Signal lämnar Sverige om övervakningslag blir verklighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Kul, men nej det är inte den sortens dumhet jag refererar till såklart.
Finns gott om folk i ledande positioner som skulle kunna klassas som "tekniskt handikappade" men det betyder inte att dom är korkade eller inte har en aning om vad deras agenda har för ramifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Kul, men nej det är inte den sortens dumhet jag refererar till såklart.
Finns gott om folk i ledande positioner som skulle kunna klassas som "tekniskt handikappade" men det betyder inte att dom är korkade eller inte har en aning om vad deras agenda har för ramifikationer.

Vissa kan t.o.m klassas som mentalt handikappade i min mening.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror ingen tror på att vi lever i en utopi.

Gissningsvis ligger det väl närmre till hands att inse att rättsväsen behövs i en värd som inte är perfekt.
Grejen är väl den att polisen inte gör sitt jobb bättre ju färre verktyg de får ha kvar.
De behöver ha verktyg anpassade för tidsåldern de verkar i.
Det behöver inte betyda massövervakning. Det verkar inte föreslås i nyheten heller.
Däremot möjligheten att kunna komma åt underlag och utreda brott överallt - utan kriminella frizoner.

Jag skulle nog säga såhär. Handlar det om att polis/säpo själva skulle ha fri tillgång till allt innehåll så låter det som ett dåligt förslag.

Jag tänker mig att det snarare handlar mer om ett krav på företag att ha tekniska lösningar där rättsväsen kan begära ut underlag vid brottsutredning.
Så som det funkar med många instanser i dagsläget. Övervakningsvideo, SMS och liknande.

Man kan aldrig skapa en bakdörr och hävda att endast "rätt personer" kommer använda bakdörren.

se till exempel

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/over-4-000-bac...

Sen pågår det ju backdoor attacker hela tiden som till exempel

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/us-org-suffere...

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/chinese-cybers...

Vi kanske inte ska göra det lättare för världens hackers att hämta ut data från Sverige. Bara en tanke så där........

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lonewolfshade:

Man kan aldrig skapa en bakdörr och hävda att endast "rätt personer" kommer använda bakdörren.

se till exempel

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/over-4-000-bac...

Sen pågår det ju backdoor attacker hela tiden som till exempel

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/us-org-suffere...

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/chinese-cybers...

Vi kanske inte ska göra det lättare för världens hackers att hämta ut data från Sverige. Bara en tanke så där........

Läs mitt tidigare inlägg i tråden. Det passar väl in här.

Någonstans tror jag det är rimligt att fundera på om FUD styr debatten lite för mycket.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Om detta ledde till att gängen övervakades skulle jag kunna stödja det - men precis som med vapen så spelar lagstifning ingen roll, de som är motiverade *kan skaffa vapen* OCH de *kan definitivt installera en app* med fungerande kryptering.

**Att tro att detta skulle ha en effekt är svagbegåvat.**

Det är lika förolämpande mot befolkningen som att förbjuda AR15 efter Örebro. Politiker som gör verkningslöst nonsens för att se bra ut på TV snarare än att på allvar ta hand om problemet! (Man borde sett över psykvården efter Örebro)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Trygghet och säkerhet ligger bra mycket högre än någons integritet. Jag hoppas på övervakning/avlyssning överallt.

Bara att sätta upp en livestrean av hela ditt liv. Det är fritt fram att starta din personliga övervakningsapparatur om du har den känslan att allt och alla ska övervakas.

Tror inte du förstår vad personlig integritet betyder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SvenskFisk:

Om detta ledde till att gängen övervakades skulle jag kunna stödja det - men precis som med vapen så spelar lagstifning ingen roll, de som är motiverade *kan skaffa vapen* OCH de *kan definitivt installera en app* med fungerande kryptering.

**Att tro att detta skulle ha en effekt är svagbegåvat.**

Det är lika förolämpande mot befolkningen som att förbjuda AR15 efter Örebro. Politiker som gör verkningslöst nonsens för att se bra ut på TV snarare än att på allvar ta hand om problemet! (Man borde sett över psykvården efter Örebro)

Läs mitt tidigare inlägg

Alltså. Man bör nog inte ta ett teoretiskt scenario för en liten grupp - och tro att det ska gälla för precis alla.
Det blir fel.
Frågan har fler lager än så.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Och det tar tid att få igång skolan och därmed fattigdomen, men låter man det bli kaos igen så är det bortkastat. Så hur länge, tja 2 generationer...

