Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju inget där som egentligen backade upp ditt påstående om att du trodde att spelupplevelsen skulle blir bättre på PS5 Pro än en monster PC med ett 5090. Det var ju i stort sett ingen av dom som skrev där som hade en monster PC. Väldigt många som hade ganska low end hårdvara och en del som antingen hade bra grafikkort med en betydligt sämre processor eller tvärsom.

PS5 Pro kör spelet i 1080p/60fps (i performance läget) enligt Digital Foundry videon och jag gissar att det inte direkt är med högsta möjliga inställningar (Ultra). En monster PC med ett 5090 och typ en 7800X3D/9800X3D klarar att köra spelet i 4K (native), med maxade inställningar och får ut minst 60fps i stort sett hela tiden. Det är lite skillnad.

I den här videon (vid 21:43) kan du se vad jag sa ang. en PC med ett 5090 och en 9800X3D.

Nu är det ju inte så lätt att avgöra helt och hållet av en komprimerad YouTube video, men jag tyckte det generellt sett såg bättre ut (än PS5 Pro) på min PC (med ett 6800XT och en 5800X3D) när jag körde betan. Men det återstår att se hur det fulla spelet ter sig i förhållande till betan. Jag antar att Digital Foundry släpper en video om PC versionen också, så då får vi se vad dom har att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, det var ju inget där som egentligen backade upp ditt påstående om att du trodde att spelupplevelsen skulle blir bättre på PS5 Pro än en monster PC med ett 5090. Det var ju i stort sett ingen av dom som skrev där som hade en monster PC. Väldigt många som hade ganska low end hårdvara och en del som antingen hade bra grafikkort med en betydligt sämre processor eller tvärsom.

PS5 Pro kör spelet i 1080p/60fps (i performance läget) enligt Digital Foundry videon och jag gissar att det inte direkt är med högsta möjliga inställningar (Ultra). En monster PC med ett 5090 och typ en 7800X3D/9800X3D klarar att köra spelet i 4K (native), med maxade inställningar och får ut minst 60fps i stort sett hela tiden. Det är lite skillnad.

I den här videon (vid 21:43) kan du se vad jag sa ang. en PC med ett 5090 och en 9800X3D.
https://www.youtube.com/watch?v=qAV8TqtNZSg

Nu är det ju inte så lätt att avgöra helt och hållet av en komprimerad YouTube video, men jag tyckte det generellt sett såg bättre ut (än PS5 Pro) på min PC (med ett 6800XT och en 5800X3D) när jag körde betan. Men det återstår att se hur det fulla spelet ter sig i förhållande till betan. Jag antar att Digital Foundry släpper en video om PC versionen också, så då får vi se vad dom har att säga.

Fast nu säger ju inte @EdvinR att ett RTX 5090 ger låg FPS utan pratar uppenbarligen om dålig frame pacing eller micro-stutter som normalt sett är ett problem med RE Engine som Capcom kör med. Och micro-stutter förstör något enormt, oavsett om det är en gång var fjärde sekund eller om det händer varje gång något nytt ska laddas in.

Samtidigt så är ju 30fps konstant micro-stutter, så 30fps skulle jag inte gå med på heller.

Jag kommer spela spelet på PC men har inte höga förhoppningar inför releasedagen. Jag minns också hur dåligt mus-support det var i Monster Hunter World på PC vid release. Det tog många månader innan spelet blev dugligt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ni som har Edge kontroller,är ni nöjda med dom? Hatar släppa styrspaken när man ska hoppa eller ducka i tex shooters.Det gör man ju aldrig med mus/tangentbord på pc när man spelar pubg,bf cod etc
Tycker edgeliknande kontroller skulle vara standard på konsoler😝😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fast nu säger ju inte @EdvinR att ett RTX 5090 ger låg FPS utan pratar uppenbarligen om dålig frame pacing eller micro-stutter som normalt sett är ett problem med RE Engine som Capcom kör med. Och micro-stutter förstör något enormt, oavsett om det är en gång var fjärde sekund eller om det händer varje gång något nytt ska laddas in.

