Kungen av adblockers är död, länge leve uBlock Origin, 2014-2025. Alternativ sökes.

Permalänk
Medlem

uBo MV2 funkar skitbra i brave fortfarande och tillvidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Mitt fungerar utmärkt i Chrome.
Men jag har aktiverat ExtensionManifestV2Availability.

Ja, då ska det ju inte märkas ännu

Skrivet av Nivity:

Sen får vi se vad planen är efter Juni. Har inga planer att köra firefox då jag avskyr det.
Testade typ alla webbläsare för några månader sedan.

Så kommer stanna kvar på någon Chromium rätt säkert, antagligen googles chrome om det kommer en bra adblock lösning.

Känns som att det antingen blir enklare adblock-lösningar som rullar på mv3 (dvs, i linje med uBlock Origin Lite), eller då webbläsare som har integrerad adblocker och därmed inte är beroende av extensionramverkets funktionalitet (Vivaldi, Brave, m.fl.).

Brave har väl f.ö. sagt att de kommer försöka hålla en handfull mv2-extensions (inkl. uBlock Origin) vid liv så länge det:

1. går / är värt det (handlar väl mycket om hur mycket som händer under skalet i Chromium)

2. fyller ett syfte (kommer uBlock Origin för Chromium att fortsätta utvecklas? och kommer folk att fortsätta använda det?)

Så ja, Firefox (eller något derivat) med uBlock Origin, eller något sämre mv3-jox på Chromium, eller någon webbläsare som lagt manken till vad gäller en integrerad adblocker.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, då ska det ju inte märkas ännu

Känns som att det antingen blir enklare adblock-lösningar som rullar på mv3 (dvs, i linje med uBlock Origin Lite), eller då webbläsare som har integrerad adblocker och därmed inte är beroende av extensionramverkets funktionalitet (Vivaldi, Brave, m.fl.).

Brave har väl f.ö. sagt att de kommer försöka hålla en handfull mv2-extensions (inkl. uBlock Origin) vid liv så länge det:

1. går / är värt det (handlar väl mycket om hur mycket som händer under skalet i Chromium)

2. fyller ett syfte (kommer uBlock Origin för Chromium att fortsätta utvecklas? och kommer folk att fortsätta använda det?)

Så ja, Firefox (eller något derivat) med uBlock Origin, eller något sämre mv3-jox på Chromium, eller någon webbläsare som lagt manken till vad gäller en integrerad adblocker.

Brave har en egen liten "store" för ett par st MV2-tillägg som man kan köra med.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur effektivt det är med web, men till annat där man inte kan blockera direkt i applikationen funkar Pihole utmärkt. Kanske värt ett försök om man vill fortsätta köra Chrome?

DietPi + Pihole funkar dessutom utmärkt på en gammal RPi1B. Det är inte slött alls, och man funderar inte på hur mycket bättre det skulle funka på någon senare iteration. En av få saker man fortfarande kan ha en sådan till typ

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Att byta till Firefox ser ut som en temporär lösning.

Avtalet mellan Google och Mozilla där Mozilla få hundratals miljoner dollar om året för att sätta google som förvalt sökalternativ kommer att omförhandlas i år om ens Google kommer att fortsätta det.

Google fälldes förra året för att de illegalt höll uppe sin dominans gällande sökningar genom att då betala Mozilla och apple för det ovanstående något de planerar överklaga.

Förlorar Mozilla pengarna så blir det väldigt problematiskt.

Att läsa:
https://edition.cnn.com/2024/08/05/business/google-loses-anti...
https://expertbeacon.com/firefox-at-a-crossroads-will-google-...
https://tuta.com/blog/will-ban-on-google-payments-kill-mozill...
https://tuta.com/blog/google-search-monopoly
https://tuta.com/blog/google-search-monopoly
https://news.itsfoss.com/google-mozilla-firefox-threat/

Permalänk
Medlem

Sluta använda skit-browsers? ;D

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Brave har en egen liten "store" för ett par st MV2-tillägg som man kan köra med.

<Uppladdad bildlänk>

Ja, det är exakt detta jag avser med "kommer försöka hålla en handfull mv2-extensions (inkl. uBlock Origin) vid liv"

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Fungerar bra på Edge, en duktigt underskattad webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halebopad:

Fungerar bra på Edge, en duktigt underskattad webbläsare.

De verkar ju aktivt hålla på att fasa ut mv2 de också: #20785063

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bytte till vanliga Adblock som fungerar för vanliga sidor, men annars så kör jag numera youtube premium, efter som jag kollar så mycket på youtube på olika devices så är det värt.

