Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Jo det är det om man får in tillräckligt med poäng per år, fortfarande bra värde om man tänker flyga till USA/Asien som kostar cirka 10k SEK T/R i ekonomi. Däremot så blir det en försämring från var det har varit tidigare, så många väljer Amex Elite istället eller annat kort

Tack för ditt svar. Det känns ändå som jag missar något. Jag menar, konsensus verkar ju vara att det inte längre är ett kreditkort att ens överväga. Antingen går man för Amex elite eller något annat kort. Är det så att det är svårt att tag på biljetter i ekonomi som man kan använda vouchern på?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nu när SAS amex har ändrat sina regler, så behöver jag spendera 80 000kr innan sista mars för att få en 2-4-1 voucher och kunna nyttja ned i business class. Det är inte hela världen om jag inte gör det innan 1 april, men vi har aldrig flugit business och det hade varit skoj att testa. Problemet, eller välsignelsen, är att vi inte behöver göra några större inköp överhuvudtaget.

Kan ni ge tips på vad man kan köpa på kort varsel, för att komma upp i dessa siffror? Det jag kan tänka mig är kanske en charter resa inför hösten, men den kommer landa på ca 30-40tkr. Vad hade ni gjort i min situation?

Du kan betala räkningar med tjänster som typ Betalo.
Det är en avgift på några procent men det gör att du kan betala typ hyra/avgift till föreningen, telefonräkning osv.

Kolla på https://onlineshopping.flysas.com/ eller köp presentkort för bensin eller mat på någon av dina matvarubutiker.

Du får spenden direkt men du har kvar pengarna i form av presentkort istället.

Skrivet av fetakniven:

Tack för ditt svar. Det känns ändå som jag missar något. Jag menar, konsensus verkar ju vara att det inte längre är ett kreditkort att ens överväga. Antingen går man för Amex elite eller något annat kort. Är det så att det är svårt att tag på biljetter i ekonomi som man kan använda vouchern på?

Ekonomibiljetter är inga problem att hitta inte heller plusbiljetter. Det som är svårt är business. Så om du nöjer dig med ekonomi/plus så är Premiumkortet fortfarande ett väldigt bra alternativ.

Själv blev det ändå ett byte till Elite nu då jag gillar att åka business. Ville komma åt kampanjen på 20k nivå & bonuspoäng så tänkte att det ändå var värt att avbryta min intjäningsperiod för första 2-4-1 biljett. Hade ca 90k i spend fram till nu men har inga direkta utgifter fram tills att erbjudandet skulle försvinna. Tråkigt men bör ändå komma upp i 300k i spend i år på totalen.

Svarade fetakniven
Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Liten uppdatering på AMEX kortet.
På minus sidan:
Computersalg, tog inte AMEX, men jag kunde köpa prylen från dem ändå, via CDON som tar AMEX.

Den stora förvåningen kom i veckan. Power kör en riktigt bra drive på RAZR 50 Ultra till 9/3. (Köpte två) De tar inte AMEX, men dealen var såpass bra att Volvo kortet fick jobba lite till. En halv procent är bättre än ingenting.
(Fruns Samsung z flip har spruckit i vecket och jag avskyr min pixel8pro)

På den positiva sidan:
Lokala Tempo butiken tar AMEX.

Så två stora, som inte tar, medans lilla tempo tar.
Omöjligt att veta i förväg vilka som tar AMEX, eller inte.
Det är trial and error som gäller.

Vad gäller växelkurs, generellt. Så har jag alltid fått OK kurs av min bank på kortbetalning utomlands. Kontant uttag är det skyhöga avgifter från alla möjliga. Plockade ut några hundra euro i Finland. Kort terminalen debiterade €10 (120sek vid tillfället.) även om forex har kass kurs, kan det löna sig om man tar hänsyn till diverse påslag utomlands.
Den största missen vi gjorde, var att rösta nej till euron när vi hade chansen.
Tänk vad gott det varit om man slapp att ens fundera på hur, eller var man blir blåst bara för att man inte är hemma? Samma sedel skulle fungerat över allt i EU...
(Ja, kronan "är stark" just nu, men en euro kostar fortfarande över tio spänn.)