De satsar inte ens på att försöka fixa det, av vad jag hört.

Vad händer när de kontinuerligt förlänger undantagstillståndet? Det blir det nya normala.

Det jag menar är att en polisstat absolut INTE är en bra lösning, någonsin. Det är väldigt mycket en "be VERY careful what you wish for".

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Bara att sätta upp en livestrean av hela ditt liv. Det är fritt fram att starta din personliga övervakningsapparatur om du har den känslan att allt och alla ska övervakas.

Tror inte du förstår vad personlig integritet betyder.

Nja, de skulle göra som i london, ha flera tusen övervakningskameror över typ i stort sett hela staden där de kan typ följa allt från en central. Vad jag gör hemma behövs inga kameror till, finns digitala spår de kan följa via internetleverantören om de så önskar etc

Ser gärna att polis får större befogenheter och fler/bättre hjälpmedel.

Permalänk
Medlem

alltså vill nån läsa mina sms som jag skickar till frugan eller ungarna, kör på bara /care

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Läs mitt tidigare inlägg i tråden. Det passar väl in här.

Någonstans tror jag det är rimligt att fundera på om FUD styr debatten lite för mycket.

Det du tar upp är inte samma sak.

Vid fullständig helsträck kryptering kan inte företaget som ger dig tillgång till krypterings tjänsten någonsin se vad det krypterade meddelandet är.

Och det är per design.

FBI är bara en av några aktorer som rekommenderar kryptering.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fbi-varnar-svenska-cyberex...

Eller tänkte du att vi skulle ge andra länder fullständig insyn i vårt försvar.

försvaret använder sig själva av signal idag och rekommenderar inte idiotin svenska polikter håller på med.

Sen ska vi ju inte glömma alla företagshemligheter som vi har intresse av att skydda.

En simpel riskanalys visar på behovet av kryptering inte bara för privatpersoner utan för samhället i stort.

Men du kanske inte tar sekretess och infosmitta på allvar?

Permalänk
Hedersmedlem

Det du tar upp är inte samma sak.

Vid fullständig helsträck kryptering kan inte företaget som ger dig tillgång till krypterings tjänsten någonsin se vad det krypterade meddelandet är.

Och det är per design.

FBI är bara en av några aktorer som rekommenderar kryptering.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fbi-varnar-svenska-cyberex...

Eller tänkte du att vi skulle ge andra länder fullständig insyn i vårt försvar.

försvaret använder sig själva av signal idag och rekommenderar inte idiotin svenska polikter håller på med.

Sen ska vi ju inte glömma alla företagshemligheter som vi har intresse av att skydda.

En simpel riskanalys visar på behovet av kryptering inte bara för privatpersoner utan för samhället i stort.

Men du kanske inte tar sekretess och infosmitta på allvar?

Ja alltså tekniken känner jag väl till.
Det är en annan teknik för det är inte e2e där. Men det är ju hela tanken. Att visa ett annat exempel som vi ändå anser vara säkert nog att använda - men som inte skitnödigt mycket måste ha just e2e.

Det är ändå såhär att banker har insyn i våra transaktioner. För det finns insyn mitt i centralnoderna där.
Och det anses ju vara tillräckligt säkert. Trots att polis kan begära ut uppgifter från systemet är den tekniska lösningen tillräckligt säker att användas för hela samhällets pengar.
Ellerhur?

Varför skulle ett chattsystem där centralnoden inte är krypterad då vara så himla problematisk? Det är såhär SMSsystemet fungerat de senaste årtiodena. Och det har ju faktiskt gått att överleva i den världen med SMS också.
Du beskriver det att det är så infernalisk osäkert när det kommer till meddelandetjänster om det skulle avkrypteras centralt så att polisutredningar skulle kunna få insyn.
Men jag tror det mer beror på att man fastnat i ett tankemönster och att folk bara skrämmer upp varandra utan att ha tänkt till en vända till här.
Det är därför jag drar in bankexemplet.

"Eller tänkte du att vi skulle ge andra länder fullständig insyn i vårt försvar."

Jag har givit banker som exempel innan. Andra länder har väl inte fullständing insyn i våra banker? Ellerhur? Varför skulle de ha det till vårt försvar då?

"Men du kanske inte tar sekretess och infosmitta på allvar?"
Vi bör hålla isär begreppen e2e-kryptering och kryptering här.
Det går alltså utmärkt att vara för krypteringslösningar, och samtidigt se att vi inte måste ha just e2e för allehanda chatt-tjänster.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Varför skulle ett chattsystem där centralnoden inte är krypterad då vara så himla problematisk? Det är såhär SMSsystemet fungerat de senaste årtiodena. Och det har ju faktiskt gått att överleva i den världen med SMS också.

