Blev pådyvlad "bredbandsabonnemang" av Tre, vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem

Blev pådyvlad "bredbandsabonnemang" av Tre, vad gör jag nu?

Hej!

Jag gjorde tyvärr det klassiska och gick på en telefonförsäljare, i det här fallet från Tre.
Jag har idag ett ganska dyrt men väl fungerande fiberabonnemang (Via öppen fiber etc) som ger mig 100 Mbit i bägge riktningarna.
De sålda på mig ett billgare abonemmang som skulle kunna ge 1000 Mbit. De påtalade att jag säga upp mitt gamla abonnemang ett visst datum så att det kunde koppla in det nya etc. Men som alla läsare säkert redan fattat var det nån slags 5G (I praktiken 4G) dongel som de sålde som gissningsvis kommer att ge max 10 Mbit/sek. (Uppström).

Är det nån som har någon erfarenhet av Tres 4G routrar ? Visst är det runt 10 Mbit man får ut, eller kan man komma upp i 20 Mbit ? (Jag är såklart enbart intresserad av uppstömshastigheten, efter som jag jobbar hemifrån och jag jobbar inom IT etc.).

Känner mig tyvärr grundlurad, får nu snabbt försöka få tillbaka mitt gamla abonnemang och betala 10.000 i onödan för det nya abonnemanget då.
Jag funderar på ifall man kan sälja den nya routern till någon billigt eller om det bara är att skrota den som elektronikskrot. (Detta är inte en annons, jag bara funderar på om det går att sälja vidare en router med ett aktivt abonnemang).

Jag bor i Sotckholms län, i en tätord, men eftersom det är bargskulle bakom huset så kommer jag inte att kunna få kontakt med något 5G nät, enligt täckningskartan.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Du har väl 14 dagar ångerrätt enligt distansavtalslagen? Har längre tid passerat?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du har väl 14 dagar ångerrätt enligt distansavtalslagen? Har längre tid passerat?

Ja, tyvärr så har det gått mer än två veckor. Jag hade ju lite uppsägningstid på det gamla abonnemanget etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Ja, tyvärr så har det gått mer än två veckor. Jag hade ju lite uppsägningstid på det gamla abonnemanget etc.

Du kan ju försöka säga upp avtalet ändå och hänvisa till missvisande information från säljaren. Vem vet, de kanske råkar vara snälla.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kan ju försöka säga upp avtalet ändå och hänvisa till missvisande information från säljaren. Vem vet, de kanske råkar vara snälla.

Ja, jag kommer självklart att ringa kundtjänst på måndag. Tyvärr finns det inga garantier. Jag sitter och försöker kolla på hur man kan reklamera en vara, men jag gissar att på att Tre bara kan strunta i mig och att de har lagen på sin sida.

Permalänk
Medlem

Har du inte fått dongeln än kanske du kan utnyttja följande från https://www.konsumentverket.se/konsumentratt/telefonforsaljni...

Har du köpt en vara? Då börjar de 14 dagarna att räknas dagen efter att du tog emot eller hämtade ut varan.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Du har inte bara 14 dagars ångerrätt enligt DAL utan även avbeställningsrätt enligt KKöpL så länge abonnemangets startdag inte passerat.

Redigerad nedan:

Så länge du inte beställt abonnemanget till tidigare datum än nuvarande uppsägningstid och den därför inte startat än är det hur lugnt som helst. Detta även då det är en tjänst vars ångerrätt börjar löpa från beställningsdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har inte bara 14 dagars ångerrätt enligt DAL utan även avbeställningsrätt enligt KKöpL så länge abonnemangets startdag inte passerat.

Åhh tusen tack!! Då skall jag hänvisa till detta och se till avbeställa direkt på måndag morgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Redigerad nedan:

Så länge du inte beställt abonnemanget till tidigare datum än nuvarande uppsägningstid och den därför inte startat än är det hur lugnt som helst. Detta även då det är en tjänst vars ångerrätt börjar löpa från beställningsdagen.

