Framework avtäcker Ikea-inspirerad minidator

Permalänk
Melding Plague

Framework avtäcker Ikea-inspirerad minidator

Mini ITX-datorns startpris ligger på 15 099 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gillar Framework. Men jag tycker detta är en dålig sak att lägga tid på för dem. Att fokusera på Laptops och 2+1 vore bättre. Sen kan jag tänka mig att se en Framework-mobil, så kanske vi äntligen kan få något som Project Ara?

Riktigt nice med Ryzen AI 300 i Framework 13 dock.

Permalänk
Medlem

Tyckte IO var lite fattigt. Det är en desktop, hade tyckt att 4 usb-A till hade varit trevligt, hade varit ok med att det är 2.0 portar för mig. Bara så jag inte behöver dongle efter jag kopplat in mus och tangentbord.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Gillar Framework. Men jag tycker detta är en dålig sak att lägga tid på för dem. Att fokusera på Laptops och 2+1 vore bättre. Sen kan jag tänka mig att se en Framework-mobil, så kanske vi äntligen kan få något som Project Ara?

Ja, jag vet inte riktigt vem som skulle köpa detta?

Permalänk
Medlem

Man måste vara galen om man förhandsbokar en dator 6 månader innan leverans
Och inte nog med det så kommer såklart massor av konkurrenter erbjuda samma eller bättre specs innan dess.

Permalänk
Medlem

Jag blev först intresserad av en sådan. Men sedan när jag läste vidare och såg priset så blev det ett stort nej. Finns ingen anledning att betala för den datorn. Skulle vara skillnad om det vore en ersättare för enklare t.ex en NUC eller enklare desktop. Och när moderkortet är så dyrt enskilt också så är det heller inte intressant.

Jag hoppas att många köper och fortsätter stödja Framework så vi ser mer av detta och kanske en de stora hänger på. Jag är på jack efter en okej laptop och skulle vilja köpa Framework men det är så dyrt tyvärr. Får läsa på om laptoparna som också ska komma är något att ha.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det spelar någon roll för den tänkta kunden, men jag tycker i alla fall att chassit var väldigt fult. Det ser ut som att de små utbytbara färgglada panelerna är 3D-printade och har en massa oregelbundna små bucklor och repor.
Jag tycker Framework är ett bra initiativ för bärbara datorer, men för stationära finns det redan tillräckligt modulära alternativ både för den som vill bygga själv eller färdigbyggt med valfria komponenter.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyrt för en "laptop in a desktop"... går lite emot deras core-idealogi?? ett helt moderkort med cpu och ram fastlöddat... en sak i en laptop men i en desktop?? LOL

Gillar chassi-konceptet, eftersom det är ITX(?) hade jag kunnat tänka mig att köpa med inkluderad PSU för ca 3000kr... perfekt för mitt b350 chipset + 5600g som är överbliven just nu. väntar på najs minimalt chassi för att bli tv-pc.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Finns ingen anledning att betala för den datorn.

Jag tycker det verkar va en Mac Studio konkurrent för AI-utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Jo, det kan ju stämma. Kan inte så mycket om vad AI vill ha. Men mycket RAM och NPU kan ju peka på det.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Skrivet av oooskar:

Jag vet inte om det spelar någon roll för den tänkta kunden, men jag tycker i alla fall att chassit var väldigt fult. Det ser ut som att de små utbytbara färgglada panelerna är 3D-printade och har en massa oregelbundna små bucklor och repor.
Jag tycker Framework är ett bra initiativ för bärbara datorer, men för stationära finns det redan tillräckligt modulära alternativ både för den som vill bygga själv eller färdigbyggt med valfria komponenter.

Skrivet av Nyhet:

Minnena är fast på moderkortet och har en 256-bitars minnesbuss med en hastighet på upp till 8 000 MT/s.

Upplever att det är tveksamt vad detta egentligen tillför jämfört andra aktörer i segmentet.

Vad gäller laptops tillför de en nivå av modularitet som är sällsynt, där är det supertydligt vad deras grej är.

Här känns det som att det inte finns något större sett till funktion, mest att de har ett udda designat chassi som man kan anpassa rent visuellt? Är det hela poängen?

