Shein toppar årets konsumentskamlista

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Det är ju helt hål i huvudet att myndigheter som ARN eller EU kommissionen är helt tandlösa, och att dom bara jobbar med "prövning".
Om dom avgör att företaget är felande så anser jag att dom ska kunna ge små dagsböter till företaget som används för att betala tillbaka konsumenten. Sen kan företaget välja att ta det till domstol själva om dom tycker det är värt det (vilket det förstås aldrig är med såna struntsummor som en kund pratar om).

Jag hade en tvist med ett flygbolag en gång där dom var skyldiga mig ca 8000kr. Oväsentlig summa pengar för dom, men inte obetydligt för en privatperson. EU kommissionen "prövade" ärendet i min favör, men sket väl flygbolaget i.
Tog ca 1 år av jag ringde deras support säkert 40ggr, skickade hundra email och kontaktade diverse konsument/EU myndigheter som sedan också kontaktade flygbolaget.
Det gäller bara att vara så j*vla jobbig man kan vara, annars kör företag bara rakt över dig.

Det företaget förlorade säkerligen hundra tusentals kronor i arbetstimmar över att underhålla den konflikten med mig.
Men dom vek sig till slut och betalade tillbaka allt.
Skam den som ger sig!

Amerikaner pratar ofta om chargebacks via ens kreditkort. Detta är alltså att man gör ett case hos sin kort-utfärdare om att dra tillbaka pengarna man rättmätigt ska ha tillbaka. Paypal har liknande system. Har bara behövt göra det i småsummor via revolut (använder alltid deras disponibla kreditkort när jag ser något som är för bra för att vara sant men måste testa) men de har varit väldigt responsiva och hjälpsamma. Vet att många på r/aliexpress-subredditen menar att det händer att man inte får refunds och att det då bör chargebackas. Tycker fler borde göra likadant mot bolag som inte respekterar kunden.

Permalänk
Medlem

Takes me back alltså...

Wholesome?

Permalänk
Medlem

Hur kommer jag ens åt denna ”svarta lista”? Står att jag behöver betala 59kr/mån? Men det är väl offentlig information får jag anta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Shein företaget följer inte ARNs rekommendationer--det är ok, jag kommer fortfarande fortsätta köpa deras skräp.

Nvidia säljer brandfarliga kort som saknar ROPs för löjliga priser. Som datorhårdvaruentusiast blir det svårt att kasta den första stenen mot folk som köper kläder från Shein.

Detta är ju inte alls på samma nivå. Nvidia säljer labutvecklad, högteknolgiska tekniska produkter som man kan använda under flera år. Dv.s du beställer en gång, den tillverkas och fraktas en gång. Jämför detta med shein där folk impulsköper billiga skor och kläder som de antagligen inte vill ha för att tillfredställa något slags "behov" kortsiktigt. De utnyttjar människor i låglöneländer för att kunna få ned priserna och behöver inte följa samma regelverk och mallar som jämföra bara företag i europa. Materialism i sitt värsta format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag känner mig gammal nu - har aldrig hört talas om "Shein".

Ser nu efter att ha läst artikeln att det är en lågprissajt, och dessa brukar jag förvisso undvika som pesten.
Känns som att man alltid måste vara beredd på att ett köp kan gå åt skogen om man handlar av dom.

Och mycket som är stulet från mode designers på deras sida också (inte bara stora, utan även mindre egenföretagare).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad är kopplingen av ett bolag på svarta listan inom super snabbt lågpris mode och Sweclockers?

kanske samma dåliga kvalitet (saknar Swecklockers från förr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

MediaMarkt borde legat där, men det togs ju över av Power.se

De har lurat mig på en ps4-handkontrol och skärm där båda är defekta
De har lurat grannen en defekt tv och mikrovågsugn.

De var inte bättre än Wish...

Har 100% positiv erfarenhet av Media Markt och Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Hur kommer jag ens åt denna ”svarta lista”? Står att jag behöver betala 59kr/mån? Men det är väl offentlig information får jag anta?

Den svarta listan sammanställs inte av ARN själva, utan av tidningen Råd & Rön (som ägs av intresseorganisationen Sveriges Konsumenter).

Du kan begära ut de enskilda utslagen från ARN då dessa är offentliga handlingar, men Råd & Röns sammanställning, aka Svarta Listan, får du snällt betala dem för att få tillgång till.

