Macbook Air får M4-krets – och prissänkning

Permalänk
Skrivet av Klockan:

Med dagens molntjänster (som "alla" börjat använda) så räcker faktiskt inte 256 GB långt alls.

Förstår inte vad du menar, borde inte ”molntjänster” minska behovet lokalt?

Och det är nog långt från alla som användarsida sig av dessa tjänster.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Har nog rätt mycket att göra med att kronan inte är stabil mot dollarn. Apple vill nog så långt det går slippa ändra priset under produktens livscykel. Var ju bara någon månad sen dollarn kostade i 11,2 sek.

Så är det, Apple brukar hedge:a sig, men inte på den här nivån. Air sticker ut.

iPhone 16e som släpptes för några veckor sedan när dollarn stod högre fick ~11,5SEK/USD. Både Mac Studio och iPad som släpptes idag fick ungefär samma kurs.

Skrivet av JonHolstein:

Vi har privatkopieringsavgiften i sverige. Sen är det väl någon kemikalie-avgift också.
Köper man ssd via amazon så brukar dom vara billigast.
Men man kan ju inte köpa en laptop från ett land utan svenskt tangentbord.

Så det är inte bara momsen.
Sen så brukar Apple inte justera avgifterna, så dom sätter nog växelkursen extra högt.

Läs inlägget igen 3074SEK inklusive moms och avgifter. Privatkopieringsavgiften och kemikalieskatten som du pratar om var inkluderad i det med andra ord..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Gör inte molntjänsterna så att 256 GB räcker längre?

Nej de behöver cachade filer och fyller diskar.

Permalänk

Jag framtidssäkrade min M1 med 16/1tb för över fyra år sedan. Specade en 15" med 16/1tb hamnade på samma pris som jag betalade då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CatchMe:

Så är det, Apple brukar hedge:a sig, men inte på den här nivån. Air sticker ut.

iPhone 16e som släpptes för några veckor sedan när dollarn stod högre fick ~11,5SEK/USD. Både Mac Studio och iPad som släpptes idag fick ungefär samma kurs.

Läs inlägget igen 3074SEK inklusive moms och avgifter. Privatkopieringsavgiften och kemikalieskatten som du pratar om var inkluderad i det med andra ord..

Deras hedge är nog mer för 11kr/usd, att kronan börjar vara runt 10kr är bara någon dag gamalt. Känns rätt orelistikt att de tar med i beräkningarna, dom vill ha säker vinst inte hålla på med valuta spekulering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Nej de behöver cachade filer och fyller diskar.

?

I macOS kan lagringen optimeras, så det du har i iCloud inte behöver speglas 1:1 lokalt.

Har numera 512GB SSD på alla Macar här, men kände aldrig att 256GB var begränsande på något sätt. Data har jag helst på externa SSD/HDD:er.

Använder iCloud främst som extra backup till mina bilder, men dumpar ut originalfilerna på en extern SSD från min iPhone emellanåt.

I mobilen tar mitt bildbibliotek endast upp ~3GB, medan det är på närmare 50GB på iCloud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

?

I macOS kan lagringen optimeras, så det du har i iCloud inte behöver speglas 1:1 lokalt.

Har numera 512GB SSD på alla Macar här, men kände aldrig att 256GB var begränsande på något sätt. Data har jag helst på externa SSD/HDD:er.

Använder iCloud främst som extra backup till mina bilder, men dumpar ut originalfilerna på en extern SSD från min iPhone emellanåt.

I mobilen tar mitt bildbibliotek endast upp ~3GB, medan det är på närmare 50GB på iCloud.

Jag har erfarenhet av att det är ett ständigt problem med vissa molntjänster och bara 256 GB disk.

Permalänk

Den nya modellen stöder två externa 6k bildskärmar samtidigt med den interna - mycket bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Jag har erfarenhet av att det är ett ständigt problem med vissa molntjänster och bara 256 GB disk.

Samma här, men ingen av de tjänsterna jag tänker på är kopplade till Apple.

Exempelvis så är Google ökända för att komprimera och förstöra dina originalbilder i molnet. Apple gör precis det motsatta och optimerar istället materialet som finns lokalt.

Mer om hur Google "förstör" era bilder:
https://gbtimes.com/does-google-photos-reduce-quality/
https://www.phonearena.com/news/Google-Photos-High-quality-vs...

Även i de fall användarna betalat extra för att spara sina bilder i original, så "optimeras" dessa av Google.

Antagligen märker 99% av användarna ingen skillnad, men för mig som "pixel peeper" så är det avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Apple justerar inte priserna för valutaförändringar utan sätter ett pris vid lansering och håller det.

Ja de lär ta höjd för negativa sådana dag 1 ja...

Numera, pga idioten, kanske även för tullar? Eller tror vi att datorer från amerikanska företag slipper det? (genuin fråga)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja de lär ta höjd för negativa sådana dag 1 ja...

Numera, pga idioten, kanske även för tullar? Eller tror vi att datorer från amerikanska företag slipper det? (genuin fråga)

Apple tillverkar sina datorer i Asien vad jag vet och då blir det ju inga tullar på leveranser till oss. Det kan bli det för USA marknaden själva dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Apple tillverkar sina datorer i Asien vad jag vet och då blir det ju inga tullar på leveranser till oss. Det kan bli det för USA marknaden själva dock.

Aha, så är det ju förstås ja. Det är tillverkningsland som styr. Skyller på morgontrötthet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Aha, så är det ju förstås ja. Det är tillverkningsland som styr. Skyller på morgontrötthet...

Annars får Apple börja "tillverka" sin hårdvara på Irland

Permalänk
Medlem

Lite trist för mig eftersom jag var väldigt nära att dra till på att köpa en M2-air med maxat ram att köra asahi linux (och antagligen lite macos) på, och det var ju en spec som de enbart sålde själva, så det blir ju svårt nu...

Men annars ser det ju inte helt oävet ut antar jag, man får kanske fundera lite på inköp i alla fall.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."