Att Power inte tar Amex är ett skämt. De tar inte heller PayPal på nätet för att komma runt det. Nu har jag aldrig handlat på Power då inget stort problem.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Att Power inte tar Amex är ett skämt. De tar inte heller PayPal på nätet för att komma runt det. Nu har jag aldrig handlat på Power då inget stort problem.

Jag gick in på Geab Phone House, tänkte jag nyttjar deras pris matchning. Men då det handlade om 6000/telefon (jag köpte två) behövde säljaren lov av chefen, som gått för dagen. Han undrade om jag kunde komma nästa dag.
Det kostar att köra bil också. 1,25% på 12'000kr är 150kr.
Inte värt att göra bakåtvolter för..

12'000kr i rabatt däremot, är värt ett undantag.
Det fick bli Power. Men i framtiden kommer jag inte sikta på Power när jag vill ha eller behöver någonting.

Om lilla Tempo runt hörnet kan ta AMEX, men inte en stor internationell kedja som Power? De väljer bort kunder, deras val.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Lite löjligt att klaga på att vissa återförsäljare inte tar amex när det är det dyraste alternativet att tillhandahålla med den minsta målgruppen bland kreditkortsbolagen.

Permalänk
Medlem

Vänner, en till liten fråga om amex voucher.
Om vi är en familj 2 vuxna och 1 barn.
Kan vi då tillämpa en voucher för att resa för halva priset tur och retur alla tre personer?
Eller räcker 2-4-1 voucher bara för 2 personer i enkel resa?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Lite löjligt att klaga på att vissa återförsäljare inte tar amex när det är det dyraste alternativet att tillhandahålla med den minsta målgruppen bland kreditkortsbolagen.

Skulle inte säga att det är ”löjligt” att förvänta sig att en av Sveriges största elektronikkedjor tar ett väletablerat och förhållandevis populärt betalmedel.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Skulle inte säga att det är ”löjligt” att förvänta sig att en av Sveriges största elektronikkedjor tar ett väletablerat och förhållandevis populärt betalmedel.

Skulle nog inte klassa amex som förhållandevis populärt i sverige jämfört med visa och mastercard.
Och någon ska ta den extra kostnaden, är det rimligt att den ska fördelas ut på alla andra kunder?

Citat:

The market share of Mastercard in Sweden was significantly larger than that of both Visa and American Express. In 2021, Mastercard reached a market share of 71 percent, followed by Visa with a market share of 28 percent. Only a small share used American Express (2 percent).

https://www.statista.com/statistics/829805/leading-brands-in-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nu när SAS amex har ändrat sina regler, så behöver jag spendera 80 000kr innan sista mars för att få en 2-4-1 voucher och kunna nyttja ned i business class. Det är inte hela världen om jag inte gör det innan 1 april, men vi har aldrig flugit business och det hade varit skoj att testa. Problemet, eller välsignelsen, är att vi inte behöver göra några större inköp överhuvudtaget.

Kan ni ge tips på vad man kan köpa på kort varsel, för att komma upp i dessa siffror? Det jag kan tänka mig är kanske en charter resa inför hösten, men den kommer landa på ca 30-40tkr. Vad hade ni gjort i min situation?

Betala räkning med kreditkortet, köp presentkort i SAS Eurobonusshopen - där går det att köpa presentkort på Cirkle K för framtida tankning, sverigechecken för inköp på matbutiker, zupergift som kan lösas in på de flesta ställen etc, presentkort för framtida resor osv. Dessutom får ni ju flera eurobonus poäng för dessa inköp och kan använda presentkorten för inköp kommande år. Så ta en kik där och se om det finns något som ni har behov av.

Annars är det väl om du kan göra något utlägg i jobbet eller köpa något som kan nyttjas av ditt friskvårdsbidrag t.ex.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kanske inte så mycket klaga, som påpeka det faktum att,
om man valt att använda AMEX som sitt primära betalmedel och en säljare inte tar AMEX, blir den naturliga konsekvensen att man i första hand, handlar någon annanstans.

Som butik, gäller det i första hand att få in kunden i butiken.
I andra hand få denna att stanna i butiken och se så mycket som möjligt. Locka att spendera.
Om man som i detta fallet, är ensam om att rea en attraktiv produkt med 40%, kommer kunden handla ändå. Men om man fått in en kund i butiken med en rea, kommer denna kanske inte strosa runt och göra infalls köp, utan bara handla den reade varan.

