När jag kopierar stora filer går det "bara" i ungefär 2gb/sek

Permalänk
Medlem

När jag kopierar stora filer går det "bara" i ungefär 2gb/sek

Hejsan!

När jag kopierar stora filer så går det bara i 2gb/sek. Jag har i min burk 2st nvme, den ena är kingstong fury 1tb och den andra är kingstong fury 2tb, och dom ska ha läsnings och skrivnings hastigheter som är ungefär 7000mb/sek... varför blir det inte med full hastighet ?? modekortet är ett asrock b850 riptide och det ska vara fulla lanes på det så det ska inte vara några problem...

Jag har den första i den som man ska ha windows i den som är gen5, fast jag har bara gen4 men det ska väll inte göra nånting ?
om ni tittar på vad tillverkaren säger om lagringsplatsen: https://pg.asrock.com/mb/AMD/B850%20Riptide%20WiFi/index.asp#...

Jag har den ena på m2_1 och den andra på m2_4 platsen

Hjälp mig !

Visa signatur

ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Gigabyte RTX 5080 Gaming OC , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Lian Li PC-O11 Air Mini , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av filer? Det är väldigt stor skillnad på att flytta en fil på 1Gb jämfört med 1000 filer på 1Mb.

Hur mycket har du fyllt diskarna?

Sen kan det vara bra att veta att de femiljonertriljonergigabyte/s som marknadsförs är väldigt specifika scenarion och upptill värden.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Hejsan!

När jag kopierar stora filer så går det bara i 2gb/sek. Jag har i min burk 2st nvme, den ena är kingstong fury 1tb och den andra är kingstong fury 2tb, och dom ska ha läsnings och skrivnings hastigheter som är ungefär 7000mb/sek... varför blir det inte med full hastighet ?? modekortet är ett asrock b850 riptide och det ska vara fulla lanes på det så det ska inte vara några problem...

Jag har den första i den som man ska ha windows i den som är gen5, fast jag har bara gen4 men det ska väll inte göra nånting ?
om ni tittar på vad tillverkaren säger om lagringsplatsen: https://pg.asrock.com/mb/AMD/B850%20Riptide%20WiFi/index.asp#...

Hjälp mig !

Ifall det är väldigt stora filer så handlar det om att du har fyllt SLC cachen när du har gjort det så börjar SSD direkt skriva till flash minnet runt 2000 mb/s är normalt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ifall det är väldigt stora filer så handlar det om att du har fyllt SLC cachen när du har gjort det så börjar SSD direkt skriva till flash minnet runt 2000 mb/s är normalt.

ca 60 gb fil, och jag har fyllt hårddisken till 50% ungefär... men så har det varit förut när jag flyttar oupackade spel, som brukar ligga på runt 50-100gb och det var ett spel som låg på 4000mbs filer, men det är ingen skillnad, jag har kollat varenda gång, det stannar på en överförnings hastighet på ca 2gb/sek... Vad menar du med SLC cachen ?

Visa signatur

ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Gigabyte RTX 5080 Gaming OC , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Lian Li PC-O11 Air Mini , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem

Finns det något program där man kan benchmarka lagringen ?

När jag kopierar lite filer hur som helst, stora o små då ligger jag runt 2,5-3gb/sek , och det är ju hälften av vad det ska vara, inte ens det.... Jag är vilket fall nöjd, det är en ny data och jag har inte haft sån här kraftig data... så det är ju lite av ett ilands problem

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Olofbo1:

Hejsan!

Hjälp mig !

Skrivet av Olofbo1:

ca 60 gb fil, och jag har fyllt hårddisken till 50% ungefär... men så har det varit förut när jag flyttar oupackade spel, som brukar ligga på runt 50-100gb och det var ett spel som låg på 4000mbs filer, men det är ingen skillnad, jag har kollat varenda gång, det stannar på en överförnings hastighet på ca 2gb/sek... Vad menar du med SLC cachen ?

