Kungen av adblockers är död, länge leve uBlock Origin, 2014-2025. Alternativ sökes.

Permalänk
Medlem

Kungen av adblockers är död, länge leve uBlock Origin, 2014-2025. Alternativ sökes.

Då har dagen som det varnats om ett tag äntligen kommit: uBlock Origin har blivit blockat och bortplockat från app-store och går inte att aktivera ens om man aktivt väljer att ha kvar tillägget.

Så därmed har över 50% av internet blivit obrukbart eller direkt farligt, och jag (och säkert många andra) får leta efter värdiga (om de ens finns) alternativ till det som länge varit mångas go-to nr.1 annonsblockerare.

Så, vad har folk för tips på annonsblockerare, alternativt vilka annonsblockerare kommer ni gå över till nu när uBlock Origin har gått i gravern.

Har själv, som stop-gap om inte annat, dragit ner uBlock Origin Lite, men märker redan att det inte är lika bra som vanliga Origin, även om det så klart är bättre än inget.

Edit: Gäller PC och Chrome, ska tilläggas.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Fungerar fint på Firefox, men du kanske har Chrome och det är väl där problemet ligger...

Permalänk
Medlem

pratar vi mobil, pc, eller annan enhet?
Kör Floorp med ublock origin på datorerna (alt lite beroende på webbläsare)¨
På mobilen kör jag firefox med ublock, samt private dns satt till adguards DNS

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Lyckades återaktivera det på datorn men det kanske bara är tillfällig fix innan det blockas helt.

"You can still re-enable it. Just go to chrome://extensions/ > updates > click on the 3 dots next to the extension you want to re-enable > click on the option to keep it > confirm you want to keep it > now the extension is re-enable but switched off, you just need to switch it on again"

https://www.reddit.com/r/Adblock/comments/1iszajy/comment/mdn...

Permalänk
Medlem

Du höll på att he mig en hjärtattack med titeln.
Trodde för ett ögonblick att vår knug Calle hade strukit med

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Fungerar fint på Firefox, men du kanske har Chrome och det är väl där problemet ligger...

Det är nog både Chrome och Edge som verkar vara ungefär lika aggressiva i det här, vad jag förstår.

Sedan är väl alla andra Chromium-prylar mer eller mindre med på samma spår, men ofta då mer motvilligt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är nog både Chrome och Edge som verkar vara ungefär lika aggressiva i det här, vad jag förstår.

Sedan är väl alla andra Chromium-prylar mer eller mindre med på samma spår, men ofta då mer motvilligt.

Självklart, det är Google som plockar bort stödet i Chromium, så alla webbläsare baserade på Chromium som inte gör extrajobb för att behålla stödet kommer bli av med V2.

Lösningen är att byta till Firefox.

Permalänk
Medlem

Min fungerar! Var det inte i höst som det skulle sluta fungera? Eller minns jag fel?
Jag kör Chrome

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Snusfri

Använd en riktig browser som Firefox istället för något chromium-baserat skräp.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

uBlock Origin Lite finns, och funkar åtminstone hyfsat.
https://chromewebstore.google.com/detail/ublock-origin-lite/d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Min fungerar! Var det inte i höst som det skulle sluta fungera? Eller minns jag fel?
Jag kör Chrome

Samma här, fungerar fint fint på datorn:D

Permalänk
Medlem

Dags att lämna skräpet bakom sig, välkommen till Firefox.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Lyckades återaktivera det på datorn men det kanske bara är tillfällig fix innan det blockas helt.

"You can still re-enable it. Just go to chrome://extensions/ > updates > click on the 3 dots next to the extension you want to re-enable > click on the option to keep it > confirm you want to keep it > now the extension is re-enable but switched off, you just need to switch it on again"

https://www.reddit.com/r/Adblock/comments/1iszajy/comment/mdn...

Testade detta men det gick inte. Tillägget är kvar men kan inte aktivera det, eller som texten säger "switch it on again".
"Flippen/knappen" är låst på grått/av.

Skrivet av zOlid:

Jag kör Chrome

Skrivet av Megacrash:

Samma här, fungerar fint fint på datorn:D

Ptja mitt fungerade också fin-fint fram tills jag öppnade ett nytt fönster för ca. 1 timme sedan.
Då fick jag upp en varningstext uppe till höger vid tilläggen att uBlock Origin och något Skype-relaterat tillägg hade slutat stödjas av Chrome, och därmed blivit inaktiverade och fick frågan om jag ville ta bort eller behålla tilläggen. Valde att behålla uBlock men går ändå inte att återaktivera det bland tilläggen.

Så var beredda på att ert också plötsligt slutar fungera.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Juni 2025 för enterprise (i första hand) som satt någon policy med "ExtensionManifestV2Availability". Tidigare än så för övriga.

Varningarna på berörda tillägg om att mv2 var på väg bort introducerades väl under förra året.

https://developer.chrome.com/docs/extensions/develop/migrate/... är nog rätt källa vad gäller detta.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Haha själv trodde jag vår monarki hade fallit. xD

Fungerar I brave PC.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Wallhack SP-004 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Jag spottade kaffet rakt på skärmen! Jag håller med, bättre titlar tack!

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Unraid | Smarthem: Homey 2023 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Testade detta men det gick inte. Tillägget är kvar men kan inte aktivera det, eller som texten säger "switch it on again".

Ptja mitt fungerade också fin-fint fram tills jag öppnade ett nytt fönster för ca. 1 timme sedan.
Då fick jag upp en varningstext uppe till höger vid tilläggen att uBlock Origin och något Skype-relaterat tillägg hade slutat stödjas av Chrome, och därmed blivit inaktiverade och fick frågan om jag ville ta bort eller behålla tilläggen. Valde att behålla uBlock men går ändå inte att återaktivera det bland tilläggen.

