Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

AOC AG276QZD2 - Billigaste 240hz OLED Monitor på marknaden

Permalänk
Medlem

Jag trodde jag skulle använda min gamla IPS parallellt men använder denna OLED till CAD/Hobby-arbete också. Men det är mest kvällstid med ljusstyrkan lågt ställd på 10. Märkte en extra bonus med att ha låg ljustyrka. Då hålls energibudgeten i schack så det aldrig blir olika ljusstyrka på saker beroende på vad som visas.

Numera spelar jag mest med 35 i ljusstyrka i SDR. I Fallout 4 har jag ställt ner färgintensiteten på HUD också

Fortfarande kanonnöjd med skärmen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Uppdatering sen jag köpte bildskärmen på Black Friday.

Är mycket nöjd! Lirat flera olika spel och har sett några filmer och i övrigt surfat med denna.
Vet inte vad mer man ska säga förutom att svärtan och färgerna är riktigt bra och sen såg jag kommentarer om att man inte skulle kunna ha denna som jobbskärm på grund av att texten inte är tydlig, det förstår jag inte.

Jag har stängt pixel refresh varningen och satt bildskärmen på att stängas av efter en minut.
Sen när jag stänger datorn så slår jag av bildskärmen genom att hålla inne knappen i två sekunder och om den har varit igång mer än 4h sammanlagt så går pixel refresh igång automatiskt, jag skulle tro att detta räcker för att underhålla skärmen.

Kör Gamer3

Luminance settings
Contrast 50
Brightness 90
Darkboost off
Gamma 3.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av mistahh:

Är mycket nöjd! Lirat flera olika spel och har sett några filmer och i övrigt surfat med denna.
Vet inte vad mer man ska säga förutom att svärtan och färgerna är riktigt bra och sen såg jag kommentarer om att man inte skulle kunna ha denna som jobbskärm på grund av att texten inte är tydlig, det förstår jag inte.

Jag har stängt pixel refresh varningen och satt bildskärmen på att stängas av efter en minut.
Sen när jag stänger datorn så slår jag av bildskärmen genom att hålla inne knappen i två sekunder och om den har varit igång mer än 4h sammanlagt så går pixel refresh igång automatiskt, jag skulle tro att detta räcker för att underhålla skärmen.

Kör Gamer3

Luminance settings
Contrast 50
Brightness 90
Darkboost off
Gamma 3.

Låter lovande, jag får nog lov att testa en sådan ändå då priset fortfarande är konkurrenskraftigt kontra andra märken.

Permalänk
Medlem

Kör Gamer3

Luminance settings
Contrast 50
Brightness 90
Darkboost off
Gamma 3.

Najs! Ska laborera lite mer och testa dina settings. Dock kan jag personligen inte ha så där hög ljusstyrka.

Har heller inga problem text. Kan läsa längre PDF med liten text och kan använda CAD utan problem. Detta är numera min daily driver

Jag har ett annat förfarande gällande pixel refresh. Jag låter notisen komma upp och oftast kör jag den då och tar en paus. Men ibland låter jag den bara tajma ut och försvinna. Då körs den automatiskt när jag lite senare slutar spela och stänger av skärmen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Kör Gamer3

Luminance settings
Contrast 50
Brightness 90
Darkboost off
Gamma 3.

Citat:Skrivet av Joppis:

Najs! Ska laborera lite mer och testa dina settings. Dock kan jag personligen inte ha så där hög ljusstyrka.

Har heller inga problem text. Kan läsa längre PDF med liten text och kan använda CAD utan problem. Detta är numera min daily driver

Jag har ett annat förfarande gällande pixel refresh. Jag låter notisen komma upp och oftast kör jag den då och tar en paus. Men ibland låter jag den bara tajma ut och försvinna. Då körs den automatiskt när jag lite senare slutar spela och stänger av skärmen.

Har ni mycket någonting med ClearType eller liknande?

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Choppe:

Har ni mycket någonting med ClearType eller liknande?

Stämmer, jag har använt ClearType-guiden och valt utseende efter egna preferenser. Dock tyckte jag inte att det på något vis såg problematiskt ut innan heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stämmer, jag har använt ClearType-guiden och valt utseende efter egna preferenser. Dock tyckte jag inte att det på något vis såg problematiskt ut innan heller.

Gott, tack!

Permalänk
Medlem

Gott, tack!

Kör också clear type valde en som jag tyckte såg bättre ut enligt egen preferens.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Jag kör dessa HDR settings som nämns i videon, ökat Digital vibrance till 60 i nvidia control panel för mer naturlig färg.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av shogou:

Kör också clear type valde en som jag tyckte såg bättre ut enligt egen preferens.

Har du vant dig mer vid texten för jag vet att du nämnde tidigare att du inte skulle rekommendera skärmen till någonting annat än just gaming och content? Eller om kalibreringen via ClearType gjorde det fullt dugligt?

Permalänk
Medlem

och sen såg jag kommentarer om att man inte skulle kunna ha denna som jobbskärm på grund av att texten inte är tydlig, det förstår jag inte.

Jag upplever inte att texten är lika bra som min mini-led skärm på denna OLED men det är inte liv eller död.
Tror argumentet är snarare risken för burn in med alla statiska element man använder under arbets dagen och att det är en Glossy panel som inte parar så bra med dagsljus om du inte kontrollerar miljön.