Permalänk
Medlem

Till alla som säger allt Kina tillverkat är skräp, ni bör nog läsa upp er lite på var tex många dator kablar, tillbehör, tex olika GPU hållare / Brackets ursprungligen kommer ifrån, bara för att det står något exklusivt märke på det så är det förmodligen ändå gjort i Kina och rebrandat till ett ockerpris utan dess like, har sett det otaliga gånger, jag nämner inga tillverkare, det är bara onödigt, men för att få upp folks ögon på problemet med rebrandade saker.
Era HM, och dom andra storkbutikernas kläder är tillverkade i låglöneländer som Kina, Indien, mm.
Det mesta på Aliexpress så som verktyg och maskiner är det som bland annat Jula och Biltema tar in och lägger på ca 500% eller mer på, iaf Jula och Bauhaus gör det med vissa verktyg. Och varför utgår varan efter något år, jo för att den inte va CE godkänd.
Varför försvinner en bra dubbelhäftande tejp på från Julas eget märke som exempel, jo för att Kina fabriken slutade att tillverka den efter nåt åt.
Omvandlare mellan tex HDMI, DP, USB släpps ju alltid först på Aliexpress / Alibaba, sedan kommer samma pryl in hos tex Inet under någon dyr tillverkare namn, te Club3d, DeltaCO, eller Delock, och vips så var priset på den varan minst 799:- (eller numera efter inflationen 1999:-) men kostar original på Ali ca 150-300kr med frakt.
Listan kan göras lång på vad alla ni klagopellar och damer köper dyrt här i Sverige som bara är detta så kallade Kinaskrot, fast någon har rebrandat om det till att vara Svenskt, ja märket är svenskt ägt, men tillverkas i Kina eller nåt annat låglöne fabrikats land.
Tyvär har jag sett det allt för ofta.

Fast dom har teknologi som inte ens finns tillgänglig här i väst, riktig hightech talar jag då om, som folk bevittnat att som sett på företagsresor där.
Varför sitta här och klaga när vi köper samma pryl med ett påslag på mellan 500-2500% dyrare här och tror att det är tillverkat i EU/US/JP/TW när det inte är det?
Nästan inget verktyg på Jula, Biltema och många andra sådana varuhus är tillverkade i väst, och i synnerhet inte i EU / US
För då blir priset verkligen dyrt på riktigt p.g.a höga löner, R&D, dyra lokal kostanader, dyra elkostnader, höga skatter mm.
Jag kollade för skojs skull på sexleksaker för män, bara för att kolla prissättningen (och då vuxen och mshop tom har reklam på radion numera), och påslaget på vissa prylar här i Sverige på tex Mshop, och dom andra som i stort sett driver kartell priser runt hela EU. Mshop, Sinful, Joyland, mfl är EU grossiter också, så vips, där blev på dom sexleksakerna 1000 kr dyrare eller mer beroende på grundpriset med frakt från Kina, och om du lyckas finna den prylens artikel nummer, ibland så har faktiskt tom Mshop och andra grossister i EU kvar original art nr. / sku, och med deras bilder också. Med ett kraftigt pris påslag dessutom (inte alltid, men oftast), helt sjukt att folk köper sakerna hos dessa handlare, en pryl för ca 350 på Ali eller amazon.com tar våra butiker ut ca 1700-1800 kr för, det är ju inte friskt, jag skulle aldrig sponsra sådan ocker som dessa bolag faktiskt bedriver. Jag skulle aldrig handla mot dessa ocker bedrivande verksamheter.
Inte konstigt att folk väljer att köpa maskiner och verktyg, eller en kabel konverterare från Kina om man tjänar tusenlappar på det.
Det är ju vad svenska varuhus lever på, våran dumhet att vilja ha det helst igår, kosta vad det kosta vill, bara man får hämta det i butik. (Vi har för bra löner, det är ju därför det blivit så här dyra priser på billigt tillverkade saker, det beror inte bara skatt + moms)
Kläder från kina skulle jag hålla mig undan, speciellt fake läder och vissa hård plastprodukter. Men annars har jag bra erfarenhet av Aliexpress, för mycket på Amazon är ju från samma folk som på Ali, Alibaba, DHgate. Köpte en front audio panel med usb 3.1 till datorchassit, precis samma som Deltaco eller delock säljer till minst det dubbla priset. Och det var exakt samma pryl, för det var tom samma sku nr., jag tror tom att det var samma art. nr också, och med samma tillbehör.
Klaga inte den som föder dig, stryps det som staten vill göra det, då faller ju butiker som Kjell, Clas Ohlsson, mfl, över tid. För det mesta där är egentligen Kina tillverkat.
Tänkvärt

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk

[quote postid="20781749" userid="144092" name="Zirgo"]
Sheins kläder innehåller gifter.

