Starta konsumentförening för bredbandskunder som bor i hyresrätt?

Permalänk
Medlem

Starta konsumentförening för bredbandskunder som bor i hyresrätt?

Ber om ursäkt om det har tagits upp innan men det är ju ganska tydligt att bredbandsleverantörer använder de utan konsumentkraft (fiberföreningar för villor, BRF för lägenheter) som piñatas för att få ut stora avgifter.

Jag hade tills nyligen Telia via stadsnät i en mindre stad 500/500 för 499kr, det var en 12mån deal jag gjorde med dem. Nu ville de höja priset till 795kr och de ville inte förhandla något om jag band mig i 12mån igen. Så jag valde att gå till BB2 som må vara billigare för 1gbit men när jag kollade på alla leverantörer så var det oftast väldigt höga priser överallt. Jag tog upp det med HGF men även om de höll med så rekommenderade de att jag skulle starta en lokal förening. Jag tänker att en konsumentförening skulle kunna trycka emot en del mot de höga priserna som hyresgäster utan kollektiv makt ofta har. Kanske jämna ut priserna, mina föräldrar har 500/500 Telia Fiber med TV och extra lull-lull för typ 249kr/mån. Jag tror det är ett treårsavtal som de har via sin fiberförening.

Finns det någon som har tid och know-how för att få igång en konsumentrörelse? Jag hade lätt varit medlem men jag ska inte styra något sådant.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Ber om ursäkt om det har tagits upp innan men det är ju ganska tydligt att bredbandsleverantörer använder de utan konsumentkraft (fiberföreningar för villor, BRF för lägenheter) som piñatas för att få ut stora avgifter.

Jag hade tills nyligen Telia via stadsnät i en mindre stad 500/500 för 499kr, det var en 12mån deal jag gjorde med dem. Nu ville de höja priset till 795kr och de ville inte förhandla något om jag band mig i 12mån igen. Så jag valde att gå till BB2 som må vara billigare för 1gbit men när jag kollade på alla leverantörer så var det oftast väldigt höga priser överallt. Jag tog upp det med HGF men även om de höll med så rekommenderade de att jag skulle starta en lokal förening. Jag tänker att en konsumentförening skulle kunna trycka emot en del mot de höga priserna som hyresgäster utan kollektiv makt ofta har. Kanske jämna ut priserna, mina föräldrar har 500/500 Telia Fiber med TV och extra lull-lull för typ 249kr/mån. Jag tror det är ett treårsavtal som de har via sin fiberförening.

Finns det någon som har tid och know-how för att få igång en konsumentrörelse? Jag hade lätt varit medlem men jag ska inte styra något sådant.

hade det inte varit bättre med en global svensk förening då, med typ 10 miljoner medlemmar istället för 30, tror fortf. inte ett skit skulle hända dock, fiberleverantörerna har total monopol, telia är värst, och folk fortsätter pusha för telia, vet inte hur många medlemmar jag har sett här på forumet som BAAAAAARAAA skrivit bra om telia, dem e såååååååååååå braa.
På att höja priserna? ja då håller jag med, telia är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

hade det inte varit bättre med en global svensk förening då, med typ 10 miljoner medlemmar istället för 30, tror fortf. inte ett skit skulle hända dock, fiberleverantörerna har total monopol, telia är värst, och folk fortsätter pusha för telia, vet inte hur många medlemmar jag har sett här på forumet som BAAAAAARAAA skrivit bra om telia, dem e såååååååååååå braa.

Global svensk förening? Menar du nationell, för det är vad jag önskar.

edit: Telia har fördelar som i vissa delar kommer från att ha varit Televerket, de har väldigt bra routing internationellt. Men det är inte värt pengarna och det känns som att bredbandsleverantörerna som kollektiv höjer priser för hyresgäster som inte har någon form av förening i ryggen.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Det är snarare så att man ska se till att starta en förening som är aktiv i "hem och hyra" vilket är en tidning som täcker hela landet. Hyresvärdarna har ofta den tidningen och via den bör föreningen försöka påverka så att hyresvärdarna börjar göra som BRFer, dvs teckna långa exklusiva (monopol) avtal med leverantörer för att deras hyresgäster ska få låga priser och kunna dra fördelar av att man bor i en fastighet gemensamt med många andra.