...

Jag har givit banker som exempel innan. Andra länder har väl inte fullständing insyn i våra banker? Ellerhur? Varför skulle de ha det till vårt försvar då?

Där slår du väl (kanske oavsiktligt?) huvudet på spiken vad gäller just den aspekten av jämförelsen, de flesta av de moderna kommunikationsverktygen är inte svenska och hanteras inte av eller i Sverige.

Så det är något bolag i något annat land, samt myndigheterna i detta land, som då har har förstahandstillgång till våra personliga uppgifter... och våra myndigheter som får be snällt om att *också* få titta.
Samt då även oklart vilka ytterligare som kan be att få titta... eller vilka som oavsiktligt kommer åt att titta.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Där slår du väl (kanske oavsiktligt?) huvudet på spiken vad gäller just den aspekten av jämförelsen, de flesta av de moderna kommunikationsverktygen är inte svenska och hanteras inte av eller i Sverige.

Så det är något bolag i något annat land, samt myndigheterna i detta land, som då har har förstahandstillgång till våra personliga uppgifter... och våra myndigheter som får be snällt om att *också* få titta.
Samt då även oklart vilka ytterligare som kan be att få titta... eller vilka som oavsiktligt kommer åt att titta.

Det här är en jättebra poäng. Jag köper det!
Behovet blir helt annorlunda för globala aktörer när lagstiftningar på tillgång gäller per land.

Jag har tänkt mig att det här går att lösa i Sverige på så sätt att rättstaten inte har direkttillgång utan de får fråga om att få utdrag precis som de får göra för att få ut data från andra håll.
Men ja, läcker hela företagets data till nå annat land för att deras kagar krävt att ha kopplat in sig med direktaccess i företaget databaser...
Så är det rätt osäkert därifrån. Därför behövs e2e vilket inte behövs från banker på samma sätt (för banker är mer nationella)

Väldigt bra argument. I hear you!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ähh. Jag tror faktiskt inte det behöver vara så problematiskt. Tror mest det här repeteras i cirklar och så skrämmer folk upp varandra mer och mer och mer.

Tar vi exempelvis banker så hanterar de alla våra pengar. Deras system är inte så säkra att ingen part kan titta in.
Bankerna kan själva ta sig en titt rakt in i alla transaktioner. Vid polisutredningar kan polis begära ut underlag för banktransaktioner - och bankerna har den insynen att de kan plocka ut all den datan.
Skulle man inte kunna kalla det för att bankerna har master keys för alla våra transaktioner då?

Ändå är den typen av upplägg där det finns en lucka att se rakt in i alltihop tillräckligt säkert för att hantera samhällets alla pengar.

Jag har svårt att se att det upplägget är så prolematiskt till vardags faktiskt.

Däremot förstår jag att signal går i taket av det här förslaget. Deras USP och säljstrategi går ut på att vara anti kring sådant här.

Att få begära ut data är en sak.
Det är en extrem skillnad mellan att organisation själv ansvarar för sin egna data, gentemot att öppna upp sina servrar och data mot internet för att någon myndighet ska kunna plocka ut vad dom känner för.

Eftersom du nu tog bank som exempel. Jag jobbar som mjukvaruingenjör på en bank nu, och har jobbat på en annan bank tidigare också.
Oavsett om någon skulle få tag i en nyckel för att kommunicera med banksystemen så är den i princip helt värdelös för den är obrukbar utanför bankens interna nätverk, där endast ett fåtal applikationer ens är whitelistade. Så är det på båda bankerna jag jobbat på.

Skrivet av Söderbäck:

Skulle det inte vara säkert nog att skicka vardagskommunikation om vad man gjorde i helgen till vänner med en säkerhetslösning på samma nivå som banker ändå har?

Nej det tycker jag inte. Det finns inget reellt värde i en banktransaktion. Banken kan i princip korrigera alla problem i en banktransaktion till exempel.
Kommunikation är en helt annan typ av data. Om data läcker en enda gång så är det över med det roliga. Det finns absolut ingen återvändo, datan är läckt för evigt och det går inte att "fixa till" som det går i en bank.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jackbob:

Att få begära ut data är en sak.
Det är en extrem skillnad mellan att organisation själv ansvarar för sin egna data, gentemot att öppna upp sina servrar och data mot internet för att någon myndighet ska kunna plocka ut vad dom känner för.

