Libreoffice nära en miljon ned­laddningar i veckan

Permalänk
Melding Plague

Libreoffice nära en miljon ned­laddningar i veckan

”Vi vet inte hur många användare vi har, eftersom vi inte spionerar på dem”.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul för dem. Hästjobb de gjort genom åren.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk

Jag tror Libre Office användare är samma typ av användare som använder Gimp istället för Photoshop. Och det handlar om att ena versionen är gratis och den andra versioner har en svindyr månads/årskostnad.
Det kan finnas andra anledningar, men de är svåra att dra när prisskillnaden på produkterna är så stor så denna faktor påverkar så mycket.

Det är bra att det finns alternativ till dessa produkter som bara blir dyrare för varje år. Det tråkiga är att det är få som vill lägga ner lite mer tid på att hjälpa till. Men där kan AI som nämns i artikeln vara något som kan hjälpa.
Man kan välja få hjälp av AI att lösa vissa problem eller så får man ingen hjälp alls, om man såklart inte betalar personen hutlöst mycket pengar för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Gillar libre office, lite synd med sån syn på AI hjälp dock, det är fantastiskt för visst typ av arbete. Problemen blir när det snokar och lär sig av vad man själv skriver, att ha AI modeller som hjälper till (inte tränas) eller kanske till och med något som man själv tränar lokalt (på sin egen dator) skulle jag se som mycket trevligt. Jag skulle gärna se att Libre Office tog över helt, men ser det inte hända om de inte hoppar på tåget. De kan fortfarande vara good guy och undvika spionage.

Att använda AI hjälp för olika enklare uppgifter snabbar upp arbete med dokument och enklare script/programmering enormt i vissa fall. Redan nu, och det lär inte bli sämre.

Permalänk
Medlem

Libreoffice är riktigt bra och underbart att höra att det går så bra. Jag själv kör nu Onlyoffice, tycker inte guiet är så modernt i libre och Onlyoffice känns bra det också. Blev direkt avinstall när Office 365 blev AI, avinstall på paint, notepad också....

Tycker också det är bra att de verkligen poängterar att de inte spionerar på sina användare. Många open sorurce börjar gå mot det håller fast de är open source känns det som.

Och om man vill ha AI så är det ju inget som hindrar än att ha ett program vid sidan om som man kan få hjälp med, behöver inte vara inbakat i Office.

Ni som kör LibreOffice kan läsa denna nyhet om en sårbarhet:
Nyhetstips av Vintersolen i tråden: #20797584
https://cybersecuritynews.com/libreoffice-vulnerability-arbit...

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Nu i version 0.5.1 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror Libre Office användare är samma typ av användare som använder Gimp istället för Photoshop. Och det handlar om att ena versionen är gratis och den andra versioner har en svindyr månads/årskostnad.

Visst lär det vara så, men skillnaden här är väl att LibreOffice har bra nog funktioner för de allra allra flesta, medan GIMP och Photoshop väl inte är helt jämförbara än idag.
Jag kör LibreOffice, ffa Writer använder jag mycket. Mycket mer än lite saker som fetstil och färger, rubriker och så behövs inte, så varför betala för Word?
Det klarar förstås av väldigt mycket mer än så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Open Office och Libre Office är bra och priset är bra.
För privat bruk så vet jag inte varför man skulle behöva MS Office.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Och om man vill ha AI så är det ju inget som hindrar än att ha ett program vid sidan om som man kan få hjälp med, behöver inte vara inbakat i Office.

Kan du ge exempel på program?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Gillar libre office, lite synd med sån syn på AI hjälp dock, det är fantastiskt för visst typ av arbete.

Att använda AI hjälp för olika enklare uppgifter snabbar upp arbete med dokument och enklare script/programmering enormt i vissa fall. Redan nu, och det lär inte bli sämre.

Alternativet är ju att du som användare faktiskt utvecklar din kompetens och lär dig själv hur saker o ting skall göras? Du som användare måste veta hur du skall göra, och också faktiskt göra det.

Men nu går ju i princip all utveckling av "allt" i riktning att allting skall "bara funka" helt automagiskt, helt utan minsta krav på kunskap och minimal arbetsinsats från användaren.

Det behövs ingen djupare analys för att inse att "AI-hjälp" är direkt beroende av "användardata", ha full tillgång till allt du gör och tillåtas analysera både datan i sig men också användarens beteende för att ha möjlighet att utföra sitt uppdrag.

Den stora massan bara älskar när "allt bara funkar", eller "det är så smidigt och lätt".... att de inte orkar/vill ifrågasätta hur det fungerar bakom kulisserna.

