Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Även när du gör automatiseringar om att lämna vissa områden långt utanför hemmet och utan Wi-Fi så får ni notiser/automationerna att gå igenom direkt?

Jadå. Jag har automatiseringar som meddelar oss när barnen lämnar skolan. För hemmazonen så har jag flera trackers i en grupp och triggar på gruppen, men oftast är det ändå appen som uppdaterar före wifi. De ändras till "home" innan vi ens är inom wifi-räckvidd.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Har också problem med det här, men hittar inte inställningarna, hur hittar jag dom?

Inställningarna är lite lömskt placerade kan jag tycka

1. Öppna HA-appen

2. Tryck på hamburgarmenyn, välj Inställningar

3. Välj tillhörande app (tredje nerifrån)

4. Välj "Location"

Skrivet av Moseby:

Även när du gör automatiseringar om att lämna vissa områden långt utanför hemmet och utan Wi-Fi så får ni notiser/automationerna att gå igenom direkt?

Vad innebär direkt? Det kan ta nån minut innan det slår över. Jag kikade nu på senaste dygnets zonförändringar, och det diffar typ 1-2 minuter mellan det att jag kommer in mot att jag lämnar zoner "i verkligheten" kontra med vad HA reggat.

Edit: Det är inte så att dina zoner är väldigt små?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av zyberzero:

Vad innebär direkt? Det kan ta nån minut innan det slår över. Jag kikade nu på senaste dygnets zonförändringar, och det diffar typ 1-2 minuter mellan det att jag kommer in mot att jag lämnar zoner "i verkligheten" kontra med vad HA reggat.

Edit: Det är inte så att dina zoner är väldigt små?

Nej mina zoner är rätt så stora och det fungerar ibland, ibland inte. Har försökt med flera olika sorters iPhone men det kan ta upp till 10min innan det händer något. Är appen öppen händer det direkt såklart. Men verkar vara allmänt med iOS att det är otroligt segt men skönt om det fungerar på era enheter såklart

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Konstigt att det kan vara så stor skillnad, vi kör också med detta hemma och det fungerar väldigt bra, har detektering när vi lämnar jobbet och när vi kommer hem och kan inte komma på när det inte fungerat. Har hyffsat stor zon så notisen kommer kanske 1 minut innan man står med bilen på uppfarten. Jag kör Pixel 7 och sambon har en iphone 13.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

du får hojta till hur det går, hoppas det går vägen!

Fick aldrig Coral m.2 att fungera i icy boxen, HAOS hängde sig oavsett hur jag anslöt.

Så jag testade med nvme’n i icy’n och coral i datorns m.2-slot.
Nu startar HA upp och coral hittas under hårdvaran.

Nu ska jag bara försöka förstå hur Frigate confas…

Permalänk
Medlem

Hur har ni organiserat era automationer, har ni anpassat scheman efter aktiviteter och eller rum?
Så här ser mitt ut, just nu har jag ett par som anpassat efter jobb och resten mest utspritt då jag inte kommit igång med det än.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig så har jag inte organiserat dem alls. Det skulle så klart vara bra att göra det, man får ju bättre överblick då, lättare att hitta det man söker. Hade ju vart nice att organisera alla enheter också, tyvärr är jag rätt spretig med vad jag väljer att kalla dem

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hur har ni organiserat era automationer, har ni anpassat scheman efter aktiviteter och eller rum?
Så här ser mitt ut, just nu har jag ett par som anpassat efter jobb och resten mest utspritt då jag inte kommit igång med det än.
https://i.imgur.com/lrW7Cvj.jpeg

Jag kör alla mina automationer i Node-Red och har en flik för events och knapptryckningar, en för all normal belysningsstyrning så som timers och rörelsesensorer, en för vad som ska hända när TVn startas, pausas osv, en för närvarogrejer, en för Larm och lås, en för musikspelning som sätter olika volymer beroende på tid tex, en för booleans som styrs av röststyrning och en sista för övrigt som dammsugare och tvättmaskinsnotiser osv. Egentligen ingen bra ordning alls, men jag har lärt mig var allt ligger så jag vet var jag ska hitta vad

Här är en exempelbild på fliken för belysning:

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag har dels kategoriserat efter belysning per rum, om det finns fler än tre automationer i det rummet. Annars hamnar de i en generell för belysning. Har en för säkerhet, en för trädgård, en media center, slaskhög, system. Då hittar jag lite lättare och får översikt.