Eftersom du nu tog bank som exempel. Jag jobbar som mjukvaruingenjör på en bank nu, och har jobbat på en annan bank tidigare också.
Oavsett om någon skulle få tag i en nyckel för att kommunicera med banksystemen så är den i princip helt värdelös för den är obrukbar utanför bankens interna nätverk, där endast ett fåtal applikationer ens är whitelistade. Så är det på båda bankerna jag jobbat på.

Ja men det här står inte i kontrast till det jag påstår.
Jag kan faktiskt inte se någonstans i den här nyheten att polis eller säpo frågar efter att få fri passage direkt in i databaserna. Har vi läst olika nyheter?
Faktiskt alltså.
Som jag förstått det kan det mycket väl handla om att krav på företagen att bygga lösningar där polisen kan begära ut uppgifter.

Så som det fungerar när polisen vill ha ut SMS eller sätta span på en mobiltelefon.
Som det fungerar om polisen vill begära ut uppgifter från videokameror i ett köpsänder.
Som det fungerar om polisen vill ha ut transaktionsuppgifter från en bank.
Eller som det fungerar när polisen vill ha ut internethistorik från en ISP.

Det här förfarandet verkar vara det sättet som väljs och hur våra lagar är utformade på området. Jag känner inte till att polisen i några instanser har fri lejd in i privata företags databaser på andra fronter - så jag är inte helt övertygat att man måste ta för givet att det ska vara tvärt om här.

Skrivet av Jackbob:

Nej det tycker jag inte. Det finns inget reellt värde i en banktransaktion. Banken kan i princip korrigera alla problem i en banktransaktion till exempel.
Kommunikation är en helt annan typ av data. Om data läcker en enda gång så är det över med det roliga. Det finns absolut ingen återvändo, datan är läckt för evigt och det går inte att "fixa till" som det går i en bank.

Ja fast ja. Nu snöar du in på teknisk hantering av anrop från klient till centralnoderna. "Hur ska vi räkna på/agera på inkommande kommendon". Där kan man såklart ha olika säkerhetssystem. Sure. Det behövs inte omräkning/annan hantering för meddelandetjänster utan de ska ju bara slussas vidare. Så det här är väl lite av en non issue på den fronten.

Det jag tagit upp handlar inte om hur man tekniskt hanterar inkommande kommandon, utan mitt inspel handlar istället om att kryptering mellan klient och centralnod är säker nog för rätt mycket.
Att banken har möjlighet till insyn i innehållet så att de kan plocka ut data vid begäran från rättsstat fungerar faktiskt och är säkert nog.
Den modellen går att använda även för meddelandetjänster.

Med det sagt. evil penguin ovan har övertygat mig om behovet av e2e i chatt-tjänster ovan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nja, de skulle göra som i london, ha flera tusen övervakningskameror över typ i stort sett hela staden där de kan typ följa allt från en central. Vad jag gör hemma behövs inga kameror till, finns digitala spår de kan följa via internetleverantören om de så önskar etc

Ser gärna att polis får större befogenheter och fler/bättre hjälpmedel.

Men det spelar liksom ingen roll vad du tror att myndigheterna vill. Vill de ha kameror hemma hos folk så ser de till att lagstifta om kameraövervakning hemma hos folk. Men absolut långsökt att så skulle inträffa. Eller vänta lite - ett av olika förslag som lyfts fram var att polis skulle ha tillstånd att slå på kameror i enheter för att se vem som just då använder telefon / dator till olaglig verksamhet samtidigt som brottet begås, alltså ett brott som man vet pågår. Inget ont om detta, brott ska stävjas med alla tillgängliga medel om man vet att ett brott pågår. Men vad hindrar en ändamålsglidning mot att slå på telefonkamera / webbkamera vid misstanke om att brott begås eller kommer begås, för att sedan, som i detta förslag om bakdörrar, alltid vara påslagen för att kunna fånga upp eventuella brott. Är det ett sådant samhället du eftersträvar så finns ett östligt beläget land du kan bosätta dig i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Men det spelar liksom ingen roll vad du tror att myndigheterna vill. Vill de ha kameror hemma hos folk så ser de till att lagstifta om kameraövervakning hemma hos folk. Men absolut långsökt att så skulle inträffa. Eller vänta lite - ett av olika förslag som lyfts fram var att polis skulle ha tillstånd att slå på kameror i enheter för att se vem som just då använder telefon / dator till olaglig verksamhet samtidigt som brottet begås, alltså ett brott som man vet pågår. Inget ont om detta, brott ska stävjas med alla tillgängliga medel om man vet att ett brott pågår. Men vad hindrar en ändamålsglidning mot att slå på telefonkamera / webbkamera vid misstanke om att brott begås eller kommer begås, för att sedan, som i detta förslag om bakdörrar, alltid vara påslagen för att kunna fånga upp eventuella brott. Är det ett sådant samhället du eftersträvar så finns ett östligt beläget land du kan bosätta dig i.

