Krönika: AMD hade endast ett jobb, och sumpade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krezuba:

Skönt att sitta på 4090 när man ser allt detta som händer och hur priserna utvecklar sig. Priset blev helt plötsligt helt ok i efterhand och plats nr 2 i hierarkin en hel generation till är inte fy skam. Lite 1080 ti känsla 😁

Precis. om man fick tag på ett 4090 för ett vettigt pris så verkar det vara extremt mycket beng for the böcks om man ser över tid.

Det lär hålla 6 år från inköp. Minst.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Gaming är sekundärt för AMD, något som även gäller för Nvidia i än större grad. De bedriver inte charity för gamers. Det är dags att vakna upp ur naiviteten och inse att AI/Datacenter vinner kriget. Varken AMD eller Nvidia vinner något på priskrig. I dagsläget verkar de inte ens vara intresserade av marknadsandelar. Nvidia har the mindshare/gpu marknadsandel och även fast AMD snor något av dessa så gör det nästan ingen skillnad för båda bolagens bokslut/delårsrapporter. Vi ska vara tacksamma om vi får se grafikkort i framtiden, då bolagen egentligen inte vill sälja dessa pga av lägre marginaler.

AMD har ju ett helt annat intresse än Nividia att bra grafikkort går att köpa

Blir svårare att sälja nya 9800 xd3 CPU om folk inte får tag på passande grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

5% i vadå, path tracing?
4070 har index 100 mot 9070 på index 135.
9070 är 35% snabbare i snitt, vilket gör att 4070 är omkring 25% långsammare än 9070.

Nog för att jag håller med om din poäng ändå, korten är för dyra relativt prestandan man fick för några år sen.

Man får dock tänka på att 9070-modellen som Sweclockers recenserade är överklockad nästan 20%, de billigare modellerna kommer inte prestera riktigt så bra.

Permalänk
Medlem

Håller med om huvudpoängen, efter att första FOMO-vågen passerat och prestandan har dokumenterats till höger och vänster känns det som att jag lätt kan skippa detta årets släpp. Inga kort på marknaden är värda de priserna de går för just nu för min del. Inte ens för MSRP om jag skall vara ärlig.

Tycker dock inte det är något vare sig AMD eller Nvidia kunde gjort annorlunda så länge alla korten säljer slut till (vad det verkar) vilka priser som helst och TSMC inte kan leverera fler. Det kan ju fortfarande lösa sig under året om de sänker priserna.

Om AMD's kort står dammiga i var och varannan butik för dagens priser efter sommaren medan Nvidias säljer som smör fortfarande så har AMD däremot sumpat det utan tvekan. Såg ju det med 7900-serien så det är väl tyvärr troligt, men återstår ju att se i nuläget.

Permalänk
Medlem

Jo känns som AMD sumpade chansen, max 8k för alla kort skulle det vart på 9070/XT korten. Är väl bara vänta på prissänkning.

Permalänk
Medlem

Noterar att Amazon har haft några 4090 i lager hela helgen, några för 40k och 60k för FE. Galna priser förstås men att de är kvar känns som ett tecken på att det kan ha peakat prismässigt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krezuba:

Skönt att sitta på 4090 när man ser allt detta som händer och hur priserna utvecklar sig. Priset blev helt plötsligt helt ok i efterhand och plats nr 2 i hierarkin en hel generation till är inte fy skam. Lite 1080 ti känsla 😁

Ja ibland prickar man in rätt
Skulle jag vetat vad jag vet nu skulle jag också köpt en 4090 vid release
Men skippa den generationen för tyckte det var "lite för dyrt"
Nu är det inte så dyrt längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Blir svårare att sälja nya 9800 xd3 CPU om folk inte får tag på passande grafikkort

Nej. Kolla AMDs kvartalsrapporter. Deras datacenterprodukter rusar. Medans Gejmingen är en minskande del av omsättningen

Varför ska man satsa massor med resurser på utveckling och produktion av nått med låg marginal och hög risk