Motsvarande komponenter kommer ju iaf finnas i andra liknande system också. Det enda jag ser som verkar positivt är att de bemödat sig att se till att moderkortet är Mini-ITX (dvs en standardstorlek) och att det iaf finns en PCIe-plats (bara x4 dock).

Personligen skulle jag värdesätta något mer i stil med en uppdaterad Minisforum BD790i fast med Ryzen AI Max 385 och/eller AI Max+ 395 högre, sett till en inlaga i form av något Mini-ITX med CPU ur mobile-segmentet som ändå har något av detta "PC ethos" som Framework snackar om.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de lägger energi på meningslös ploj med brickorna. Extrakostnad och tar mer plats. Men trevligt med AI Max-baserade produkter.

Skrivet av GizmoTheGreen:

Alldeles för dyrt för en "laptop in a desktop"... går lite emot deras core-idealogi?? ett helt moderkort med cpu och ram fastlöddat... en sak i en laptop men i en desktop?? LOL

Gillar chassi-konceptet, eftersom det är ITX(?) hade jag kunnat tänka mig att köpa med inkluderad PSU för ca 3000kr... perfekt för mitt b350 chipset + 5600g som är överbliven just nu. väntar på najs minimalt chassi för att bli tv-pc.

Ett måste med fastlödd processor och RAM i dagsläget om man ska köra med AI Max+ 395 och 256-bit buss. Ganska meningslöst med en vanlig ITX-lösning med mycket sämre prestanda. Finns massor av andra produkter för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

AI Max+ 395-datorn med 64 GB primärminne ligger på 21 959 kronor och 27 499 kronor för 128 GB-varianten.

Tur att ett RTX 5090 inte kostar så mycket.

Skrivet av Lagers:

Jo, det kan ju stämma. Kan inte så mycket om vad AI vill ha. Men mycket RAM och NPU kan ju peka på det.

Det är tänkt att man ska kunna använda AI Max och AI Max+ till AI.

Permalänk
Medlem

Tycker den verkar riktigt nice, kompakt med massor av hästkrafter och hygglo spelprestand som bonus!

Mer sånt här, mycket mer.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tråkigt att de lägger energi på meningslös ploj med brickorna. Extrakostnad och tar mer plats. Men trevligt med AI Max-baserade produkter.

Ett måste med fastlödd processor och RAM i dagsläget om man ska köra med AI Max+ 395 och 256-bit buss. Ganska meningslöst med en vanlig ITX-lösning med mycket sämre prestanda. Finns massor av andra produkter för det.

inte i denna storleken många ITX lådor är så stora att dom hade fått plats med m-atx moderkort eller mer. enda minimala it'x chassit i samma stil är ju överprisade från kina (alixpress, amazon).

och med fastlött kunde det varit mindre typ "NUC" storlek....

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Hur tänkte de nu?

Ta något som i grunden redan är modulärt, och alltid har varit det, och ta ett rejält kliv åt helt fel håll: fast minne? De måste skämta. Fastlödd processor är förstås också en gigantisk tumme ner, men där misstänker jag att de inte har något val pga sockelformfaktor.

(För övrigt ruskigt ful, men det är ju en smaksak.)

Deras bärbara är en annan sak, där är bara problemet att deras I/O-moduler är väldigt stora och erbjuder få portar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Skrivet av evil penguin:

Upplever att det är tveksamt vad detta egentligen tillför jämfört andra aktörer i segmentet.

Vad gäller laptops tillför de en nivå av modularitet som är sällsynt, där är det supertydligt vad deras grej är.

Här känns det som att det inte finns något större sett till funktion, mest att de har ett udda designat chassi som man kan anpassa rent visuellt? Är det hela poängen?

Motsvarande komponenter kommer ju iaf finnas i andra liknande system också. Det enda jag ser som verkar positivt är att de bemödat sig att se till att moderkortet är Mini-ITX (dvs en standardstorlek) och att det iaf finns en PCIe-plats (bara x4 dock).

Personligen skulle jag värdesätta något mer i stil med en uppdaterad Minisforum BD790i fast med Ryzen AI Max 385 och/eller AI Max+ 395 högre, sett till en inlaga i form av något Mini-ITX med CPU ur mobile-segmentet som ändå har något av detta "PC ethos" som Framework snackar om.