Permalänk
Medlem

Jag har gått över till Adguard och den fungerar "good enough" för mig, märker ingen skillnad mot när jag körde uBO om jag ska vara ärlig. Kör även med Privacy Badger för att stoppa ev. spårning.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Kungen inte är alls död, bara google som vill tjäna mera pengar.
Byt till firefox fortsätt med ublock

Ett alternativ är att köra publik Adguard DNS: (blockera reklam på dns nivå)
94.140.14.14
94.140.15.15

Personligen så kör jag egen Adguard home (DNS server i routern ) och ublock i firefox, extremt sällan någon reklam tittar igenom.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Den enda Chromium-baserade jag ibland använder är Vivaldi. Den har inbyggd reklamblockering, har för mig att den använder samma blocklistor som uBlock Origin? Hursomhelst så har det fungerat bra, har inte haft något behov av ytterligare blockering.

Men aldrig att jag skulle köra någon Chromium-baserad (utan inbyggd reklamblockering) utan uBlock Origin.

Föga förvånande kör jag Firefox till vardags.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

De verkar ju aktivt hålla på att fasa ut mv2 de också: #20785063

Sunkigt som fan.

Permalänk
Medlem

Jag bytte till Brave bara.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 7500F, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Har kört Opera de sista åren och tycker de funkar bra med adblockern som är inbyggd, annonserna i youtube är bara att använda tumknapparna bakåt o fram igen så startar videon utan reklam.

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem

Fick idag en varning att uBlock Origin inaktiverats i Chrome på jobbdatorn. Dock lätt att återaktivera igen.

Kan dock tänka mig att överge Chrome/Chromium helt till förmån för Safari med AdGuard. Redan bästa mobila webbläsaren med bra tillägg och externa script.

Permalänk
Medlem

PiHole lätt bäst, funkar för alla enheter på nätveket!👍💪

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: i5 12400F | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Problemet med PiHole är ju att det är en DNS blockerare i grunden, så tex vill man slippa adds på Youtube tex, så fungerar inte den lösningen. (så vitt jag vet och förstått iaf)
Men det är ju helt klart nice för att få ett brett skydd till alla enheter, även om den inte går riktigt lika djupt som vissa tillägg gör

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

PiHole som lösning har två problem:

1) jag surfar från datorer där jag inte kontrollerar nätverket, såsom jobbdatorn, mobilen utanför huset etc.
2) springer jag på en sida där det blir problem så är det lite pilligt att temporärt stänga av den

Således behöver jag ändå ha en blocker som fungerar utan Manifest v2 (nu kör jag iPhone privat, men Apples blockerar-funktion har alltid fungerat som Manifest v3 föreskriver, så det är samma sak där). En blocker som klarar 99% är ändå väldigt mycket bättre än att inte ha någon alls.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det här har varit på tapeten länge. Bytte till librewolf och kör ff som sekundär, libre är väldigt aggresiv ävan utan blockers.

Alla cromium baserade browsers kommer drabbas av detta.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Nu slutade min AD-block att fungera RIP.

E, var bara starta den igen så fungerar det som vanligt. Återstår att se hur länge

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

PiHole som lösning har två problem:

1) jag surfar från datorer där jag inte kontrollerar nätverket, såsom jobbdatorn, mobilen utanför huset etc.
2) springer jag på en sida där det blir problem så är det lite pilligt att temporärt stänga av den

1. WireGuard löser det för dina enheter åtminstone, kanske inget man installerar på jobbdatorn.
2. I alla år jag använt PiHole har jag aldrig någonsin stött på ett problem att en sida skulle vara oåtkomlig. Vart har du läst att det kan vara ett problem?
OM det nu mot all förmodan skulle vara ett problem så kommer man lätt åt adminsidorna på vilken enhet somhelst som är uppkopplad mot den, inte alls pilligt. Men visst, vissa tycker det är pilligt att gå in i sin router med när det behövs så det är väl individuellt.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Varför kör man chrome med adblocker blir min fråga. Google säljer ju med 100% sannolikhet användningsdatan?

Enda anledningen är väl om man tvingas körs det på t ex arbetsplatsen.

Google säljer inte datan, de använder den själv

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Keeper of Traditions

Den stängdes av för mig också igår, men det var bara att aktivera uBlock igen. Det rullar på fint fortfarande, men det är väl bara en tidsfråga innan det försvinner

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Pihole dns server löser biffen utan appar!

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Jag kör med Adguard, har funkat kanon i flera webbläsare.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Har använt Brave ganska länge. Fungerar fint för mina ändamål. Den blockerar allt jag stött på. Kanske finns nackdelar med den också?

Permalänk
Medlem

Skyr allt baserat på Chromium. Kör ublock på Firefox samt Ghostery+adguard/pihole som också är ett alternativ annars om man inte kan köra ublock på sin webläsare.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Man kör brave helt enkelt, då behöver man inte kladda med massa extra tillägg.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...