Nån mer som har problem med nya 9070/XT och spel i Linux?

Permalänk
Medlem

Nån mer som har problem med nya 9070/XT och spel i Linux?

Jag kör Bazzite och det har fungerat perfekt med 7800XT. Men efter att jag installerade 9070XT så får jag inte igång spel i Heroic och Steam.
Eller jo, jag fick igång Witcher 3 i Garuda och Heroic, men det hackade så det var ospelbart.
Har provat spelen Baldurs Gate 3 och Witcher i Heroic.
Starfield och Red dead Redemption 2 i Steam.

I övrigt har jag provat det i dessa distron:
Bazzite och Garuda som sagt,
Opensuse Tumbleweed
Nobara
CachyOS
och ingenstans har det fungerat. Alla har senasste kärnan men bara Nobara hade senaste MESA (ver 25)

Antar att det kommer att fixa sig med tiden, men tänkte höra om någon annan som lyckats fåt tag på 9070 inte haft några problem? Och vilken distro i så fall?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

vad jag läst lite om så krävs kernel 6.13.5 mesa 25 och någon extra firmware bundle.. Wendell gick in på det i sin recension på level1linux på youtube.

edit: kollade om Wendells video och var mesa 25 som gällde
Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

AMD Radeon RX 9070 + RX 9070 XT Linux Performance:
https://www.phoronix.com/review/amd-radeon-rx9070-linux

"AMD has tested the Radeon RX 9070 series to be working out-of-the-box on the likes of Fedora 41 or with Ubuntu 25.10 as well when fetching the latest AMDGPU firmware files. The needed RX 9070 / RDNA4 firmware files are all upstream in linux-firmware.git, so make sure you have those bits as well if planning to buy a Radeon RX 9070 series graphics card."

"On the Mesa driver side, Mesa 25.0 or Mesa 25.1-devel is what's needed. "

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Alla har senasste kärnan

Senaste som i 6.13.6 eller senaste som är släppt för den distron? Det brukar väl normalt sett finnas något bra sätt att installera en senare kärna än den som är med i "release"versionen så kolla hur du gör det i den distro du väljer. Att ligga på absolut senaste kernelversion är inte sådär jättevanligt out of the box om du inte kör typ Arch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

vad jag läst lite om så krävs kernel 6.13.5 mesa 25 och någon extra firmware bundle.. Wendell gick in på det i sin recension på level1linux på youtube.

Skrivet av CyberNerd:

AMD Radeon RX 9070 + RX 9070 XT Linux Performance:
https://www.phoronix.com/review/amd-radeon-rx9070-linux

"AMD has tested the Radeon RX 9070 series to be working out-of-the-box on the likes of Fedora 41 or with Ubuntu 25.10 as well when fetching the latest AMDGPU firmware files. The needed RX 9070 / RDNA4 firmware files are all upstream in linux-firmware.git, so make sure you have those bits as well if planning to buy a Radeon RX 9070 series graphics card."

"On the Mesa driver side, Mesa 25.0 or Mesa 25.1-devel is what's needed. "

Alla hade som sagt 6.13.5-kärnan, som jag förstått är den senaste officiella. Men bara Nobara hade Mesa 25.
Alla de andra distron jag provat, förutom Bazzite, var alla nyinstallationer med senaste uppdateringarna som jag gjorde för att testa om det fungerade i dem.
Det som skrämmer mig lite är att jag har inte sett någon annan som haft dessa problem med spel. Det skulle ju kunna tyda på att det är nåt jox med min setup.
Nåja, som sagt så löser det sig säkert med tiden, under tiden får jag gå tillbaka till dubbelboota till Windows :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

6.13.6 är senaste stable:
https://www.kernel.org/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Alla hade som sagt 6.13.5-kärnan, som jag förstått är den senaste officiella. Men bara Nobara hade Mesa 25.
Alla de andra distron jag provat, förutom Bazzite, var alla nyinstallationer med senaste uppdateringarna som jag gjorde för att testa om det fungerade i dem.
Det som skrämmer mig lite är att jag har inte sett någon annan som haft dessa problem med spel. Det skulle ju kunna tyda på att det är nåt jox med min setup.
Nåja, som sagt så löser det sig säkert med tiden, under tiden får jag gå tillbaka till dubbelboota till Windows :/