Skrivet av Olofbo1:

Finns det något program där man kan benchmarka lagringen ?

När jag kopierar lite filer hur som helst, stora o små då ligger jag runt 2,5-3gb/sek , och det är ju hälften av vad det ska vara, inte ens det.... Jag är vilket fall nöjd, det är en ny data och jag har inte haft sån här kraftig data... så det är ju lite av ett ilands problem

skulle säga att det högst troligt är för att du slår i taket för vad den klarar vid random skrivning.

siffran på pappret brukar generellt bara återspegla sekvensiell skrivning.

som du ser nedan så är det bara specifika tillfällen som du kommer se dessa siffror som finns på pappret.

troligen ligger du och skriver likvärdig data som blir under RND4K Q32T16 värdet inte en sekvensiell skrivning.

sen iom att din disk är ~50% full kommer ytterligare påverka lite skulle säga troligen inte omöjligt att den kan tappa ~1GB RND skrivning/läsning varefter minnescellerna börjar fyllas

och om ram cachen blir full blir full 1024MB på den SSD´n så tappar man ytterligare hastighet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

En SSD har en SLC cache tar en del av SSD utrymme och omvandlar TLC/QLC nand till SLC ger bättre prestanda när man har fyllt SLC cachen så kommer SSD skriva direkt till NAND minnet.

2000 mb/s är inte onormalt när man har fyllt SLC cachen.

Under Sustained Write Performance and Cache Recovery så ser du att prestandan faller snabbt efter man har fyllt SLC cachen.
https://www.tomshardware.com/reviews/kingston-fury-renegade/2

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!! Nu förstår jag bättre. Finns det nått sätt o töma cashen på ssdn ? eller det kanske det inte finns

Tack igen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga att det högst troligt är för att du slår i taket för vad den klarar vid random skrivning.

siffran på pappret brukar generellt bara återspegla sekvensiell skrivning.

som du ser nedan så är det bara specifika tillfällen som du kommer se dessa siffror som finns på pappret.
https://ssd-tester.com/screenshots/405_kingston_fury_renegade_1tb_CrystalDiskMark.jpg

troligen ligger du och skriver likvärdig data som blir under RND4K Q32T16 värdet inte en sekvensiell skrivning.

sen iom att din disk är ~50% full kommer ytterligare påverka lite skulle säga troligen inte omöjligt att den kan tappa ~1GB RND skrivning/läsning varefter minnescellerna börjar fyllas

och om ram cachen blir full blir full 1024MB på den SSD´n så tappar man ytterligare hastighet.

Så här såg min ut, jag vet inte om jag har samma inställningar som du har.

Visa signatur

Permalänk

Bara högg en random bild på google från nån review på den så är inte mitt resultat.

Får ungefär samma med min kc3000 som ska va typ samma fast utan kylflänsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Tack för all hjälp!! Nu förstår jag bättre. Finns det nått sätt o töma cashen på ssdn ? eller det kanske det inte finns

Tack igen!

SLC cachen töms så fort du inte skriver något mer så du behöver inte göra något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Finns det nått sätt o töma cashen på ssdn ? eller det kanske det inte finns

Den töms automatiskt när man slutar skriva nya saker till disken.
Dock så är det ju ingen ide att vänta på att den skall tömmas, då totala överföringstiden ändå är lika lång tid i slutändan.

Skrivet av Anders9110:

En SSD har en SLC cache tar en del av SSD utrymme och omvandlar TLC/QLC nand till SLC ger bättre prestanda när man har fyllt SLC cachen så kommer SSD skriva direkt till NAND minnet.

2000 mb/s är inte onormalt när man har fyllt SLC cachen.

Under Sustained Write Performance and Cache Recovery så ser du att prestandan faller snabbt efter man har fyllt SLC cachen.

Det finns två sätt att förbättra skrivprestandan på SSDdiskar (förutom att välja snabbare minnesmoduler i SSDn, SLC är snabbare än MLC som är snabbare än TLC, etc.).

