Rx 9070 xt vem är kortet till för?

Permalänk

Rx 9070 xt vem är kortet till för?

Hej sweclockare. Jag önskar att få hjälp i att förstå släppet av dessa grafikkort. 9070 xt ger inga direkta prestandaökningar mot xtx, har sämre vram än xtx och drar runt samma effektmässigt som xtx med att xtx har något högre prislapp än xtx mer mot gamla xt. Det amd gjort är släppa ett nytt kort som inte är bättre än deras gamla kort i ett nysläpp av grafikkort. Har de någonsin hänt att gamla grafikkortsserien från specefik tillverkare presterar bättre än nya? Eller är det något jag missar i min syn på detta släpp ? Detta gör ju denna generation grafikkort helt ointressant enligt mig.

Permalänk
Medlem

Enligt AMD: "85% av spelare köper grafikkort för <$700"

De skulle säkert kunna göra ett snabbare grafikkort, men då skulle det kosta över $700.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

Enligt AMD: "85% av spelare köper grafikkort för <$700"

De skulle säkert kunna göra ett snabbare grafikkort, men då skulle det kosta över $700.

Dom hade ju tjänat mer på skita i utveckla grafikkortet och istället prispressat existerande ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Dom hade ju tjänat mer på skita i utveckla grafikkortet och istället prispressat existerande ?

Nja. Gamla 7900xtx har typ 50% större krets så skulle gissa det är betydligt billigare att tillverka 9070xt samt bättre RT de inte kan få på 7900xtx.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | MSI 5070Ti Ventus 3x OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Ska man lägga 10 000 så lägger jag gärna några tusenlappar till för nvidia. Finns ingen anledning att snåla. Ska ha kortet minst två år, de dyrare korten har också högre andrahandsvärde.

Skulle aldrig någonsin överväga AMD och deras no brand AOB partners, Sapphire, Powercolor.

Permalänk
Medlem

Skulle inhandlat det nya RX 9070 XT alla dagar i veckan över de äldre XTX modellerna på grund av coilwhine, då de flesta XTX verkar lida av coilwhine.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Skulle inhandlat det nya RX 9070 XT alla dagar i veckan över de äldre XTX modellerna på grund av coilwhine, då de flesta XTX verkar lida av coilwhine.

Vad menar du här? Att exakt ALLA kort har coilwhine vid hög fps, inkl nvidia. Ja då har du helt rätt.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Nja. Gamla 7900xtx har typ 50% större krets så skulle gissa det är betydligt billigare att tillverka 9070xt samt bättre RT de inte kan få på 7900xtx.

Bryr man sig om hur stor krets ett kort har? Vågar säga flesta bryr sig bara om hur bra de är till vad de kostar. Rt är ju en ginmik. Folk älskar prata om de få som faktiskt använder

Permalänk
Medlem

RX 9070 XT ser ut att vara AMDs kort för 1440p som även har uppdaterat stöd för RDNA 4 och AMDs egen DLSS variant.

7900 XTX släpptes nu några år sedan och var då primärt inriktat mot att klara 4k upplösning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simpa96:

Ska man lägga 10 000 så lägger jag gärna några tusenlappar till för nvidia. Finns ingen anledning att snåla. Ska ha kortet minst två år, de dyrare korten har också högre andrahandsvärde.

Skulle aldrig någonsin överväga AMD och deras no brand AOB partners, Sapphire, Powercolor.

Åkej

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Jag lade till några tusenlappar för att få ett Powercolor Red Devil från AMD. Smaken är som baken.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX Red Devil Limited Edition| Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av paranoiid90:

Hej sweclockare. Jag önskar att få hjälp i att förstå släppet av dessa grafikkort. 9070 xt ger inga direkta prestandaökningar mot xtx, har sämre vram än xtx och drar runt samma effektmässigt som xtx med att xtx har något högre prislapp än xtx mer mot gamla xt. Det amd gjort är släppa ett nytt kort som inte är bättre än deras gamla kort i ett nysläpp av grafikkort. Har de någonsin hänt att gamla grafikkortsserien från specefik tillverkare presterar bättre än nya? Eller är det något jag missar i min syn på detta släpp ? Detta gör ju denna generation grafikkort helt ointressant enligt mig.

Ja det har väl hänt ganska ofta att nyare grafikkort har klenare än förra generationens kort.
RTX 4090 är exempelvis bättre än RTX 5080, 5070 Ti och 5070.

AMD verkar ha skippat sina versioner av "toppkorten" den här vändan och då kan det säkert bli så att det inte kommer nå bättre den här vändan. Mellanklasskorten blir mer likvärdiga eller lite sämre.

Den relevanta frågan här är kanske snararare om man får mer prestanda per krona vid nya generationer.
Ja. Och nej.