Den här lösningen har ju använts för kabel-TV i årtionden och det kommer nog bli aktuellt igen eftersom kabel-TV kanske försvinner och jag har själv hört från en större bostadsvärd i Stockholmsregionen att deras hyresgäster från skaffa eget abonnemang (IPTV). Då kommer TV också bli ganska dyrt för många. Det är nog inte speciellt kul med tanke på att många redan betalar ganska hör hyra, beroende på vart man bor etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det är snarare så att man ska se till att starta en förening som är aktiv i "hem och hyra" vilket är en tidning som täcker hela landet. Hyresvärdarna har ofta den tidningen och via den bör föreningen försöka påverka så att hyresvärdarna börjar göra som BRFer, dvs teckna långa exklusiva (monopol) avtal med leverantörer för att deras hyresgäster ska få låga priser och kunna dra fördelar av att man bor i en fastighet gemensamt med många andra.

Problemet är väl att hyrevärdarna inte har några egentliga incitament att förhandla sådana avtal för sina hyresgäster. Tvärt om används extra avgifter de tar ut av ISP:erna (som i slutändan hamnar på hyresgästens bredbandsfaktura) för möjligheten för dessa att sälja sina bredbandstjänster som ett sätt att indirekt höja hyran där de annars inte får göra det. Med andra ord skulle förhandlande av billiga och bra bredbandsavtal ha en direkt negativ påverkan på hyresvärdens intäkter.

Om inte det inte blir en så stor konkurrensnackdel att inte ha förhandlat fram ett billigt gruppavtal för bredband att lägenheterna börjar stå tomma (mindre troligt) så ser jag inte att detta kommer förändras.

I fiberföreningar och BRF:er är det istället väldigt tydliga incitament för att förhandla fram bra avtal eftersom dessa föreningar har som syfte att värna om sina medlemmar (de boende).

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

edit: Telia har fördelar som i vissa delar kommer från att ha varit Televerket, de har väldigt bra routing internationellt. Men det är inte värt pengarna och det känns som att bredbandsleverantörerna som kollektiv höjer priser för hyresgäster som inte har någon form av förening i ryggen.

Här är t.ex. en skröna om Telia som blivit sanning här på forumet. "de har väldigt bra routing internationellt,".

Telia har ingen egen routing internationellt. Telia har ett fibernät i Sverige. Routing internationellt köper de av Arelion. Det gör även t.ex. Bahnhof och Bredband2.

Permalänk
Medlem

Det finns alternativ, man kan alltid ha ett obegränsat 5G abonnemang.

Köper det bredbandet som är billigast och nöjer mig med 100/100 för det är billigast, byter mellan bredband2 och bahnhof

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Här är t.ex. en skröna om Telia som blivit sanning här på forumet. "de har väldigt bra routing internationellt,".

Telia har ingen egen routing internationellt. Telia har ett fibernät i Sverige. Routing internationellt köper de av Arelion. Det gör även t.ex. Bahnhof och Bredband2.

De har det inte nu, men Arelion är ju före detta Telia International Carrier så skröna vet jag väl inte.
https://www.peeringdb.com/asn/1299

Men intressant initiativ annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

De har det inte nu, men Arelion är ju före detta Telia International Carrier så skröna vet jag väl inte.

Jag trodde också det. Nej de enda som kan sätta gränser på chockhöjning för bredbandspriserna för hyreshåll är politikerna och jag tror inte det kommer hända. Om ett par år kommer 100/100mbot kosta nära tusingen iallafall hos Telia de andra kommer ta efter.

Ingen fattig kommer ha råd med bredband längre. Medan brf och villaägare njuter av 1/1gbit för en hundring per månad eller ett par hundra för 10/10gbit tack vare speciella avtal.

Tråkig utveckling för landet! För de mindre bemedlade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Skrönan är att Telia magiskt har bättre routing trots dom i princip gör samma som andra operatörer. Arelion, 1299, TSIC oavsett namn har sålt internationell routing i evigheter till andra operatörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag trodde också det. Nej de enda som kan sätta gränser på chockhöjning för bredbandspriserna för hyreshåll är politikerna och jag tror inte det kommer hända. Om ett par år kommer 100/100mbot kosta nära tusingen iallafall hos Telia de andra kommer ta efter.

Ingen fattig kommer ha råd med bredband längre. Medan brf och villaägare njuter av 1/1gbit för en hundring per månad eller ett par hundra för 10/10gbit tack vare speciella avtal.

