Windows 10:s död ett dilemma för välgörenhets­organisationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

"Donerade datorer delas ut med Windows 11 om det går, eller Linux om det är en bärbar dator med 6:e eller 7:e generationen Intel-processor. Äldre datorer än så skickas till återvinning istället."

Varför då? Linux funkar i princip på vilken dator som helst så varför inte på äldre än så också undrar jag? Nån som vet lite mer som kanske har ett möjligt svar på detta?

De jobbar även hårt för återvinning av datorer och någonstans måste man ju dra gränsen och då känns väl 10 år ganska rimligt. Då de säkert kommer leva vidare väldigt länge hos de som får dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, precis.

Det är ju fler krav än enbart TPM 2.0, även viss CPU-generation osv.

Men ja, det bästa i det avseendet vore ju om Microsoft istället bestämde en lägsta nivå som öht fungerar, istället för dagens lösning med en lägsta nivå som krävs för nya säkerhetsfunktioner som ändå är valbara.

Antar att ett av problemen var hur de skulle få OEM-folket att anpassa sig om möjligheten fanns att snåla istället...

Funkat för oem alla tidigare år när kraven varit nästan obefintligt låga.
"Snåla" kan vara bra då det är ganska många som bara har en dator för tex räkningar idag, även om plattor och telefoner tagit över den rollen mer och mer.

Det som kommer hända är att folk skippar datorer helt istället. För de som inte är nördar eller gamers är datorn ett utdöende släkte.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Det du säger kanske stämmer kanske i sweclockers forum, utanför har du helt fel.

Behöver man googla "problem" så har de redan gått för långt för "mormor".

Är det mer än en av/på knapp är det också lite för mycket för "mormor".

Tänker du att mormor sitter och gör beats eller? Hur stor andel av personerna som ska ha dessa datorer ska använda dem som trummaskiner?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Det du säger kanske stämmer kanske i sweclockers forum, utanför har du helt fel.

Behöver man googla "problem" så har de redan gått för långt för "mormor".

Är det mer än en av/på knapp är det också lite för mycket för "mormor".

Menar du att mormor som använder en dator med Windows och av/på knapp aldrig stöter på några problem som man behöver Googla på?

Visa signatur

Ryzen 5950X | Noctua NH-D15 | Sapphire RX 9070 XT | LG OLED C2 42" | Arch BTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Varför då? Linux funkar i princip på vilken dator som helst så varför inte på äldre än så också undrar jag? Nån som vet lite mer som kanske har ett möjligt svar på detta?

Frågan är då vad det kostar för välgörenhetsorganisationer att tillhandahålla support för en ny linux-miljö samt att upprätthålla en mixmiljö med de nyare windows-maskinerna som kommer in/blir donerade. Ser man till många mindre ställen så är dom som jobbar lite mer till åren och använder vänner och deras barn som support. Och får väl säga ändå att de tappar stor "support-pool" då.

Tänk om de dessutom är större och kör azure ad i dagsläget...

Funkar för en hemmanvändare att bara switcha över. I organisationer som är mer än 1-10 datorer eller företag så är det lite mer meck.

Eller iallafall där jag varit... Gäller ju även mindre föreningar som kanske har 1-2 datorer som fotbollsklubbar, fiskeföreningar osv.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Frågan är då vad det kostar för välgörenhetsorganisationer att tillhandahålla support för en ny linux-miljö samt att upprätthålla en mixmiljö med de nyare windows-maskinerna som kommer in/blir donerade.

Artikeln säger dock att allt äldre än ~2016 går direkt till återvinning. En Thinkpad T490 med Windoes 11 säljs för ca 1500:- av organisationen.

Maskiner äldre än ~2019 får redan Linux Mint.

Hade varit intressant att höra hur svenska organisationer tänker kring allt detta.

Själv ser jag hur exempelvis en äldre Lenovo Thinkcentre fortfarande kan ha mycket att ge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Frågan är då vad det kostar för välgörenhetsorganisationer att tillhandahålla support för en ny linux-miljö

Du tänker dig att välgörenhetsorganisationer tillhandahåller support för Windows?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Menar du att mormor som använder en dator med Windows och av/på knapp aldrig stöter på några problem som man behöver Googla på?