Finns andra problem också
"De anställda jobbar upp till 18 timmar per dygn, sju dagar i veckan, för så lite som 38 öre per klädesplagg som de tillverkar"
Om man får tro Aftonbladet/Channel 4
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l33ndo/granskning-daliga...

Permalänk
Skrivet av _Ibanez_:

Till alla som säger allt Kina tillverkat är skräp, ni bör nog läsa upp er lite på var tex många dator kablar, tillbehör, tex olika GPU hållare / Brackets ursprungligen kommer ifrån, bara för att det står något exklusivt märke på det så är det förmodligen ändå gjort i Kina och rebrandat till ett ockerpris utan dess like, har sett det otaliga gånger, jag nämner inga tillverkare, det är bara onödigt, men för att få upp folks ögon på problemet med rebrandade saker.
Era HM, och dom andra storkbutikernas kläder är tillverkade i låglöneländer som Kina, Indien, mm.
Det mesta på Aliexpress så som verktyg och maskiner är det som bland annat Jula och Biltema tar in och lägger på ca 500% eller mer på, iaf Jula och Bauhaus gör det med vissa verktyg. Och varför utgår varan efter något år, jo för att den inte va CE godkänd.
Varför försvinner en bra dubbelhäftande tejp på från Julas eget märke som exempel, jo för att Kina fabriken slutade att tillverka den efter nåt åt.
Omvandlare mellan tex HDMI, DP, USB släpps ju alltid först på Aliexpress / Alibaba, sedan kommer samma pryl in hos tex Inet under någon dyr tillverkare namn, te Club3d, DeltaCO, eller Delock, och vips så var priset på den varan minst 799:- (eller numera efter inflationen 1999:-) men kostar original på Ali ca 150-300kr med frakt.
Listan kan göras lång på vad alla ni klagopellar och damer köper dyrt här i Sverige som bara är detta så kallade Kinaskrot, fast någon har rebrandat om det till att vara Svenskt, ja märket är svenskt ägt, men tillverkas i Kina eller nåt annat låglöne fabrikats land.

Fast dom har teknologi som inte ens finns tillgänglig här i väst, riktig hightech talar jag då om, som folk bevittnat att som sett på företagsresor där.
Varför sitta här och klaga när vi köper samma pryl med ett påslag på mellan 500-2500% dyrare här och tror att det är tillverkat i EU/US/JP/TW när det inte är det?
Nästan inget verktyg på Jula, Biltema och många andra sådana varuhus är tillverkade i väst, och i synnerhet inte i EU / US
För då blir priset verkligen dyrt på riktigt p.g.a höga löner, R&D, dyra lokal kostanader, dyra elkostnader, höga skatter mm.
Jag kollade för skojs skull på sexleksaker för män, bara för att kolla prissättningen (och då vuxen och mshop tom har reklam på radion numera), och påslaget på vissa prylar här i Sverige på tex Mshop, och dom andra som i stort sett driver kartell priser runt hela EU. Mshop, Sinful, Joyland, mfl är EU grossiter också, så vips, där blev på dom sexleksakerna 1000 kr dyrare eller mer beroende på grundpriset med frakt från Kina, och om du lyckas finna den prylens artikel nummer, ibland så har faktiskt tom Mshop och andra grossister i EU kvar original art nr. / sku, och med deras bilder också. Med ett kraftigt pris påslag dessutom (inte alltid, men oftast), helt sjukt att folk köper sakerna hos dessa handlare, en pryl för ca 350 på Ali eller amazon.com tar våra butiker ut ca 1700-1800 kr för, det är ju inte friskt, jag skulle aldrig sponsra sådan ocker som dessa bolag faktiskt bedriver. Jag skulle aldrig handla mot dessa ocker bedrivande verksamheter.
Inte konstigt att folk väljer att köpa maskiner och verktyg, eller en kabel konverterare från Kina om man tjänar tusenlappar på det.
Det är ju vad svenska varuhus lever på, våran dumhet att vilja ha det helst igår, kosta vad det kosta vill, bara man får hämta det i butik. (Vi har för bra löner, det är ju därför det blivit så här dyra priser på billigt tillverkade saker, det beror inte bara skatt + moms)
Kläder från kina skulle jag hålla mig undan, speciellt fake läder och vissa hård plastprodukter. Men annars har jag bra erfarenhet av Aliexpress, för mycket på Amazon är ju från samma folk som på Ali, Alibaba, DHgate. Köpte en front audio panel med usb 3.1 till datorchassit, precis samma som Deltaco eller delock säljer till minst det dubbla priset. Och det var exakt samma pryl, för det var tom samma sku nr., jag tror tom att det var samma art. nr också, och med samma tillbehör.
Klaga inte den som föder dig, stryps det som staten vill göra det, då faller ju butiker som Kjell, Clas Ohlsson, mfl, över tid. För det mesta där är egentligen Kina tillverkat.
Tänkvärt