Jag personligen älskar att det fortfarande finns organisationer och företag som medvetet har gjort det till sin affärsidé och primära fokus att tillhandahålla digitala tjänster och produkter som INTE varken samlar in eller behandlar användardata.
Det ökar ofta kraven på kompetens och kunskap hos mig som användare absolut, man måste förstå vad man gör och vet hur man ska göra (eller veta hur man tar reda på det) för att få något att fungera. Man måste också vara beredd på att offra vissa bekvämlighetsfunktioner som gör att "allt bara funkar smidigt"...
Men det är alla dagar i veckan en deal som jag är villig att ta, hundra gånger om, för att komma undan att mitt beteende övervakas och kartläggs av den teknik jag använder.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Kan du ge exempel på program?

Kan inte ge exempel på ett program eftersom jag inte alls är inne i AI-svängen. Men det borde finnas mer än MS CoPilot där ute, annars finns de flesta på webben.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Nu i version 0.5.1 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Visst lär det vara så, men skillnaden här är väl att LibreOffice har bra nog funktioner för de allra allra flesta, medan GIMP och Photoshop väl inte är helt jämförbara än idag.
Jag kör LibreOffice, ffa Writer använder jag mycket. Mycket mer än lite saker som fetstil och färger, rubriker och så behövs inte, så varför betala för Word?
Det klarar förstås av väldigt mycket mer än så.

Min åsikt. I princip alla behöver en ordbehandlare och ett excelliknande kalkylprogram. Av alla dessa alla, så klarar sig de flesta med Libre Office. När det gäller Phoshop Vs Gimp så är det en liten andel som ens behöver ha någon av dem emot de enklare bildredigeringsprogrammen. Av denna lilla skara som vill ha bättre bildredgeringsprogram, så är många som saknar saker i Gimp som Photoshop har.

Nå när det gäller LibreOffice så finns det mycket jag ogillar med deras kalkylator, jag kan precis som alla kan lägga ner tid på att hjälpa till. Men det tar en massa tid och ork, så jag gör som de flesta och bara gnäller och säger kan inte någon annan fixa problemen på dens fritid?

Permalänk
Medlem

LibreOffice er best!
Har Office365, med fy for noe skit! Om Office 365 hadde vært gratis, og LibreOffice hasse kostat, så hadde jeg heller betalt for Libre 😊

Permalänk
Medlem

Tyvärr är LibreOffice-motsvarigheten till Excel mycket, mycket sämre än Excel. Inte minst när det gäller att göra diagram. Nåt jag råkar ha stort behov av själv. Så det finns inget realistiskt alternativ för min del. Jag körde ändå LibreOffice primärt under många år mellan ett glapp efter en Mac-licens för en tidigare version av Office, när jag gick över till Windows, och till för 6-7 år sen när jag inte stod ut längre och skaffade Office.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det kan finnas andra anledningar, men de är svåra att dra när prisskillnaden på produkterna är så stor så denna faktor påverkar så mycket.

Det är bra att det finns alternativ till dessa produkter som bara blir dyrare för varje år. Det tråkiga är att det är få som vill lägga ner lite mer tid på att hjälpa till. Men där kan AI som nämns i artikeln vara något som kan hjälpa.
Man kan välja få hjälp av AI att lösa vissa problem eller så får man ingen hjälp alls, om man såklart inte betalar personen hutlöst mycket pengar för hjälpen.

Har använt Libre Office genom åren och alltid varit nöjd, tyvärr så blir man ibland tvungen att välja av andra orsaker såsom arbete.
Kör man med CAD så vill man ha en fullgod kompatibilitet med det man kör i arbetet, då blir man en del låst. Flera CAD dag har en koppling till Excel för flera funktioner som man inte klarar sig utan i längden.
Det blir ett nödvändigt tvång, ett rätt fult sådant, när en mjukvara förutsätter att man har en annan för att ge fullgod funktion.

Om jag inte varit i den situationen då hade det säkert varit Libre Office, men utan Gimp!

Skrivet av skewgen:

Gillar libre office, lite synd med sån syn på AI hjälp dock, det är fantastiskt för visst typ av arbete. Problemen blir när det snokar och lär sig av vad man själv skriver, att ha AI modeller som hjälper till (inte tränas) eller kanske till och med något som man själv tränar lokalt (på sin egen dator) skulle jag se som mycket trevligt. Jag skulle gärna se att Libre Office tog över helt, men ser det inte hända om de inte hoppar på tåget. De kan fortfarande vara good guy och undvika spionage.