När det finns saker man kan tillverka där allt man kan tillverka säljs direkt. Med minst 50% vinst.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=BtQ8jF3I0Zw

trots priset så verkar överklockande väldigt lätt, även om det verkar trasigt, så är ju det bra prestanda

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Gaming är sekundärt för AMD, något som även gäller för Nvidia i än större grad. De bedriver inte charity för gamers. Det är dags att vakna upp ur naiviteten och inse att AI/Datacenter vinner kriget. Varken AMD eller Nvidia vinner något på priskrig. I dagsläget verkar de inte ens vara intresserade av marknadsandelar. Nvidia har the mindshare/gpu marknadsandel och även fast AMD snor något av dessa så gör det nästan ingen skillnad för båda bolagens bokslut/delårsrapporter. Vi ska vara tacksamma om vi får se grafikkort i framtiden, då bolagen egentligen inte vill sälja dessa pga av lägre marginaler. De stora techbolagen vill dessutom inte att privatpersoner eller mindre företag enkelt ska få till lokal AI genom kraftfulla GPUer vilket medgör att AI kan skötas på plats. Vi kommer få se fortsatta modeller med väldigt litet VRAM i förhållande till raster/RT-prestanda. 5070 är ett bra exempel på detta, och x60-korten från de båda företagen kommer vara DOA.

En sammanfattning av AMDs senaste bokslut visar att gaming i runda slängar står för ca 10% av omsättningen och minskar stadigt. För Nvidia är motsvarande siffra 6.8%. AMDs cpuer går dock starkt, mkt tack vare deras väldigt lyckade x3d-modeller. De har här dock inte Nvidia att slåss mot, istället ett Intel som inte lyckas göra många rätt.

Revenue ($M) $25,785

Segment Summary

Data Center segment revenue in the quarter was a record $3.9 billion, up 69% year-over-year primarily driven by the strong ramp of AMD Instinct™ GPU shipments and growth in AMD EPYC™ CPU sales.
For 2024, Data Center segment revenue was a record $12.6 billion, an increase of 94% compared to the prior year, driven by growth in both AMD Instinct and EPYC processors.

Client segment revenue in the quarter was a record $2.3 billion, up 58% year-over-year primarily driven by strong demand for AMD Ryzen™ processors.
For 2024, Client segment revenue was a record $7.1 billion, up 52% compared to the prior year, due to strong demand for AMD Ryzen processors in desktop and mobile.

Gaming segment revenue in the quarter was $563 million, down 59% year-over-year, primarily due to a decrease in semi-custom revenue.
For 2024, Gaming segment revenue was $2.6 billion, down 58% compared to the prior year, primarily due to a decrease in semi-custom revenue.

Embedded segment revenue in the quarter was $923 million, down 13% year-over-year, as end market demand continues to be mixed.

For 2024, Embedded segment revenue was $3.6 billion, down 33% from the prior year, primarily due to customers normalizing their inventory levels.

Jag har sagt precis detta när de nya korten hajpades innan släpp i "artikel" på "artikel" här.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

När nu AMD kände sig tvungna att betala säljare för att de skulle kunna erbjuda kort till MSRP, så känns det tveksamt.

De lägger nu över allt ansvar på AIB's att hålla ett lågt pris, när allt tyder på att det är AMD som har ett för högt pris på chippen till att börja med.

Permalänk
Medlem

Krönikor som dessa får mig att vilja överge Sweclockers helt och hållet. Massa dravel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Bara en sak jag inte håller med om. Gröna laget hade inte alls några acceptabla prestandaökningar!

Hyfsat acceptabelt kliv i prestanda för 5090 men resten är väl långt därifrån. Med historiska mått så rent av uselt faktiskt. Exempelvis 5070ti som inte ens matchar 4080..

Bli inte uppfylld av acceptans och att det var så bra det kunde..

För övrigt så kan man ju fundera på om AMD vill sälja grafikkort..

Sant men är rätt nöjd med 5070 ti. Har överklockat 300mhz och 500minne utan ha nått ett tak. Så närmar sig 5080 med lite överklockning ,väldigt bra !