Själv gick jag med skygglappar på, rakt till en säljare på mobil avdelningen och lika fort till kassan och ut. Jag har ingen lust att titta på saker jag inte kan betala för som jag vill.
Jag är sugen på en större TV också, men den kan jag köpa någon annanstans.

Jag har full förståelse för att små handlare inte tar AMEX, då deras avgifter äter upp avansen. Större bolag har bättre förutsättningar att förhandla ner avgifter från kort utgivare.

Det är ett tveeggat svärd.
Likväl som VISA/MC/AMEX tar avgifter, så måste de också få folk att använda deras kort. Om IKEA skulle säga att de inte tar ett kort, skulle det skapa ett jättehål i kortutgivarens konto. Och ännu värre, var enda peng skulle gynna någon av konkurrenterna istället, IKEAs netto skulle bli i stort sett oförändrad. Så IKEA har bra förutsättningar att förhandla med kortutgivaren.
Lokala pizzabagaren har inte samma möjlighet. Men då ingen pizzabagare tar AMEX, förlorar ingen av dem på att neka. Vi måste ändå äta.

Power torde landa någonstans mellan IKEA och pizzabagaren. De är stora nog för att kunna få till ett acceptabelt avtal med AMEX.
De väljer istället att maximera sin vinst per såld enhet. Med risken att sälja färre enheter. Men till skillnad från pizzabagaren har de konkurrenter som tar AMEX.

Jag tycker själv att det suger, att ha en entitet (tredjepart) emellan mig och säljaren, som suger procent på transaktionen. Det kostar mig som kund i slutänden i form av högre prislapp på varan.

AMEX kan aldrig gå med på att bort förhandla avgiften från säljare helt. Om jag får tillbaka 1,25% måste de debiterar åtminstone det. Och då de har olika valörer på kort, är minimum de måste debitera säkert högre än så?

Cash is king.
Men det medförde egna risker. Både för individen, men mest för säljaren. Hur länge sedan hörde någon talas om ett väpnat rån?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Vänner, en till liten fråga om amex voucher.
Om vi är en familj 2 vuxna och 1 barn.
Kan vi då tillämpa en voucher för att resa för halva priset tur och retur alla tre personer?
Eller räcker 2-4-1 voucher bara för 2 personer i enkel resa?

Gäller enbart för 2 personer men ToR.

Så när man är 2 vuxna + 1 barn så måste man göra två bokningar.
Är det hos SAS själva och barnet är ett spädbarn (under 2) så kan man lägga till det gratis på sin bokning.
Är barnet äldre och man bokar SAS bonusresa så kostar biljetten halva bonuspriset redan.

Men i Sky Team så tror jag inte det är samma villkor utan enbart 2 personer på en ToR som blir halva priset.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Skulle nog inte klassa amex som förhållandevis populärt i sverige jämfört med visa och mastercard.
Och någon ska ta den extra kostnaden, är det rimligt att den ska fördelas ut på alla andra kunder?

https://www.statista.com/statistics/829805/leading-brands-in-...

Personligen skiter jag högaktningsfullt i vem som får ta kostnaden. Livet är inte rättvist. Naturligtvis är Visa & Mastercard mycket mer populära, men man måste ju inte välja. Det går alldeles utmärkt att acceptera dem allihop. Dessutom skulle jag tro att det är de absolut mest kapitalstarka som har Amex, och de kunderna är man i regel rätt intresserade av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Gäller enbart för 2 personer men ToR.

Så när man är 2 vuxna + 1 barn så måste man göra två bokningar.
Är det hos SAS själva och barnet är ett spädbarn (under 2) så kan man lägga till det gratis på sin bokning.
Är barnet äldre och man bokar SAS bonusresa så kostar biljetten halva bonuspriset redan.

Men i Sky Team så tror jag inte det är samma villkor utan enbart 2 personer på en ToR som blir halva priset.

då får det bli två bokningar, och lillskiten får sitta i ekonomy 10 timmar själv

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja, en till sak. finns det nåt sätt att köpa värdepapper via Avanza med AMEX SAS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

ja, en till sak. finns det nåt sätt att köpa värdepapper via Avanza med AMEX SAS?