Antingen gör man som du säger och temporärt omvandlar delar av dem till SLC för att få en snabbare disk, detta sätter är hur billiga diskar löser problemet, t.ex: Kingston NV3
Dyrare diskar så som Kingston Fury (som trådskaparen har) har dedikerade RAM chip, vilket är att föredra då de inte tappar prestanda beroende på hur full disken är, samt att de är hållbarare i längden.

Permalänk
Medlem

Bara högg en random bild på google från nån review på den så är inte mitt resultat.

Får ungefär samma med min kc3000 som ska va typ samma fast utan kylflänsen.

Som mitt resultat ? eller dens person som du hitta som hade samma ssd som jag ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Tack igen!

Oftast dyrare Nvme har större cache, så köp så dyrt du känner att det är värt för glädjen.

Permalänk
Medlem

Anders o loefet tack, då vet jag Så jag behöver inte göra nånting med diskarna, jag är rätt nöjd endå (jag är väldigt nöjd!!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Oftast dyrare Nvme har större cache, så köp så dyrt du känner att det är värt för glädjen.

Ok, är min dyr eller ? det finns ju bra mycket dyrare... som tex gen5 fast det är för dyrt för mig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Ok, är min dyr eller ? det finns ju bra mycket dyrare... som tex gen5 fast det är för dyrt för mig...

Du får googla eller använda någon Ai eller liknande, fråga vilken Nvme har störst cache. Fråga även någon Ai om du kan köra 0 raid på Nvme, då kan du kanske få dubbel hastighet om du kör 2 Nvme som 1 stor med 0 raid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loefet:

Dyrare diskar så som Kingston Fury (som trådskaparen har) har dedikerade RAM chip, vilket är att föredra då de inte tappar prestanda beroende på hur full disken är, samt att de är hållbarare i längden.

Det påverkar väl inte nämnvärt vid större/längre skrivningar?
T ex Fury Renegade har 2 GB DRAM, så skriver man 50-100 GB kan den väl knappast göra samma nytta som pSLC-cache.
Och även såna diskar använder pSLC-cache för att skriva, test här. Dvs: "alla" diskar löser problemet så, inte bara de billigare. De med DRAM-cache har väl andra fördelar än just bibehållen skrivhastighet under större skrivningar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Gen5 skulle troligen hjälpa, då behövs också cpu och moderkort som stödjer Gen5 samt kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Den töms automatiskt när man slutar skriva nya saker till disken.
Dock så är det ju ingen ide att vänta på att den skall tömmas, då totala överföringstiden ändå är lika lång tid i slutändan.

Det finns två sätt att förbättra skrivprestandan på SSDdiskar (förutom att välja snabbare minnesmoduler i SSDn, SLC är snabbare än MLC som är snabbare än TLC, etc.).

Antingen gör man som du säger och temporärt omvandlar delar av dem till SLC för att få en snabbare disk, detta sätter är hur billiga diskar löser problemet, t.ex: Kingston NV3

De dyrare SSD använder också en SLC cache RAM mest för att RAM är dyrt.

I recensionen jag länkade så står det att Fury har en dynamisk pSLC cache.

The 2TB Fury Renenage maintains the large, dynamic cache of the KC3000. The cache spans the entire breadth of the drive, meaning that all of the native TLC may run in pSLC mode. The precise size will change as the drive is filled

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det påverkar väl inte nämnvärt vid större/längre skrivningar?
T ex Fury Renegade har 2 GB DRAM, så skriver man 50-100 GB kan den väl knappast göra samma nytta som pSLC-cache.
Och även såna diskar använder pSLC-cache för att skriva, test här. Dvs: "alla" diskar löser problemet så, inte bara de billigare. De med DRAM-cache har väl andra fördelar än just bibehållen skrivhastighet under större skrivningar.