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Du har en liten poäng där faktiskt. Jag hoppas på ett holistiskt tänk från deras sida, om deras styrelse / aktieägare är villiga att gå med på den strategin.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Pantburk:

Som man ser det nu verkar grafikkorten för billiga med tanke på hur de går åt.

Ett annat sätt att se på saken:
Folk tömmer hyllorna för att de räds prisökningarna och osäkra tillgångar.

Jag var lite i den sitsen när jag beställde mitt RX 9070 XT. Nvidias 5000-serie har högst oklar tillgång, för att inte nämna ohyggliga priser på korten med 16GB+ VRAM. Och det var inte helt klart när nästa våg av AMD-kort skulle inkomma efter första vågen sålde slut. Det var även mer eller mindre konfirmerat inför säljstarten 15:00 i torsdags att priserna skulle åka upp, främst gällande de MSRP-lanserade korten.

Kort sagt blev det ett halvt impulsköp i förebyggande syfte. Jag visste att jag skulle uppgradera innan sommaren, men torde inte chansa varken på pris eller tillgång till dess.

Visa signatur

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av FribBe:

Krönikor som dessa får mig att vilja överge Sweclockers helt och hållet. Massa dravel.

Precis som att ingen tvingas till att läsa det enligt mig totalt ointressanta sport-segmentet i dagstidningen, så är det ingen som tvingar dig att klicka in på en tydligt utannonserad krönika heller?

Visa signatur

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >

Permalänk
Medlem

Lägga skulden på AMD är lite o intelligent enligt mig.. Om Nvidia hade lagt rätt pris på 5070 "som skulle prestera som 4090" så hade vi fått se bättre amd priser.. Nvidia vet klart att Nvidia fan kommer köpa Nvidia oavsett och pris sätter där efter..

Om kablar brinner,, vem bryr sig.. Det är Nvidia 😅 pris.. Det går inte sätta pris på hälsan.. Det får lov kosta 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibrah:

Lägga skulden på AMD är lite o intelligent enligt mig.. Om Nvidia hade lagt rätt pris på 5070 "som skulle prestera som 4090" så hade vi fått se bättre amd priser.. Nvidia vet klart att Nvidia fan kommer köpa Nvidia oavsett och pris sätter där efter..

Om kablar brinner,, vem bryr sig.. Det är Nvidia 😅 pris.. Det går inte sätta pris på hälsan.. Det får lov kosta 🤣

Ja Nvidia tvingade AMD att ha höga priser, för inte kan AMD faktiskt komma ut med rejält mer prisvärda kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Nu har jag väl vaknat på fel sida sängen, men det är inte utan att jag håller med. Varför är det AMDs uppgift att hålla gamers med merknadsledande grafikkort till ett pris under tillverkningskostnaden? Jag får inte ihop logiken i kritiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Nu har jag väl vaknat på fel sida sängen, men det är inte utan att jag håller med. Varför är det AMDs uppgift att hålla gamers med merknadsledande grafikkort till ett pris under tillverkningskostnaden? Jag får inte ihop logiken i kritiken.

Problemet är väl snarare att de går ut med ett pris som sedan inte gäller. De flesta hade varit fine med ett högre pris om det var priset AMD hade kommunicerat.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Det är lätt att skylla på AMD även om de inte är direkt helt oskyldiga heller. Tänker främst på nvidias framförallt låga tillgång på kort men också fejk MSRP priser som AMD verkar ha "inspirerats" av. TSMC monopol och extremt höga efterfrågan som ökar priset. USA's politik som skapar osäkerhet om att teknik från USA kan öka i pris framöver, gör att folk handlar nu för att säkra sig.

Ja, som sagt det är väldigt mycket som påverkar både efterfrågan och priserna.

Permalänk
Medlem

Det finns ju grader i helvetet!

Och just nu är AMD som en skön bastu, means nVidia är mer som att dansa runt i skärselden...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Buildzoid släppte en video idag där han pratar om priser och tillgång.