Sitter på en fabrik i Kina just i detta nu och jag skulle kunna svara på en del av vad du om jag hade orkat läsa igenom hela din drapa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Sheins kläder innehåller gifter.

Finns mer info sök.

Det är väl förhoppningsvis ingen som förväntar sig att billiga kläder som man privatimporterar från Kina egentligen klarar lagkraven?

Tullen är vad som borde stoppa dem men när det rör sig om så stora mängder och bara några fåtal av varje produkt är det inte realistiskt med stickprov. Även om det hade gått att göra det så är det importören, alltså köparen i dessa fall, som ansvarar för att varan klarar kraven för att få importeras. Med subventionerad frakt har säljaren alltså inte mycket att förlora och köparna är för okunniga för att förstå de potentiella konsekvenserna av att importera olagliga produkter.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurgamel:

Blev förvånad när jag hörde Shein är högre värderat än H&M och Zara tillsammans... Skickar man tillbaka en vara över halva jordklotet bränns den.

Inte för att försvara Shein men det gör typ alla klädbutiker.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Sitter på en fabrik i Kina just i detta nu och jag skulle kunna svara på en del av vad du om jag hade orkat läsa igenom hela din drapa...

Fast jag klagade ju inte på Kina grejorna i sig, eller på kvaliteten, utan på ockern som bedrivs av typ butiker som Jula, Bauhaus, Kjell mfl här i Svergie, som importerar dessa Kina tillverkade saker.
Jag hoppas ju att dom som jobbar där får vettiga löner jämte mot prisindex i Kina, så dom inte är underbetalda. För jag vet att på TSMC i Taiwan så har dom ändå rätt normala löner sett mot våra, typ medel, men inte heller dåligt.
Sorry om jag jag skrev långt meddelande.
Håller med om att det blev lite väl långdraget.

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Det är ju helt hål i huvudet att myndigheter som ARN eller EU kommissionen är helt tandlösa, och att dom bara jobbar med "prövning".
Om dom avgör att företaget är felande så anser jag att dom ska kunna ge små dagsböter till företaget som används för att betala tillbaka konsumenten. Sen kan företaget välja att ta det till domstol själva om dom tycker det är värt det (vilket det förstås aldrig är med såna struntsummor som en kund pratar om).

Jag hade en tvist med ett flygbolag en gång där dom var skyldiga mig ca 8000kr. Oväsentlig summa pengar för dom, men inte obetydligt för en privatperson. EU kommissionen "prövade" ärendet i min favör, men sket väl flygbolaget i.
Tog ca 1 år av jag ringde deras support säkert 40ggr, skickade hundra email och kontaktade diverse konsument/EU myndigheter som sedan också kontaktade flygbolaget.
Det gäller bara att vara så j*vla jobbig man kan vara, annars kör företag bara rakt över dig.

Det företaget förlorade säkerligen hundra tusentals kronor i arbetstimmar över att underhålla den konflikten med mig.
Men dom vek sig till slut och betalade tillbaka allt.
Skam den som ger sig!

Jag tror inte du vill ha en ordning där EU-kommissionen är lagstiftare, domare och bödel. Det är så långt ifrån grundprinciperna för en rättsstat man kan komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Jag tror inte du vill ha en ordning där EU-kommissionen är lagstiftare, domare och bödel. Det är så långt ifrån grundprinciperna för en rättsstat man kan komma.

Jag vill inte ha en ordning där företag kan fullständigt skita i sina skyldigheter gentemot konsumenter. För det är nämligen så långt ifrån grundprinciperna för en rättsstat man kan komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

En sak som drar ner tillverkningskostnadrna för Shein och andra ulfra fast fashion företag i Kina är att de använder sig av slavar.
Finns inget bättre benämng med tanke på hur de behandlar viss arbetskraft.