Det hade jag missat, men det låter ju logiskt i alla fall.
Brukar inte läsa SSD reviews så är inte helt med på hur det fungerar längre, sitter ju fortfarande kvar på SATA, och då är riktigt cache minne att föredra jämfört med inget.

Tack på informationen.

Permalänk
Skrivet av Olofbo1:

Som mitt resultat ? eller dens person som du hitta som hade samma ssd som jag ?

Ditt resultat.

Dock ser jag nu att du låst testet till 1 tråd.

Sätt den till 16 trådar som din cpu har så bör du se mer liknande siffror de jag visade när cpu kan skjuta på mer i testet och inte blir flaskhalsen.

såhär presterar min kc3000 just nu med samma inställningar som din.

notera dock att min är fylld 85% så den presterar inte äns nära hur den presterade när den var ny och helt tom eller iaf under 50% fylld.

såhär presterar den om jag ställer programmet till nvme istä'llet för default (ger tillgång till 16 cpu trådar på RDN 4k Q32 testet och seq 128k q32 t1 istället för 1M).

så ganska viktigt att man inte jämför äpplen med päron och faktiskt har samma inställningar vid testet man jämför mot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ditt resultat.

Dock ser jag nu att du låst testet till 1 tråd.

Sätt den till 16 trådar som din cpu har så bör du se mer liknande siffror de jag visade när cpu kan skjuta på mer i testet och inte blir flaskhalsen.

såhär presterar min kc3000 just nu med samma inställningar som din.

https://i.imgur.com/Vacj4jC.png

notera dock att min är fylld 85% så den presterar inte äns nära hur den presterade när den var ny och helt tom eller iaf under 50% fylld.

såhär presterar den om jag ställer programmet till nvme istä'llet för default (ger tillgång till 16 cpu trådar på RDN 4k Q32 testet och seq 128k q32 t1 istället för 1M).

https://i.imgur.com/4LuXQa7.png

så ganska viktigt att man inte jämför äpplen med päron och faktiskt har samma inställningar vid testet man jämför mot.

Vadå, så det ser ut så här i inställningarna :

Eller ska jag bara köra på NVME i settings ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SÅ här blev det när jag aktiverade dom första trådarna på 16 threads:

och så här vart det när jag akriverade alla dom högra på en trådar(de finns ändå inga mer som innehåler trådar )

Och så här vart det när jag satte på NVME i settings, det gick inte o gå in o styra trådarna för då vart det inte NVME i setting...

och så här vart det när jag ändra från 4gb till 128mb

Ja, jag fick snabbre speed när jag ändrade lite inställningar... det får vara så, det är inte mkt o göra åt, jag får helt enkelt nöja mig med 2-3,5gb/sek ! Jag är inte missnöjd!

Jag har inte löst allas post, ska göra det nu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Du får googla eller använda någon Ai eller liknande, fråga vilken Nvme har störst cache. Fråga även någon Ai om du kan köra 0 raid på Nvme, då kan du kanske få dubbel hastighet om du kör 2 Nvme som 1 stor med 0 raid.

så det säger du! Jag får sätta in mig i raid diskar så småningom... men jag tycker att det är bra som det är endå men ifall jag skulle ändra mig

Vad syftar du på när du säger Ai ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Gen5 skulle troligen hjälpa, då behövs också cpu och moderkort som stödjer Gen5 samt kylning.

Dett har jag! iaf en gen5 m2... sen kanske det finns pci slots, som nån slags brygga, det finns det iaf för gen4, upp till 4 m2 av typ gen4 är det sånna som finns, det borde finnas nån med en gen5... men jag vet inte.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Satt av en händelse (en annan tråd) och räknade på Kingston Fury Renegade så sent som i går kväll samtidigt som jag kikade på NCIS Hawaii Om du tar del av diagrammen i länken nedan så får du en bild över hur din SSD fungerar. Om du behöver mer prestanda så är de med RAM-cache bäst, eller så köper du gamla Sabrent Rocket 4 Plus, som har en SLC cache, men den kostar 2831:- för 1TB, att jämföra med Kingston Fury Renegade 1TB för 1000:- Då får du ungefär dubbla hastigheten (teoretiskt), men i vardagligt användande lär du inte märka någon skillnad.

