Krönika: AMD hade endast ett jobb, och sumpade det

Permalänk
Medlem

Får jag fråga vad poängen är med krönikan? Får liksom inget grepp on det mer än ett par rader av svammel om inget…alls

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Skrivet av Goedendag:

Varför har inte TSMC eller någon av dess konkurrenter ökat sin produktionskapacitet?

De bygger fler fabriker, nästa blir väl I USA Arizona men bygget har väl tagit 7år? Så blir svårt att motivera investeringen, precis som att sälja produkter som kräver utveckling för +/- 0

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hur var det nu med havreflarn?

Hur som är det väll inte helt upp till AMD med just prissättning? Är ju alla mellanled, butiker och de som tillverkar korten som bestämmer priset i slutändan. Vist AMD kan ju ta viss förlust för få ner priset, men de påverkar ju också aktie ägarna.

Vidare måste det ju finnas incitament att sänka priset ökar försäljningen och mer vinst. Nivida har ju inte sänkt priset och vad för anledningen ska AMD pressa ner det mer om deras kort säljs slut?

Sen priserna drastiskt ökat på GPU, så har det varit svårt att motivera ett köp. Oavsett hur mycket det behövs.

Förra generation såldes via AMD store. Deras egna onlinebutik. Hade hoppats på samma med dessa kort men dom gjorde inte ens referenskylare för konsumenter :(.

Permalänk
Medlem

Det hade iofs även intel och nvidia.. ( kanske även Swec? )

Att göra oss lyckliga??

Svårt det där med förväntningar, på de flesta plan, i liven våra..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Problemet är väl snarare att de går ut med ett pris som sedan inte gäller. De flesta hade varit fine med ett högre pris om det var priset AMD hade kommunicerat.

Ja, det är ju så marknadsledaren gör, så det är uppenbarligen vad marknaden förväntar sig. Varför är det bara ett problem när AMD gör det? Vilka andra förutsättningar är du villig att ändra på för Nvidias räkning?

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Ja, det är ju så marknadsledaren gör, så det är uppenbarligen vad marknaden förväntar sig. Varför är det bara ett problem när AMD gör det? Vilka andra förutsättningar är du villig att ändra på för Nvidias räkning?

Nvidia har väl inte gått ut med ett annat msrp pris?
Inet sade rakt ut halva leveransen av kort de hade var subventionerade men inte andra halvan....

Detta har inte jag sett på nvidia sidan ännu, att de har dålig tillgång är något helt annat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Inet sade rakt ut halva leveransen av kort de hade var subventionerade men inte andra halvan....

Detta har inte jag sett på nvidia sidan ännu, att de har dålig tillgång är något helt annat

Så det är ok att det inte går att få tag på nvidiakort till msrp för att de har sämre tillgång på kort förstår jag. Jag förstår fortfarande inte logiken.

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Så det är ok att det inte går att få tag på nvidiakort till msrp för att de har sämre tillgång på kort förstår jag. Det är logik!

Du kan inte få tag på Amd heller och de hade "riktigt god tillgång", felet ligger i hur man som firma kommunicerar priser.
amd har enligt flertalet ÅF i världen subventionerat varje kort med 50$. Sen efter de har alla ÅF höjt priset med ~ 900kr till det riktiga msrp.

AMD går sedan ut och dementerar att msrp priset är borta och uppmanar aib att hålla priset...

Nvidia korten går att få tag på för msrp, om man vill och är på hugget. Har funnits varje dag förra veckan i begränsad tillgång (5070ti)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@kaput

Och sen tror jag detta system de har nu med att man kan köpa korten vid ett visst klockslag och sen stänga när det är slut skapar ett visst köpsug.

Ja, hur man än tänkt sig det lär det vara en högst medveten marknadsföringsstrategi. Vi snackar ett bolag med tiotusentals anställda och sannolikt hundratals miljarder i omsättning, de gör ingenting på måfå.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Det som BZ nämner i videon är att det finns 1 företag i hela världen som tillverkar maskinerna för denna typen av produktion, ASML. Så det är ytterligare en faktor som inte gör det enklare. Hade det varit enkelt så hade garanterat någon konkurrent kommit in och tagit marknadsandelar.

ASML också har blivit tvingad att inte sälja vissa maskiner till kunder som är konkurrerande företag i Kina på grund av USAs utrikespolitik gentemot Kina.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Nvidia korten går att få tag på för msrp, om man vill och är på hugget. Har funnits varje dag förra veckan i begränsad tillgång (5070ti)

Berätta var man kan få tag på 5070Ti till MSRP..?
Har ”skrivit” upp mig för att få mejl när kort kommer in hos många återförsäljare och visst fick mejl från Proshop i fredags att det fanns i lager ca 13:30. Gick in och kollade och det fanns 1 (ett) kort (ASUS PRIME). Klockan 14:00 var jag med och körde F5 som en galning, köp knappen blev grön klickade direkt för att få svaret att kortet kunde inte läggas i varukorgen för lager var noll zero.
Kanske om man har en CRAYDATOR kopplad direkt till internet huvudnode har man chans annars inte. Så i min värld finns de inte att köpa!