Har en "label" som heter mobilnotifikationer. Så jag enkelt ser vilka som skapar sådana. Härmade någon annan som gjorde så. Om jag vill tysta alla enkelt. Därefter en för röstnotifikationer i Google Home högtalarna. Alla som berör kameror under CCTV.

Ska nog kika på att stoppa alla i "area" med. Märkte att det inte alltid är lika lätt, då vissa går över flera rum. Men har tagit dem som går att koppla till rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag har lagt fokus på att vara relativt tydlig vid namngivningen, sen har jag de senaste 5 - 10 automationerna börjat samla alla händelser i samma automation samt använda trigger-id, har dock inte gått tillbaka och ändrat i gamla automationer än.

Däremot gav ditt inlägg mig anledning att kika och eftersom jag gjort ovan ganska slaviskt så tyckte jag det funkade ganska bra att gruppera efter state samt sortera efter namn. Detta då jag ffa har några gamla automationer från förra huset som i nuläget åtminstone inte är aktuella men kan vara intressanta att ha kvar för framtida referens.

Nedan är ett litet stycke av totalt 51 automationer..

"Notifikation" innefattar vad som är relevant för just denna uppgift, popup på teve, telegram-meddelande, högtalar-announcement eller liknande.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: i5 12400F | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

En kompis bad mig att kolla upp prisvärd kamera som funkar med Home Assistant.
Enda kravet är att dom skall köras på POE.
Batteri är inget måste då han planerar att köra med en POE switch alternativt POE injectors som i sin tur är ansluten till ett batteri i fallströmmen försvinner. (Inklusive Home Assistant).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

@Hasseman84: Reolink är vettiga tycker jag och har bra integration med home assistant.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har ett HA system igång här hemma med en Pi4 och en SkyConnect. Jag har ett gäng IKEA lampor som är kopplade. Med jämna mellanrum ( varannan vecka typ ) så slutar mina lampor att svara på anrop. Kan inte styra dem. En omstart av systemet löser alltid problemet. Är det någon som har liknande och kan ge tips? Eller är det bara en liten instabilitet jag får leva med?

Vet inte vad jag ska leta efter i loggar, eller var - Är lite newbi på detta

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Hej!
Jag har ett HA system igång här hemma med en Pi4 och en SkyConnect. Jag har ett gäng IKEA lampor som är kopplade. Med jämna mellanrum ( varannan vecka typ ) så slutar mina lampor att svara på anrop. Kan inte styra dem. En omstart av systemet löser alltid problemet. Är det någon som har liknande och kan ge tips? Eller är det bara en liten instabilitet jag får leva med?

Har du aktiverat thread och zigbee på skyconnect? Det kan vara det, hade något liknande innan, och valde helt enkelt att avaktivera thread igen, då har det varit väldigt stabilt. Hoppas de löser detta snart så man kan köra thread och zigbee från samma sticka.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Hej!

Jag har samma problem tycker nästan det har blivit värre sen jag bytte till sonoff zigbee stickan eller sedan årsskiftet, får heller inga felkoder utan systemet kan helt plötsligt lägga av och en reboot löser problemet.

Kör mitt HA i Virtualbox via Win 11.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Har du aktiverat thread och zigbee på skyconnect? Det kan vara det, hade något liknande innan, och valde helt enkelt att avaktivera thread igen, då har det varit väldigt stabilt. Hoppas de löser detta snart så man kan köra thread och zigbee från samma sticka.

Det var aktiverat, by default misstänker jag - ska testa att avaktivera det och se om det hjälper! Tack

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag har samma problem tycker nästan det har blivit värre sen jag bytte till sonoff zigbee stickan eller sedan årsskiftet, får heller inga felkoder utan systemet kan helt plötsligt lägga av och en reboot löser problemet.

Kör mitt HA i Virtualbox via Win 11.