Ja det finns säkert bra saker med östliga länder på vissa områden. Men jag eftersträvar ett sverige där gäng inte har vapen, ett sverige där det inte detonenar bomber i och utanför trapphus var o varannan dag...eller huvudtaget.

Permalänk

Jag vet ett ännu bättre sätt: avlyssna enskilda misstänkta istället. Fysiskt. SOM MAN FÅR GÖRA REDAN. Varför är staten så kåt på att ta sig förbi domstolen?

En fysisk övervakning är överlägsen.

Permalänk
Medlem

Då antar jag att du har noll koll på alla dom diverse olagliga register över individer som polisen skapat i närtid?

Några exempel:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/over-tusen-barn-med-i-olagl...

https://www.publikt.se/nyhet/polisens-kvinnoregister-var-olag...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tusentals-olagligt-i-polis...

Var fan får ni er naiva tro på att polisen/säpo och andra skulle bestå av någonting annat är människor som gör olagliga saker titt som tätt?

Vid sådana här diskussioner undrar jag hur många av er som tror att människor per definition är goda och gör allt rätt och riktigt.

den som någonsin öppnat en historiebok inser snabbt att så inte är fallet.

Jag tror att poängen som var att någonting som skulle kunna bli dåligt inte måste bli det flög dig rakt över huvudet. Om något så visar ju nyheterna du länkar att vi faktiskt har ett samhälle där även polisen kan ställas till svars för sina handlingar. Med ett stabilt regelverk kan man faktiskt komma långt.

Hur resonerar du kring bilar till exempel? Det inte bara kan bli dåligt i trafiken ibland, det blir väldigt dåligt i trafiken ibland. Ska vi förbjuda bilar då?
Men visst, tanken är ju kittlande att varje beslut som togs i ett samhälle skulle vägas emot hur tokigt det skulle kunna bli...du skulle verkligen kunna bli en fantastisk politiker

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på hur regeringen kommer hantera alla alternativ till Signal som kommer uppstå, om lagen skulle antas? Det känns som att gemene man kommer sitta med kommunikation som har bakdörrar medans kriminella kommer gå över till nästa e2e-krypterad tjänst som existerar i periferin av lagomfånget. :S

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Goedendag: Jag flyttade in din tråd till den stora kommentarstråden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Slag i luften. Lycka till.

Jag söker inte aktivt e2ee men en del appar jag använder kör det som standard (Google Messages via RCS, FB Messenger, WhatsApp, Signal mfl) och om det är valbart så slår jag självklart på det. Då vet jag i alla fall med viss säkerhet (företag kan fula sig) att innehållet inte är läsbart när datan läcker från företagen. Kanske viss metadata men det får man väl ta. Det behöver inte handla om något olagligt men innehållet är faktiskt personligt och privat. Försvinner en app så byter jag till en annan. Skulle jag vilja skicka något anonymt och krypterat så löser jag det. Fram till att det blir olagligt att kommunicera på ett sätt som inte kan lagras och läsas av "the current good guys" då förstås.

Permalänk
Medlem

Värt att notera med är att polisen och rättsväsendet kommer bli ännu hetare för gängen att infiltrera. De behöver bara vinna en gång.
Sen är detta kanske mest akademiskt om de utlovade framstegen inom kvantdatorer visar sig sanna. Iallafall för historiska data.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Varför är staten så kåt på att ta sig förbi domstolen?

Som vanligt läser man helst inte mer än rubriken och sen hittar man på lite hemskheter som passar de motargument man gillar bäst.

Ur utkastet till lagrådsremissen kan vi läsa:

I enlighet med vad utredningen för fram innebär förslaget i sig inte att någon generell sårbarhet
ska införas i kryptering eller att systematiska bakdörrar introduceras

Vilken tråkig diskussion det hade blivit om det hade stått på första sidan!

vad som kan krävas i form av olika tekniska lösningar, blir i slutändan en fråga för rättstillämpningen och praxis att avgöra. Det är av vikt att exempelvis totalsträckskrypterade tjänster alltjämt kan användas.

