Windows 10:s död ett dilemma för välgörenhets­organisationer

Permalänk
Melding Plague

Windows 10:s död ett dilemma för välgörenhets­organisationer

Ge mottagarna ett osäkert system, installera Linux eller återvinna?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fattiga ska inget ha. Det är sen gammalt.
Vänta bara tills vårt OS är en betaltjänst.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har en laptop från 2015 som kör linux av den anledningen, går ju inte att installera 11an på ett officiellt sätt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det går dock bra att avaktivera TPM-kravet som Windows 11 har, Rufus har stöd för detta. Då kan man installera Windows 11 på en väldigt gammal dator, jag har t.ex. en ASUS-laptop från 2014 som kör Windows 11.

Permalänk
Medlem

Clickbait?

Det här ju inget nytt att gamla bärbara blir ¨värdelösa¨ när mjukvaran går förbi hårdvaran finns ju fortfarande bärbara i bruk med win98 och XP som OS för man inte kan uppgradera till senare utan att behöva modifiera HDD/RAM för att få det att fungera.

Samt att försöka rida på säkerhetsbristvågen är ju bara att försöka öka oron bland de okunniga....

Majoriteten av hackerattacken mot Win10 är ju mot företag/myndigheter som är anslutna mot internet...

Ska man gå efter artikeln att hur de blåser upp säkerhetsbristerna och hur hackers använder dom för att komma åt Win10 datorer så skulle media skriva x-artiklar om det hur privatpersoner får sina datorer kapade till höger och vänster.....

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Nu får alla sluta med den där jävla skrämsel propagandan som cirkulerar överallt.
Win10 ltsc har stöd minst 10år till å eftersom det är riktat mot företag så det kommer att släppas äkerhets uppdateringar länge till. Det man missar är kanske en å annan feature update kanske men där har inte något av intresse släppts sedan 2022 då direct access rullades ut. Se gärna Tech Yes City tester om att w10 är snabbare i spel. Ltsc lastar man ned å aktiverar med en kod som man köper helt lagligt. ingen anledning till byta till det helvetes bloatware som heter w11. Linux fungerar till allt men gaming är det lite meckande än så länge men väldigt enkelt fortfarande ed rätt distro. Framför allt... Kör på existerande hårdvara så länge du inte har andra behov!

https://www.youtube.com/watch?v=9NyqknFxtUI

Stavning
Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Microsoft kommer alltså erbjuda förlängd support på Win 10 mot monetär ersättning. Alternativet är att hårdvara måste uppgraderas eller köpas ny och med det oftast ny licens då jag förmodar de flesta Win 10 sålts som OEM-licens. Ett tredje alternativ hade varit att omvandla alla Win 10-licenser till LTSC, men tja, det tjänar Microsoft ju inga slantar på.

Så detta handlar om att generera inkomster åt Microsoft på ett eller annat sätt. De skiter fullständigt i om deras osupportade OS blir ett massivt botnät - det blir ingen kostnad för dem ity de har avsagt sig supporten och satt ett datum då OS:et räknas som övergivet. Viktiga samhälleliga funktioner och företag sitter redan på LTSC-licenser om de inte redan flyttat över till Windows 11. De som kommer drabbas är vanliga användare och till största del användare i tredje världen som inte kommer ha de monetära möjligheterna att uppgradera och antagligen tagit gratisklivet in i Windows 10-miljön från ännu tidigare OS. Så Microsofts logik haltar här lite. I deras drömvärld hoppas de på de stora vinsterna när alla som nu sitter med Windows 10 tvingas köpa ny hårdvara och med det ett nytt OS eller att de blir en återkommande inkomstkälla i form av prenumeration på uppdateringar. Verkligheten kommer nog se helt annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

Linux fungerar hur bra som helst! Vad är det som de behöver köra på sina föråldrade datorer som de får skänkt till sig? Gissar att det är en browser i de flesta fallen och då fungerar Linux hur bra som helst.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Microsoft kommer alltså erbjuda förlängd support på Win 10 mot monetär ersättning. Alternativet är att hårdvara måste uppgraderas eller köpas ny och med det oftast ny licens då jag förmodar de flesta Win 10 sålts som OEM-licens. Ett tredje alternativ hade varit att omvandla alla Win 10-licenser till LTSC, men tja, det tjänar Microsoft ju inga slantar på.