MM, det har kommit lite väl ofta senaste tiden, jag har dock inte ändrat något i min setup. Ska teta avaktivera Thread som tipsat, hoppas det hjälper

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Hasseman84: Reolink är vettiga tycker jag och har bra integration med home assistant.

Alla deras kameror går dock inte in i HA. Jag har en P320 och den går ej in.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Xtrfy MZ1 RGB Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Alla deras kameror går dock inte in i HA. Jag har en P320 och den går ej in.

Märkligt! Är det något specialmodell?
Bäst att kolla här innan man köper med andra ord.
https://www.home-assistant.io/integrations/reolink/

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Det var aktiverat, by default misstänker jag - ska testa att avaktivera det och se om det hjälper! Tack

Skicka en update on en vecka eller så, så får vi se om det löste sig!

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kanske dum fråga men vad är fördelen att köra den i HA jämfört mot Reolinks programmet desktop varianten?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

En annan fråga, jag har nyligen fått igång z2m och kör HA i VM i Truenas. Nu med Thread/Matter. Kan man köra både Zigbee och Thread samtidigt? Isf, behöver jag en annan sticka då eller hur fungerar det?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Kanske dum fråga men vad är fördelen att köra den i HA jämfört mot Reolinks programmet desktop varianten?

Kör man i HA kan kamerorna bli en del av hemautomatiseringen.

När mina detekterar rörelse så triggas en automation. Den sparar en snapshot och skickar den till Google Gemini där bilden analyseras. Svaret från Gemini, tillsammans med screenshot, skickas i en notifikation till min telefon.
Fungerar mycket bra, förutom några falsklarm när det regnar/snöar och är mörkt, men inte så farligt.
Exempel från några veckor sedan:

När gräset börjar växa får jag inaktivera detekteringen under tiden robotgräsklipparen kör, men det är ju lätt fixat med home assistant (där gräsklipparen också är integrerad )

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

När mina detekterar rörelse så triggas en automation. Den sparar en snapshot och skickar den till Google Gemini där bilden analyseras. Svaret från Gemini, tillsammans med screenshot, skickas i en notifikation till min telefon.
Fungerar mycket bra, förutom några falsklarm när det regnar/snöar och är mörkt, men inte så farligt.
<Uppladdad bildlänk>

När gräset börjar växa får jag inaktivera detekteringen under tiden robotgräsklipparen kör, men det är ju lätt fixat med home assistant (där gräsklipparen också är integrerad )

Det var ju inte så tokigt du! Då ska jag börja kolla på vilka användningsområden som jag kan nyttja

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

<Uppladdad bildlänk>

eller så kör man ai kameror som endast reagerar på saker man vill bli notifierad om, Cry Wolf syndromet är väldigt lätt att hamna i
(dvs man slutar kolla för det är falsklarm för ofta, så när något väl händer reagerar man inte)
tex dahua fungerar utmärkt med ha och har väldigt bra ai som går att ställa så flera regler gäller, tex kör jag person + att den måste korsa vissa linjer för notifiering ska gå till mig samt att kameran talar om att personen är övervakad, korsar personen även en 4 linje går larmet. eller så kan man köra ansiktsläsning men dom kamerorna är dyra så ska man ha flera som klarar det är det bättre med en ai nvr.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

eller så kör man ai kameror som endast reagerar på saker man vill bli notifierad om, Cry Wolf syndromet är väldigt lätt att hamna i
(dvs man slutar kolla för det är falsklarm för ofta, så när något väl händer reagerar man inte)
tex dahua fungerar utmärkt med ha och har väldigt bra ai som går att ställa så flera regler gäller, tex kör jag person + att den måste korsa vissa linjer för notifiering ska gå till mig samt att kameran talar om att personen är övervakad, korsar personen även en 4 linje går larmet. eller så kan man köra ansiktsläsning men dom kamerorna är dyra så ska man ha flera som klarar det är det bättre med en ai nvr.

Jag har ai-kameror från Reolink, dock haft de i 3,5 år nu, så finns säkert bättre alternativ idag.
Andelen falsklarm är ytterst liten, den reagerar inte på all rörelse utan personer/djur. Sen kan man ställa känsligheten, något jag inte labbat med för mycket då jag tycker det fungerar riktigt bra som det är.