Permalänk
Medlem

Du kan inte få tag på Amd heller och de hade "riktigt god tillgång", felet ligger i hur man som firma kommunicerar priser.
amd har enligt flertalet ÅF i världen subventionerat varje kort med 50$. Sen efter de har alla ÅF höjt priset med ~ 900kr till det riktiga msrp.

AMD går sedan ut och dementerar att msrp priset är borta och uppmanar aib att hålla priset...

Det billigaste jag hittar 5070 ti i lager för i Sverige är 13490:-. Hur mycket var MSRP?

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Det billigaste jag hittar 5070 ti i lager för i Sverige är 13490:-. Hur mycket var MSRP?

10 590 men de ploppar upp, kolla lager är ingen idé då slutsålda inte kommer upp där

Edit
för att förtydliga då du inte förstår.
amd sålde 9070 xt reaper för 7990:-, msrp.
Samma dag, fast kort fanns kvar i lager så vart priset 9390:- så subventionen tagit slut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

10 590 men de ploppar upp, kolla lager är ingen idé då slutsålda inte kommer upp där

Edit
för att förtydliga då du inte förstår.
amd sålde 9070 xt reaper för 7990:-, msrp.
Samma dag, fast kort fanns kvar i lager så vart priset 9390:- så subventionen tagit slut.

Så det du är så arg över är att AMDs lotteri med kort till rabatterat pris var kortare tidsmässigt (men antagligen inte i volym) än nvidias lotteri och att du missade att vara med?

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Så det du är så arg över är att AMDs lotteri med kort till rabatterat pris var kortare tidsmässigt (men antagligen inte i volym) än nvidias lotteri och att du missade att vara med?

Om du ser i min profil så är ingen av dessa släpp av intresse. Enbart 5090 men den prisklassen är utanför vad jag vill betala.
Men hur båda företagen skötte detta är amd avsevärt sämre, ja.
amd skeppade kort i december. Nvidia var dumma att släppa kort med krav på produktion under kinesiska nyåret.
Om du ser i tråden för "fick du tag på 9070/xt" så ser du att det var väldigt många som inte fick ett.
Så båda dessa släpp har varit katastrof och tillgången var skral för båda gentemot efterfrågan.
Dock ser man I 5090 tråden att många fick tag på flera vid släpp

Stavfel
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CartelZ:

Förra generation såldes via AMD store. Deras egna onlinebutik. Hade hoppats på samma med dessa kort men dom gjorde inte ens referenskylare för konsumenter :(.

Referenskylare har ju inte varit någon större hit, är väl bara det senaste generationerna från Nvidia som haft något som börjar likna något vettigt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Problemet är väl snarare att de går ut med ett pris som sedan inte gäller. De flesta hade varit fine med ett högre pris om det var priset AMD hade kommunicerat.

5070 skulle prestera som 4090.. Men priset fiffla dem inte med 🤣

Permalänk
Medlem

Min gissning är att prestandan hos Nvidias grafikkort kommer höjas i mindre och mindre inkrement nu.
Hur länge till kan dom leverera massiva prestandahöjningar år efter år?
Om några år kommer det behövas ett nytt genombrott i tillverknigen (och nej det kommer inte genom att gamers betalar 30k för grafikkort). Under tiden tills det sker kanske vi får ett grafikkortskrig där vi ser att priserna faller till det mer normala.
Just nu har jag en fet avsmak för PC-byggarhobbyn.

Permalänk
Medlem

AMD ligger ju numera långt före Intel på CPU-sidan. Aggressiv prissättning och ständiga innovationer i varje generation, knäckte till slut Intel. Idag är det väl ingen som bygger med Intel längre. Därmed börjar man fundera hur marknadsavdelning hos AMD arbetar, eller är det 2st helt olika avdelningar som inte pratar med varandra?

AMD hade nästan öppet mål, eller iaf en målvakt som tittade åt fel håll. Jag menar nVidia är ju totalt uppe i de blå, har sina halo-kort xx90 och lever gott på att vara prisledande (ja, vissa ska bara köpa det dyraste). 5000-serien är ju alla överens om en meningslös generation, förrutom 5090 då.

AMD å andra sidan har gjort något fantastiskt med 9000-serien. Här kunde det blivit mål direkt genom att pressa priset under 7000kr och se till att ha fulla lagerhyllor. Visst, det hade kostat, men det hade skapat publicitet. Så klart inte knäckt nVidia, men iaf skakat om dem och sen är det bara kriga vidare.