Tråkig utveckling för landet! För de mindre bemedlade.

Jag vet inte vad för speciella avtal jag missat som bor i villa... 449:- per månad för 250/250 genom Bredband2 och 599:- i månaden i sommarstugan med Telia 500/500. Priserna på bredband har stigit med närmre 100% sedan jag först skaffade det.

Permalänk
Medlem

Tror det handlar om lite feltänk, och att du och hyresgästföreningen inte talar samma språk att göra. Låter som många missförstånd i din post.

Det enda sättet du skulle kunna komma in och konkurrera är om du startar en fiberförening som ansvarar för att ansluta dessa hyresfastigheter till internet.

Hyresgästföreningen är delvis inblandad i frågan – men det är för att fastighetsägarna kan bygga och äga en del av infrastrukturen själva och förhandla om att hyresgästerna ska ta den kostnaden. Kostnader som går via nätägare/kommunikationsoperatör/tjänsteleverantör direkt via bredbandsfakturan har de däremot inte att göra med.

Handlar det dessutom om kommunalt stadsnät så kanske det inte finns någon befintlig svartfiber att hyra för att ansluta dessa fastigheter.

Att det är dyrt via många öppna stadsnät har att göra med att bara en del av avgiften går till din tjänsteleverantör (isp). Även om du startar en egen lokal isp så kan det med andra ord bli ganska dyra räkningar ni behöver skicka till era kunder.

Permalänk

Bra initiativ! Vi folket skulle kunna sätta press på så mycket i och med digitaliseringen som kan mobilisera såååå många. Men det känns som man inte tar vara på detta. Vi behöver digitalisera våra föreningar. T.ex. kan vi få tusentals namninsamlingar väldigt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Vet inte varför du bedriver någon slags personligt korståg mot Telia, du måste ju inte köpa deras tjänster. Vill du ha någon slags global världsomfattande resning eller en nationell rörelse, verkar lite ogenomtänkt?
Sedan så har såklart "fiberleverantörer" "monopol", du kan ju inte köpa detta av ICA. Precis som du har en nätleverantör som säljer din kraft/elanslutning så är ju en fiber en fast anläggning/anslutning. Det finns lite olika arrangemang kring detta som stadsnät eller öppen fiber. Men du kan ju t.ex. ansluta dig på mobilnätet om du vill.
Jag har haft flera olika ISP genom åren men just nu är Telia billigast på de tjänster jag köper och har varit det i några år.
Sedan förstår jag att de är varken billigast eller dyrast överallt i landet, men så råkar det falla sig just där jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

nationell* , global hade väl i teorin gett ännu större effekt, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vet inte varför du bedriver någon slags personligt korståg mot Telia, du måste ju inte köpa deras tjänster. Vill du ha någon slags global världsomfattande resning eller en nationell rörelse, verkar lite ogenomtänkt?
Sedan så har såklart "fiberleverantörer" "monopol", du kan ju inte köpa detta av ICA. Precis som du har en nätleverantör som säljer din kraft/elanslutning så är ju en fiber en fast anläggning/anslutning. Det finns lite olika arrangemang kring detta som stadsnät eller öppen fiber. Men du kan ju t.ex. ansluta dig på mobilnätet om du vill.
Jag har haft flera olika ISP genom åren men just nu är Telia billigast på de tjänster jag köper och har varit det i några år.
Sedan förstår jag att de är varken billigast eller dyrast överallt i landet, men så råkar det falla sig just där jag bor.

telia har varit min värsta upplevelse hittills, jag är tvingad att köpa deras tjänster jo, kan inte byta tillbaks till fibra som vi hade 2-3 år innan, ett företag som i grund varit statligt ägt(mälarenergi) och alltid legat som ett av dem billigaste i landet. sedan jag fick telia som fiberleverantör har priserna gått upp med 200%, det var min hyresvärd "rikshem" som fixade en "bra deal" till oss så att vi skulle få ha kvar den vanliga skräp-TV'n som ingen i sverige tittar på. genialt.

*edit* kan tillägga att bb2 ska ha 439kr för 100/100
dyrast är allente och tele2 på 100/100 där dem ska ha 579kr/mån och installationsavgift på 400kr
allente har bindningstid i 12mån
Telia levererar som minst 150/150 och ligger på 589kr/mån
för 1000/1000 ska telia ha 900kr/mån
så av alla leverantörer i deras egna nät så är telia i stort sett LÅNGT dyrast här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Skrönan är att Telia magiskt har bättre routing trots dom i princip gör samma som andra operatörer. Arelion, 1299, TSIC oavsett namn har sålt internationell routing i evigheter till andra operatörer.

