Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Sjukt nöjd med mitt TUF OC, går verkligen helt tyst även under full load och inget coilwhine 👌
Positivt inställd till FG än så länge och DLSS4 lyckas verkligen med å behålla skärpan på texturer även i performance läget.

Mitt TUF OC har också varit problemfritt, inget whine, jättetyst och jättesvalt. Klockar som bara den.

Kör med TUF 1200W PSU som har den egenheten att det maxar fläkten precis när ett spel börjar i 5-10 sekunder, men sen är det också knäpptyst, man undrar varför dom har byggt in den funktionen!?

Visa signatur

|| 9950X3D MSI PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96GB-6000c30 ASUS RTX5080 TUF OC || 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64GB-3600c16 Gear.1 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || 7950X MSI B650 GAMING PLUS WIFI 32GB-6000c32 ASUS RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII Ext. 32GB-3600c18 Gigabyte RTX3080 G. OC || 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || P16s Gen 2 PRO 7840U 32GB-6400 1TB ||

Permalänk
Medlem

Är 5080 ett 4k kort? 🧐

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är 5080 ett 4k kort? 🧐

Yes! Köp och överklocka!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är 5080 ett 4k kort? 🧐

Om du är okej med att använda DLSS lär du ha 120+ fps i de flesta spelen. Enligt mig finns det inte längre någon anledning att inte använda DLSS med senaste versionen, tycker det ser bättre ut än native och väldigt mycket gratisprestanda.

Vägrar du använda DLSS klarar det ändå 60fps i princip vilket spel som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtnlol:

Om du är okej med att använda DLSS lär du ha 120+ fps i de flesta spelen. Enligt mig finns det inte längre någon anledning att inte använda DLSS med senaste versionen, tycker det ser bättre ut än native och väldigt mycket gratisprestanda.

Förstår inte riktigt aversionen mot att använda moderna tekniker man ser så ofta. Om det ser bra ut och känns bra (latency) så spelar det väl ingen roll eller är det en purist-pryl? Allt ska vara så rent som möjligt?

Använder t.o.m. MFG i Flight Simulator 2024, ser bra ut och känns bra så här långt (bara hunnit testa lite). Spelar inget med extrema latency-krav, min personliga latency som 50+:are är ändå den värsta typen av latency i alla lägen och alla spel.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Ni som har MSI 5080 Ventus 3X OC (icke plus-varianten), hur är era erfarenheter?
Ljudnivå, temperatur, överklockning?

Har lyckats få tag på ett (till visst överpris hos Elgiganten), men har också en beställning på 5080 Prime (till rätt pris) vilket är kortet jag egentligen skulle föredra, men med oklara leveranstider och hemma står ett nybygge utan GPU. Så nu måste ett beslut tas… tålamodet sinar men vill inte störa mig på ett onödigt högt fläktljud i flera år för att slippa vänta några veckor(månader..?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Förstår inte riktigt aversionen mot att använda moderna tekniker man ser så ofta. Om det ser bra ut och känns bra (latency) så spelar det väl ingen roll eller är det en purist-pryl? Allt ska vara så rent som möjligt?

Använder t.o.m. MFG i Flight Simulator 2024, ser bra ut och känns bra så här långt (bara hunnit testa lite). Spelar inget med extrema latency-krav, min personliga latency som 50+:are är ändå den värsta typen av latency i alla lägen och alla spel.

Nä jag håller med. FG är jag lite känsligare för men DLSS använder jag i princip i varje spel. Tycker det ser likadant eller bättre ut än native och gratis extraprestanda.

Tycker därför det är jobbigt att i princip alla 4k benchmarks är native och väldigt få gör benchmarks i 4k med dlss, då det är det jag faktiskt är intresserad av att se.

Permalänk
Skrivet av StorMatte:

Ni som har MSI 5080 Ventus 3X OC (icke plus-varianten), hur är era erfarenheter?