Så detta handlar om att generera inkomster åt Microsoft på ett eller annat sätt. De skiter fullständigt i om deras osupportade OS blir ett massivt botnät - det blir ingen kostnad för dem ity de har avsagt sig supporten och satt ett datum då OS:et räknas som övergivet. Viktiga samhälleliga funktioner och företag sitter redan på LTSC-licenser om de inte redan flyttat över till Windows 11. De som kommer drabbas är vanliga användare och till största del användare i tredje världen som inte kommer ha de monetära möjligheterna att uppgradera och antagligen tagit gratisklivet in i Windows 10-miljön från ännu tidigare OS. Så Microsofts logik haltar här lite. I deras drömvärld hoppas de på de stora vinsterna när alla som nu sitter med Windows 10 tvingas köpa ny hårdvara och med det ett nytt OS eller att de blir en återkommande inkomstkälla i form av prenumeration på uppdateringar. Verkligheten kommer nog se helt annorlunda ut.

Rätt men kanske lite fel. Avgift för uppdateringar gäller bara för Home å Pro versionern alltså det 90% av privata användare sitter på.
Och reklam, glöm inte reklam intäkter. Microsoft tjänar otroliga mängder på att mjölka privata användarens alla vanor å bruk av OS å sedan antingen utnyttja själva med riktad reklam eller sälja till andra (t.ex via Edge eller Bing) precis som många andra gör. Windows 10 Home är ju i praktiken ett lagligt botnet "out of the box".

Inte glöm att du kan skaffa dig W11 LTSC också förresten nu när W12 står för dörren 🤣🤣🤣

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Microsoft kommer alltså erbjuda förlängd support på Win 10 mot monetär ersättning.

1 år för konsumenter... så det gör ju ingen jätteskillnad i sammanhanget.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jasså. Hade fattat det som en summa per år.

Individuals or organizations who elect to continue using Windows 10 after support ends on October 14, 2025, will have the option of enrolling their PCs into a paid ESU subscription. The ESU program enables PCs to continue to receive critical and important security updates through an annual subscription service after support ends.

Enrolled PCs belonging to a commercial or educational organization can receive security updates for a maximum of three years after end of support for Windows 10.
Källa: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/extended-...

Ok, så tydligen gäller tre år bara kommersiell eller utbildande verksamhet. Det är väldigt luddigt beskrivet.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de inte vågar Linux. Målgruppen behöver bara webbläsaren i princip. Och Microsoft office kan de inte installera, då det kräver licens. Så det blir Libre office, vilket det även blir på Linux. Det kan vara skrivare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det som framkommit är kostnad per ÅR men det kan komma att ändras

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"2025 is the year of Linux on the desktop!"
Förlåt, kunde inte låta bli. (Det är ett meme alltså, för den som inte hört det förr.)
Jag är helt klart för linux och använder Ubuntu dagligen (fast min huvudmaskin har MacOS och det trivs jag fortfarande bäst med). Tyvärr tror jag att de flesta är alldeles för konservativa och inte vågar prova något annat än Windows. Fast kanske toleransen har ökat i och med att många inte har problem alls med att använda t.ex. Chromebook eller iPad.
Edit: Kanske en liten extra faktor för någon kan vara viljan att prova något icke-amerikanskt.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Ltsc lastar man ned å aktiverar med en kod som man köper helt lagligt.

Nej, helt lagligt lär det inte vara, även om just köpet av koden må vara lagligt. Om du inte har upphovsrättsinnehavarens tillåtelse att framställa ett exemplar så är det troligen brottsligt. Och du har inte upphovsrättsinnehavarens tillåtelse. Det är för övrigt du som ska bevisa att du har det.

Så här skriver Microsoft:

Citat:

Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021 or Windows 11 loT Enterprise LTSC 2024 license may not be used on a General Purpose PC or as a commercially viable substitute for such a system. A “General Purpose PC” means a device used for consumer or business tasks or processes such as email, word processing, spreadsheets, database, network/Internet browsing, scheduling, and personal finance.

Se även här.

Permalänk
Medlem

Typ 98% av alla i fattiga länder kommer köra på många år till på W10 och det ger ju att man ändå kommer täppa till "hål" så det är ju bara skrämselpropaganda.