Självklart, alla vet att windows är det OS som är känt för att det "bara fungerar" hela tiden /s
Jag gillar dessutom att alla har sin "panties in a twist" över att folk skulle köra win10 efter att det nått EOL, men det finns en grupp människor som inte sällan kör med ännu äldre OS; Mac-användare som sitter på äldre datorer, numera är väl allt äldre än MacOS 12 droppad också?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Många kan faktiskt göra Linux istället. Mint och Ubuntu är väldig lättanvända distrubtioner. Nu var väl det som citerade Sweclockers artikel ur Amerikanska perspektivt. Jag vet inte hur samhället se ut i USA, vad kostar t.ex mobil bredband osv. Någon som har tajt pengar måste även komma ut på nätet.

Men i Sverige, kan man använda äldre maskiner ner fill första generationer i5 och i7 , och dom klara t.ex Streaming ifrån SVT Play med Linux. En celeron och atom baserad maskin ifrån 2010 är kanske inte så bra för uppgiften.

Vad är det flesta behöver göra? Surfa nätet.Många som har dåliga datakunskaper spela ingen roll om du kör Windows eller ubuntu.

Skrivet av walkir:

Artikeln säger dock att allt äldre än ~2016 går direkt till återvinning. En Thinkpad T490 med Windoes 11 säljs för ca 1500:- av organisationen.

Maskiner äldre än ~2019 får redan Linux Mint.

Ett slöseri. Har själv gjort iordning iMac ifrån 2010 med Linux, en del har jag gett bort. Perfekt dator att ha för surf eller bara lyssna musik på.

VIsst får man in maskiner med pentium 4 , då kan skicka den återvinning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Ett slöseri. Har själv gjort iordning iMac ifrån 2010 med Linux, en del har jag gett bort. Perfekt dator att ha för surf eller bara lyssna musik på.

Har själv kvar min gamla iMac från 2010 av en anledning. Funkar utmärkt med 12GB RAM

Ang. återvinning, så får man hoppas att allt som går att använda tas vara på. Har uppgraderat många datorer hemma mha gamla minnen, SSD:s m.m.

Räddade nyligen en 128GB mSATA SSD från en gammal Microsoft Surface Pro. 1/10 i betyg på iFixit, vilket är ett alltför snällt betyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag håller med. Jag har Windows 11 på en dator från 2012 och 1!:an fungerar lika bra som 10:an gjorde. Jag har kört med Insider Preview på denna dator sedan Windows 11 släpptes och det har varit mindre problem / QoL fel men på det hela en väldigt trevlig upplevelse
Windows Vista, 7, 8 och 10 har haft en uppdateringsperiod på 10 år, där är inget ändrat. Så det är länge sedan MS ändrade uppdateringspolicyn

Jag som inser att tiden går ALLDELES för fort sen man fick barn (för snart 8år sen) för jag tycker det inte känns som att det var så länge sen W10 lanserades och det OS;et känns fortfarande modernt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Jag som inser att tiden går ALLDELES för fort sen man fick barn (för snart 8år sen) för jag tycker det inte känns som att det var så länge sen W10 lanserades och det OS;et känns fortfarande modernt.

Man behöver inte ens ha barn för det. Jag tycker också att tiden går för fort och kan fortfarande komma ihåg när jag uppgraderade till Windows 10 från Windows 7 som om det bara var några år sedan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tänker du att mormor sitter och gör beats eller? Hur stor andel av personerna som ska ha dessa datorer ska använda dem som trummaskiner?

38.329%

Skrivet av Rollese:

De är sjukt att du kunde gissa exakt vad jag menade när jag skrev något helt annat.
Windows har aldrig haft problem är ju exakt vad jag menade!!

Permalänk
Skrivet av rewoX:

Känns som att MS överger Windows versioner tidigare nu eller är det bara en känsla?

Nja, verkar ligga runt 10 år

Windows XP - 2001 - 2014 (13 år)
Windows 7 - 2009 - 2020 (11 år)
Windows 8 - 2012 - 2016 (4 år)
Windows 10 - 2015 - 2025 (10 år)

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

De jobbar även hårt för återvinning av datorer och någonstans måste man ju dra gränsen och då känns väl 10 år ganska rimligt. Då de säkert kommer leva vidare väldigt länge hos de som får dem.

Återvinning kan man ju göra ändå, funkar datorn så ska den ju användas.