Har lyckats få tag på ett (till visst överpris hos Elgiganten), men har också en beställning på 5080 Prime (till rätt pris) vilket är kortet jag egentligen skulle föredra, men med oklara leveranstider och hemma står ett nybygge utan GPU. Så nu måste ett beslut tas… tålamodet sinar men vill inte störa mig på ett onödigt högt fläktljud i flera år för att slippa vänta några veckor(månader..?)

Vänta för prime. Är en bättre kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorMatte:

Som stock så är det rätt så högljutt, temp runt 70-75 grader, mitt ex klockar inte superbra utan verkar maxa runt 3ghz. Däremot helt okej när jag undervoltat det. Runt 950mV verkar den stabilt nå 3ghz och då är ljudnivån klart bättre. Rätt fult är det också.

Hade mycket hellre haft ett Prime men det avbokade Elgiganten för mig. Fick detta till MSRP så det var därför jag köpte det.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av StorMatte:

Jag lyckades knipa ett sådant hos Inet 2025‑02‑24! Hade dock en beställning på Prime varianten men kunde inte hålla mig när de fanns läge..

Överklockning: Kör just nu +400Core "högsta jag nått = 3180Core" +2000mhz på minnet.

Vad ljudnivån blir beror lite på ditt chassi samt vad du kommer köra för inställningar på grafikkortet. Men RPM 1600-2100 beroende på värme, såklart de hörs på dem högre varvtalen och är du känslig får du undervolta samt göra egen fläktkurva kanske. Jag kör ett Fractal Design 7 Compact och störs inte nämnvärt. Temperatur med öppen front ca 70c max, temperatur med stängd front ca 75c max, detta då med överklock ovan.

Kortet hade också inget coilewhine samt alla rops fanns. Blev också förvånad hur lätt kortet va, tror de väger runt 1.1kg.

Hur bråttom är de för dig att få tag på ett kort då? Är det något speciellt du måste spela nu så att du inte kan vänta på din Prime bokning, har du ingen annan dator o använda sålänge då ?

Visa signatur

🎮 → 5700X3D • ROG STRIX B550-E GAMING • RTX 5080 16GB Ventus 3X OC
🖥️ → 2550x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → Steelseries Arctis Nova 7 Wireless

Permalänk
Skrivet av jonte6950:

Jag lyckades knipa ett sådant hos Inet 2025‑02‑24! Hade dock en beställning på Prime varianten men kunde inte hålla mig när de fanns läge..

Överklockning: Kör just nu +400Core "högsta jag nått = 3180Core" +2000mhz på minnet.

Vad ljudnivån blir beror lite på ditt chassi samt vad du kommer köra för inställningar på grafikkortet. Men RPM 1600-2100 beroende på värme, såklart de hörs på dem högre varvtalen och är du känslig får du undervolta samt göra egen fläktkurva kanske. Jag kör ett Fractal Design 7 Compact och störs inte nämnvärt. Temperatur med öppen front ca 70c max, temperatur med stängd front ca 75c max, detta då med överklock ovan.

Kortet hade också inget coilewhine samt alla rops fanns. Blev också förvånad hur lätt kortet va, tror de väger runt 1.1kg.

Hur bråttom är de för dig att få tag på ett kort då? Är det något speciellt nu du måste spela med de nya kortet så du ej orkar vänta på din Prime bokning?

Tack för svar!

Alltså, egentligen har jag inte SÅ brottom, men har ett nybygge som står utan GPU nu, och en gaminglaptop så länge. Det som får mig att vilja öppna kartongen på MSI kortet nu är just att leveranstiderna på Prime kortet känns oklara, Inet sa i början av februari att dom förväntar sig leverera korten innan april, men har varit knäpptyst sen dess.
Pengarna är inte hela världen bortsett från rent principiellt och att man kanske kan få bättre för pengarna, plus då sporten att bygga datorn så billigt som möjligt. Betalade 16.5 hos Elgiganten.