Är man intresserad av utredarens förslag till lösning, står det på sid. 422 av Datalagring och åtkomst av elektronisk kommunikation

Ursäkta avbrottet, nu kan ni fortsätta njuta av ert raseri-bete.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Som vanligt läser man helst inte mer än rubriken och sen hittar man på lite hemskheter som passar de motargument man gillar bäst.

I enlighet med vad utredningen för fram innebär förslaget i sig inte att någon generell sårbarhet

vad som kan krävas i form av olika tekniska lösningar, blir i slutändan en fråga för rättstillämpningen och praxis att avgöra. Det är av vikt att exempelvis totalsträckskrypterade tjänster alltjämt kan användas.

Är man intresserad av utredarens förslag till lösning, står det på sid. 422 av Datalagring och åtkomst av elektronisk kommunikation

Vilken otroligt hemsk formattering det var på det dokumentet.

Oavsett vad du säger står det att de som tillhandahåller kommunikationstjänster ska lagra data i ett år, att deras verksamhet ska anpassas så att vid behov kunna öppna och tillhandahålla denna data hemligt till SÄPO som kan ta beslut att detta ska göras i upp till ett år (blir alltid minst ett år då alltså). Även att denna data då enkelt ska kunna kommas åt när beslut om övervakning tas.

Med andra ord är det en generell datalagring av kommunikation från dessa tjänster som vid behov kan låsas upp och läsas av myndigheter. Att de säger att det inte ska öppnas någon sårbarhet eller bakdörr är rätt betydelselöst när det ska lagras och kunna läsas, upp till ett år vid beslut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fulci:

Vilken otroligt hemsk formattering det var på det dokumentet.

Medhåll

Citat:

Oavsett vad du säger står det att de som tillhandahåller kommunikationstjänster ska lagra data i ett år, att deras verksamhet ska anpassas så att vid behov kunna öppna och tillhandahålla denna data hemligt till SÄPO som kan ta beslut att detta ska göras i upp till ett år (blir alltid minst ett år då alltså). Även att denna data då enkelt ska kunna kommas åt när beslut om övervakning tas.

Med andra ord är det en generell datalagring av kommunikation från dessa tjänster som vid behov kan låsas upp och läsas av myndigheter. Att de säger att det inte ska öppnas någon sårbarhet eller bakdörr är rätt betydelselöst när det ska lagras och kunna läsas, upp till ett år vid beslut.

Nä.. det där ordet ”data” får du definiera med högre precision. Menar du abonnemangsuppgift, trafikuppgift, lokaliseringsuppgift, eller meddelandets innehåll?

Blandar man ihop dem så där kommer man till slutsatser som faller på sin egen orimlighet.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Läs mitt tidigare inlägg

Alltså. Man bör nog inte ta ett teoretiskt scenario för en liten grupp - och tro att det ska gälla för precis alla.
Det blir fel.
Frågan har fler lager än så.

Ditt inlägg missar målet:

> Fast nu är der väl rätt många ändå som begår brott men som INTE ingår i organiserade brottsyndikat med specialserad kommunikationsutrustning.

Jag är *inte* villig att införa massövervakning för att stoppa snattare och korruption.

> Så det där argumentet att alla hela brottssfären skulle ha anpassat sig från osäkra kommunikationsvägar.

Den grova brottsligheten *har* anpassat sig till avlyssning, med exempelvis EncroChat.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Regeringen utser ju dessa domare i Försvarsunderrättelsedomstolen.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Är det någon som på riktigt tror att dom allt mer invasiva övervakningsförslagen är för att mota brottslighet och inte en väg framåt för total övervakning av medborgarna?
Dom vet ju redan idag vilka som engagerar sig i kriminella nätverk men det verkar ha cirka noll påverkan de deras framfart.

Det är tydligt att det framförallt handlar om att se till så att "fel" åsikter inte får så pass stor spridning att det hotar makten och leder till revolution. Att man inte organiserar sig för mycket så att säga. Vi ser samma mönster i hela Västvärlden. Man vill ju göra inskränkningar i föreningsfriheten vilket är talande.

Tror inte jag behöver förtydliga vilka sorts åsikter det handlar om... Kan ju bara konstatera att ett visst parti som tidigare verkade stå för riktig förändring inte längre verkar göra det. Inget händer. Man låter till stor del som de andra partierna. Kontrollerad opposition.