Sony stäms för höga priser på digitala spel

Permalänk
Melding Plague

Sony stäms för höga priser på digitala spel

Inte första gången företaget anklagas för monopolistisk prissättning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eller så gör man så att man inte ens köper en Sony-konsol? Inte som att det har varit okänt att priserna är som de är. Precis därför jag köper på skiva.

Permalänk
Medlem

Bra, orimliga nypriser på spel hos PS Store. Inte ovanligt med 899-1099kr, ocker!

Permalänk
Medlem

Har Sony någonsin haft rea som Steam har? Eller kör dom maxade priser 24/7?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

@Mörksuggan: Förekommer ofta reor men upplever att när det väl är rea så är det sällan priserna ens matchar retail-priset, dvs på skiva.

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om detta när jag köpte ps5 digital då jag inte haft en sedan ps1. Hade jag vetat om priserna på de digitala spelen hade jag köpt skiva. Får hoppas att det förändras något iom stämningarna

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 AORUS ELITE ICE | Gigabyte RTX 4070S | Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL30

Permalänk
Medlem

Varför inte PS påtvingat alternativ som Apple?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Alla spel jag köpt till PS5 (till grabbarna) har varit på skiva och mestadels på rea. Dessutom går de ju att sälja som begagnade...

Permalänk
Medlem

Gäller ju nintendo lika mycket isåfall. de är värst. håller hårt i nypris på sina första och andraparti spel. indies är nästan det enda som får "riktiga" rabatter på eshop.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Köper mina PS5 spel på skiva då det alltid är 100-200kr lägre pris jämför med PS Store. Helt idiotiskt egentligen, borde vara billigare digitalt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - LG 34'' UltraGear 34GN850P

Permalänk
Medlem

Är det för dyrt så köper man inte, hur svårt ska det behöva vara.

Permalänk
Medlem

Är väl ingen tvång att köpa?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag spelar för lite så ett spel för 1000kr finns inte i min värld.

Permalänk
Medlem

Alla har samma priser nu för tiden, Nintendo tar 700kr för ett 7 år gammalt spel och Xbox spelen ligger på 800-900kr på pc

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Gäller ju nintendo lika mycket isåfall. de är värst. håller hårt i nypris på sina första och andraparti spel. indies är nästan det enda som får "riktiga" rabatter på eshop.

Nintendo har reor på egna spelen dock bara 30%.

Men Nintendo har lägre ordinarie priser än Sony så där är dom bättre.

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått varför tvspel prissätts högre än datorspel

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

Kan det ha att göra med att det har varit lättare historiskt att ladda (läs pirata) ner spel till datorn? Alt. att micro-transactions är mer förekommande på PC-spel? Tänker lite högt här.

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt också hur digitala spel kan vara dyrare än fysiska...

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Då kan de ju passa på o stämma Nvidia för höga priser också när de ändå är på gång.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Detta är tyvärr ett sattyg som hela marknaden håller på med inklusive Steam där man tar hutlösa överpriser för digitala licenser som egentligen borde kosta mindre än fysisk media men för någon anledning ligger högre. En av de största skojarna när det kommer till detta är Blizzard/Activision.

Skrivet av syNden:

Väldigt konstigt också hur digitala spel kan vara dyrare än fysiska...

Noll konkurrens pga. få aktörer på marknaden. Steam tvingar t.ex. upp priserna för att de tar en stor summa i utbyte mot att man får publicera på deras plattform.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Detta är tyvärr ett sattyg som hela marknaden håller på med inklusive Steam där man tar hutlösa överpriser för digitala licenser som egentligen borde kosta mindre än fysisk media men för någon anledning ligger högre. En av de största skojarna när det kommer till detta är Blizzard/Activision.

Noll konkurrens pga. få aktörer på marknaden. Steam tvingar t.ex. upp priserna för att de tar en stor summa i utbyte mot att man får publicera på deras plattform.

Sen som tur är har ju iaf Steam bra priser ibland på vissa spel man gillar. Så alltid något. Gäller ha tålamod tills spelen man vill ha kommer ner tillräckligt i pris

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Är väl ingen tvång att köpa?

Är det tvång att köpa något här i världen?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Är det tvång att köpa något här i världen?

Saker vi inte behöver? Nej självklart inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Stämmer inte alls med min bild:
https://www.dekudeals.com/items/animal-crossing-new-horizons

https://www.dekudeals.com/items/mario-plus-rabbids-sparks-of-...

https://www.dekudeals.com/items/monster-hunter-rise?platform=...

Ganska tydligt att Sony oftast är dyrast, medan fynd görs hos Nintendo eller Microsoft.

Har samtliga konsoler här (Switch, PS4, X1X) där 90% av spelen är till Switch. Till Playstation har jag nära nog enbart exklusiva spel såsom Uncharted, God of War och Horizon.

Permalänk
Medlem

Dags att använda Apple-fallet som praxis för att tvinga såväl Sony, Microsoft och Nintendo att tillåta konkurrens för att få sälja sitt skräp i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

De tog väl ut en licensavgift på varje sålt spel till konsollen? Har för mig det var så förr iaf. De sålde hårdvaran med förlust, och tog igen det genom en avgift på alla spel som såldes till konsollen.

Permalänk
Medlem

Bra! Rimmar illa med miljöagendan att de miljösmartare valet är dyrare. Fast å andra sidan så känner jag igen detta i alldeles för mycket annat...

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Bra! Rimmar illa med miljöagendan att de miljösmartare valet är dyrare. Fast å andra sidan så känner jag igen detta i alldeles för mycket annat...

Nu vet jag inte hur väl det stämmer med spel, men strömmad video läste jag har ett högre klimatavtryck än en skiva.

Permalänk
Medlem

Detta beror på ni som köper konsoll utan skivläsare. Det är era fel till stor del.
Om Sony visste att ALLA kunder kunde byta leverantör när som helst skulle de bete sig annorlunda.

Permalänk

Därför man köper skiva, köpt många spel på skiva på rea för 200-400kr som kosta 899kr nya digitalt och som även på rea är svin dyra digitalt. Fortsätter sony så är ps5 pro min sista konsol går över 100% till pc då