En annan är det faktum att hållbarheten på deras grejor är obefintlig. De förväntar sig att man använder deras plagg ett par gånger och sedan köper nytt.
Jag använder alla kläder jag köper tills de gör sönder. Då lagar jag dem och änvänder dem till det inte går att laga dem utan att det syns. Då använder jag dem hemma (hemuniform).

Har köpt på shein fast nu är det väl 2 år sist och de kläder som köptes där håller fortfarande. Beror väl också på hur man handskas med kläderna.

Skrivet av Jaw_B:

Det är en lista rån råd & rön en tidskrift som jag rekommenderar alla konsumenter att läsa och prenumererar på så länge som konsumenträtt inte verkar ske i skolan.

Skrivet av _Ibanez_:

Tänkvärt

Detta stämmer men Du verkar inte fatta att återförsäljarna i Sverige och EU måste testa att deras produkter att de inte innehåller gifter eller annat. sen betalar de tull och moms på produkterna allt detta är kostnader som läggs på priset. De som säljer via t.ex. shein och aliexpress struntar i dessa krav och kan då naturligtvis sälja produkterna billigare.

Skrivet av _Ibanez_:

Fast jag klagade ju inte på Kina grejorna i sig, eller på kvaliteten, utan på ockern som bedrivs av typ butiker som Jula, Bauhaus, Kjell mfl här i Svergie, som importerar dessa Kina tillverkade saker.
Jag hoppas ju att dom som jobbar där får vettiga löner jämte mot prisindex i Kina, så dom inte är underbetalda. För jag vet att på TSMC i Taiwan så har dom ändå rätt normala löner sett mot våra, typ medel, men inte heller dåligt.
Sorry om jag jag skrev långt meddelande.
Håller med om att det blev lite väl långdraget.

Du verkar förväxla Republiken Kina (Taiwan) med folkrepubliken Kina (kommunist Kina) Det är både bättre löner och levnadsstandard i Taiwan än i fastlands kina. Så mitt tips res till dessa länder och se hur det verkligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Har 100% positiv erfarenhet av Media Markt och Power

kanske bara vissa butiker som hade satt det i system, jag vet inte...

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Har köpt på shein fast nu är det väl 2 år sist och de kläder som köptes där håller fortfarande. Beror väl också på hur man handskas med kläderna.

Kvalitén behöver inte vara ett problem, men många av plaggen har visat sig innehålla farliga ämnen som PFAS. Dvs om du har barn och tvättar deras plagg i samma maskin kan dom drabbas av exempelvis hormonstörningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Kvalitén behöver inte vara ett problem, men många av plaggen har visat sig innehålla farliga ämnen som PFAS. Dvs om du har barn och tvättar deras plagg i samma maskin kan dom drabbas av exempelvis hormonstörningar.

Det kan stämma. Men söker man på kemikalier i kläder på webben så har mycket av det som säljs genom butiker i Sverige också kemikalier så jag är lite kluven. Var det inte Lenin som sa tro bara på den statistiken som Du själv har förfalskat.

Jag skulle gärna köpa kläderna här där jag kan prova dem. Men mycket av det som säljs i Sverige finns bara i "Sveriges nationalfärger svart och vitt"
Köper helst i butik - då kan jag se och ta i produkten men online blir jag tvungen till när butiker inte har det jag vill ha.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av perost:

Sweclockers brukar rapportera om årets konsumentskamlista eftersom konsumenträtt är något många är intresserade av. I år råkar det vara Shein som toppar listan.

100% detta!

Skrivet av Jaw_B:

Tror du kan få ut informationen från ARN, men det är tidskrävande. Informationen är offentligt tillgänglig, men inte publikt tillgänglig. Det Råd & Rön erbjuder är en sammanställd och sökbar lista. Imho är det värt att slänga in 59 kronor och bränna igenom listan när den är släppt. Eller läsa nyheter som dessa för att få informationen i ett nedkokat format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag vill inte ha en ordning där företag kan fullständigt skita i sina skyldigheter gentemot konsumenter. För det är nämligen så långt ifrån grundprinciperna för en rättsstat man kan komma.

Det är ingen som vill att "företag fullständigt kan skita i sina skyldigheter...". Att ge EU-kommissionen samma befogenheter som en domstol som du pratar om kan dock aldrig vara en del av lösningen på problemet.

Permalänk
Medlem

Att deras kläder ofta är fulla av gifter som inte är tillåtna här är väl ett argument not att inte handla där?