Tänker man verkligen så kortsiktigt att man säljer ut sig och bygger AI-kluster av grafikkorten, så bränner man broar. Broar som konsumenter varit med och byggt, som är lojala och villiga att spendera mer i framtiden. Till skillnad från ett investmentbolags våta dröm som inte vet vad ett grafikkort är, där man tror att det finns oändligt med pengar att hämta, tills man upptäcker att AI'n inte återbetalade sig.

Jo, AMD hade ett jobb, eller iaf ett uppdrag och det var att gå investerarnas väg och det gjorde att dem sumpade det.

Permalänk
Medlem

Om du ser i min profil så är ingen av dessa släpp av intresse. Enbart 5090 men den prisklassen är utanför vad jag vill betala.
Men hur båda företagen skötte detta är amd avsevärt sämre, ja.
amd skeppade kort i december. Nvidia var dumma att släppa kort med krav på produktion under kinesiska nyåret.
Om du ser i tråden för "fick du tag på 9070/xt" så ser du att det var väldigt många som inte fick ett.
Så båda dessa släpp har varit katastrof och tillgången var skral för båda gentemot efterfrågan.
Dock ser man I 5090 tråden att många fick tag på flera vid släpp

Jo, jag räknade till 7 bekräftade leveranser på de första sidorna i den tråden.

Så du är alltså kränkt å någon annans vägnar? Jag köper att vara upprörd över kortlotterierna, men jag köper inte att vara upprörd över det ena lotteriet men inte det andra. Då är det något annat man ventilerar.

Kortlotterier på det här sättet är ett oskick oavsett hur de är upplagda om man inte är tydlig med att det är ett lotteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Buildzoid släppte en video idag där han pratar om priser och tillgång.

En lite slapp tl;dw: Grafikkortschip är gigantiska kontra processorer/mobilchip. Begränsad tillgång på produktionskapacitet hos TSMC. Efterfrågan överskrider tillverkningsförmågan markant. MSRP är inte realistiskt satta.
https://www.youtube.com/watch?v=MvZfCP4DwGs

Såg just en video av Coreteks, som påstår att AMD hade kunnat ta markant lägre betalt för 9070-serien, specifikt 450 USD för 9070 XT, och alla skulle ändå tjäna pengar i alla led. Dock med en låg ensiffrig vinstmarginal för AMD, men de har ju påstått att de satsar på ökad marknadsandel, så ...

Om det stämmer så borde AMD skämmas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Mmm. Med tanke på hur historiken ser ut här så är det väl troligare att både AMD och nvidia fortsatt i samma spår.
Alltså att släppa MSRP-siffror som inte hänger ihop med verkligheten utan det är hittepåsiffror för marknadsföring.

Såhär såg en swecklockerskrönika ut för 4 år sedan - och det har inte blivit bättre sedan dess.
https://www.sweclockers.com/artikel/30431-kronika-vad-kostar-...

Det här är alltså ingen tillfällig grej utan såhär har det sett ut ett gäng år nu. Från båda håll.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Det är ingen som har sagt att det bara är ett problem när AMD gör det. Krönikan handlade om AMD i detta fall för många hade en förhoppning om att AMD skulle ta detta tillfälle i akt att plocka lite marknadsandelar då de hade öppet mål mot Nvidias nu. Men istället gjorde de precis som Nvidia med sin MSRP och gjorde folk irriterade när de kunde fått mycket goodwill istället genom att ha ett bra pris samt kort som faktiskt gick att köpa.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Jo, jag räknade till 7 bekräftade leveranser på de första sidorna i den tråden.

Så du är alltså kränkt å någon annans vägnar? Jag köper att vara upprörd över kortlotterierna, men jag köper inte att vara upprörd över det ena lotteriet men inte det andra. Då är det något annat man ventilerar.

Kortlotterier på det här sättet är ett oskick oavsett hur de är upplagda om man inte är tydlig med att det är ett lotteri.

Vad jag vet är dem betydligt flera, vi som var tvungna att gå till butik och handla innan webshopping är vana.

Bara de födda på 2000 talet förväntar sig oändlig tillgång via webben.

Skrivet av backfeed:

Såg just en video av Coreteks, som påstår att AMD hade kunnat ta markant lägre betalt för 9070-serien, specifikt 450 USD för 9070 XT, och alla skulle ändå tjäna pengar i alla led. Dock med en låg ensiffrig vinstmarginal för AMD, men de har ju påstått att de satsar på ökad marknadsandel, så ...

https://www.youtube.com/watch?v=YZwc1ujpTjM&t=1214

Under 10% Marginal är för lågt, du kan aldrig bedriva innovationer och forskning med så låg marginal. Speciellt då kostnaden är ett "?" för man vet aldrig vad det kommer kosta innan.