Men för all del, är inte kräsen och tackar för alla fina laptops i skrotbingen, så upphör gärna inte med den här skrämselpropagandan. Tror inte man behöver köpa ny laptop dom närmsta tio åren.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Min 13år gamla dator fick ett nytt hem hos min mor för 3år sedan. Jag stoppade in delarna i ett nytt fint chassi, installerade Manjaro (Linux) till henne och hon är verkligen stormförtjust i sin "nya dator". Hon fixar inställningar själv. Laddar hem ny mjukvara ifall hon behöver osv. Jag har inte fått ett enda supportsamtal under dessa tre år. Hon fick bara en väldigt kort genomgång av basfunktionerna. Tidigare ringde hon lite hela tiden... så för vanliga användare kan Linux vara betydligt mer lättförståeligt än Windows. Speciellt ifall man väljer en distribution med en desktop environment som är lättnavigerad... För min del blev det Gnome, och min mors åsikt är att "allting är så lätt att hitta, antigen navigerar man sig fram till vad man behöver eller så söker man, och sökfunktionen fungerar på den här datorn!" xD

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Som andra varit inne på, så funkar Linux numera utmärkt. Använder man främst webbläsaren, så lär man inte ens märka någon skillnad mot en Windows-miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Det som framkommit är kostnad per ÅR men det kan komma att ändras

Skrivet av underd0g76:

Jasså. Hade fattat det som en summa per år.

Individuals or organizations who elect to continue using Windows 10 after support ends on October 14, 2025, will have the option of enrolling their PCs into a paid ESU subscription. The ESU program enables PCs to continue to receive critical and important security updates through an annual subscription service after support ends.

Enrolled PCs belonging to a commercial or educational organization can receive security updates for a maximum of three years after end of support for Windows 10.
Källa: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/extended-...

Ok, så tydligen gäller tre år bara kommersiell eller utbildande verksamhet. Det är väldigt luddigt beskrivet.

Ja, det de sagt är att extended support för enterprise fungerar som vanligt (stegrande kostnad per år), och att de kör extended support för konsumenter för första gången men då bara ett år.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Finns Windows 10 versioner som kommer fortsätta få uppdateringar och finns sätt att kringgå Windows 11 krav. Linux med allt installerat och klart är väldigt smidigt att använda också även om inte för allting, för grundläggande saker är det inga problem och allt funkar typ som på Windows.

Permalänk
Medlem

@KAD:
Varför snö in på IoT? Namnet i sig säger redan att det inte är något för normalanvändaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@KAD:
Varför snö in på IoT? Namnet i sig säger redan att det inte är något för normalanvändaren.

Det var ett svar på ett inlägg som påstod "Win10 ltsc har stöd minst 10år", vilket såvitt jag vet iofs inte stämmer öht, men IoT-versionen är väl den enda som är ens nära att passa in på detta påstående?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det var ett svar på ett inlägg som påstod "Win10 ltsc har stöd minst 10år", vilket såvitt jag vet iofs inte stämmer öht, men IoT-versionen är väl den enda som är ens nära att passa in på detta påstående?

Alla LTSC/LTSB hade 10 år tidigare, men i och med att Windows 10 Enterprise LTSC 2021 släpptes så ändrades detta till 5 år.

Dock bättre att fixa till dessa äldre datorer med valfri Linux-dist eller Windows 11 Version 23H2 mha Rufus (och en fet disclaimer ang. uppgradering).

Windows 11 rullar trots allt mycket bättre på äldre maskiner än vad många verkar tro. Krävs bara en 128GB SSD och 8GB RAM. Typ vad min Lenovo Yoga från 2013 har

Permalänk
Medlem

Känns som att MS överger Windows versioner tidigare nu eller är det bara en känsla?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ge mottagarna ett osäkert system, installera Linux eller återvinna?

Läs hela artikeln här

Den stora delen av den här nyheten är att Linux fortfarande är för dåligt och krångligt för vanliga användare.

Jag är van Windows- och Macanvändare, men har stora problem att göra till synes enkla saker med Linux (Ubuntu). Mina föräldrar skulle aldrig klara av att använda det.

När ska vi få en enkel och faktiskt väl fungerande Linuxdistribution som även otekniska kan använda till ALLT de vill kunna göra? Spotify, YouTube, Office 365, BankID, installera program de behöver, Steam, digital tentamina på universitet, Eduroam med certifikat (studenter), ladda ned och installera program utan att hålla på med krångliga distributionskanaler, osv?

