Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil - Satan vad snabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Tur att man har 90 dagar retur och att mitt xtx fortfarande är oöppnat. Nu vill jag bara veta priset. Kanske blir en retur på xtx'et ändå.

Jag blev förvånad att den är så nära XTX, det är inte värt för mig att "uppgradera" som äger en XTX men du borde definitivt överväga att ta 9070XT istället, den är tystare och lite mer energieffektiv med dessutom FSR 4.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Inte egentligen. Med de RT-inställningarna vi kör i de spelen är det otroligt tungdrivet. Skillnaden i RT har generellt minskat mellan de båda över hela brädet men i Path Tracing är det tyvärr en liten bit kvar för AMD. Spel med mer lättdriven RT, typ RE4 och F1 är bättre lämpar för AMD i detta fallet.

Men det är ju inte en liten skillnad. I Alan Wake II får det här kortet 4 fps medans 5070 Ti får 16 fps. I Black Myth Wukong är siffrorna 3 vs 15. Men tycker inte jag ser sådana skillnader i andra tester.

Permalänk
Skrivet av Rosenvik:

Se recensionens första stycke
Vi har skickat ut trevare i alla möjliga riktningar och inte fått tillbaka några indikationer på att Hellhound eller Red Devil är MSRP-kort. Innebär det 500 kronor till, eller 1500? Vi får troligtvis reda på det i morgon, tillsammans med er läsare.

Kollar man USA så är det nog 2- 2.5k extra för red devil

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av NaaR:

Nividia: "Bra produkt"
AMD: ?

Uppenbara Nvidia-shills på Sweclockers.

Är du säker på det? Du får gärna läsa brasklappen i första stycket på våra 9070-recensioner samt RTX 5070 och sen återkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tyvärr halkar den efter ganska rejält i CS2 om man kollar på TPU. Hade den matchat 5070 Ti där så hade jag nog köpt det.

Antingen enorm skillnad mellan modeller, något problem med TPUs setup eller så är deras svit av spel särskilt oturlig för dessa kort för både XT och vanliga ser ju rätt dåliga ut i deras review jämfört med Sweclockers.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd

Jag gissar att kortet kommer gå för runt 11999-12499 kr och det är ju inte jättebilligt för ett kort som har svag raytracing prestanda och slukar mkt ström. AMD gjorde det igen och missade målet! Det öppna målet ska tilläggas, fanns inte ens nvidia-keeper ivägen!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av NaaR:

Juste, vi delade ut en utmärkelse under gårdagen till Nvidia eller hur var det nu igen? Kan det vara så att vi höll på den pga dålig skött lansering?
Hur menar du att vi ska ge en utmärkelse på en produkt vi inte vet vad den kostar? För din egen skull bör du iaf försöka fundera ett varv till innan du kommenterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Tur att man har 90 dagar retur och att mitt xtx fortfarande är oöppnat. Nu vill jag bara veta priset. Kanske blir en retur på xtx'et ändå.

Om priset är samma hade jag definitivt tagit 9070 XT.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Lugna sig lite.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av NaaR:

Mupp, de kan inte betygsätta förrens de vet priset.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av jaqob:

Men det är ju inte en liten skillnad. I Alan Wake II får det här kortet 4 fps medans 5070 Ti får 16 fps. I Black Myth Wukong är siffrorna 3 vs 15. Men tycker inte jag ser sådana skillnader i andra tester.

Så är det. Men det är en stor skillnad i belastningsmängd mellan dessa två spel och flera andra. Kanske är det ett tillfälligt problem? Testade om dessa flera gånger med rena drivrutiner osv och fick samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Juste, vi delade ut en utmärkelse under gårdagen till Nvidia eller hur var det nu igen? Kan det vara så att vi höll på den pga dålig skött lansering?
Hur menar du att vi ska ge en utmärkelse på en produkt vi inte vet vad den kostar? För din egen skull bör du iaf försöka fundera ett varv till innan du kommenterar.

Lugna dig lite. Du kan be om ursäkt i ett PM.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT - EVGA 650w G3 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem

Smart drag (men ganska fult) av AMD att skicka er deras värsta överklockade modell med fetaste kylaren så ni jämför och lägger in det i prestandaindex mot 5070 Ti enklaste MSRP-modell 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Jag gissar att kortet kommer gå för runt 11999-12499 kr och det är ju inte jättebilligt för ett kort som har svag raytracing prestanda och slukar mkt ström. AMD gjorde det igen och missade målet! Det öppna målet ska tilläggas, fanns inte ens nvidia-keeper ivägen!

Elgiganten hade ett 9070 XT ute för 10xxx nånting. Det var en OC-version. Tills de tog bort dem. Så kanske, kanske inte.

Dock så visste jag inte att ASUS släppte AMD-kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkligen synd att den inte har DP 2.1 UHBR20, hade gjort valet mellan denna och 7900 XTX betydligt enklare.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk

Hur ska man tolka dessa resultat ? Som jag förstår det ett kort som presterar likvärdigt/sämre i ren fps rå kraft än förra generationens toppmodell xtx, mindre vram och likvärdig effektåtgång som jag förstår de?