Det är sant att många, inklusive Telia, köper transit via Arelion (AS1299) men det kan fortfarande skilja vilken trafik som går via Arelion eller andra ISP:er. Den geografiska spridningen på ISP:ns olika överlämningspunkter kan också skilja stort, vilket i vissa fall med mindre ISP:er gör att trafiken nästan alltid behöver ta en omväg via Stockholm eller liknande. Även storleken på de länkar man som ISP har till sina olika transit providers och peers kan också variera.

Att bara se att båda ISP:erna man jämför köper transit av Arelion betyder inte att de är likvärdiga. Man måste göra en mer ingående jämförelse.

Med det sagt så finns det flera ISP:er med utmärkt peering, precis som det finns de med medelmåttig eller rent av dålig peering.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ja det är väldigt orättvist helt enkelt, och mycket beror på omständigheterna där just man bor. Bahnhof säljer 10Gig på sina ställen, men det är knappast något de går plus på, utan mer som en gimmick, eller för de har några portar över.

En stor BRF med eget fastighetsnät kan bokstavligen dela på 1st fibertråd och nå ett otroligt lågt pris, beroende på hur mycket man vågar tumma på peering och CDN-kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

En stor BRF med eget fastighetsnät kan bokstavligen dela på 1st fibertråd och nå ett otroligt lågt pris, beroende på hur mycket man vågar tumma på peering och CDN-kapacitet.

Stokab drar mig veterligen in individuella fibertrådar för varje lägenhet så man behöver egentligen inte dela på en enskild fibertråd om man inte vill. Det är dock absolut inte ovanligt att göra så ändå.

Även vettiga ISP:er tenderar att kunna ge väldigt fördelaktiga priser i sådana fall, så man behöver inte nöja sig med de sämre alterntativen för att få ett bra pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Ja det är väldigt orättvist helt enkelt, och mycket beror på omständigheterna där just man bor. Bahnhof säljer 10Gig på sina ställen, men det är knappast något de går plus på, utan mer som en gimmick, eller för de har några portar över.

Jag tror inte Bahnhof tjänar mindre på deras 1G/10G-villafiber tjänst än att sälja 100M i ett "öppet"-nät. Där de säljer 1G/10G-villafiber så kan de hyra billig svartfiber, jag vill argumentera för att hyran av svartfiber plus port i en switch är billigare än hyran till KO, annars skulle de inte sälja detta på så korta avtal om de gör.

Och i många andra trådar har vi kommit fram till att 10G kunder inte använder 100x mer trafik än 100M kunder utslaget på en månad.

Till OP: jag tror det är lite dött lopp, fanns ju ett par artiklar i media i höstas där det framgår att hyresvärdar får pengar när du köper det dyra bredbandet via deras valda KO. Det enda man kan konkurrenssätta det med är väl 5G/4G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag tror inte Bahnhof tjänar mindre på deras 1G/10G-villafiber tjänst än att sälja 100M i ett "öppet"-nät. Där de säljer 1G/10G-villafiber så kan de hyra billig svartfiber, jag vill argumentera för att hyran av svartfiber plus port i en switch är billigare än hyran till KO, annars skulle de inte sälja detta på så korta avtal om de gör.

Och i många andra trådar har vi kommit fram till att 10G kunder inte använder 100x mer trafik än 100M kunder utslaget på en månad.

Till OP: jag tror det är lite dött lopp, fanns ju ett par artiklar i media i höstas där det framgår att hyresvärdar får pengar när du köper det dyra bredbandet via deras valda KO. Det enda man kan konkurrenssätta det med är väl 5G/4G.

Ja, det tror jag också, och en del uttalanden från ISP:er indikerar också att så är fallet.

Man kan ju även kolla på hur Inet7 i Schweiz har samma månadspris på 1 Gbit/s, 10 Gbit/s och 25 Gbit/s för konsumenter. Det enda som skiljer är installationskostnaden samt kostnad för fiber-transceivern. Även om det är ett annat land så går det nog ändå att dra vissa slutsatser från det.

Visa signatur