En lite slapp tl;dw: Grafikkortschip är gigantiska kontra processorer/mobilchip. Begränsad tillgång på produktionskapacitet hos TSMC. Efterfrågan överskrider tillverkningsförmågan markant. MSRP är inte realistiskt satta.
https://www.youtube.com/watch?v=MvZfCP4DwGs

Kollade på detta i går och det finns även en part 2 där han kommenterar de kommentarer han fått.
AMD och Nvidia tjänar de stora pengarna på datacenter inkl ai.
AMD har nog också en hyfsad inkomst från sina CPUer.
Om man skall tro på vad Buildzoid säger så går nästan GPU med förlust för bolagen.
Detta gör att jag tror det blir svårt att få tag på MSRP grafikkort framöver.
Kanske kan bli bättre när N3P TSMC processen snurrar på och en del även flyttats till N2 node.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

5% i vadå, path tracing?
4070 har index 100 mot 9070 på index 135.
9070 är 35% snabbare i snitt, vilket gör att 4070 är omkring 25% långsammare än 9070.

Nog för att jag håller med om din poäng ändå, korten är för dyra relativt prestandan man fick för några år sen.

Hittade bara jämförelse med 9070 MSRP och där var skillnaden 8%, ingen aning om hur mycket de överklockade varianterna sticker iväg.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Kollade på detta i går och det finns även en part 2 där han kommenterar de kommentarer han fått.
AMD och Nvidia tjänar de stora pengarna på datacenter inkl ai.
AMD har nog också en hyfsad inkomst från sina CPUer.
Om man skall tro på vad Buildzoid säger så går nästan GPU med förlust för bolagen.
Detta gör att jag tror det blir svårt att få tag på MSRP grafikkort framöver.
Kanske kan bli bättre när N3P TSMC processen snurrar på och en del även flyttats till N2 node.

Jag länkade del 2 just pga att han idag hade med sin rättelse.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med rikt priser, måste butiker eller partnertillverkare följa dessa?
Om det inte är så är ju AMD ganska oskyldiga.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur funkar det med rikt priser, måste butiker eller partnertillverkare följa dessa?
Om det inte är så är ju AMD ganska oskyldiga.

Dom har ju subventionerat korten, precis som de gjorde med 5x00 serien därdom fick djävulskt med skit, men nu kör både nVidia och AMD med samma taktik för att få ett bra Msrp. AMD gjorde det nog inte med 7x00 serien, vilket dom borde ha gjort med både xt och xtx korten, xt korten hade även ett konstigt prisläge, precis som 9070 (utan xt.) vilket gjorde att det blev kapat med fotknölarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Buildzoid släppte en video idag där han pratar om priser och tillgång.

En lite slapp tl;dw: Grafikkortschip är gigantiska kontra processorer/mobilchip. Begränsad tillgång på produktionskapacitet hos TSMC. Efterfrågan överskrider tillverkningsförmågan markant. MSRP är inte realistiskt satta.

Varför har inte TSMC eller någon av dess konkurrenter ökat sin produktionskapacitet?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Varför har inte TSMC eller någon av dess konkurrenter ökat sin produktionskapacitet?

Det som BZ nämner i videon är att det finns 1 företag i hela världen som tillverkar maskinerna för denna typen av produktion, ASML. Så det är ytterligare en faktor som inte gör det enklare. Hade det varit enkelt så hade garanterat någon konkurrent kommit in och tagit marknadsandelar.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Det finns två huvudanledningar. Dels är det svårt, och blir ständigt svårare. Intel och Samsung försöker göra det i skrivande stund men har inte lyckats ännu.

Sen är det också väldigt dyrt, så även om TSMC kan bygga fler fabriker så kan de inte försvara att göra det om inte det finns kunder som är villiga att betala en stor del av kostnaden för en ny fabrik. De flesta kunderna väljer istället att vänta på att få sina produkter eftersom det blir avsevärt mycket billigare.

Vi får alla vänta helt enkelt.