Till alla som säger allt Kina tillverkat är skräp, ni bör nog läsa upp er lite på var tex många dator kablar, tillbehör, tex olika GPU hållare / Brackets ursprungligen kommer ifrån, bara för att det står något exklusivt märke på det så är det förmodligen ändå gjort i Kina och rebrandat till ett ockerpris utan dess like, har sett det otaliga gånger, jag nämner inga tillverkare, det är bara onödigt, men för att få upp folks ögon på problemet med rebrandade saker.
Era HM, och dom andra storkbutikernas kläder är tillverkade i låglöneländer som Kina, Indien, mm.
Det mesta på Aliexpress så som verktyg och maskiner är det som bland annat Jula och Biltema tar in och lägger på ca 500% eller mer på, iaf Jula och Bauhaus gör det med vissa verktyg. Och varför utgår varan efter något år, jo för att den inte va CE godkänd.
Varför försvinner en bra dubbelhäftande tejp på från Julas eget märke som exempel, jo för att Kina fabriken slutade att tillverka den efter nåt åt.
Omvandlare mellan tex HDMI, DP, USB släpps ju alltid först på Aliexpress / Alibaba, sedan kommer samma pryl in hos tex Inet under någon dyr tillverkare namn, te Club3d, DeltaCO, eller Delock, och vips så var priset på den varan minst 799:- (eller numera efter inflationen 1999:-) men kostar original på Ali ca 150-300kr med frakt.
Listan kan göras lång på vad alla ni klagopellar och damer köper dyrt här i Sverige som bara är detta så kallade Kinaskrot, fast någon har rebrandat om det till att vara Svenskt, ja märket är svenskt ägt, men tillverkas i Kina eller nåt annat låglöne fabrikats land.
Tyvär har jag sett det allt för ofta.
Fast dom har teknologi som inte ens finns tillgänglig här i väst, riktig hightech talar jag då om, som folk bevittnat att som sett på företagsresor där.
Varför sitta här och klaga när vi köper samma pryl med ett påslag på mellan 500-2500% dyrare här och tror att det är tillverkat i EU/US/JP/TW när det inte är det?
Nästan inget verktyg på Jula, Biltema och många andra sådana varuhus är tillverkade i väst, och i synnerhet inte i EU / US
För då blir priset verkligen dyrt på riktigt p.g.a höga löner, R&D, dyra lokal kostanader, dyra elkostnader, höga skatter mm.
Jag kollade för skojs skull på sexleksaker för män, bara för att kolla prissättningen (och då vuxen och mshop tom har reklam på radion numera), och påslaget på vissa prylar här i Sverige på tex Mshop, och dom andra som i stort sett driver kartell priser runt hela EU. Mshop, Sinful, Joyland, mfl är EU grossiter också, så vips, där blev på dom sexleksakerna 1000 kr dyrare eller mer beroende på grundpriset med frakt från Kina, och om du lyckas finna den prylens artikel nummer, ibland så har faktiskt tom Mshop och andra grossister i EU kvar original art nr. / sku, och med deras bilder också. Med ett kraftigt pris påslag dessutom (inte alltid, men oftast), helt sjukt att folk köper sakerna hos dessa handlare, en pryl för ca 350 på Ali eller amazon.com tar våra butiker ut ca 1700-1800 kr för, det är ju inte friskt, jag skulle aldrig sponsra sådan ocker som dessa bolag faktiskt bedriver. Jag skulle aldrig handla mot dessa ocker bedrivande verksamheter.
Inte konstigt att folk väljer att köpa maskiner och verktyg, eller en kabel konverterare från Kina om man tjänar tusenlappar på det.
Det är ju vad svenska varuhus lever på, våran dumhet att vilja ha det helst igår, kosta vad det kosta vill, bara man får hämta det i butik. (Vi har för bra löner, det är ju därför det blivit så här dyra priser på billigt tillverkade saker, det beror inte bara skatt + moms)
Kläder från kina skulle jag hålla mig undan, speciellt fake läder och vissa hård plastprodukter. Men annars har jag bra erfarenhet av Aliexpress, för mycket på Amazon är ju från samma folk som på Ali, Alibaba, DHgate. Köpte en front audio panel med usb 3.1 till datorchassit, precis samma som Deltaco eller delock säljer till minst det dubbla priset. Och det var exakt samma pryl, för det var tom samma sku nr., jag tror tom att det var samma art. nr också, och med samma tillbehör.
Klaga inte den som föder dig, stryps det som staten vill göra det, då faller ju butiker som Kjell, Clas Ohlsson, mfl, över tid. För det mesta där är egentligen Kina tillverkat.
Tänkvärt