Skrivet av GuessWho:

Tur att ett RTX 5090 inte kostar så mycket.

Det är tänkt att man ska kunna använda AI Max och AI Max+ till AI.

Det är absolut ingen vettig konkurrens till en Mac Studio för AI. Däremot till Mac Minin.
Speciellt LLMer skalar i princip linjärt till minnesbandbredden.

Att betänka att en M1 Max från året 2021 har 400GB/s minnesbandbredd, och en M1 Ultra har 800GB/s.
M4-generatonen ökar detta ännu mer.

Denna Ryzen AI Max 385 har 273GB/s. Samma bandbredd som M4 Pro.
Det är alltså näst minsta CPUn i Apples familj av 4st storlekar.

För batchjobb etc. fungerar det säkerligen men alldeles för lite för att köra en större LLM i realtid iaf så man har ingen nytta av den stora mängden minne. I princip kommer man inte kunna köra modeller som tar mer minne än 16-20GB i någon vettig hastighet. Absolut inte dessa större 70B-modellerna som man visserligen får plats men, men går alldeles för långsamt.

Så ska man leka AI hemma, köp x antal GPUer eller Mac Studio Ultra.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av backfeed:

Hur tänkte de nu?

Ta något som i grunden redan är modulärt, och alltid har varit det, och ta ett rejält kliv åt helt fel håll: fast minne? De måste skämta. Fastlödd processor är förstås också en gigantisk tumme ner, men där misstänker jag att de inte har något val pga sockelformfaktor.

(För övrigt ruskigt ful, men det är ju en smaksak.)

Deras bärbara är en annan sak, där är bara problemet att deras I/O-moduler är väldigt stora och erbjuder få portar.

Personligen tyckte jag den var ganska snygg. Eller ja den har ett eget distinkt formspråk som jag inte hatar. Men så klart jämfört med MAC studio eller mini ser den ut som en leksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det är absolut ingen vettig konkurrens till en Mac Studio för AI. Däremot till Mac Minin.
Speciellt LLMer skalar i princip linjärt till minnesbandbredden.

Att betänka att en M1 Max från året 2021 har 400GB/s minnesbandbredd, och en M1 Ultra har 800GB/s.
M4-generatonen ökar detta ännu mer.

Denna Ryzen AI Max 385 har 273GB/s. Samma bandbredd som M4 Pro.
Det är alltså näst minsta CPUn i Apples familj av 4st storlekar.

För batchjobb etc. fungerar det säkerligen men alldeles för lite för att köra en större LLM i realtid iaf så man har ingen nytta av den stora mängden minne. I princip kommer man inte kunna köra modeller som tar mer minne än 16-20GB i någon vettig hastighet. Absolut inte dessa större 70B-modellerna som man visserligen får plats men, men går alldeles för långsamt.

Så ska man leka AI hemma, köp x antal GPUer eller Mac Studio Ultra.

Rätt stor skillnad på x-antal GPUer och Mac Studio Ultra kontra denna framweorken i inköpspris.
Så nej, du kommer inte göra nästa Deepseek på den. Jag kan labba på den (frameworken) hemma dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Tycker den verkar riktigt nice, kompakt med massor av hästkrafter och hygglo spelprestand som bonus!

Mer sånt här, mycket mer.

Datorn i artikeln har Ryzen AI MAX PRO 385 (kodnamn Strix Halo) som är specad för 45-120 W TDP. https://en.wikipedia.org/wiki/Zen_5#Mobile
Om du kan gå lite lägre i strömförbrukning får du plats i ett ännu mindre chassi och då finns det plötsligt mycket att välja på.
Har du kollat in minidatorer från t.ex. GMKtec, Minisforum eller Beelink?
Här är deras modeller med Ryzen AI 9 HX 370:
https://www.gmktec.com/products/amd-ryzen™-al-9-hx-370-evo-x1... *
https://minisforumpc.eu/en/products/elitemini-ai370-mini-pc?_...
https://www.bee-link.com/products/beelink-ser9-ai-9-hx-370

* måste vara första gången jag ser trademark-tecknet i en URL, men det funkar ju.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Rätt stor skillnad på x-antal GPUer och Mac Studio Ultra kontra denna framweorken i inköpspris.
Så nej, du kommer inte göra nästa Deepseek på den. Jag kan labba på den (frameworken) hemma dock.