This! Så du bör inte vara orolig. Ring din gamla leverantör och förklara.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
Gainward GeForce GTX 1080 8GB

Permalänk

Har länge tänkt att :
klart att nått som är så dåligt att man måste anställa folk för att kränga skiten eftersom att kunder inte hittar skräpet på egen hand-. Klart som fasen att det är ren dynga då.

Bra service och produkter få ett rykte och det är det som gör att folk själva söker upp dessa produkter.
I såna där fall om man skulle bli uppringd då är min standardfras " jag vill kolla upp det här i lugn och ro och jämföra på nätet innan jag tackar ja till något" Detta har bemöts med att försäljaren inte ens bemödat sig med ett hej då utan dom lägger bara på luren.

Det är bara en enda som sa ok gör gärna det, är det ok om jag ringer till dig om en vecka.

NIXAT sen många år sen för det är som regel skräp helt utan undantag. japp det är så dåliga grejer att ingen vill köpa så därför så betalar man någon för att söka upp kunder som egentligen aldrig behövt det som säljs och det var det du råkat ut för.

Mitt råd till dig, köp aldrig nått av en försäljare som dyker upp eller ringer.

Gå in på NIX och NIXA,det är gjort på en minut.

https://www.nixtelefon.org/jag-vill

Den hävs efter två år så kom ihåg att NIXA på nytt om två år eller så vet du om det börjar ringa att det är dags. Själv tycker jag det är skönt att slippa för dom bukar ringa vid dom allra olämpligaste stunder.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

"Vanlig 4G" har en teoretisk maxhastighet på ungefär 300/50. Räkna med hälften av detta ungefär. Lågtrafik-timmar då.

5G ligger på runt absolut max 600/100. I väldigt optimala förhållanden då givetis.

Permalänk
Medlem

Tre har en historia av att hålla hårt i sina "fulsäljningar". Om de säger att det är "omöjligt" så är mitt bästa råd att hota så mycket som möjligt med ARN och att dra in någon tidning (lokalpressen) som följer upp och skriver om det hela. En ilsken tråd här på Sweclockers kan också vara behjälplig. Allt som motverkar den mängd reklam de kostar på sig i TV. Att du trott att du köpt ett fiberabonnemang, men fått en trådlös förbindelse är väl den springande punkten här.

Om de inte backar så skall du ringa dem återkommande och kräva att de uppfyller åtminstone hälften av vad de lova (det står ju säkert "upp till" i ditt kontrakt)t, dvs 500 Mb/s - kräv att de får lösa det tekniska hur de vill, men de får rikta sina antenner ordentligt mot ditt hus! (Ja, lite "teknikhaverist" får du ta på dig!)

Det är alldeles för ofta just 3 kommer undan med sådant här, jag har hört flera exempel av framför allt äldre personer. Tyvärr blir det alltid såhär med bolag som lägger ut försäljningen på tredje part, där sanningen hamnar i kläm mellan halvlögnen och det hårda kontraktet. Kort sagt, du måste bråka mer än 3s ersättning till din säljare (3 måste ta den förlusten) för ett brutet kontrakt då säljaren förmodligen har sitt på det torra och redan fått sina pengar. Det är görbart, men kräver mycket tid/engagemang och det gäller att synas i media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Gå in på NIX och NIXA,det är gjort på en minut.

https://www.nixtelefon.org/jag-vill

Den hävs efter två år så kom ihåg att NIXA på nytt om två år eller så vet du om det börjar ringa att det är dags. Själv tycker jag det är skönt att slippa för dom bukar ringa vid dom allra olämpligaste stunder.

Nix gäller, enligt informationen på sajten, tills vidare. Själv nixade jag någon gång inte allt för långt efter att det började funka för mobilabonnemang (vilket enligt sajten var 2013), och har aldrig behövt förnya det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Har du inte fått dongeln än kanske du kan utnyttja följande från https://www.konsumentverket.se/konsumentratt/telefonforsaljni...