Visst finns det säkert bättre system, men tvivlar starkt på att något för rimliga pengar är 100% perfekt och aldrig kommer falsklarma/missa att detektera.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag har ai-kameror från Reolink, dock haft de i 3,5 år nu, så finns säkert bättre alternativ idag.
Andelen falsklarm är ytterst liten, den reagerar inte på all rörelse utan personer/djur. Sen kan man ställa känsligheten, något jag inte labbat med för mycket då jag tycker det fungerar riktigt bra som det är.

Visst finns det säkert bättre system, men tvivlar starkt på att något för rimliga pengar är 100% perfekt och aldrig kommer falsklarma/missa att detektera.

fast du skrev ju att den reagera på gräsklippare, snö osv så jag gissar att det är likande "ai" som imou eller ring har?
du kan ju dock köra en egen mjukvaror nvr med riktig ai om du vill slippa falsklarm tex frigate.
https://frigate.video/

nja så dyra är dom inte,vanligen kostar det 1500-2200kr/st för kameror som inte ger falsklarm från dahua. dvs deras tioc 3 serie https://www.dahuasecurity.com/products/keyTechnologies/902 (köper mina direkt av dahua)
jag kör just nu 9st hemma i huset samt ett gäng som monterat hos bekanta/släkt som länkar vidare larmnotifigering till mig, Jag har aldrig haft ett falsklarm efter dom ställts in. (dom säger visserligen själva <1% falsklarm
men hittills har jag aldrig fått något under dom åren dom varit i drift) det tar dock ett tag att ställa in dom, man använder en virtuell figur för höjder och korsning av linjer mm (se bilden som exempel)

Jag började med dessa när dom lanserades för ett gäng år sedan, (tror det var typ 2021-2022)
dahua har även fördelen att dom släpper nya funktioner och mjukvara under lång tid och har väldigt hög kvalité.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nej. Men det är dock en Poe-kamera, så kanske beror på det.
https://www.kjell.com/se/produkter/sakerhet-overvakning/kamer...

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Xtrfy MZ1 RGB Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem

@aragon: vet ej vad det är för typ av Ai. Den reagerar inte på skuggor, buskar som rör sig osv. och man kan ställa in storlek på det som ska detekteras. De kostade 1/2 till 1/3 av priset du uppger och det är konsumentfokuserade kameror. Liten instruktion om någon är intresserad av att se vad man kan justera:
https://www.youtube.com/watch?v=-_i14Gpi1eU

Då det är ~40 meter till slutet av tomten, misstänker att en robotgräsklippare som rör sig längst ner på tomten kommer uppfattas som en katt eller så, oavsett fabrikat. Inte enkelt att hitta några recensioner som jämför olika fabrikats Ai-funktioner.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@aragon: vet ej vad det är för typ av Ai. Den reagerar inte på skuggor, buskar som rör sig osv. och man kan ställa in storlek på det som ska detekteras. De kostade 1/2 till 1/3 av priset du uppger och det är konsumentfokuserade kameror. Liten instruktion om någon är intresserad av att se vad man kan justera:
https://www.youtube.com/watch?v=-_i14Gpi1eU

Då det är ~40 meter till slutet av tomten, misstänker att en robotgräsklippare som rör sig längst ner på tomten kommer uppfattas som en katt eller så, oavsett fabrikat. Inte enkelt att hitta några recensioner som jämför olika fabrikats Ai-funktioner.

Jo jag vet att reolink är billiga..
nej det gör det inte då du ställer in detta, så avståndet spelar igentligen ingen roll. utan "mallen" ställs så storleken stämmer oavsett avstånd, man gör detta genom att slå in höjden kameran sitter på samt ställer in höjden på "mallen vid olika avstånd
kameran på framsidan har ca 45m till vägen längs bort, så det bör vara ca 40+m till gräsmattans slut, där kör gräsklipparen dagligen vid säsong utan att trigga för annat än människa eller bil i detta fallet.

Visa signatur