Skrivet av Söderbäck:

Mmm. Med tanke på hur historiken ser ut här så är det väl troligare att både AMD och nvidia fortsatt i samma spår.
Alltså att släppa MSRP-siffror som inte hänger ihop med verkligheten utan det är hittepåsiffror för marknadsföring.

Såhär såg en swecklockerskrönika ut för 4 år sedan - och det har inte blivit bättre sedan dess.
https://www.sweclockers.com/artikel/30431-kronika-vad-kostar-...

Det här är alltså ingen tillfällig grej utan såhär har det sett ut ett gäng år nu. Från båda håll.

Jag missade 3000 seriens släpp pga vart förälder men skulle ändå inte påstå det felet var rakt ut gjort på samma dag med samma kort 4min senare?
Det är ju det som hände nu, att exakt samma kort fick två olika priser 5min mellan release och nytt pris

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag vet är dem betydligt flera, vi som var tvungna att gå till butik och handla innan webshopping är vana.

Bara de födda på 2000 talet förväntar sig oändlig tillgång via webben.

Under 10% Marginal är för lågt, du kan aldrig bedriva innovationer och forskning med så låg marginal. Speciellt då kostnaden är ett "?" för man vet aldrig vad det kommer kosta innan.

Jag missade 3000 seriens släpp pga vart förälder men skulle ändå inte påstå det felet var rakt ut gjort på samma dag med samma kort 4min senare?
Det är ju det som hände nu, att exakt samma kort fick två olika priser 5min mellan release och nytt pris

Jag ser inte att det ena är bättre än det andra.
Båda företagen sätter hittepåpriser för recensioner så att korten ska se mer prisvärda ut än de sedan är i handeln för lejonparten av korten. Det är lika falsk marnkadsföring från båda håll - med samma vilseledande syfte.
Och så här har det sett ut nu ett helt gäng år.

Jag ser inte mycket mening med att bara anklaga nvidia för det här. Eller bara anklaga amd för det här heller för den delen.
Det blir inte riktigt rimligt när båda två fifflar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Gäller även nvidia. ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Fast varför skulle de ta så lite? Korten går ju åt i rasande takt. Tusentals har sålts bara i Sverige och finns inte på lager.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Fast varför skulle de ta så lite? Korten går ju åt i rasande takt. Tusentals har sålts bara i Sverige och finns inte på lager.

För att såna som jag t.ex. hade huggt ett 9070XT omedelbart för de pengarna men när de nästan kostar som Nvidias kort är jag inte villig att offra deras fördelar med DLSS och ray-tracing. Folk som pysslar mycket med AI har också ännu större anledning att välja bort AMD med tanke på Nvidias försprång där. Hade det varit nästan halva priset hade det varit en no-brainer men nu kommer jag inte välja AMD den här gången heller. De hade kunnat offra kortsiktig vinst på att öka sina marknadsandelar rätt rejält med en markant lägre prislapp för nästan samma spelprestanda, det är jag övertygad om. Nu är det ju nästan samma prestanda men till nästan samma pris istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

För att såna som jag t.ex. hade huggt ett 9070XT omedelbart för de pengarna men när de nästan kostar som Nvidias kort är jag inte villig att offra deras fördelar med DLSS och ray-tracing. Folk som pysslar mycket med AI har också ännu större anledning att välja bort AMD med tanke på Nvidias försprång där. Hade det varit nästan halva priset hade det varit en no-brainer men nu kommer jag inte välja AMD den här gången heller. De hade kunnat offra kortsiktig vinst på att öka sina marknadsandelar rätt rejält med en markant lägre prislapp för nästan samma spelprestanda, det är jag övertygad om. Nu är det ju nästan samma prestanda men till nästan samma pris istället.

Fast nu köper ju någon annan det omedelbart, för ett högre pris.

Slutar de sälja längre fram så kommer en prissänkning. Just nu vore det dock snarare motiverat med ytterligare en prishöjning.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Fast nu köper ju någon annan det omedelbart, för ett högre pris.

Slutar de sälja längre fram så kommer en prissänkning. Just nu vore det dock snarare motiverat med ytterligare en prishöjning.

Jo, men om de sänker priset sen så har jag redan köpt ett grafikkort och kommer inte köpa något nytt så de har redan tappat en kund som inte kommer återkomma på fem år. Hade de tagit slut på halva priset och sen återkommit till samma pris hade jag ju kunnat vänta lite längre. Så jag tror fortfarande inte att det är en bra idé att försöka lägga sig på samma priser som Nvidia med en produkt som är "nästan" lika bra. Ett markant lägre pris hade varit en rejäl signalering om inte annat att det finns en tillverkare som inte försöker dra ockerpriser som Nvidia gör vilket hade gett goodwill för AMD som kanske inte märks i årsresultatet sådär omedelbart men hade ökat deras marknadsandelar och deras anseende.