Värt att köpa rx 9070 över MSRP?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa rx 9070 över MSRP?

Tjena, missade lanseringen av 9070 och då XT-modellerna sålde som smör finns nu bara standard-9070 kvar på de flesta sajter. Dessa ligger på något över msrp (+~1000sek). Skulle ni säga att detta är ett rimligt pris att betala för detta kort? Eller är det värt att vänta på ännu en leverans av XT? Alternativa kort för billigare pris med jämförbar prestanda? Alla tips är välkomna.

Permalänk

Jag är i samma sits, jag väntar på xt och köper vid nästa leverans, vilket xt det blir återstår att se

Permalänk
Medlem

Jag brukar räkna på följande vis när jag jämför grafikkort:

((pris nytt kort) - (begagnatpris nuvarande kort)) / ((prestandaindex nytt kort) - (prestandaindex nuvarande kort)) = Värdeindex™️

När jag jämförde värdeindex för 5080 och 9070 XT fick jag följande normerade resultat:

Min uppgradering från 3080 till 5080 eller 9070 XT

För mig fick jag alltså dubbelt så hög prestanda per krona från att köpa 9070 XT istället för 5080

Innan detta ska du ta reda på vad du har råd med och vad du förväntar dig att spela.

Ja detta är ett otroligt nördigt men kul sätt att räkna på bästa köp

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av si3gward:

Tjena, missade lanseringen av 9070 och då XT-modellerna sålde som smör finns nu bara standard-9070 kvar på de flesta sajter. Dessa ligger på något över msrp (+~1000sek). Skulle ni säga att detta är ett rimligt pris att betala för detta kort? Eller är det värt att vänta på ännu en leverans av XT? Alternativa kort för billigare pris med jämförbar prestanda? Alla tips är välkomna.

AMD 9070 = Max 8 000 kronor, OM du måste verkligen ha och är i behov.
AMD 9070 XT = Max 9 500 kronor som ovannämnda dock ska det helst vara andra stora märken som ger bättre kylning/estetiskt annars 9 000 kr för de vanliga varianter.

Men jag hade personligen väntat in för det kommer att komma in mera modeller och lagret fylls på successivt, enligt ÅF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

AMD 9070 = Max 8 000 kronor, OM du måste verkligen ha och är i behov.
AMD 9070 XT = Max 9 500 kronor som ovannämnda dock ska det helst vara andra stora märken som ger bättre kylning/estetiskt annars 9 000 kr för de vanliga varianter.

Men jag hade personligen väntat in för det kommer att komma in mera modeller och lagret fylls på successivt, enligt ÅF.

Tack för koncist svar! Det blir nog att vänta denna gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jag brukar räkna på följande vis när jag jämför grafikkort:

((pris nytt kort) - (begagnatpris nuvarande kort)) / ((prestandaindex nytt kort) - (prestandaindex nuvarande kort)) = Värdeindex™️

När jag jämförde värdeindex för 5080 och 9070 XT fick jag följande normerade resultat:

<Uppladdad bildlänk>

Min uppgradering från 3080 till 5080 eller 9070 XT

För mig fick jag alltså dubbelt så hög prestanda per krona från att köpa 9070 XT istället för 5080

Innan detta ska du ta reda på vad du har råd med och vad du förväntar dig att spela.

Ja detta är ett otroligt nördigt men kul sätt att räkna på bästa köp

Tack för tipset! Hur tar jag reda på prestandaindex för ett givet kort? I nuläget dras jag med en gaminglaptop, så begagnatpris är tyvärr inget jag kan räkna med att dra av vid köp av nytt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av si3gward:

Tack för tipset! Hur tar jag reda på prestandaindex för ett givet kort?

Jag brukar använda Sweclockers prestandaindex men det finns även andra, främst på youtube, t.ex. LTT

Sweclockers prestandaindex är tyvärr uppdelade i två just nu: nya och äldre kort.

Skrivet av si3gward:

I nuläget dras jag med en gaminglaptop, så begagnatpris är tyvärr inget jag kan räkna med att dra av vid köp av nytt kort.

Vi kan hjälpa dig att välja samtliga delar om du vill det Vad har du för budget på hela datorn? Har du köpt övriga delar ännu? Vad spelar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jag brukar använda Sweclockers prestandaindex men det finns även andra, främst på youtube, t.ex. LTT

Sweclockers prestandaindex är tyvärr uppdelade i två just nu: nya och äldre kort.

Vi kan hjälpa dig att välja samtliga delar om du vill det Vad har du för budget på hela datorn? Har du köpt övriga delar ännu? Vad spelar du?

Det uppskattas! Har en budget på runt 15000, plus-minus 3000, är fortfarande i planeringsstadiet så har inte köpt in något ännu (minus SSD jag har sedan tidigare och skärm+tillbehör). Spelar främst Single-playerspel, som Baldurs gate 3, Cyberpunk, Monster Hunter, yakuza etc. så jag är ute efter något som kan klara av rimlig prestanda (som mest 120fps) på 1440p. Har haft ögonen på Ryzen 7 7700 eller 7800 som rimliga cpualternativ. Gärna också något som kommer hålla ett par år.
Min nuvarande Laptop har en 1660ti, som ju inte är något att fnysa åt, men den börjar visa sin ålder i nyare spel, samt att de flesta spel som släpps ser rätt kassa ut på 1080p med TAA eller FSR.
Tips uppskattas!

Permalänk
Medlem

@si3gward:

https://komponentkoll.se/bygg/WCVhM

Här klickade jag ihop en burk lite snabbt. Chassi kan du byta till valfri. GPU:n tog jag bara en 9070 XT som verkade ha ett rimligt pris, gå på billigaste MSRP-modell.

För att gå ner i pris kan du byta till billigare grafikkort (9070) eller begagnat (3080/4070/4080/7800/7900 etc). Du kan även byta CPU till 5700X3D (med B550-moderkort & DDR4-ram). Fördelen med nuvarande generation är att du kan byta till en 9800X3D sen när du känner behov av det. Tycker inte man verkade spara nämnvärt med pengar på att gå på 5700X3D istället.

Om du vill gå upp i pris kan du köpa 7800X3D istället för 7500F. Jag byggde först med en 7600X men läste mig till att 7500F verkar ha likvärdig prestanda. Tanken med 7500F är att jag tror den är tillräcklig nu, och lätt att uppgradera i framtiden. Du kan även gå på en PSU med 850 W.

Windows köper du för en hundralapp online.

Du kan göra dina ändringar och sen skapa en ny tråd i stationär dator-delen för en sista koll med hjälp av andra!

Permalänk
Medlem

@Saddl3r
Riktigt schysst gjort! Ser ut som en bra och prisvärd lista. Det enda som sticker ut är ju tyvärr grafikkortet då det inte finns några XT att köpa så långt ögat kan se. I nuläget tror jag det blir till att köpa komponenterna utöver kortet och hålla utkik när priset jämnar ut sig, när nya kort kommer in eller köpyran lugnat sig.
Tack för hjälpen!