Samtidigt så är ju 30fps konstant micro-stutter, så 30fps skulle jag inte gå med på heller.

Jag kommer spela spelet på PC men har inte höga förhoppningar inför releasedagen. Jag minns också hur dåligt mus-support det var i Monster Hunter World på PC vid release. Det tog många månader innan spelet blev dugligt.

Är det verkligen ett utbrett problem? Har själv inte läst speciellt mycket om micro-stutter i Wilds. Jag hade själv inga direkta problem med det när jag spelade betan. Men jag kan ju ha missat det, det kanske är ett mer utbrett problem än jag har uppfattat det som. Det stod dock inte mycket om det i den tråden EdvinR länkade till. Det var mest andra klagomål, som att man inte fick spelet att rulla tillräckligt bra på lägre hårdvara eller obalanserad hårdvara (GPU vs CPU).

Jag säger absolut inte att spelet är felfritt eller är bra optimerat på PC, för det är det verkligen inte. Det är alldeles för tungdraget för hur det ser ut. Men det gäller ju inte bara PC, konsolversionen ser också undermålig ut i förhållande till vad det kräver av hårdvaran. Sen tycker jag inte på nåt sätt att det är försvarbart att lägga dom pengarna som en monster PC med ett 5090 kostar. Bara grafikkortet kostar lika mycket eller mer än hela min dator + mus, tangentbord och skärm.

Kommer själv inte att skaffa spelet på releasedagen. Jag kommer att vänta ett tag för att spelet ska hinna patchas och gå ner i pris. Så förhoppningsvis så är det i ett bra skick när jag skaffar det. Mus och tangentbord stöd rör som tur är inte mig, då jag föredrar att spela den här typen av spel med kontroller ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ni som har Edge kontroller,är ni nöjda med dom? Hatar släppa styrspaken när man ska hoppa eller ducka i tex shooters.Det gör man ju aldrig med mus/tangentbord på pc när man spelar pubg,bf cod etc
Tycker edgeliknande kontroller skulle vara standard på konsoler😝😄

Bra kontroll, men oerhört dåligt battertid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Kan bara instämma i det Totalt värdelös batteritid.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Konsolgrävare

A great new price for PlayStation VR2 (€449.99)

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ok, funderar på en sån iaf... spelar inte så länge när jag spelar, får bara komma på att ladda den isf, hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ok, funderar på en sån iaf... spelar inte så länge när jag spelar, får bara komma på att ladda den isf, hehe

Man får med en lång sladd, bara att plugga in när batteriet tryter. Suverän kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Man får med en lång sladd, bara att plugga in när batteriet tryter. Suverän kontroll.

Ok, bra att veta

Permalänk
Medlem

inte så "Great" i USA när det blir 20% tullar...
Men finns väl fortfarande för få spel för att det ska bli någon storsäljare.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Smått galet. Kommer dock bli på en annan nivå med Halo.

Permalänk
Medlem

PlayStation 5 Graphics Modes

Forza Horizon 5 on PS5 features two rendering modes to choose from: Performance (60fps) and Quality (30fps).

On PS5 Pro, the Performance mode receives increased visual fidelity, while Quality mode adds ray traced car reflections to Races and Free Roam.

We hope you are looking forward to exploring Forza Horizon 5’s vast open world and features with Horizon Realms across all platforms the game is available on. Remember that you can pre-order any version of Forza Horizon 5 starting today on the PlayStation Store to receive a special bundle; pre-purchasing Premium Edition will grant you Early Access on April 25.
https://forza.net/news/forza-horizon-5-horizon-realms

Permalänk
Medlem

Förbokat Forza Horizon 5

Permalänk
Medlem

Fullpris för ett 4 år gammalt spel är larvigt tycker jag. Det borde ha kostat typ 499, eller 549 sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Fullpris för ett 4 år gammalt spel är larvigt tycker jag. Det borde ha kostat typ 499, eller 549 sek.