Fan. Det kanske bättre att utmana tålamodet lite…

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtnlol:

Tycker därför det är jobbigt att i princip alla 4k benchmarks är native och väldigt få gör benchmarks i 4k med dlss, då det är det jag faktiskt är intresserad av att se.

Hardware Unboxed (eller Techspot för de som föredrar skriven form) brukar kunna ha det, åtminstone när de gör CPU-recensioner. Minns inte om de även har det vid GPU-recensioner, men kanske värt att undersöka.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av StorMatte:

Tack för svar!

Alltså, egentligen har jag inte SÅ brottom, men har ett nybygge som står utan GPU nu, och en gaminglaptop så länge. Det som får mig att vilja öppna kartongen på MSI kortet nu är just att leveranstiderna på Prime kortet känns oklara, Inet sa i början av februari att dom förväntar sig leverera korten innan april, men har varit knäpptyst sen dess.
Pengarna är inte hela världen bortsett från rent principiellt och att man kanske kan få bättre för pengarna, plus då sporten att bygga datorn så billigt som möjligt. Betalade 16.5 hos Elgiganten.

Fan. Det kanske bättre att utmana tålamodet lite…

Ah okej ja då är man ju extra sugen på att bygga ihop allt när man har alla delar hemma! Allt beror ju bara på hur ivrig du är att komma igång, jag hade inte tålamodet att vänta.. Inet sa ju senast April men det har varit knäpptyst så ville inte chansa. Prime kortet är ju absolut snyggare samt kommer nog vara tystare också.

Men är absolut nöjd med kortet! Fläktar och volt etc går ju att justera så allt går att lösa efter hur man vill ha det. Du kanske inte behöver köra max OC.

Visa signatur

🎮 → 5700X3D • ROG STRIX B550-E GAMING • RTX 5080 16GB Ventus 3X OC
🖥️ → 2550x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → Steelseries Arctis Nova 7 Wireless

Permalänk

Efter lite funderande, feedbacken här ifrån och det faktum att komplett just fick in en halv miljard 5080 så valde jag att lämna tillbaka kortet.

Så den som är sugen på ett MSI 5080 Ventus 3X OC för 16449kr kan ju hålla ögonen öppna hos Elgiganten. Returnerades i Häggvik (Stockholm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorMatte:

Efter lite funderande, feedbacken här ifrån och det faktum att komplett just fick in en halv miljard 5080 så valde jag att lämna tillbaka kortet.

Så den som är sugen på ett MSI 5080 Ventus 3X OC för 16449kr kan ju hålla ögonen öppna hos Elgiganten. Returnerades i Häggvik (Stockholm).

Vad ska du ha istället? 🧐

Permalänk
Skrivet av landahl:

Vad ska du ha istället? 🧐

Den 5080 Prime som är beställd för 14129 SEK
Tålamodet får utmanas i väntans tider

Permalänk
Medlem

En snabb fråga i väntan på att Inet ska börja få in fler kort...
Är det någon som testat att skruva upp minnet mer än +2000MHz?
Typ 3000Mhz, utan problem som artefakter och överdriven värmeutveckling?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

En snabb fråga i väntan på att Inet ska börja få in fler kort...
Är det någon som testat att skruva upp minnet mer än +2000MHz?
Typ 3000Mhz, utan problem som artefakter och överdriven värmeutveckling?

Jag kör 4000 på både 5070 Ti och 5080. Inga artefakter och minnena går aldrig över 72 grader. GDDR7 har fått alldeles för lite fokus i recensioner. De är underklockade deluxe som standard.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem

5000-serien har redan fläskig minnesbandbredd, så frågan är väl inte om hur mycket kan pressa upp minnena utan hur mycket gör det i spel?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

5000-serien har redan fläskig minnesbandbredd, så frågan är väl inte om hur mycket kan pressa upp minnena utan hur mycket gör det i spel?