Skrivet av orig_rejser:

Frågan är då vad det kostar för välgörenhetsorganisationer att tillhandahålla support för en ny linux-miljö samt att upprätthålla en mixmiljö med de nyare windows-maskinerna som kommer in/blir donerade. Ser man till många mindre ställen så är dom som jobbar lite mer till åren och använder vänner och deras barn som support. Och får väl säga ändå att de tappar stor "support-pool" då.

Tänk om de dessutom är större och kör azure ad i dagsläget...

Funkar för en hemmanvändare att bara switcha över. I organisationer som är mer än 1-10 datorer eller företag så är det lite mer meck.

Eller iallafall där jag varit... Gäller ju även mindre föreningar som kanske har 1-2 datorer som fotbollsklubbar, fiskeföreningar osv.

Det är väl det isåfall men om man säljer dessa datorer för en hundring eller två så bör dom väl sälja slut rätt fort även till privatanvändare? Jag har ingen aning riktigt.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har själv kvar min gamla iMac från 2010 av en anledning. Funkar utmärkt med 12GB RAM

Ang. återvinning, så får man hoppas att allt som går att använda tas vara på. Har uppgraderat många datorer hemma mha gamla minnen, SSD:s m.m.

Räddade nyligen en 128GB mSATA SSD från en gammal Microsoft Surface Pro. 1/10 i betyg på iFixit, vilket är ett alltför snällt betyg.

Det går att rädda massor med hårdvara. Dessutom skulle man kunna göra special linux distrubtion som bara innehåller chrome. För det är vad folk använder datorn, surfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det går att rädda massor med hårdvara. Dessutom skulle man kunna göra special linux distrubtion som bara innehåller chrome. För det är vad folk använder datorn, surfa.

Typ ChromeOS (Flex)? Vore väl iofs fint med mindre Googleighet, är väl mycket möjligt att det finns andra varianter på temat.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Helt rättvist tycker jag. Välgörenhetsorganisationerna är fria att utbilda i linux, och utökad support är ett fritt val och borde kosta. Allra helst borde samtliga windowslicencer vara prenumerationer, som office 365, för att premiera kontinuerlig support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Gränsen borde dras vad hårdvara klara. Du skrota inte en volvo 262C som har gått 5000 mil ,bara för det är en gamla bil. Men du skrota en volvo 66 för den var ett missfoster till bil.

En 15 år gamla dator , kan fortfarande vara användbar om den är tillräcklig premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Typ ChromeOS (Flex)? Vore väl iofs fint med mindre Googleighet, är väl mycket möjligt att det finns andra varianter på temat.

Chrome OS är ett missfonster.

Tänker mej mer en Linux dist som ubuntu, men där det bara finns Chrome / firefox, Thunderbird och libreoffice. Kanske någon snabb val så man kan köra datorn som radio eller tv.

Permalänk
Medlem

Var det inte Microsoft som sade att Windows 10 är det sista operativsystem du behöver och att inget nytt kommer efter det. Det skulle bara bli uppdateringar.
Eller minns jag fel här. Någon som har koll på vad Microsoft verkligen sade om Windows 10 när det skulle lanseras.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Verkligen ett dilemma med slutet för Windows 10-stöd.

Har försökt installera Linux på min Mini-PC med Windows 10 som är kopplad till TV:n (då den inte kan köra Win 11) och det är verkligen inget för nybörjare. Försökte några dagar att kompilera Wi-Fi drivrutinerna men sedan behövde jag ta en paus för det blev för frustrerande.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Återvinning kan man ju göra ändå, funkar datorn så ska den ju användas.

Det är väl det isåfall men om man säljer dessa datorer för en hundring eller två så bör dom väl sälja slut rätt fort även till privatanvändare? Jag har ingen aning riktigt.

Skrivet av klein:

Gränsen borde dras vad hårdvara klara. Du skrota inte en volvo 262C som har gått 5000 mil ,bara för det är en gamla bil. Men du skrota en volvo 66 för den var ett missfoster till bil.

En 15 år gamla dator , kan fortfarande vara användbar om den är tillräcklig premium.

Så klart går det att rädda även äldre datorer men ska man få lite volym i sin verksamhet så måste man ibland sätta en fast gräns. T ex kvdbil en gräns på 15 år och 30 000 mil på sina bilar, finns många klenoder som är äldre än så.

Men det är ju värt att tänka på att man ska iaf ge någon slags garanti om man tänkt sälja datorer även om det är ett väldigt lågt pris.