Vid release är det väl rätt vanligt att de nya korten inte ger så mycket mer prestanda per krona. Sen kommer priserna ner efter hand och de nya korten ger då mer prestanda per krona. Its a bit of a classic ;).
Senaste 2-3 generationerna har prisnedgångar över tid inte varit helt givna däremot.
Så jag vågar inte säga att det är helt självklart hela vägen...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att 9070 XT är till för dem som inte har de senaste värsta korten från förra generationen och som vill uppgradera till något mer framtidssäkert? Gissar att RDNA4 har med saken och göra också. Jag har säkert inte förstått allt, men vad jag sett så är inte 9070 XT så fruktansvärt långt efter XTX i spelprestanda så det motiverar det högre priset på XTX. Det är väl bara de där extra minnet i XTX som är lockande (när har man nytta av det i spel förresten?)

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

linux-användare

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Bryr man sig om hur stor krets ett kort har? Vågar säga flesta bryr sig bara om hur bra de är till vad de kostar. Rt är ju en ginmik. Folk älskar prata om de få som faktiskt använder

VI som kunder nej. Men du frågade varför de utvecklade den. För AMD säljer de nog mycket hellre 9070xt än 7900xtx för det är nog mycket bättre marginal i de nya korten. Som kund är ju 7900xtx ett dyrare kort också, inte mycket med att msrp prisera inte höll men verkar som 10k är vad de kostar. Det har inte 7900xtx kostat enligt prisjakt någonsin, snuddat på det på rea från random butik men inte som standardpris.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | MSI 5070Ti Ventus 3x OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

jag vägrar gå med på detta resonemang. "jag kan lägga till några extra tusen och köpa ett grafikkort till priset av en begagnad bil". såna uttalanden är varför nvidia tror det är okay att ha sina ockerpriser.

Jag hade aldrig övervägt "greed-vidia" efter alla deras lögner, falska uttalanden om prestanda, ockerpriser men också undermåliga kontakter som brinner upp! Det är konstaterat nu, alldeles för små kontakter med för myket uteffekt för att 12vhpr kontakten kan anses som säker.

Jag har lämnat nvidia och gått över till AMD för att de är rakt på sak samt mer humana priser.
Sapphire och powercolor är inget fel på, har ett sapphire hd4850 som fortfarande tuffar på i morsans gamla PC.
Jag vet inte var du får din information ifrån, men du verkar ha gått på nvidias fanboi retorik låter det som.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", zotax rtx3070 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

No brand AOB partners? EVGA som enbart byggde kort åt Nvidia är saknade av många som den bästa boardpartnern Nvidia haft. Samma sak gäller för Sapphire och PowerColor, köper du en AMD-GPU föredrar många dessa tillverkare över de generiska giganterna som Asus, och Gigabyte etc.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Jag skulle gissa att 9070 XT är till för dem som inte har de senaste värsta korten från förra generationen och som vill uppgradera till något mer framtidssäkert? Gissar att RDNA4 har med saken och göra också. Jag har säkert inte förstått allt, men vad jag sett så är inte 9070 XT så fruktansvärt långt efter XTX i spelprestanda så det motiverar det högre priset på XTX. Det är väl bara de där extra minnet i XTX som är lockande (när har man nytta av det i spel förresten?)

Det är väl i princip de jag landat i. Har man ett kort äldre än typ 2000 serien nvida eller typ vega hos amd så ser jag varför 9070 xt är ett bra lyft. Allt över detta ger inte det ett tillräkligt högt lyft i prestanda enligt mig själv. Jag sitter på ett rx 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpangoeselite:

Vad menar du här? Att exakt ALLA kort har coilwhine vid hög fps, inkl nvidia. Ja då har du helt rätt.

Exakt så är det, alla högpresterande strömtörstiga kort har större tendens till att coilwhina.

Mitt RTX 2080 Ti hade coilwhine

Mitt RX 6950 XT hade coilwhine

Gemensam nämnare för båda korten, 3 x 6+2 pins strömförsörjning.

Kör numera mellanklass som tar ström från max 2 x 6+2 pins.

RX 9070 XT kör också på 3 x 6+2 pins eller den nya 12VHPWR.

"MSRP" modellerna av XT kör visst 2 x 6+2 pins.

https://www.inet.se/produkt/5414582/powercolor-radeon-rx-9070...

köpa ett sådant till MSRP är väl ganska prisvärt ändå jämfört med föregående XTX kort.

Har dom coilwhine? time will tell... däremot är priserna för saftiga för min smak, ett RX 9070 för under 7000kr skulle jag skulle tänka mig om jag inte redan hade ett RTX 4070 som räcker till och blir över just nu.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Det är väl i princip de jag landat i. Har man ett kort äldre än typ 2000 serien nvida eller typ vega hos amd så ser jag varför 9070 xt är ett bra lyft. Allt över detta ger inte det ett tillräkligt högt lyft i prestanda enligt mig själv. Jag sitter på ett rx 6800

Jag anser det vara tillräckligt mycket lyft för att lägga min 7800 XT på hyllan efter att ha sett testerna, men vi har alla våra bevekelsegrunder, och är man nöjd med det man har så är ju allt finemang.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Jag anser det vara tillräckligt mycket lyft för att lägga min 7800 XT på hyllan efter att ha sett testerna, men vi har alla våra bevekelsegrunder, och är man nöjd med det man har så är ju allt finemang.

