Apples nya modem inte lirar så bra med magneter? Det måste finnas en teknisk förklaring till att MagSafe inte finns i denna telefon.

Vet inte om du missförstod mig eller citerade fel person.

Jag tycker att skillnaden mellan 16 och 16e är för liten och tror att den lilla skillnaden i pris och funktioner är för att man ska lockas att ta steget upp till en 16. Priset är inte fel när man jämför med 16, det är säkert ett "rimligt" pris sett till vad det är för telefon, men steget mellan 16e och 16 är för litet. 13/14 var ett tydligt steg uppåt från SE 2022, så gott som allt var "sämre" med SE:n och med all rätt med tanke på det betydligt lägre priset. Och den duger fortfarande alldeles utmärkt om man inte är aspirerande fotograf.

Som arbetstelefon eller en "billig" iOS-telefon för den som bara är intresserad av basfunktionerna så är 16e för påkostad, man betalar för funktioner som är onödiga i en budgettelefon.

Min mer konsumentvänliga vision om en 16e med "lagom" batteri, gamla kameran, en LCD-skärm och därmed ytterligare ett snäpp lägre pris (7000 SEK?) kommer dock aldrig bli verklighet. Det är jag medveten om.

SE fick väl ryktet om sig att vara en företagsmobil eftersom priset var mycket lägre än andra modeller men ändå erbjöd full iOS-upplevelse, jag skulle inte bli förvånad om en del företag väljer bort iPhone helt och hållet nu när den billigaste iPhonen är typ tre-fyra gånger så dyr som en enkel Android-histora.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Vet inte om du missförstod mig eller citerade fel person.

Jag tycker att skillnaden mellan 16 och 16e är för liten och tror att den lilla skillnaden i pris och funktioner är för att man ska lockas att ta steget upp till en 16. Priset är inte fel när man jämför med 16, det är säkert ett "rimligt" pris sett till vad det är för telefon, men steget mellan 16e och 16 är för litet. 13/14 var ett tydligt steg uppåt från SE 2022, så gott som allt var "sämre" med SE:n och med all rätt med tanke på det betydligt lägre priset. Och den duger fortfarande alldeles utmärkt om man inte är aspirerande fotograf.

Som arbetstelefon eller en "billig" iOS-telefon för den som bara är intresserad av basfunktionerna så är 16e för påkostad, man betalar för funktioner som är onödiga i en budgettelefon.

Min mer konsumentvänliga vision om en 16e med "lagom" batteri, gamla kameran, en LCD-skärm och därmed ytterligare ett snäpp lägre pris (7000 SEK?) kommer dock aldrig bli verklighet. Det är jag medveten om.

SE fick väl ryktet om sig att vara en företagsmobil eftersom priset var mycket lägre än andra modeller men ändå erbjöd full iOS-upplevelse, jag skulle inte bli förvånad om en del företag väljer bort iPhone helt och hållet nu när den billigaste iPhonen är typ tre-fyra gånger så dyr som en enkel Android-histora.

Jag missförstod=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

De flesta top of the line telefoner nu för tiden levereras bara med en laddkabel. Det är faktiskt rätt vanligt att även billigare telefoner levereras utan laddare. Min Nokia G42 fick jag ingen laddare med.

För din info så får du inte med någon laddare om du köper den senaste iPaden, 10.9 tums iallafall
<Uppladdad bildlänk>
https://www.apple.com/se/ipad-10.9/specs/

Jag fick med på en 2021 (den sista med lightning)

Men den säljs inte längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

Jag fick inte med någon laddare till min elbil, bara en kabel. Den kostade ändå 700k, nog borde dom kunnat skicka med en laddare för 5k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

"XR" är föregångaren till iPhone 11. Upplägget att ha "standard" och "Pro" var klart, de hade bara inte ordning på namnen än. Med facit i hand måste namnen X-XR-XS vara de absolut sämsta som Apple hittat på.

Nej, 16E är om något en "iPhone 5c". För de som minns så var iPhone 5c i princip en iPhone 5, fast med nyare antennchip (stödde fler LTE-band - 5 stödde bara 1 band per kontinent typ, eftersom den var väldigt tidig i utvecklingen av LTE) samt med ett färgglatt plast-skal. Detta är på samma sätt en ny variant av iPhone 14. Normalt sett så hade det varit iPhone 14 på den prisnivån, men det går ju inte längre att sälja i EU eftersom den har Lightning. 16E är en ersättare till den, samt inklusive senaste SoC och mer minne så att den kan köra "Apple Intelligence" (om nu någon skulle vilja det) lokalt på luren.