Har sett att AI ger hjälp/snabbar upp i olika sammanhang, som då programmering.
Men känner att jag måste fråga, är det AI't som genererar koden? Eller är det så att AI't plockar koden någonstans?
Av vad jag själv har förstått så tränas AI, varvid det vi säger att den lär sig egentligen är en stor databas med information som programmerings kod.
Mycket kod har en upphovsrätt, en del delas under vissa licenser där den som skrivit koden i vissa fall endast begär att man anger den personens medverkan, ger cred. Andra är skyddade av lag, av mjukvarupatent.
Finns det en mekanism som sköter dom sakerna som patent, upphovsrätt eller cred?

Eller, är det egentligen stulen kod som man kommer att använda?

Samma gäller om det är AI i ett ordbehandlingsprogram, löper man då inte risken att göra upphovsrättsintrång?

Lagen idag är rätt tydlig, det är den som använder och publicerar som är ansvarig, alltså den som är sist i ledet. hur man kommit över koden eller textstycket är sekundärt.

Det ovan är en del av motståndet att ha AI assistans i mjukvara, den andra integritet nämns i artikeln!

Man bör inte resonera, det är i princip ingen chans att man åker på upphovsrätt, även om det sker ibland, om än väldigt sällan.
Det blir snarare en frågan om moral, om man tycker det är okej, att chansen till att man använder stulen kod eller ett stulet teststycke anses acceptabelt.
anser man det senare, då skulle det omvänt även vara acceptabelt att någon stjäl en fordon, ens egendom.

Frågeställningen är aktuell, då vi vet att dom flesta AI idag har tränats på material som kommits över på lite väl speciella former.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Tycker den största vinsten (tillsammans med det oslagbara prisvärdet som ju inte kan ignoreras) är att Libreoffice inte är fullpackat med massa gimmicks och skitfunktionalitet man hittat på för att kunna motivera nya major releases och ta betalt för programmet en gång till.

Inbillar mig också att det är betydligt mindre intrusivt när det kommer till sidlayout. MS Word tenderar att veta bättre än användaren hur användaren vill ha det på ett nästan obegripligt sätt. Man fattar inte vad det har gjort, vilket ju är en grundförutsättning för att kunna ändra tillbaka.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Japp exakt så tror jag också. Jag kan själv inte tänka mig betala för en office prenumeration då jag använder det så sällen. Men när man väl ska så behöver man till 99% av gångerna bara ett vettigt verktyg för att skriva ihop en text. LibreOffice funkar ypperligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Japp exakt så tror jag också. Jag kan själv inte tänka mig betala för en office prenumeration då jag använder det så sällen. Men när man väl ska så behöver man till 99% av gångerna bara ett vettigt verktyg för att skriva ihop en text. LibreOffice funkar ypperligt.

Jo, det är samma här. Behöver det några gånger om året. Egentligen hade jag väl klarat mig med Google Docs, men har någon fix idé att det är trevligare med lokala appar till såntdär.

Intressant i sammanhanget är ju också att det är oerhört lätt att pirata Office, och att Microsoft inte verkar bry sig alls när privatpersoner gör det. Man tycks ju inte göra ett smack åt MAS exempelvis, trots att det rimligen bör räcka med nåt C&D-mail eller så. I praktiken är det också gratis för den som vill ha det gratis.

För min del är det MS Office i sig självt som blivit ointressant. 2003 var den sista vettiga versionen, därefter tycker jag det gått utför och bara blivit knöligare och knöligare att använda. 365 är direkt uselt. Funderingarna går osökt i banor om huruvida jag kanske inte är ensam om det, och att kostnadsfriheten inte längre är direkt avgörande på samma vis för användabasen?

Tycker också Libreoffice i stort sett har lyckats släta ut alla mindre kompatibilitetsproblem med MS format. Det är lättare än någonsin att köra MS Office på jobbet och Libreoffice hemma exempelvis.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Beror nog helt på hur avancerad användare du är. Har knappt träffat på någon som använder stilmallar MS Office.

Själv blir jag ofta kallad expert i Excel och Word på jobbet, trots att jag själv anser att jag mest skrapar det på ytan. Däremot lätt att inse att LibreOffice är betydligt mer begränsat som programsvit.

Gällande Photoshop och GIMP, så har GIMP haft helt andra styrkor än Photoshop. Främst rörande skript- och batch-körningar.

Permalänk
Medlem

Excel är troligtvis det program jag har mest skärmtid med under de senaste 30 åren. Excelmissbruket ute i näringslivet är påtagligt, minst sagt.