Notera att Sabrent-testerna är från 2021 och testet i denna länk är från 2023, vad som presterar bäst idag vet jag inte mycket om just nu.

Diagram: Sustained Sequential Write (klicka höger för en förtydligad bild de första 150 sekunderna)

Jag jämförde just med Sabrent, eftersom den hade en ganska egen prestanda-kurva bortåt 420s. Jag misstänker att den termo-throttlar där! Annars syns det tydligt att Fury Renegade är snabbast upp till 110 sekunder, sedan drar Sabrent ifrån.

PS. Någonstans i denna test antyddes också att branschstandard för RAM-cache är 1GB per 1TB SSD, vet ej hur väl det stämmer med dagens produkter där SLC-cache förmodligen är det vanligaste för överkomliga priser.

Studera också sidan 11 i din moderkortsmanual som visar att M2_4 hänger via chipset, så då kommer WiFi och vissa av USB-portarna att konkurrera med överföringen mellan chipset och CPU. Det spelar dock ingen roll i ditt fall då SSDn tar ner tempot och inte belastar den länken fullt ut, precis som du märkt.
https://download.asrock.com/Manual/B850%20Riptide%20WiFi.pdf

Permalänk
Medlem

Jag såg nu på diagrammet att jag kör en m2 över PCIs(den översta) slotten, och det andra kör jag i m2_2 (o den första i m2_1) Jag trodde jag körde den andra m2an där den inte skulle vara pga. att den andra PCIs skulle få problem om vara operativ, men så var det inte...

Jag får läsa hela sitt svar nån gång, jag har lite bråttom nu, måste iväg... tack för engagemangets!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Satt av en händelse (en annan tråd) och räknade på Kingston Fury Renegade så sent som i går kväll samtidigt som jag kikade på NCIS Hawaii Om du tar del av diagrammen i länken nedan så får du en bild över hur din SSD fungerar. Om du behöver mer prestanda så är de med RAM-cache bäst, eller så köper du gamla Sabrent Rocket 4 Plus, som har en SLC cache, men den kostar 2831:- för 1TB, att jämföra med Kingston Fury Renegade 1TB för 1000:- Då får du ungefär dubbla hastigheten (teoretiskt), men i vardagligt användande lär du inte märka någon skillnad.

Notera att Sabrent-testerna är från 2021 och testet i denna länk är från 2023, vad som presterar bäst idag vet jag inte mycket om just nu.

Diagram: Sustained Sequential Write (klicka höger för en förtydligad bild de första 150 sekunderna)

Jag jämförde just med Sabrent, eftersom den hade en ganska egen prestanda-kurva bortåt 420s. Jag misstänker att den termo-throttlar där! Annars syns det tydligt att Fury Renegade är snabbast upp till 110 sekunder, sedan drar Sabrent ifrån.

PS. Någonstans i denna test antyddes också att branschstandard för RAM-cache är 1GB per 1TB SSD, vet ej hur väl det stämmer med dagens produkter där SLC-cache förmodligen är det vanligaste för överkomliga priser.

Studera också sidan 11 i din moderkortsmanual som visar att M2_4 hänger via chipset, så då kommer WiFi och vissa av USB-portarna att konkurrera med överföringen mellan chipset och CPU. Det spelar dock ingen roll i ditt fall då SSDn tar ner tempot och inte belastar den länken fullt ut, precis som du märkt.
https://download.asrock.com/Manual/B850%20Riptide%20WiFi.pdf

Va surt att sabren ska vara så pass mkt bättre...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

så det säger du! Jag får sätta in mig i raid diskar så småningom... men jag tycker att det är bra som det är endå men ifall jag skulle ändra mig

Vad syftar du på när du säger Ai ?

Chatgpt, Grok och så vidare.