Det återstår att se hur priset på den här modellen utvecklas. Det lär inte gå ner i höst när 17 kommer, utan då knuffar de bara ner 16 ett hack i pris och tar bort 15. Det som är intressant är vad som händer hösten 2026 när 18 kommer, om 16E då åker ner ett hack i pris och verkligen ersätter SE, eller om Apple överger den prisnivån.

Om du talar om specifikt laddare till mobiler, så: ja, allihop har slutat skicka med dem nu. Det är det som är den officiella ursäkten för att standardisera på USB-C från EUs sida - att man inte skall behöva skicka med en laddare för att på så sätt minska hur mycket elektronikavfall vi producerar. Det har också varit vanligt ett tag för billigare grejer än telefoner. Det finns andra laddare mer eller mindre överallt idag - räcker att svänga förbi en bensinstation, eller IKEA, eller Clas Ohlsson etc. Dessutom kommer butiken säkert att erbjuda dig en laddare om du köper en ny telefon idag. Detta är verkligen inget problem.

Nä, iPhone 11 hade Qualcomm modem, dubbel kamera etc. Dvs inte så strippad som XR.
Men 5c kan man nog säga är föregångaren till XR. Också en strippad variant av toppmodellen.
16e är lika mkt en "ny iPhone 14" som iPhone SE var en "ny iPhone 8".
Man återanvänder en del komponenter för att pressa ner priset helt enkelt.
Hursomhelst, who cares. XR kostade 9495:- när den kom 2018 , denna är en tusing billigare trots mkt bättre komponenter samt all inflation sedan dess. Så den är ett kap typ.
Tror den kommer fortsätta säljas i ca 3 år, sedan får den en refresh likt SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag fick med på en 2021 (den sista med lightning)

Men den säljs inte längre

Ja, det var 2021, nu får man inte med en laddare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ibyggd optisk zoom på en mobiltelefon? Det var nytt för mig. Är det den första av sitt slag?

Just iPhone 16E har väl ingen optisk zoom alls? Utan beskär sensorn (48MP) för att åstadkomma 2X med 24MP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Just iPhone 16E har väl ingen optisk zoom alls? Utan beskär sensorn (48MP) för att åstadkomma 2X med 24MP?

Verkar som 2x zoom är en optisk funktion i kameran men lite osäker, ska vara obegränsad så det talar emot att upplösningen då är 24MP.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det verkar som att ursprungsartikeln är ändrad? Rätt säker på att det stod att den hade inbyggd optisk zoom. Dvs ingen beskärning.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det verkar som att ursprungsartikeln är ändrad? Rätt säker på att det stod att den hade inbyggd optisk zoom. Dvs ingen beskärning.

Efter lite mer efterforskning så verkar det som optiken beskär bilden något (crop) vid 2x zoom men om det betyder att upplösningen blir mindre framgick inte. En annan nackdel är att kameran inte har autofokus vilket dom andra 16 modellerna har plus hel del kamerafunktioner som inte finns med. Trådlös laddning är också nu begränsad till 7.5W och ingen inbyggd Magsafe (lösning med sådant i skalet). Ingen wifi-7 och begränsad frekvensomfång på wifi-6, skärmen på 60Hz när merparten kör på 120Hz nu plus lägre ljusstyrka och en grafik kärna mindre så det är en del man missar istället för att köpa en standard 16 modell. Batteriet är större och tillsammans med energi snåla komponenter ska batteritiden bli riktigt bra med upp mot 27 timmar uppspelning av video och det är väl egentligen den största fördelen plus ett lägre pris.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

En annan nackdel är att kameran inte har autofokus vilket dom andra 16 modellerna har plus hel del kamerafunktioner som inte finns med.

Var har du läst detta? Det skulle vara väldigt överraskande om det endast hade funnits manuell fokus kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Var har du läst detta? Det skulle vara väldigt överraskande om det endast hade funnits manuell fokus kan jag tycka.

Rättelse, den saknar bildstabilisering. Det var en YouTube video där man gick igenom kameran och tydligen samma sensor som används för andra modellers vidvinkel kamera, den är lite mindre också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hade ju varit kul med en liten ratt för manuell fokus IOFS…

(Gamla telefoner utan autofokus hade s.k. fixfokus, dvs att kameran gave en hyfsat skarp bild på alla avstånd men aldrig perfekt. Det hade man ju kunnat tänka sig, kanske.)

Visa signatur

5900X | 6700XT