Har du köpt en vara? Då börjar de 14 dagarna att räknas dagen efter att du tog emot eller hämtade ut varan.

Finns även denna information på länken i mitt tidigare inlägg som kanske kan vara till hjälp.

Ångerrätten kan förlängas

Enligt lag ska företaget ge dig följande information om ångerrätten för att de 14 dagarna ska börja räknas:

• Om det finns ångerrätt.

• Hur lång tid du har på dig att ångra dig.

• Hur du går tillväga för att ångra dig.

• Att det finns ett standardformulär du kan använda när du ångrar dig och var du hittar detta formulär.

Har företaget inte gett dig information om alla punkter ovan kan du ångra dig även om det gått mer än 14 dagar. Som längst kan ångerfristen förlängas med ett år.

Det är företaget som ska kunna bevisa att du fått all information om ångerrätten.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Nix gäller, enligt informationen på sajten, tills vidare. Själv nixade jag någon gång inte allt för långt efter att det började funka för mobilabonnemang (vilket enligt sajten var 2013), och har aldrig behövt förnya det.

Aha men jag hade halkat ur på nått sätt för ett tag sen så jag var tvungen att nixa på nytt och därför så har jag inbillat mig att man måste nixa på nytt efter ett tag.

Aja, där ser man.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Jag vill istället hävda att man är skyldig att göra sin egen research lite med. Ringer en säljare och lovar 1000Mbps via luften oavsett omständigheter så bör man kolla upp om det ens möjligt och i vilka riktningar ens.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen 3 som ringer och säljer detta?

https://www.tre.se/om-tre/sakerhet/telefonforsaljning

Kolla vilka du köpte av först och främst också för 3 har inga telefonförsäljare.

Tror 3 är väldigt intresserade av att veta om någon av deras samarbetspartners ljuger för potentiella kunder då det är dem själva och deras kundtjänst som i slutändan kommer få avbryta köpet eller ha en missnöjd kund...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Jag vill istället hävda att man är skyldig att göra sin egen research lite med. Ringer en säljare och lovar 1000Mbps via luften oavsett omständigheter så bör man kolla upp om det ens möjligt och i vilka riktningar ens.

Vi talade om en fast bredbandsanslutning - Det kom som en chock när jag nu såg att det var en 5g router medföljande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kolla vilka du köpte av först och främst också för 3 har inga telefonförsäljare.

Tror 3 är väldigt intresserade av att veta om någon av deras samarbetspartners ljuger för potentiella kunder då det är dem själva och deras kundtjänst som i slutändan kommer få avbryta köpet eller ha en missnöjd kund...

Det är lite magstarkt att säga att 3 inte har någon telefonförsäljning om de har 11 partners som ägnar sig åt telefonförsäljning av deras produkter. Och det känns inte som en långsökt gissning att precis allihopa kommer att säga att de ringr från 3, eftersom det i praktiken är precis det de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Vi talade om en fast bredbandsanslutning - Det kom som en chock när jag nu såg att det var en 5g router medföljande.

Tre verkar inte i fasta nät. Det är 4G/5G anslutningar de levererar. Inget annat. Du hittar inte ett ord om någon sorts fast anslutning på deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det är lite magstarkt att säga att 3 inte har någon telefonförsäljning om de har 11 partners som ägnar sig åt telefonförsäljning av deras produkter. Och det känns inte som en långsökt gissning att precis allihopa kommer att säga att de ringr från 3, eftersom det i praktiken är precis det de gör.