Ja den var ju intressant.
Istället för att månads spara från bank kontot kunde man ta det på kortet.
Fast i all ärlighet låter det som ett långskott. Tror inte det fungerar av den enkla anledningen att man kunde skicka runt pengarna.
Skicka från AMEX till Avanza (AF-konto), nästa dag skicka tillbaka pengar till bank kontot, som man betalar av AMEX med.
Skulle kunna skicka runt hela krediten varje månad.

Men kul tanke.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Skrivet av Turbonisse:

Ja den var ju intressant.
Istället för att månads spara från bank kontot kunde man ta det på kortet.
Fast i all ärlighet låter det som ett långskott. Tror inte det fungerar av den enkla anledningen att man kunde skicka runt pengarna.
Skicka från AMEX till Avanza (AF-konto), nästa dag skicka tillbaka pengar till bank kontot, som man betalar av AMEX med.
Skulle kunna skicka runt hela krediten varje månad.

Men kul tanke.

Mm, det är garanterat meningen att svaret ska vara nej.

Eller snarare, det är rimligen meningen att om det finns en sådan väg så ska det vara genom en transaktion som inte räknas som ett köp utan något som likställs med kontantuttag och bestraffas därefter.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Avanza är ett kreditinstitut/bank och därför går det inte.
Går inte heller att betala lån eller annat med kreditkortet för att tjäna poäng.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Ja det finns eToro som tar kreditkort/Paypal men då blir det en vanligt fond/aktiekonto du kan handla med

https://www.etoro.com/customer-service/deposit-faq/

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Ja det finns eToro som tar kreditkort/Paypal men då blir det en vanligt fond/aktiekonto du kan handla med

https://www.etoro.com/customer-service/deposit-faq/

hmm intressant, men Avanza är ju en svensk bank, som går under finansinspektionen och där insättningar upp till 1MKR garanteras av staten.
Hur är det med eToro? Finns det en risk att marknaden stängs och alla värdepapper försvinner i tomma intet?
---

En annan sak är ju hur man deklarerar och beskattar saker och ting.
ISK och Kapitalförsäkring sköter sig själva i princip.
Hur är det med eToro? Måste man skatta i Sverige eller USA?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Savage_Gray:

hmm intressant, men Avanza är ju en svensk bank, som går under finansinspektionen och där insättningar upp till 1MKR garanteras av staten.
Hur är det med eToro? Finns det en risk att marknaden stängs och alla värdepapper försvinner i tomma intet?
---

Insättningsgarantin täcker endast likvida medel, inte investerade värdepapper. Skulle värdepapprena sullas bort så är det 250k.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

---

Skrivet av DavidtheDoom:

Insättningsgarantin täcker endast likvida medel, inte investerade värdepapper. Skulle värdepapprena sullas bort så är det 250k.

Ja, precis, investerarskyddet är ju separat och har ett helt annat belopp.
Även värt att notera att det inte gäller fonder utan då mer direkta innehav av t.ex. aktier.

Sedan var det ju här en fråga om ett konkret institut/bank som jag inte har närmare koll på, men det låter på deras webbplats som att den europeiska avdelningen jobbar från Cypern. Så jag antar att det isf är cypriotiska garantier som backar detta för deras EU-kunder.

"eToro (Europe) Ltd., a Financial Services Company authorised and regulated by the Cyprus Securities Exchange Commission (CySEC) under the license # 109/10."

Förmodligen värt att reda ut hur det fungerar mer i detalj, men jag tror ju iaf att det är denna cypriotiska bank som du blir kund hos...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är säkert att säga upp sitt tex Amex premium under första året, alltså får man behålla EuroBonus poängen man tjänat in? Tänker om man ska byta till blue pga dom tog bort business class vouchern

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Någon som vet om det är säkert att säga upp sitt tex Amex premium under första året, alltså får man behålla EuroBonus poängen man tjänat in? Tänker om man ska byta till blue pga dom tog bort business class vouchern

Har dina eurobonuspoäng förts över till ditt konto på SAS så stannar de där tills du använder dom eller tills efter 5 år när de går ut (om du inte är EBD).

De enda poäng du riskerar att tappa är de som fortfarande inte förts över.
Så säg upp > 1 månad efter att du slutat använda kortet så tappar du inga poäng.

Visa signatur