Jag föredrar min mini-led för det är så mycket mindre att tänka på när jag sitter med spreadsheets eller jira tickets öppet under dagarna. men denna panel är sååå mycket bättre för gaming.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Har du vant dig mer vid texten för jag vet att du nämnde tidigare att du inte skulle rekommendera skärmen till någonting annat än just gaming och content? Eller om kalibreringen via ClearType gjorde det fullt dugligt?

Går helt klart att använda men jag föredrar som sagt min ips mini led för spelutveckling som jag håller på med under dagarna. Det är en blandning av jira, spel motor, analys, mail, allt möjligt. Då hade jag inte velat använda min OLED om alternativet finns.

Det beror helt enkelt på hur petig man är, jag är väldigt petig 😄 för gemene man spelar det nog ingen roll

Permalänk
Medlem

Går helt klart att använda men jag föredrar som sagt min ips mini led för spelutveckling som jag håller på med under dagarna. Det är en blandning av jira, spel motor, analys, mail, allt möjligt. Då hade jag inte velat använda min OLED om alternativet finns.

Det beror helt enkelt på hur petig man är, jag är väldigt petig 😄 för gemene man spelar det nog ingen roll

Fattar precis. Ser att Webbis har en kampanj med 6490 kr och jag kan ju alltid returnera om jag inte kommer överens med den alt. kör min nuvarande IPS på sidan om för jobb som tidigare diskuterats.

Permalänk
Medlem

Fattar precis. Ser att Webbis har en kampanj med 6490 kr och jag kan ju alltid returnera om jag inte kommer överens med den alt. kör min nuvarande IPS på sidan om för jobb som tidigare diskuterats.

Jag tror inte du blir besviken det kan vara värt att kolla vad som kommer senare i år också nu när vi stiger in i 2025. En youtuber jag följer tinytimlogan är på CES just nu och det verkar vara en ett stort leap med OLED specs men kommer säkert kosta därefter

4k/240hz 1440p/500hz

Tvivlar på att dom kommer kosta runt 6k 😄 säkert 10k+

Runt 1:30

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Jag tror inte du blir besviken det kan vara värt att kolla vad som kommer senare i år också nu när vi stiger in i 2025. En youtuber jag följer tinytimlogan är på CES just nu och det verkar vara en ett stort leap med OLED specs men kommer säkert kosta därefter

4k/240hz 1440p/500hz

Tvivlar på att dom kommer kosta runt 6k 😄 säkert 10k+

Runt 1:30

https://youtu.be/4Tstap8a6ls?si=LhWL1lXYPlh359Yd

Jo, jag har sett de kommande 27" 4K men gissningsvis så hamnar dom väl över 10k. Denna känns rimlig som ett insteg i OLED-världen och 1440p är perfekt för min rigg och min spelkatalog. 4K hade såklart varit fint ut text- och produktivitetssammanhang men man kan inte få allt!

Permalänk
Medlem

Jo, jag har sett de kommande 27" 4K men gissningsvis så hamnar dom väl över 10k. Denna känns rimlig som ett insteg i OLED-världen och 1440p är perfekt för min rigg och min spelkatalog. 4K hade såklart varit fint ut text- och produktivitetssammanhang men man kan inte få allt!

Ja, precis. Och dessutom är ju 27 tum, 1440p och 240Hz inte direkt dåligt som "insteg" till OLED. Jag kommer ha min länge

Visa signatur

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Ändrade settings lite mer.

Game Settings
Gamer 3 - allt annat standard.

Luminance
Contrast 50
Brightness 80
Darkboost off
Gamma 3

Color Setup
LowBlue Mode off
Color Temp Normal.

Testade mecka lite med andra settings men detta ser bra ut på olika webbsidor, filmer med mera.
Ska utvärdera ett tag.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Ja, precis. Och dessutom är ju 27 tum, 1440p och 240Hz inte direkt dåligt som "insteg" till OLED. Jag kommer ha min länge

Beställd!

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Beställd!

Gött! Hoppas du får den innan helgen

Visa signatur

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Gött! Hoppas du får den innan helgen

Ja, preliminärt så sladdar Postnord förbi med den på fredag. Blir fint.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Ändrade settings lite mer.

Game Settings
Gamer 3 - allt annat standard.

Luminance
Contrast 50
Brightness 80
Darkboost off
Gamma 3

Color Setup
LowBlue Mode off
Color Temp Normal.

Testade mecka lite med andra settings men detta ser bra ut på olika webbsidor, filmer med mera.
Ska utvärdera ett tag.

Tyckte dina settings var rätt trevliga. Utvärderar samma ett tag förutom ljusstyrkan som jag håller bra mycket lägre men det är ju högst personligt.

Visa signatur

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Bra pris på denna nu ...
Är den värd det?

https://www.proshop.se/Skaerm/265-AOC-AGON-Pro-AG276QZD2-2560...

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Ivalun:

Ja, det priset hade även Webhallen sist förra månaden.
Det är en bra skärm till det priset och du hittar ingen billigare, dock lämnade jag tillbaka den för 4K.
Ha bara i åtanke att det är ingen HDMI 2.1, inte riktigt lämpligt för konsoler.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Köpte denna och fick hem den igår! Ställde upp den brevid den brevid min gamla Samsung VA panel . Oj vilken go bild. Efter lite tester för att leta efter fel som döda pixlar, banding,dirty screen,osv. Så hitta jag inget ! helt perfekt!! Jag Upplevde ingen VRR flicker heller ! Fantastiskt skärm ! Väldigt prisvärd !

Citera flera Citera