Dessa 3e parts aktörer säljer ju säkerligen åt Telia och Tele2 också, jag är ganska säker på att 3 vill veta om någon av deras samarbetspartners blåser potentiella kunder då det är deras egna kundtjänst som får krångla med missnöjda kunder.

https://www.reco.se/cloudgruppen-sverige-ab
https://www.reco.se/cloudo-ab-lund
https://www.reco.se/easy-sales-sweden-ab

några exempel, kan vara matnyttigt för 3 att få reda på när de ljuger potentiella kunder rakt upp i ansiktet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

De spelar väl in samtalen. Be om en kopia på det har de lurat dig med att de ska vara en fast installation så är det nog inte svårt att häva köpet. Om du inte kan nyttja öppet köp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Skrivet av KAD:

Ja, det är ju mycket möjligt att de inte har *egna* telefonförsäljare, men som konstaterats har de ju en lång lista partners som säljer i deras namn (vore konstigt om de inte gjorde det).

Om de faktiskt är intresserade får de väl fråga TS om detaljer i samband med att köpet ångras (vilket borde vara möjligt och låter som den rimligaste lösningen).

Annars får de bara leva med att själva dras i skiten när de köper telefonförsäljningstjänster av mindre nogräknade partners.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Under inga omständigheter har man sådana skyldigheter, det kan vara BRA att göra det, men säljaren har HELA ansvaret för vad DE utlovar - definitivt inget annat. Kan de inte hålla vad de lovar har de sålt något helt annat och är de dessutom fullt medvetna om det rör det sig om rent bedrägeri.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är ju mycket möjligt att de inte har *egna* telefonförsäljare, men som konstaterats har de ju en lång lista partners som säljer i deras namn (vore konstigt om de inte gjorde det).

Om de faktiskt är intresserade får de väl fråga TS om detaljer i samband med att köpet ångras (vilket borde vara möjligt och låter som den rimligaste lösningen).

Annars får de bara leva med att själva dras i skiten när de köper telefonförsäljningstjänster av mindre nogräknade partners.

Precis och de säljer för både Tele2 och Telia och säkerligen massa andra saker som larm, tv abonnemang, sockar osv... kanske väldigt bra för dem att få veta vilka som blåser folk?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Skrivet av Necrophor:

Under inga omständigheter har man sådana skyldigheter, det kan vara BRA att göra det, men säljaren har HELA ansvaret för vad DE utlovar - definitivt inget annat. Kan de inte hålla vad de lovar har de sålt något helt annat och är de dessutom fullt medvetna om det rör det sig om rent bedrägeri.

Ja, precis. Man har förstås fördel av att ha tillräcklig koll själv att man förstår vad som är vad, men det är säljarens skyldighet att leverera vad man lovat (eller bara lova det som faktiskt är sant, beroende på perspektiv).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Tre verkar inte i fasta nät. Det är 4G/5G anslutningar de levererar. Inget annat. Du hittar inte ett ord om någon sorts fast anslutning på deras sida.

Ja, vad konstigt säljaren utöovade detta då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Ja, vad konstigt säljaren utöovade detta då.

Vilken av deras 20+ 3e partsförsäljare var det som blåste dig? du måste väl fått reda på vilka du köpte av?

glöm inte nixa ditt nummer efter detta och sluta svara på okända nummer

https://www.nixtelefon.org/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vilken av deras 20+ 3e partsförsäljare var det som blåste dig? du måste väl fått reda på vilka du köpte av?

glöm inte nixa ditt nummer efter detta och sluta svara på okända nummer

https://www.nixtelefon.org/

Det lär ju inte vara något de säger till kund...? Möjligen att de ringer från olika nummer? Men oklart om man vet vad som är vad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det lär ju inte vara något de säger till kund...? Möjligen att de ringer från olika nummer? Men oklart om man vet vad som är vad.

Sist jag hade en sådan här skojare på telefon presenterade de sig att de ringde från typ "blabla telecom" i uppdrag för tele2 och ville erbjuda mig ett fantastiskt erbjudande på Tv-abonnemang, men det var ju säkerligen 10 år sen nu då jag sen länge plockat bort mitt telefonnummer från internet och nixat det.

Visa signatur