Citat:

PCs for People, en stor firma med verksamhet runt om i USA som återvinner och säljer begagnade datorer till mycket låga priser

Permalänk
Medlem

Det går att fortsätta med Windows 10 om man skaffar ett gratiskonto hos 0patch.com, som ger gratis säkerhetsfixar till Windows 10 många år framåt. Men vill man ha säkerhetsfixar längre tillbaka kostar det 25 euro + moms per år.
https://0patch.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Man skulle kunna stödja Sverige och alla fattiga förortsmammor. Men visst Windows eller ja MICROSOFT är ett internationellt bolag så de / organisationerna gör vad och hur de vill.

Linux min bästa vän! ❤️

*ELLER* att Windows helt släpper ett Windows som BARA välgörenhetsorganisationer kan aktivera eller skeppa ut med lägre krav.

Som alla vet så är det YTTERST sällan som hackare använder Svenssons dator 💻 möjligtvis som en spegel eller gateway.
(Som När boven springer 🏃 över grannens tak för att komma fram / in på min tomt)...

Jag håller H e l t med dig.

Folk i tredje världen 🌏 vet hur man får ett Windows att likna ett Windows 11 fast det är ett Windows 9...tro mig...den svarta marknaden...

❤️A B S O L U T!❤️

Ni har helt enkelt rätt.

Precis. De flesta Surfar bara. Precision: Precis som Du säger är det så att behöver man Windows till MER saker än att bara surfa så kostar "allt"

Linux är bäst!🥇

Du kan väl tipsa om en bra guide för linux noviser som mig, jag vet knappt hur jag installerar ett program på ubuntu även om jag läste operativsystem linux på gymnasiet men den kunskapen har gått förlorad.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Citat:

LTSC

LTSC kan ju vara bra om man sitter i kontorsmiljö eller något. Gissar dock mängder av saker som de som mest spelar på förlitar sig på kommer att sluta uppdateras, inte kommer nyare versioner av, eller så slutar stödet helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Fattiga ska inget ha. Det är sen gammalt.
Vänta bara tills vårt OS är en betaltjänst.

Åååh, jag längtar tills den dagen Windows blir en prenumerationstjänst! Med alla snåla gamers kommer det vara spiken i kistan för windows. Spelutvecklarna kommer tvingas supporta Linux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBib:

Den stora delen av den här nyheten är att Linux fortfarande är för dåligt och krångligt för vanliga användare.

Jag är van Windows- och Macanvändare, men har stora problem att göra till synes enkla saker med Linux (Ubuntu). Mina föräldrar skulle aldrig klara av att använda det.

När ska vi få en enkel och faktiskt väl fungerande Linuxdistribution som även otekniska kan använda till ALLT de vill kunna göra? Spotify, YouTube, Office 365, BankID, installera program de behöver, Steam, digital tentamina på universitet, Eduroam med certifikat (studenter), ladda ned och installera program utan att hålla på med krångliga distributionskanaler, osv?

Min gissning? Aldrig. Min förhoppning? I år.

Känns som ett guldläge för Valve att sparka in en boll i ett öppet mål med SteamOS. Microsoft har ju redan tagit ut målvakten. Skapa en Steam App Store där man hittar Spotify, Chrome, Firefox m.m. och ta bort beroendet av linux-terminalen och allt annat som förvirrar alla som inte läst programmering på universitet. Börja leverera Linux till de stora massorna.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Du kan väl tipsa om en bra guide för linux noviser som mig, jag vet knappt hur jag installerar ett program på ubuntu även om jag läste operativsystem linux på gymnasiet men den kunskapen har gått förlorad.

Det finns jättebra toturials på Youtube.com bland annat.

Ubuntu har en "Ubuntu Software app" där du kan tanka ⛽ ner bra och matnyttiga program.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the room, it's changed...You see 'em? 🤣 🤣 Absolutely Vodka. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ett tips är att inte installera något alls. Ladda istället hem en AppImage av valfritt program och kör direkt. Bara att högerklicka på filen och göra den körbar.

Håll dig även till Ubuntu eller Linux Mint tills du vet vad du håller på med

Själv installerar jag bara ett fåtal program i Linux när det verkligen behövs för prestandan. Flatpaks och Snaps är dock något jag gärna undviker helt.