När du skriver "senaste uppdateringar" så skulle det istället underlätta om du skrev vilka versionsnummer respektive mjukvara har.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

CachyOS ska fungera men kanske inte OOTB riktigt än. Du måste ha uppdaterad linux-firmware-git från AUR antagligen... https://aur.archlinux.org/packages/linux-firmware-git

Sen kanske du får något bättre "prestanda/funktionalitet" med 6.14rc6 som kom precis i CachyOS repron... (linux-cachyos-rc)

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Här är en video också (cachyos + 9070 xt), verkar ju riktigt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=phZMbdFcbaM

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Här är en video också (cachyos + 9070 xt), verkar ju riktigt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=phZMbdFcbaM

Ja, nu har jag sett att det fungerar för andra. Då måste det vara nåt fel i min setup helt enkelt, särskilt då jag provat med så många distron och samma sak på alla. Kan bara inte för mitt liv fatta vad som skulle vara problemet. All hårdvara är modernt och det är en desktop. Sätter jag i min gamla 7800 funkar det som vanligt... Kan inte tänka mig att det är just denna GPU som är problemet, och då bara med Linux. För i Windows fungerar den som den ska.

Jaja, som sagt, det blir till att återgå till dubbeboota till Windows igen när jag ska spela.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, nu har jag sett att det fungerar för andra. Då måste det vara nåt fel i min setup helt enkelt, särskilt då jag provat med så många distron och samma sak på alla. Kan bara inte för mitt liv fatta vad som skulle vara problemet. All hårdvara är modernt och det är en desktop. Sätter jag i min gamla 7800 funkar det som vanligt... Kan inte tänka mig att det är just denna GPU som är problemet, och då bara med Linux. För i Windows fungerar den som den ska.

Jaja, som sagt, det blir till att återgå till dubbeboota till Windows igen när jag ska spela.

Du är inte ensam. Många spel funkar inte alls, och ännu fler fungerar bara _ibland_ innan GPU-drivaren kraschar. Jag sitter i samma sits. De allra flesta spel verkar dock köra, om än med lite tur.

Det är Vulkan-drivaren i Mesa som strular främst verkar det som. De spel jag provat som använder OpenGL fungerar felfritt. Önskar det fanns lite mer transparans eller en roadmap men RADV är ju open source så man tar vad man har :')

Finns en buggrapport hos Mesa du kan följa här, med lite environment variablar man kan prova sätta (hjälpte för mig!) tillsvidare: https://gitlab.freedesktop.org/mesa/mesa/-/issues/12781

Och här är en forumpost för 9070 XT Linuxanvändare där samma problem beskrivs, kanske kan snappa upp något vettigt där.

Permalänk
Medlem

Vet att mesa-git har en del fixar som inte senaste releasen har, läste att nästa mesa release är om 15 veckor, så vill man ha eventuella fixar för 9070 så är det nog git man får köra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Vet att mesa-git har en del fixar som inte senaste releasen har, läste att nästa mesa release är om 15 veckor, så vill man ha eventuella fixar för 9070 så är det nog git man får köra.

Körde från git för 2 dagar sen, samma problem Men ja, där är fortfarande tid för att få in fixar! Hoppas det dyker upp något snart så man kan köra nya kortet på "heltid" hehe

Permalänk
Medlem

@linde12
Nu vet jag inte hur snabb dom är, men det är lite problem med frysningar osv just nu, samt att inte kortet nyttjas fullt ut, det använder bara 270W.

Det var samma med Blackwell (RTX 5000-serien) releasen, nvidias kort användes inte fullt ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi har med pronlem att spelen inte starta.
Inte löst det ännu

Permalänk
Medlem

https://www.phoronix.com/news/AMDVLK-2025.Q1.3-Released

bör underlätta att spela på 9070-korten

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6700XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY