Dåligt nätagreggat, bränt moderkort?
Gjorde det dumma misstaget att uppgradera mitt nätaggregat då 650w på ett 5070ti var lite i minsta laget plus att det kändes smart med atx 3.1. Köpte ett Phanteks på 850w och kopplade in och genast betedde det sig märkligt. Datorn ville inte starta och larmade för cpu och ram. Kopplade om sladdarna för att se att allt satt i ordentligt och då startade det inte alls (klickade bara till när jag tryckte på startknappen). Kopplade då in det gamla nätaggregatet för att bekräfta att det fungerade (datorn startar som vanligt). Här borde jag ju egentligen gett upp. Men jag kopplar ändå in det nya igen och möts av det underbara ljudet och doften av ett bränt moderkort.
Jag förstår naturligtvis att butiken inte kommer ta något ansvar för att moderkortet gick sönder men för er som har lite mer erfarenhet på ämnet, hur troligt är det att förödelsen stannat vid moderkortet och inte dragit med sig typ CPU och RAM i fallet? Då jag höll på att felsöka var strömmen till grafikkortet inte inkopplad så förhoppningsvis (???) är 5070:t intakt iaf?
Och har någon erfarenhet av vad försäkringsbolaget säger? Det kryllar ju inte direkt av LGA1200 i butikerna längre så det vore ju trist om de ersätter kostnaden för ett moderkort och sen har jag CPU och RAM som inte passar i något som går att köpa (om de nu inte också är brända).
Surt.