Jag har linjär förbättring i 3DMark Speedway hela vägen upp till 4000. Jag kanske kan gå ännu högre, det har jag inte provat ännu.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag kör 4000 på både 5070 Ti och 5080. Inga artefakter och minnena går aldrig över 72 grader. GDDR7 har fått alldeles för lite fokus i recensioner. De är underklockade deluxe som standard.

<Uppladdad bildlänk>

Trevligt, då kan jag mjukstarta på 2000 och jobba mig upp mot 4000 för att se hur det går 👍
Den här grabben påstår att maxtaket är på +6000 oavsett vad han sätter över det:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilka program använder ni för att överklocka? Jag har fått hem 5080 tuf oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

MSI Afterburner är vanligast, efter det kommer nog ASUS GPU Tweak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Har förhoppningsvis dylik på ingång. Gjorde det jag lovat mig själv inte göra. Blocket... Men jag vill inte ha den Msi kortet med 4 heatpipes tanken är att få ett tyst kort främst

Säkrast vänta med avbokning kanske. Finns det eftermarknads kylare att köpa till 5080. Luftkylare alltså inte vattenblock

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har förhoppningsvis dylik på ingång. Gjorde det jag lovat mig själv inte göra. Blocket... Men jag vill inte ha den Msi kortet med 4 heatpipes tanken är att få ett tyst kort främst

Säkrast vänta med avbokning kanske. Finns det eftermarknads kylare att köpa till 5080. Luftkylare alltså inte vattenblock

Kolla med @fiftyfifty om du kan få köpa Deshroud-brackets av honom sen köper du två NF-A12X25 eller Phantek T30.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

MSI Afterburner är vanligast, efter det kommer nog ASUS GPU Tweak.

MSI Afterburner var standarden, men de har halkat efter numera (utvecklas inte längre lika mycket). Jag får väldigt mycket bättre siffror med GPU Tweak 3 som har gått ifatt och förbi Afterburner.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Vill bara flika in en snabbis, utifall att du missat. Kommit in massa 5080 i lager under eftermiddagen, så du slipper köpa från Blocket, om jag var så jag tolkade ditt inlägg

https://www.komplett.se/product/1318012/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

Verkar som de är dyrare hos Komplett än tidigare, TUF OC 1000 kr och Rog Astral 1800 kr dyrare än t ex Inet och Webhallen (som inte har dem inne). De är ännu dyrare på Elgiganten där man kan förbeställa. Har Asus börjat höja priserna månne?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Om ni har tillgång till Benify via jobbet så kan man få upp till 20% rabatt på de flesta komponenterna hos komplett. Var inne och kollade nu och med rabatt blev det 16902 kr för 5080 tuf oc 😊.

Visa signatur

MB: Asus Rog Strix X670E-E, CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D, GPU: ASUS RTX 5080 TUF OC, Kylning: Noctua D15S.chromax + NF-A15 HS-PWM chromax, Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30, PSU: MSI MEG ai1300P, Lagring: Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB
Chassi: Fractal Design North TG, Chassi kylning: 4 x Noctua NF-A12x25 PWM Chromax
Skärm: AOC Q24G2A/BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_svensson:

Om ni har tillgång till Benify via jobbet så kan man få upp till 20% rabatt på de flesta komponenterna hos komplett. Var inne och kollade nu och med rabatt blev det 16902 kr för 5080 tuf oc 😊.

Ah det kanske var därför 5080 Astral OC kostade 18800kr för mig på Komplett och inte 20500kr eller vad de listade det för nu

Lyckades innan Komplett släppte sina kort igår o få ett Gigabyte AERO OC på Elgiganten för ~17500:- som är påväg för leverans i EM. Jag har byggt ett nytt bygge i vitt så ville ha ett vitt kort, nån här som har erfarenhet av AERO OC kortet ?

Man blir lite osäker på om jag skall skita i estetiken och returnera det för att köpa ett Astral kort för 1000:- extra, det tar emot att tänka så då jag tycker korten är för dyra redan nu, vad hade ni gjort ?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