Största anledningen till att den här telefonen existerar är väl för att "upsella" till iPhone 16 och 16 Pro.
Om de nu är allvarliga med att ta fram en budgettelefon:
- Varför slänga in en "cutting edge" batteritid? Jag har en SE 2022 i jobbet och batteritiden är alldeles utmärkt.
- Varför en 48 megapixel kamerasensor? Den gamla sensorn i SE 2022 är utan tvekan tillräcklig.
- Varför en OLED-skärm med 460ppi när en LCD 326ppi hade fungerat precis lika bra att titta på?
Missförstå mig inte, längre batteritid är bra, bättre kamera är bra, hög pixeldensitet är bra, men ingetdera är på något sätt kritiskt för en budgettelefon! Vill man ha sånt går det ju alldeles utmärkt att köpa en dyrare telefon, det saknas ju inte alternativ där.
Nej, jag tror att den här telefonens största syfte är att få folk att köpa 16 eller 16 Pro istället och därmed spendera mer pengar.
Jag delar inre uppfattningen att det är så stor skillnad mellan iPhone 16e och iPhone 16. Visst, den saknar en del funktioner.
Det är ändå 3k skillnad i pris mellan telefonerna. Det måste vara några skillnader. För vanlig användare är det försumbara skillnader tycker jag. Hur många använder AirTag? Hur många använder alla funktioner i kammaren? Apple har såklart data på det. Telefonens målgrupp är dem som inte använder dessa funktioner.
MagSafe saknas. Kan det bero på att Apples nya modem inte lirar så bra med magneter? Det måste finnas en teknisk förklaring till att MagSafe inte finns i denna telefon.