Du har rätt, nu när jag startade om Chrome, så fick jag samma ruta!
Dags och ladda hem Firefox då! Hade tänkt vänta till nästa vecka när jag tänkte uppa till win11, men får mjukstarta då.
Internet utan Ublock känns inte bra!

Jag kan dock återaktivera det för tillfället.

Bye bye Chrome!
Så dum förändring, ska bli intressant och se hur skillnaden blir i marknadsandelar för webbläsare ser ut om typ 2-3 månader.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ah okej, jag kör dock Firefox, missade att nämna det

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Skrivet av krEJZi:

Haha själv trodde jag vår monarki hade fallit. xD

Skrivet av Lolpold:

Jag spottade kaffet rakt på skärmen! Jag håller med, bättre titlar tack!

Det var ju värst, så kan vi inte ha det.
Nä vår knug Calle levde sist jag kollade. Titel ändrad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir nog att byta till firefox här med. Förhoppningsvis finns det stöd för att importera bokmärken från en annan webbläsare.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Blir nog att byta till firefox här med. Förhoppningsvis finns det stöd för att importera bokmärken från en annan webbläsare.

Man fick det alternativet vid installation, och den importerade allt för mig, utom öppna flikar.
Lite jobbigt när man har typ 100st grupperade och öppna ^^

Märkte dock en detalj som var sämre i firefox direkt, att man inte kan bestämma vilka sidor en extension ska användas på.
I chrome kan man tex sätta att en viss extension bara får komma åt data och ändra den på https://www.youtube.com/*
För vissa extensions vill jag inte ska kunna läsa/ändra all min data oavsett vart jag är på webben.
Men den funktionen verkar inte finnas i Firefox

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kör Ghostery på jobbet där jag måste köra Chrome.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Märkte dock en detalj som var sämre i firefox direkt, att man inte kan bestämma vilka sidor en extension ska användas på.
I chrome kan man tex sätta att en viss extension bara får komma åt data och ändra den på https://www.youtube.com/*
För vissa extensions vill jag inte ska kunna läsa/ändra all min data oavsett vart jag är på webben.
Men den funktionen verkar inte finnas i Firefox

Jag tror det stämmer.

Det långa svaret är såvitt jag förstår att alla extensions har en sådan policy, dvs att det är definierat vilka sidor de är aktiva för (används typiskt då för en extension som är till för en viss sida), men om en extension har en policy som säger att den är för alla sidor så verkar det inte finnas något sätt för användaren att ändra det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Då har dagen som det varnats om ett tag äntligen kommit: uBlock Origin har blivit blockat och bortplockat från app-store och går inte att aktivera ens om man aktivt väljer att ha kvar tillägget.

Så därmed har över 50% av internet blivit obrukbart eller direkt farligt, och jag (och säkert många andra) får leta efter värdiga (om de ens finns) alternativ till det som länge varit mångas go-to nr.1 annonsblockerare.

Så, vad har folk för tips på annonsblockerare, alternativt vilka annonsblockerare kommer ni gå över till nu när uBlock Origin har gått i gravern.

Har själv, som stop-gap om inte annat, dragit ner uBlock Origin Lite, men märker redan att det inte är lika bra som vanliga Origin, även om det så klart är bättre än inget.

Existerar AdNauseam där ? Den funkar väldigt bra här på Firefox, i Unbuntu, Linux och på telefonen där jag har en annan webbläsare som heter Brave. Brave fungerar bra på telefonen men inte så kul på Stationära.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Gick bort från Chrome till Firefox redan i oktober förra året. När Google annonserade att man hade planer att döda uBlock Origin redan i oktober förra året. Saknar en funktion som Firefox inte har, det är att kunna "casta" en hel tab eller sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror det stämmer.

Det långa svaret är såvitt jag förstår att alla extensions har en sådan policy, dvs att det är definierat vilka sidor de är aktiva för (används typiskt då för en extension som är till för en viss sida), men om en extension har en policy som säger att den är för alla sidor så verkar det inte finnas något sätt för användaren att ändra det.

Galet konstigt att det inte finns den funktionen faktiskt.
För väldigt många tillägg vill ju ha orimligt stora behörigheter som jag inte känner för att ge.
Om jag har ett tillägg för just Youtube, så vill jag inte att den ska se och ändra all data oavsett vilken sida jag är på.
Känns ju också som en förmodligen rätt lätt funktion att lägga till som borde finnas.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Galet konstigt att det inte finns den funktionen faktiskt.
För väldigt många tillägg vill ju ha orimligt stora behörigheter som jag inte känner för att ge.
Om jag har ett tillägg för just Youtube, så vill jag inte att den ska se och ändra all data oavsett vilken sida jag är på.
Känns ju också som en förmodligen rätt lätt funktion att lägga till som borde finnas.

Ja, om det är ett tillägg för Youtube så borde skaparen ha valt att den ska vara för youtube.com. Och om det inte gjorts så borde folk ifrågasätta varför de ska lita på tillägget

Men ja, det vore ju fint om man kunde ändra detta själv också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Varför kör man chrome med adblocker blir min fråga. Google säljer ju med 100% sannolikhet användningsdatan?

Enda anledningen är väl om man tvingas körs det på t ex arbetsplatsen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Mitt fungerar utmärkt i Chrome.
Men jag har aktiverat ExtensionManifestV2Availability.

Sen får vi se vad planen är efter Juni. Har inga planer att köra firefox då jag avskyr det.
Testade typ alla webbläsare för några månader sedan.

Så kommer stanna kvar på någon Chromium rätt säkert, antagligen googles chrome om det kommer en bra adblock lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hänger inte med. Är det uBlock Origin som dött eller uBlock Origin som är nya kungen?