Håller med, att ta fullpris för gamla spel bara för att de släpps på ett nytt format är så jäkla fel och gör oftast att jag vägrar köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

inte så "Great" i USA när det blir 20% tullar...
Men finns väl fortfarande för få spel för att det ska bli någon storsäljare.

Allt är väl relativt, men finns gott om riktigt bra spel på PSVR2. Jag är mycket nöjd med mitt ex som jag haft sen release.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

1200kr på NetonNet... fynd
Det fanns ett ex kvar av Dragons Dogma II ute i Slagsta.
Någon som lyckades få tag på Rise of the Ronin, men som inte vill ha egentligen?

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inga direkta spelsläpp i min smak framöver förutom Shadows, men ger det några veckor av bugfix först.

Senast platinum på Stellar Blade.

Vad bör jag ge mig på näst?

HZD remaster
Forspoken
High on life

Permalänk
Medlem

Forspoken är underskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

<Uppladdad bildlänk>
1200kr på NetonNet... fynd
Det fanns ett ex kvar av Dragons Dogma II ute i Slagsta.
Någon som lyckades få tag på Rise of the Ronin, men som inte vill ha egentligen?

Jag hann få tag i ett Dragons Dogma 2, lär väl dyka upp nästa vecka. Fina priser.

Skrivet av Öltorp:

Inga direkta spelsläpp i min smak framöver förutom Shadows, men ger det några veckor av bugfix först.

Senast platinum på Stellar Blade.

Vad bör jag ge mig på näst?

HZD remaster
Forspoken
High on life

Jag började med HZD Remaster igår. Laddade först upp sparläget från PS4 men insåg snabbt att jag inte kom ihåg speciellt mycket, 7 år sen jag spelade senast. Så det fick bli att köra från början, det är verkligen ett fantastiskt spel.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, Focal Chorus CC 700, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jag antar att Digital Foundry släpper en video om PC versionen också, så då får vi se vad dom har att säga.

https://www.youtube.com/watch?v=0yhacyXcizA
Optimerat överallt men i dagsläget värst på PC?

Permalänk

Playstation 5 Pro är prissänkt hos flera stora återförsäljare. Bl.a. Inet, Webhallen m.m. 500kr bara, men ändå. Är detta början på sänkningarna och tror ni vi kommer få se fler sänkningar på den snart igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akilles82:

Playstation 5 Pro är prissänkt hos flera stora återförsäljare. Bl.a. Inet, Webhallen m.m. 500kr bara, men ändå. Är detta början på sänkningarna och tror ni vi kommer få se fler sänkningar på den snart igen?

Den har sålt dålig så förvänta mer prissänkningar. Psvr2 har sänkts med 200 euro i Europa, får se om det blir någon prissänkning i Sverige

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Den har sålt dålig så förvänta mer prissänkningar. Psvr2 har sänkts med 200 euro i Europa, får se om det blir någon prissänkning i Sverige

Inte konstigt med ett pris på över 10 tusen (10495 kr). Det avskräcker folk - mycket bättre med ett pris på under 10 tusen (9990 kr). Psykologisk prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=0yhacyXcizA
Optimerat överallt men i dagsläget värst på PC?

Ja, jag såg den videon. Tråkigt att det släpps i det här skicket, för jag tror att spelet i sig kommer att vara bra (om man gillar MH). Känns som att jag gör rätt med att invänta patchar och prissänkning.

Det konstiga är att det verkar funka relativt problemfritt (förutom att det är tungdraget) för vissa medans det är jätteproblem för andra. Kan det vara att vissa har tur att ha rätt hårdvarukombination eller är det bara så att vissa inte märker av micro stutters m.m?

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Den här senaste prissänkningen på PSVR2 har gjort mig lite nyfiken. Finns det några särskilda spel/features på PS5 som en VR-upplevelse kan förbättra markant?