Min gissning? Aldrig. Min förhoppning? I år.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Känns som att MS överger Windows versioner tidigare nu eller är det bara en känsla?

Beror på hur du räknar. Windows 10 kom 2015, så att det överges 2025 är rätt naturligt.

Däremot så är det ljusår mellan Windows 10 Version 1507 (2015) samt Windows 10 Version 22H2 (2025) enligt mig.

Den tidigare var ett nytt skal för Windows 8.1 och den senaste versionen har många likheter med Windows 11 22H2 (2022).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Win10 ltsc har stöd minst 10år till å eftersom det är riktat mot företag så det kommer att släppas äkerhets uppdateringar länge till.

Skrivet av evil penguin:

Skrivet av walkir:

Alla LTSC/LTSB hade 10 år tidigare, men i och med att Windows 10 Enterprise LTSC 2021 släpptes så ändrades detta.

Jag uppfattar det de skriver som att det skulle vara 10 år till, inte 10 år från start, men jag kanske tolkade det påståendet helt fel.

Men med 10 år från start, om man behöver backa en version extra så blir det ju lite begränsad tid kvar ändå. Men det blir väl 3 år ändå, så det är väl inte fy skam iofs. Jag uppfattade det dock inte som att det tidigare inlägget faktiskt avsåg att poängtera just det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag uppfattar det de skriver som att det skulle vara 10 år till, inte 10 år från start, men jag kanske tolkade det påståendet helt fel.

Men med 10 år från start, om man behöver backa en version extra så blir det ju lite begränsad tid kvar ändå. Men det blir väl 3 år ändå, så det är väl inte fy skam iofs. Jag uppfattade det dock inte som att det tidigare inlägget faktiskt avsåg att poängtera just det...

Kan jämföra det lite med exempelvis Ubuntu LTS som också är 5 år numera, såvida men inte registrerar sitt "Pro"-konto.

Dvs ingen rullande releaser, utan en specifik version med fasta beroenden som främst får säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kan jämföra det lite med exempelvis Ubuntu LTS som också är 5 år numera, såvida men inte registrerar sitt "Pro"-konto.

Dvs ingen rullande releaser, utan en specifik version med fasta beroenden som främst får säkerhetsuppdateringar.

Nu känns det som att vi helt lämnar spåret...

Men det KAG besvarade var ju just:

Skrivet av Gnarf:

Nu får alla sluta med den där jävla skrämsel propagandan som cirkulerar överallt.
Win10 ltsc har stöd minst 10år till å eftersom det är riktat mot företag så det kommer att släppas äkerhets uppdateringar länge till. Det man missar är kanske en å annan feature update kanske men där har inte något av intresse släppts sedan 2022 då direct access rullades ut. Se gärna Tech Yes City tester om att w10 är snabbare i spel. Ltsc lastar man ned å aktiverar med en kod som man köper helt lagligt. ingen anledning till byta till det helvetes bloatware som heter w11. Linux fungerar till allt men gaming är det lite meckande än så länge men väldigt enkelt fortfarande ed rätt distro. Framför allt... Kör på existerande hårdvara så länge du inte har andra behov!

Och jag tyckte bara att associationen till att det skulle handla om IoT-versionen ("Win10 ltsc har stöd minst 10år till" osv) inte lät särskilt långsökt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

LTSC är vad Windows borde vara, och hade varit ett fantastiskt bra alternativ för "välgörenhetsdatorer", eller för all del vilken dator som helst. Tyvärr lever det helt på att det finns företagskunder som helt enkelt inte hade kunnat använda Windows om det inte fanns någon mer statisk version utan all crapware, reklam, etc MS trycker ner i halsen på GA-användarna.

LTSC är inget som MS vill att någon ska använda, och tillhandahåller det därför bara med en licensmodell som i praktiken omöjliggör licensiering för privatpersoner via officiella kanaler. Vill minnas man måste ha minst 25 installationer on site exempelvis.

Det må vara hänt att det går att köpa in sig på volymlicenser från tredjepartsleverantörer som kör någon KMS-server eller nåt sånt. Det kan eventuellt gå ihop juridiskt, men tveksam till att det sker i överensstämmelse med användaravtal osv.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!