Håller helt med att det är olika prisklasser mellan en Mac Studio och denna framework-maskin.
Men det var ju du som gjorde jämförelsen med Studion. Jag svarade att det är en bättre jämförelse prestandamässigt med en Mac Mini.

Rättstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Datorn i artikeln har Ryzen AI MAX PRO 385 (kodnamn Strix Halo) som är specad för 45-120 W TDP. https://en.wikipedia.org/wiki/Zen_5#Mobile
Om du kan gå lite lägre i strömförbrukning får du plats i ett ännu mindre chassi och då finns det plötsligt mycket att välja på.
Har du kollat in minidatorer från t.ex. GMKtec, Minisforum eller Beelink?
Här är deras modeller med Ryzen AI 9 HX 370:
https://www.gmktec.com/products/amd-ryzen™-al-9-hx-370-evo-x1... *
https://minisforumpc.eu/en/products/elitemini-ai370-mini-pc?_...
https://www.bee-link.com/products/beelink-ser9-ai-9-hx-370

* måste vara första gången jag ser trademark-tecknet i en URL, men det funkar ju.

Näpp, men det ser rätt så bra ut. Undrar just vad minnesbandbredden på 385 vs. 370 gör för skillnad dock....

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

inte i denna storleken många ITX lådor är så stora att dom hade fått plats med m-atx moderkort eller mer. enda minimala it'x chassit i samma stil är ju överprisade från kina (alixpress, amazon).

och med fastlött kunde det varit mindre typ "NUC" storlek....

Asrock Deskmini x600 är väldigt liten utan fastlödda och därmed uppgraderbara komponenter. Ryzen 8600G och 8700G har också ai- tjafs men det kommer troligtvis roligare processorer som passar i den. Dessutom ganska mycket billigare än datorn i artikeln. Är man händig kan man även installera en oculink adapter i en av Nvme-slottarna för att köra en eGPU till den.

Permalänk
Medlem

Dessa processorer har en riktigt kompetent GPU med 40CU respektive 32CU.
En AI Max 385 skulle vara trevlig som en Steam Machine i TV-bänken, men prislappen är inte så rolig och leverans i Q4 känns rätt avlägset.
Hoppas fler tillverkare släpper datorer med denna processorserie.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte ser "Ikea inspirationen"?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Bara jag som inte ser "Ikea inspirationen"?

Inte bara du.
Jag tror det var ett försök att få "artikeln" mer klickvänlig för oss svenskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Håller helt med att det är olika prisklasser mellan en Mac Studio och denna framework-maskin.
Men det var ju du som gjorde jämförelsen med Studion. Jag svarade att det är en bättre jämförelse prestandamässigt med en Mac Mini.

Ah fattar

Permalänk
Medlem

Tog inte lång tid för Framework att gå från användarvänlighet till nedlåst och fastlött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Tog inte lång tid för Framework att gå från användarvänlighet till nedlåst och fastlött.

Nirav Patel frågade AMD om utbytbara minnen på Strix Halo men AMD sa nej.

Alternativet hade varit att inte lansera en ny (Strix Halo) dator om det hade varit mer spännande ?

ATI Rage har/hade flera modeller med uppgraderingsbart VRAM.

Om det är viktigare att kunna uppgradera grafikkortet än vilken prestanda det ger så kanske det är något för dig.
Här är en variant;

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nirav Patel frågade AMD om utbytbara minnen på Strix Halo men AMD sa nej.

Alternativet hade varit att inte lansera en ny (Strix Halo) dator om det hade varit mer spännande ?

ATI Rage har/hade flera modeller med uppgraderingsbart VRAM.

Om det är viktigare att kunna uppgradera grafikkortet än vilken prestanda det ger så kanske det är något för dig.
Här är en variant;

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c4/ATI_3D_Rage_Pro_PCI_8MB.jpg/1024px-ATI_3D_Rage_Pro_PCI_8MB.jpg

Inte bara amd sa nej. Amd lade resurser på att försöka få det att fungera för framework med camm, men signal integritet gjorde det inte möjligt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.