Permalänk

Sådär ja! Det var ju en hel del som tjatade om 20% prestandaökning för 9070 XT gentemot 9070 (och vissa dumförklarade ju nästan folk som skulle köpa 9070); det är alltså ca 13% prestandaökning som det handlar om. Visst, prestandan per krona är fortfarande högre för 9070 XT, men då får du också en otroligt mycket högre energiförbrukning.

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || Google Pixel 8 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

<Uppladdad bildlänk>

Båda dom modellerna hade priset klart. Hur kan du missa det uppenbara? Du kan be om ursäkt i ett PM.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av NaaR:

<Uppladdad bildlänk>

Uppenbarligen är du inte läskunnig.
Vi vet inte priset på korten vi har recenserat förrän tidigast IMORGON vilket gör att vi inte kan sätta en utmärkelse förrän IMORGON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

<Uppladdad bildlänk>

Det där var ju kort (5070 ti och 5080) som hade ett MSRP satt vid tiden för recensionen, och faktiskt fanns att köpa till det priset? Här finns ju ingen indikator om varken MSRP eller vad kortet faktiskt kommer kosta i butik.

Permalänk
Medlem

Helt okej kort, inget direkt upphetsande. Lite svagare än 5070TI men troligtvis betydligt billigare och lättare att få tag i.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Är det inte lite märkligt att resultaten med RT i just Alan Wake II och Black Myth Wukon är så väldigt långt efter 5070 Ti?

Jag förstår att intresset är så stort att ni måste göra en recension, och jag var själv väldigt intresserad av resultaten, men frågan är om inte detta borde ha kallats en förhandstitt med tanke på att vi fortfarande, dagen innan release, inte vet priset?

Beror på att det är path tracing med det är inte spelbart på något kort i dagsläget så tycker inte direkt det spelar någon roll.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Se recensionens första stycke
Vi har skickat ut trevare i alla möjliga riktningar och inte fått tillbaka några indikationer på att Hellhound eller Red Devil är MSRP-kort. Innebär det 500 kronor till, eller 1500? Vi får troligtvis reda på det i morgon, tillsammans med er läsare.

Om det är orsaken så är det ju rimligt, Nvidia brände ju folk rätt hårt på ex. 5070 Ti där priserna inte var på riktigt. Kan vi förvänta oss en uppdatering av stycket imorgon beroende på hur kortet prissatts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tyvärr halkar den efter ganska rejält i CS2 om man kollar på TPU. Hade den matchat 5070 Ti där så hade jag nog köpt det.

Mitt 6900XT ligger på ca 300fps i 1440p max grafik i CS:2 så 9070XT bör ju ligga en bra bit över behöver du verkligen mer prestanda en så är det mer relevant hur det prestera i andra spel där det mer märkbar skillnad?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Fattar ej hur ni kan sätta priset som en nackdel. Galet prestanda för 8000kr

Ingen vet om priset hamnar på runt 8000kr eller inte det får vi veta imorgon klockan 15:00 men för 8000kr är det ett bra pris ja.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

fan vad bra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Det där var ju kort (5070 ti och 5080) som hade ett MSRP satt vid tiden för recensionen, och faktiskt fanns att köpa till det priset? Här finns ju ingen indikator om varken MSRP eller vad kortet faktiskt kommer kosta i butik.

”Faktiskt fanns att köpa” är väl ändå en sanning med modifikation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

<Uppladdad bildlänk>

Och vad fick 5070 för betyg igår, eftersom du svarade på det?

Permalänk
Medlem

Bra rasterprestanda för pengarna jämfört Nvidia.
Störst besvikelse är RT-prestanda och effektförbrukning.

Hade inte köpt RTX 5080 med 9070 XT på spelplanen till dessa priser. Ska inte säga att det är 6k nedspolat i toaletten, men det känns som något är 🤣

Prisskillnaden här gör ju att någon förändring kommer uppstå med tiden. Antingen sänker Nvidia sina priser om deras kort inte säljer. Eller så blir AMD greedy och täpper igen luckan. Har mycket svårt att se denna lucka stå sig hela året ut. Klart billigare än 5070 Ti med snäppet bättre prestanda. Får hoppas det är Nvidia som sänker.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Elgiganten hade ett 9070 XT ute för 10xxx nånting. Det var en OC-version. Tills de tog bort dem. Så kanske, kanske inte.
<Uppladdad bildlänk>

Dock så visste jag inte att ASUS släppte AMD-kort.

Jag tog nog i kanske med 1000kr för mycket men jag ser det som en av de värsta i bra bemärkelse rx 9070xt korten. Baserat på en spontan magkänsla hittade jag på priset, det kanske är lite saftigt med ca 1000 riksdaler. 1000kr över tufen siar jag om då.