Jag valde att helt migrera till LibreOffice förra året, och ångrar inte det. Visst, det har inte alla features som MS har, men det är betydligt snabbare och innehåller inte en massa bloat som jag inte har något intresse av. Om jag skall sätta fingret på en specifik grej så är det nog hur responsivt det är. Excel känns som sirap i jämförelse med LibreCalc, och om man missbrukar det dagligen som jag gör så är det en stor grej. Stort plus är också att jag kan använda exakt samma program i Windows, Linux och MacOS.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

LibreOffice är grymt bra för privat bruk, och vem vill ha massa AI jidder? Dom skulle kunna sälja ett plugin för de som vill ha det, men tror knappast det finns efterfrågan. Då finns det andra alternativ.

LibreOffice är precis vad man vill ha, enkelhet , igenkänning, det går att göra det mesta för vanliga dödliga.

Sen finns det ju alternativ

FreeOffice
https://www.freeoffice.com/sv/

OpenOffice
https://www.openoffice.org/

AI-driven Office Suite för alla
https://www.wps.com/

ONLYOFFICE
https://www.onlyoffice.com/

Sen vill jag passa på att ge cred till alla som utvecklar LibreOffice, ni gör ett grymt jobb för den breda massan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Kommer ladda ner och testa!

Permalänk
Medlem

Jag skulle för "personligt bruk" nog klara mig bra på MS Office 97 (menar nu samma features, men fungerande på Windows 11 med anpassning till nya bildformat etc) som jag en gång tog en universitetskurs för att lära mig (Word, Excel, Visual Basic, Powerpoint, grunderna bara). Libre Office har oerhört många funktioner jag inte behöver - men det är bra att de finns, i dessa fördumningens tidevarv.

Inte minst har vi haft nytta av Libre Office för att kunna öppna gamla AppleWorks-dokument utan att behöva krångla med att sätta upp en VM med typ Basilisk eller nåt (support för att öppna dessa dokument på Mac kräver en PPC-Mac och max OSX10.4.8, tror jag - kan krävas ännu äldre grejor, dokumenten är från 1990-talet).

Nu när MS raderat Wordpad från Windows 11 (är det kvar i Windows 10? Det borde det väl vara) skulle det vara bra med en ersättare för folk flest utan att de ska behöva krångla med online-inloggningar osv. Libre Office känns lite overkill, skulle gärna se att man kan välja några olika lägen som i, tja, Kodi, så att man kan få 90% av menyval osv dolda...

Angående AI tror jag att det har en framtid i sådana här program. "Jag vill göra ett snyggt diagram som presenterar min data (jag inte alls begriper) jag klistrade in" -> Pang.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

OpenOffice i all ära, men det är kanske är dags att titta på alternativen till denna då den senaste släppta versionen 4.1.15 släpptes 22 Dec 2023 med en säkerhetsuppdatering Jan 12? 2024.
Ingen aning om utveckligen för denna stannat av eller ej.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte haft Office XP på fysisk skiva hade jag definitivt testat detta

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Snusfri

Har det installerat för att det är bra att ha.
Använder dock det väldigt sällan, kanske 1-2 gånger om året om ens det.

Så för mig är det absolut ett fullgott alternativ till MS Office.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

OpenOffice i all ära, men det är kanske är dags att titta på alternativen till denna då den senaste släppta versionen 4.1.15 släpptes 22 Dec 2023 med en säkerhetsuppdatering Jan 12? 2024.

OpenOffice är mer eller mindre dött. Däremot uppdateras LibreOffice för fullt.

Är man inte beroende av 100% kompatiblitet med MS Office, då duger LibreOffice fint till det mesta.

Permalänk
Medlem

Förr i tiden åkte libreoffice in privat. Nu blir det notepad eller docs/office online privat.
Yrkesmässigt är tyvärr libreoffice och kompani långt borta.... (gammal excel-konsult och använder integrationer för andra officeprodukter)...

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Blanda inte ihop OpenOffice med LibreOffice, LibreOffice fork:ades när Oracle köpte Sun och är den som bör användas.

Permalänk
Medlem

Jag kör OnlyOffice på mina burkar just nu iaf,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Är inte själv säker.

Men ändå så verkar det som att utveckling pågår.

Läser man AOO's bloggsida då verkar utveckling pågå till ett enklare användarinterface under namnet Back to the Future Initiative

Tittar man på GitHub så är senaste bidraget 8-timmar gammalt.

Så kanske det är att dom är i ett stadie av att förenkla och rensa upp om man tittar på AOO's "Back to the Future Initiative"

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!