Ja allt går väl tillbaka till hur mycket pengar man vill lägga. Jag har gjort väldigt bra grafikkort köp senaste generatioerna gick från rx 480 8 gb, 1080 ti strix nu rx 6800 som jag köpte peak covid. Blir nog hänga med tills den går sönder eller nått

Permalänk
Medlem

Kan svara för mig själv.

Satt på 1070 fram tills slutet av januari. Då köpte jag ett 5080 men tyckte prislappen inte motsvarade prestandan (gick på ca 18500 då msrp-korten knappt fanns i lager). Sålde vidare för inköpspris och plockade upp ett 7900 XTX men där var temperaturen på hotspot konsekvent uppe i 108 grader och i övrigt på 90-95 så skicka tillbaka det till affären. Spelar inga supertunga titlar så tyckte inte det var rimligt.

Nu väntar jag på ett Pulse 9070 XT med förhoppningen att det ska vara svalt, relativt tyst och med FSR och framegen kunna hålla 80+ fps i 4k på de få spel jag faktiskt spelar. Blir det så är de 7999 jag betalat värda det för min del.

Permalänk
Medlem

För 8k är det helt okej prestanda per krona! För 10k+ not so much. Tycker förvisso inget kort någonsin varit värt mer än MSRP tbh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Varför jämför du 9070 xt med xtx till å börja med?

Det du gör är att beklaga dig över att 5070 Ti inte är bättre än 4080/4080 super.

Och ja det har hänt förut, kolla bara på hela rtx 2000 serien från Nvidia då hela serien va avsevärt mycket sämre än 1000 serien sätt till prestanda per krona. Samt även hela 3000 serien var antingen likvärdig eller sämre sätt till prestanda per krona.

Sen är 9070xt för msrp högre fps/krona än alla kort från Nvidias 4000/5000 serie och även amds 7000 serie.

Dessa nya kort ersätter 7800xt och 7900gre, att dom däremot är extremt skevt prissatta (utöver msrp då) är det bara att tacka nvidia och deras prioriteringar för.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

För min del känner jag att kortet är en uppgradering från mitt 3080, visst jag spelar inte 4k utan 1440p men 10gb VRAM börjar kännas lite i vissa spel... 😂

Permalänk
Medlem

Jag gissar de är för folk som inte bryr sig om drivrutins krascher och bara bryr sig om rå prestanda/krona.
Vet jag kommer få massa har för kommentaren, men det skiter jag i.
Hade också tröttnat på Nvidia ockerpriser, men efter allt för många krascher när jag gav amd en chans igen senast tröttnade jag och bytte sålde mitt dåvarande 6890 xt red devil så och köpte ett 4070s. Fick back typ 5k för nästan inget prestanda lyft.
Värt det, inga mer krascher mid game vilket var orimligt irriterande.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Skrivet av trattjaevel:

Jag gissar de är för folk som inte bryr sig om drivrutins krascher och bara bryr sig om rå prestanda/krona.
Vet jag kommer få massa har för kommentaren, men det skiter jag i.
Hade också tröttnat på Nvidia ockerpriser, men efter allt för många krascher när jag gav amd en chans igen senast tröttnade jag och bytte sålde mitt dåvarande 6890 xt red devil så och köpte ett 4070s. Fick back typ 5k för nästan inget prestanda lyft.
Värt det, inga mer krascher mid game vilket var orimligt irriterande.

Jag är så fascinerad av kommentarer som denna. Du påstår att du haft drivrutinsproblem med amd och en annan har ägt minst en av varje serie amd släppt sen hd4650 tiden och aldrig stött på ett problem. Måste ju mer vara ett fall av fan-boy? Jag har läst om drivrutinsproblem från amd men de är ca 10+ år sen.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Varför jämför du 9070 xt med xtx till å börja med?

Det du gör är att beklaga dig över att 5070 Ti inte är bättre än 4080/4080 super.

Och ja det har hänt förut, kolla bara på hela rtx 2000 serien från Nvidia då hela serien va avsevärt mycket sämre än 1000 serien sätt till prestanda per krona. Samt även hela 3000 serien var antingen likvärdig eller sämre sätt till prestanda per krona.

Sen är 9070xt för msrp högre fps/krona än alla kort från Nvidias 4000/5000 serie och även amds 7000 serie.

Dessa nya kort ersätter 7800xt och 7900gre, att dom däremot är extremt skevt prissatta (utöver msrp då) är det bara att tacka nvidia och deras prioriteringar för.

Man jämför ju alltid mot den gamla produkten den ska "ersätta"? Släpps en ny telefon så jämför man ju tex s11 när s12 släpps för visa på den är värd att köpa eller ej. I detta fall är s12 identisk mot s11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Dessutom använder 7900XTX en chipletdesign som dels är sjukt ineffektiv och dels tar kapacitet från TSMC advanced packaging som skulle kunna användas för X3D-processorer eller kommersiella AI-kort istället.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är idiotiskt att byta från tidigare 7900-generation till den nya, men det är ju upp till var och en, så klart.
Men saknar man ett hyfsat modernt grafikkort och man är ute efter ett förstår jag ju om folk väljer ett 7900XTX framför de nya.

Och texten ovanför gäller även Nvidias 4000 kontra 5000-serie.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX